|
Oppgradere Lyrik RC, alternativ?
|
Oppgradere Lyrik RC, alternativ?
13/06/2019 07:48
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har i to år kjørt på en Lyrik RC gaffel som jeg ikke sybs har vært spesielt bra, syns den er unødig hard og jeg blir ikke helt venn med den. Det er en dual pos air gaffel, med charger 1 RC demper.
Jeg liker egentlig at det er en dual air, da sykkelen den står på, en Slash 29, har litt slak seterørvinkel, og det er derfor kjekt å kunne senke gaffelen når det blir bratt oppover. Selv om jeg innerst inne tenker at en Solo air hadde vært mye bedre for nedkjøring. Har ikke sett noen oppgraderingskit for dual air, bortsett fra coil kit, men det er ikke så aktuelt.
Jeg tror jeg har en del å hente på demperenheten, og ser for meg følgende alternativ: 1. Kjøpe RC2 demperenhet; denne skal ha mye bedre justeringsområde, og har mulighet for justering av både høy og lavhastighets kompresjon. Koster ca 2750 med moms. 2. Prøve å endre på shimstack; flere sier at dette er en god løsning for å fikse opp RC/Charger 1, men noen anbefaler maskinering av stempel for at det skal bli helt bra. Ser for meg at dette blir billig i innkjøp, men dyrt i tid brukt. 3. Kjøpe custom demperenhet fra typ Avalanche eller lignende. Koster noe sånt som 450usd + frakt + moms =~ 5000 kr.
Tar gjerne innspill på andre gode alternativ.
Ser for meg at alternativ 3 gir aller best ytelse, men er også det som koster mest, og er kanskje ikke det gunstigste ved videresalg. Alternativ 1 er en enkel oppgradering som trolig vil gi litt økt verdi ved videresalg. Alternativ 2 ser jeg litt mørkt på, med mindre jeg finner en plass som gir meg anbefalte shim-konfigurasjoner etter vekt og kjørestil. Det har jeg ikke funnet enda.
Siste alternativ er vel å kjøpe en flunka ny gaffel og selge unna den gamle, det blir vel noen tusen dyrere enn alt. 1, men med alle de fordelene en ny gaffel gir.
Noen som har tatt denne runden selv? Eventuelt har noen tips?
|
|
|
Re: Oppgradere Lyrik RC, alternativ?
[Re: oyvinsr]
13/06/2019 08:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har sett løsninger for senking av gafler, der man rett og slett har en rem som spennes mellom bro og styre for bratt klatring. Da kan du kjøpe deg coil, og det blir bedre.
RC2 er ganske god, men det hjelper ikke stort hvis du har dual position air, som er ganske kjip i utgangspunktet ifølge #dem. RC2 har litt mindre HSC i full åpen enn RCT3 (i hvert fall Charger 2), men det er fortsatt litt å gå på.
Tror nok en RC2 Charger 2.1 vil gi deg en del, men det du kanskje vil merke mest på er ny fjær.
|
|
|
13/06/2019 08:40
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en 2013 Pike med to posisjoner (DPA og Charger 1), og den er fin og myk. Merker heller ingen forskjell mellom kort og lang vandring.
Du kan prøve å gå ned litt på trykket, skru LSC helt ut (null) og dytte inn en luftspacer. Det gjorde susen for min del siden det ga mer progresjon og støtte i midtregisteret.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
13/06/2019 08:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har en 2013 Pike med to posisjoner (DPA og Charger 1), og den er fin og myk. Merker heller ingen forskjell mellom kort og lang vandring.
