Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg!

Re: Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg! [Re: ] #2560282 13/06/2019 21:05
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: anonymous13

Kanskje HM1100 har noe innspill? Mulig det er noen positive effekter som oppveier for ulempene av det det å bli utsatt for mykotoksiner?

Det er soppsporene som trigger immunresponsen og som gir feks astmatiske plager. Eller det som værre er. Sporer som du og jeg og vi alle puster inn hele tiden. Det er faktisk funnet sporer etter muggsopp i luftprøver tatt 40 km over Arktis. Mener å huske det var 40 km, det høres jæskla langt ut, men det var det også. Og da er man over til det mere generell spørsmålet: kan det bli for rent? Og ja, det kan det. Immunforsvaret må utsettes for naturlig forekommende antigener fra vi er sånn ca 6-8 med gamle og frem til (ung) voksen alder. For å virke som det skal. Barn som feks vokser opp med husdyr (hund, katt) har mindre risiko for å utvikle et hyperaktivt immunforsvar som gir feks astma/allergi. Samme gjelder barn som vokser opp på gård. Og sannsynligvis til og med barn som vokser opp i familier som ikke har oppvaskmaskin, fordi man ikke får det like reint når man vasker opp for hånd.
Det er mange paralleller til tråden om utstyrshysteri og såpe. Vi vasker oss syke, ødelegger normalfloraen, får eksem og kanskje til og med soppinfeksjoner i huden. Vi driver rett og slett og beveger oss for langt vekk fra det som er naturlig.

Re: Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg! [Re: Panda] #2560290 14/06/2019 03:27
progres Offline
Besatt
Besatt

Re: Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg! [Re: HM1100] #2560320 14/06/2019 07:27
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: HM1100
Immunforsvaret må utsettes for naturlig forekommende antigener fra vi er sånn ca 6-8 med gamle og frem til (ung) voksen alder. For å virke som det skal. Barn som feks vokser opp med husdyr (hund, katt) har mindre risiko for å utvikle et hyperaktivt immunforsvar som gir feks astma/allergi. Samme gjelder barn som vokser opp på gård. Og sannsynligvis til og med barn som vokser opp i familier som ikke har oppvaskmaskin, fordi man ikke får det like reint når man vasker opp for hånd.

Tja, det er nok ikke så enkelt. Har barn med astma (har vokst det fra seg), det viser seg barn som går i barnehage har større sjanse for å utvikle astma grunnet luftveisinfeksjoner enn andre barn: "barn i barnehage kan bli eksponert for et innemiljø som påvirker utviklingen av astma. Munir og medarbeidere rapporterte høyere nivåer av dyrehårsallergener fra hund og katt i støv fra svenske barnehager sammenliknet med hjemmemiljø (1). I tillegg er det vist at barn i barnehage er mer utsatt for infeksjoner enn andre barn (2, 3). Det er også påvist at infeksjoner kan påvirke utviklingen av astma og redusere lungefunksjonen (4 – 6). På den annen side er det foreslått at enkelte typer infeksjoner kan ha en forebyggende effekt på utviklingen av allergi (7, 8).....Våre resultater støtter ikke ”infeksjonshypotesen”, der man spekulerer i om allergisk sykdom kan forebygges ved gjentatte infeksjoner i barneårene" Her er linken fra den norske legeforeningen for de som er interessert. Samtidig er også en viss eksponering bra for utvikling av immunforsvaret.

Klare ikke helt å se at frisk luft fra et ventilasjonsanlegg skal være et problem. Det blir likevel skittent i huset og barna blir like syke som før er nå i alle fall min erfaring. Vi har også en luft-luft sak som skal rense veldig godt, men dritten kommer uansett :-)

Re: Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg! [Re: Marøder] #2560332 14/06/2019 08:14
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det er på ingen måte enkelt. Multifaktorielt. Det kommer fint frem UpToDate linken lenger opp, og ved det faktum at det finnes en del forskning med tildels motstridende konklusjoner. Det er helt sikkert ikke bare en årsak til økende forekomst av immunmedierte tilstander. Men betydningen av vårt miljø er et hot topic i denne sammenhengen, og ikke minst betydningen av vårt mikrobiom (altså de bakterier/mikrober som er en del av oss og som vi til enhver tid er omgitt av) for vår helse og hvordan vi har det. Jeg er helt enig i at ren luft er bra, og den kan neppe bli "for ren".
Min personlige konklusjon er ganske enkelt: det er ikke nødvendig å ha overdrevent fokus på renslighet. Tvert imot, det kan ha uheldige konsekvenser.

Re: Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg! [Re: HM1100] #2560335 14/06/2019 08:31
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HM1100

Min personlige konklusjon er ganske enkelt: det er ikke nødvendig å ha overdrevent fokus på renslighet. Tvert imot, det kan ha uheldige konsekvenser.

--- og det finnes det epidemiologiske studier på som understøtter ditt synspunkt

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support