Du kan prøve å gå ned litt på trykket, skru LSC helt ut (null) og dytte inn en luftspacer. Det gjorde susen for min del siden det ga mer progresjon og støtte i midtregisteret. `Spacere gir jo ikke noe mer støtte i midtregisteret. Om mulig, gjør det at det blir MINDRE når du dytter inn en spacer og senker trykket. Hvis kraften for maks vandring er lik mellom innstillingene, vil du da ligge dypere i vandringen, siden du får mer hengemage på fjærkurven.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/06/2019 09:18
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig vi snakker forbi hverandre, jeg tenkte på bottomless tokens (er luftspacer noe annet, kanskje?). En token vil jo gi mer trykk tidligere. 
|
|
|
13/06/2019 09:25
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har sett løsninger for senking av gafler, der man rett og slett har en rem som spennes mellom bro og styre for bratt klatring. Da kan du kjøpe deg coil, og det blir bedre.
RC2 er ganske god, men det hjelper ikke stort hvis du har dual position air, som er ganske kjip i utgangspunktet ifølge #dem. RC2 har litt mindre HSC i full åpen enn RCT3 (i hvert fall Charger 2), men det er fortsatt litt å gå på.
Tror nok en RC2 Charger 2.1 vil gi deg en del, men det du kanskje vil merke mest på er ny fjær. Fant en Charger RC2 demperenhet på finn til en god pris, så da ble det en slik i første omgang. Hadde nok klart å leve med coil og litt slakk setevinkel, men de coil kittene jeg har funnet koster jo både armer og ben. Tror jeg gambler på at luftfjæra blir litt bedre når jeg får tatt en skikkelig service. Hvis det fortsatt blir dårlig så får jeg gå i tenkeboksen.
|
|
|
[Re: simenf]
13/06/2019 09:30
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mulig vi snakker forbi hverandre, jeg tenkte på bottomless tokens (er luftspacer noe annet, kanskje?). En token vil jo gi mer trykk tidligere. Dere snakker delvis forbi hverandre. De grafene der tar utgangspunkt i likt trykk ved 0 vandring. Dermed vil du ligge høyere i vandring med tokens vs. ikke tokens. Om du derimot tar ut trykk når du setter i tokens, slik at du har lik kraft for maks vandring, vil du ligge lavere(dypere) i vandring ved normal sykling.
|
|
|
13/06/2019 10:01
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Spacere slår jo mest inn på slutten for å hindre bunning.
Men gjør jo også at fjærkurva blir mer progressiv. Den er jo også den som holder seg oppe i tillegg til kompresjonen som gir støtte når vandringen brukes. Kompresjon har kun effekt når skaftet flytter på seg, og ingen posisjonel effekt slik luftfjæra har. Returen styrer bare hvor fort du kommer tilbake til nøytral
En eller flere av disse kan jo påvirke dette.
Hvor mye sag har du? Ofte har folk feil sag når de ligger dypt.
Følger du at det er støtte fra fjæra eller at du blåser igjenom vandringa som gjør at du ligger dypt?
Rekker vandringa resete og du slår igjenom på nytt eller tror du det kommer av at returen er for treig og den pakker seg og derfor dyp?
Jeg ville sjekket sag og kjørt 2 klikk mer rebound for å sjekke om dette gjør det bedre eller verre!
Redigert av Stupfull; 13/06/2019 10:09.
|
|
|
13/06/2019 10:05
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, men man vil jo evt tilpasse trykket etter den nye progressjonen. Mulig man ikke går ned på trykk, mulig man har hatt for høyt trykk fra før for å ikke bånne så lett. Tokens gir nye muligheter for bedre følsomhet og samtidig unngå å bånne.
Uansett så vil man jo ligge rundt 20-30% inn i vandringa ved normalt sag, så du vil få effekt av økt progressjon allerede der mellomregisteret starter. I alle fall merket jeg en god forskjell.
Service er uansett en utmerket ide. Håper Chargerbyttet blir bra!
|
|
|
13/06/2019 10:12
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Anbefalt dag på gaffel er jo 15-20% så hvis man nermere seg 30% vil man såklart ligge dypere.
Dette retter jo også ut vinkler, og hvem ønsker vel det?
|
|
|
[Re: Stupfull]
13/06/2019 10:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Rekker vandringa resete og du slår igjenom på nytt eller tror du det kommer av at returen er for treig og den pakker seg og derfor dyp?
Jeg ville sjekket sag og kjørt 2 klikk mer rebound for å sjekke om dette gjør det bedre eller verre!
Mindre retur er vel det du mener. Det er mange som har hatt hard demping og feilaktig justert mer returdemping. Jeg pleier å kjøre min med ganske lite returdemping.
|
|
|
13/06/2019 10:22
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg trodde det var anbefalt 25% til grov stisykling.
|
|
|
13/06/2019 10:57
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Mindre retur er vel det du mener. Det er mange som har hatt hard demping og feilaktig justert mer returdemping. Jeg pleier å kjøre min med ganske lite returdemping. Raskere retur, generelt har folk for treig retur
|
|
|
[Re: Arne_And]
13/06/2019 10:58
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Jeg trodde det var anbefalt 25% til grov stisykling. Fox anbefaler 15-20 ihvertfall. 30 bak, sånn ballpark
|
|
|
13/06/2019 11:09
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Spacere slår jo mest inn på slutten for å hindre bunning.
Men gjør jo også at fjærkurva blir mer progressiv. Den er jo også den som holder seg oppe i tillegg til kompresjonen som gir støtte når vandringen brukes. Kompresjon har kun effekt når skaftet flytter på seg, og ingen posisjonel effekt slik luftfjæra har. Returen styrer bare hvor fort du kommer tilbake til nøytral
En eller flere av disse kan jo påvirke dette.
Hvor mye sag har du? Ofte har folk feil sag når de ligger dypt.
Følger du at det er støtte fra fjæra eller at du blåser igjenom vandringa som gjør at du ligger dypt?
Jeg ligger ikke spesielt dypt, det var en digresjon fra resten av gjengen. Kjører noe slikt som 20-25% sag og har 1 token (tror jeg, lenge siden de ble satt inn). Jeg syns egentlig at fjøra funker fint, og gir fin støtte. Det jeg ikke syns funker fint er dempingen / slag. Det er mulig dette hadde blitt bedre med solo air, hvis det er innvendig friksjon som er problemet. Men jeg tror egentlig at jeg opplever noe av det samme som blir diskutert her: https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rockshox-pike-charger-2-upgrade-worth-1085362.html
|
|
|
13/06/2019 11:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å kjøre sag foran er håpløst, spesielt på slakke sykler. Det er for mye friksjon i gaffelbeina når du står rett opp og ned, så det blir i beste fall noe å starte med. På Rockshox kan det være lurt å bruke anbefalt lufttrykk fra deres webapp, og så gå derfra - gjerne med Shockwiz. Selv kjører jeg et annet oppsett enn Shockwiz, og følelsen er bedre enn anbefalt. Har mye mindre returdemping, en volumspacer mindre og mer luft, og det føles digg. Har til info en Lyrik RC2 (Charger2) DebonAir på 150mm.
|
|
|
13/06/2019 11:20
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Forstår, hvis dag er riktig og du ikke bunner er jo neste steg kompresjon for å bremse slagene som går igjenom.
Kjenner ikke til denne demperen og løsningen, men rimeligere gafler og dempere mangler jo ofte en del justering på dette.
Rc2 har vel mer det
|
|
|
13/06/2019 11:48
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Å kjøre sag foran er håpløst, spesielt på slakke sykler. Det er for mye friksjon i gaffelbeina når du står rett opp og ned, så det blir i beste fall noe å starte med. Ja, enig! Jeg har testa meg frem til noe jeg syns funker greit. Jeg gidder ikke stå og prøve å tolke resultatene av en "test" som har store iboende usikkerheter (typisk sagmåling på gaffel, altså). Da liker jeg bedre å ha med ei demperpumpe tur og prøve meg frem til riktig stivhet. På Rockshox kan det være lurt å bruke anbefalt lufttrykk fra deres webapp, og så gå derfra - gjerne med Shockwiz. Selv kjører jeg et annet oppsett enn Shockwiz, og følelsen er bedre enn anbefalt. Har mye mindre returdemping, en volumspacer mindre og mer luft, og det føles digg. Har til info en Lyrik RC2 (Charger2) DebonAir på 150mm. Dette er jo en av de andre dumskapene med dual pos air, den funker ikke med Shockwiz. Eller, den gjorde iallefall ikke det sist jeg sjekka.
|
|
|
13/06/2019 11:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du kan fint ha en RC-demper som er sinnsykt god (Avalanche), så alt kommer an på: - Shimstack på kompresjonen (HSC) (og om du i det hele tatt har dette) - Hvor mye krefter som skal til for å åpne for strømning gjennom shimstack (forspenning av shimstack. Er forspenningen for høy, vil du slite med at det kan bli en forsinkelse før HSC åpner, siden den da ikke vil åpne gradvis ved rundt null - Form på hull i stempelet som sitter foran shimstack - Størrelse på LSC-krets - form på LSC-nål.
Veldig enkle dempere har kun forskjellig størrelse på et hull som justering av kompresjon (damping rod), og den påvirker både LSC og HSC, og har mange store svakheter. Feks. har de billigere kompresjonsenhetene til RS dette.
(sorry nerding, men jeg ble litt engasjert. har mild Dönning Kruger etter å ha lest en bok om demperteori)
|
|
|
13/06/2019 11:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å kjøre sag foran er håpløst, spesielt på slakke sykler. Det er for mye friksjon i gaffelbeina når du står rett opp og ned, så det blir i beste fall noe å starte med. Ja, enig! Jeg har testa meg frem til noe jeg syns funker greit. Jeg gidder ikke stå og prøve å tolke resultatene av en "test" som har store iboende usikkerheter (typisk sagmåling på gaffel, altså). Da liker jeg bedre å ha med ei demperpumpe tur og prøve meg frem til riktig stivhet. Dette er veldig lurt. Dette er jo en av de andre dumskapene med dual pos air, den funker ikke med Shockwiz. Eller, den gjorde iallefall ikke det sist jeg sjekka.
Er ikke mulig med Dual position p.g.a. design.
|
|
|
13/06/2019 11:52
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Forstår, hvis dag er riktig og du ikke bunner er jo neste steg kompresjon for å bremse slagene som går igjenom.
Kjenner ikke til denne demperen og løsningen, men rimeligere gafler og dempere mangler jo ofte en del justering på dette.
Rc2 har vel mer det Ja, det er å finne riktig instilling på demping jeg tror kan gjøre utslag for min del. Denne gaffelen er en såkalt RC, som har instillinger for kompresjon og retur, hvis man gjør et kjapt google-søk så finner man mange som spekulerer i(og konkluderer med) at RS har tuna denne gaffelen med veldig mye kompresjonsdemping som standard, slik at man skal klare å låse den helt ut, noe som sikkert slår godt an hos enkelte uvitende.
|
|
|
13/06/2019 11:56
|
erlingba
.
|
.
Det er bare ett alternativ:
4: Kjøpe ny gaffel og spare den gamle til du skal selge sykkelen.
Har en Pike DPA på min Slash, og den fungerer forholdsvis greit, men å bruke mange tusen på å få den bittelitt bedre er uaktuelt. Det jeg misliker med den er at den er litt i overkant progressiv til normal stisykling. Får ikke satt den opp slik at jeg får brukt all vandring til normal stisykling, sannsynligvis på grunn av at DPA-enheten fungerer som en diger token. Bruker så og si aldri mulighete for å senke gaffelen da jeg ofte glemmer å heve den igjen og dermed ødelegger fine nedkjøringer og må sykle opp igjen.
Har lenge vurdert å kjøpe en annen gaffel, men siden jeg sannsynligvis kommer til å bytte hjulstørrelse neste gang drøyer jeg det heller.
|
|
|
13/06/2019 12:18
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Mulig.
Tidlig Rc2 fox har jo så mye Comp at de fleste dødelige må kjøre full åpen, mens gutta som faktisk kan sykle får utnyttet det. Spørs helt på brukeren altså.
Jeg synes det høres rart ut at dere kjøre uten sag, og hvis dere har så mye friksjon bør det være på tide med en service.
|
|
|
[Re: erlingba]
13/06/2019 12:58
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det er bare ett alternativ: 4: Kjøpe ny gaffel og spare den gamle til du skal selge sykkelen.
Har en Pike DPA på min Slash, og den fungerer forholdsvis greit, men å bruke mange tusen på å få den bittelitt bedre er uaktuelt. Ja, jeg er tilbøyelig til å være enig, men nå ble det 1600 for en RC2 demperenhet med frakt, så da tar jeg sjansen. Mulig noen med Yari er interessert i å plukke opp en pent brukt RC Charger enhet for et par hundre, så er regnestykket enda bedre. Bruker så og si aldri mulighete for å senke gaffelen da jeg ofte glemmer å heve den igjen og dermed ødelegger fine nedkjøringer og må sykle opp igjen.
Har lenge vurdert å kjøpe en annen gaffel, men siden jeg sannsynligvis kommer til å bytte hjulstørrelse neste gang drøyer jeg det heller.
Hvis jeg hadde funnet en pent brukt Fox 36 med alt på stell til en god pris kunne jeg nok lett gått for en ny gaffel, men de dukker ikke opp så ofte. Jeg er ikke dritsprek, så jeg syns det er veldig greit å kunne senke fronten en smule når jeg sliter meg opp bratte bakker, gjør ting litt lettere. Må stort sett ta meg en pust i bakken før det går nedover, så da har jeg god tid til å vippe over brytern for posisjon. 
|
|
|
13/06/2019 13:05
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har en Float 36 med proTune, 20mm og 160mm vandring og stålfjær (PUSH ACS-3), men den må bytte ytterbein for å kjøre med 29". Og er ikke boost
|
|
|
13/06/2019 14:38
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har en Float 36 med proTune, 20mm og 160mm vandring og stålfjær (PUSH ACS-3), men den må bytte ytterbein for å kjøre med 29". Og er ikke boost Takk for tilbudet, men det blir nok dyrt å konvertere når man både må ha nytt fremhjul og ytterbein.
|
|
|
14/06/2019 14:07
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Noen som vet om dette er riktig type støvtetninger for Lyrik 2017? SKF Seal kit for .... Bike24 De er litt treig på å svare på mail, og produktbeskrivelsen er ikke spesielt god. Tittel sier 2016 og nyere, mens beskrivelsen sier opp til 2016. Jeg vet at det fins andre kit med tetning, men ønsker gjerne å teste de grønne SKF tetningene.
|
|
|
14/06/2019 14:27
|
lokila
Medlem
|
Medlem
Jeg vil tro de støvpakningene passeer. Har samme gaffel (og sykkel) og syns disse gjorde utrolig mye for sensitiviteten i starten av vandringa. Kanskje er det bare psykisk, men er veldig fornøyd.
|
|
|
29/06/2019 16:36
|
oyvinsr
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Endte opp med en charger 2 rc2 demper som ble solgt relativt billig grunnet slitte gjenger på topcap. Prøvde å få dette til å funke, men det gikk ikke pga. gjengene. Rock Shocx kunne ikke skaffe ny topcap til RC2, så da gjorde jeg det eneste fornuftige og kjøpte en Push HC97, ble montert og testet i går. Funka veldig bra, er veldig fornøyd, selv om det kosta mer enn først planlagt.
|
|
|
|
|