Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Di2 9150 eller eTap AXS

Di2 9150 eller eTap AXS #2559095 07/06/2019 17:20
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Skal kjøpe ny sykkel, den kan leveres med begge grupper. Shimano litt dyrere, kan leveres nå, eTap har 2 måneders leveringstid.

Har aldri kjørt elektrisk tidligere. Tenkte i utg.pkt jeg skulle ha eTap pga trådløs funksjonen. Noen som har kvalifisert mening om hva som er best?

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559111 07/06/2019 19:01
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Kommer an på om du noen gang skal selge den tenker jeg. Vil tro 12-speed holder seg bedre i pris.

Skjønner ikke hva slags verdi trådløs har, når er en innvendig kabel noen gang i veien? Men det er selvsagt en personlig preferanse.

Neste spørsmålet er hvor lurt det er å bestille en sykkel med 2 mnder leveringstid nå. Om 2 mnder er det ikke veldig mye igjen av sesongen i Oslo. Antar du neste år finner Shimano med 12-speed. For ikke å snakke om at man kan gjøre kupp på høsten hva gjelder pris (litt verre hvis du kun vil ha akkurat en spesifikk sykkel).

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559142 07/06/2019 22:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Har bare erfaring med SRAM AXS. Det er fantastisk.

Nøyaktig hva som er så fantastisk med elektronisk er litt vanskelig å forklare på en måte som gir rettferdighet synes jeg. Om man eksempelvis forsøker å forklare hvor lite energi det koster å faktisk gjøre ett girskift ved å trykke på en mikrobryter, kontra å fysisk trekke en wire, så møtes man ofte med "det koster 'ingen' krefter å trekke en wire".

Og det er kanskje sant, i det store og det hele. Allikevel er dette en av de grunnene mange jeg kjenner som kjører elektronisk verdsetter høyt (meg selv inkludert).

Det er liksom en del småting med elektronisk som i sum gjør det fantastisk. Personlig vil jeg aldri kjøpe en ny sykkel med mekanisk igjen etter å ha hatt AXS i underkant av 2 måneder.

Shimano vs AXS skal jeg mene fint lite om, da jeg aldri har prøvd di2. Men for min del er dagens di2 uaktuell fordi den ikke er trådløs. Hadde den vært det (eller den dagen den sannsynligvis blir det) så blir det ett annet spørsmål.

Det som er kjipt for Shimano er at de virkelig har vært på bakfoten teknologisk i noen år. SRAM har overtalt meg både med 1x og AXS. Shimano må komme med noe unikt om de skal ha meg tilbake som kunde. Det holder ikke lenger om de kopierer SRAM. Jeg belønner gode løsninger med lommeboka. SRAM utnyttet det, nå kommer jeg til å være lojal så lenge det gir mening.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559148 08/06/2019 04:53
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen tanker:
Trådløst har mest for seg om man bygger selv. Det er mindre viktig om man kjøper ferdigsykkel.
Estetisk har man valget mellom ledninger og store enheter.
Shimano har over år framstått som mer driftssikkert enn Sram.
Det kan kanskje være lettere å feilsøke eTap enn Di2.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559158 08/06/2019 06:39
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Di2 = 11s med ledning
eTap = 12s og trådløst

Det er hovedforskjellene slik jeg ser det. Kan ikke finne noen nyheter i 2020 på noen av gruppene. Jeg vurderte et øyeblikk å vente til neste år, men tror jeg bestiller eTap i helgen med levering i starten av august. Forrrige sykkel hadde jeg i 6 år, denne skal jeg ha minst like lenge.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559165 08/06/2019 07:45
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Campa: 12s helt uten strøm. ICON_GRIN

Hva slags sykkel er det du bestiller?

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559173 08/06/2019 08:40
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har hatt begge de to generasjonene med eTap. Første generasjon har et framgir som er veldig kresent på oppsettet. Det tok meg lang tid før jeg fikk satt det opp 100%, men når det først var gjort så fungerte det som fjell hver gang.

Da jeg skulle ha ny sykkel i år så falt valget på AXS for å gjøre den litt mer "future proof" med 12-delt. Shimano sin neste store oppgradering kommer vel ikke før neste år så da ble de droppet. På AXS så har de visstnok forbedret framgiret slik at problemene fra første generasjon eTap har blitt borte. Mitt kom ferdig satt opp fra butikken så har fungert helt ypperlig så langt.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: Valentino] #2559179 08/06/2019 10:13
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Canyon Endurance 9.0, passer perfekt til mitt bruk.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: Valentino] #2559194 08/06/2019 13:41
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Valentino
Noen tanker:
Trådløst har mest for seg om man bygger selv. Det er mindre viktig om man kjøper ferdigsykkel.

Estetikk. Ryddigere å ikke ha kabler til disse girene enn å ha det synes jeg. Så skal det sies at koblingsboksene til Shimano "kan" integreres og skjules, men ofte ikke blir det, og da ser det helt ****** ut (synes jeg).

Med elektriske signalkabler har man flere mekaniske potensielle feilkilder. Disse kontaktene må beskyttes mot dårlig kontakt, vann/salt irr på koblingspunkter, etc.

Shimano og Campa vil nok på ett tidspunkt måtte brekke kompatibiliteten på dagens Di2 for å gå trådløst de også. Det er liksom den veien verden forøvrig beveger seg. Om man støtter det synet, er det også ett potensielt poeng at det trolig er lenger til AXS må brekke kompatibilitet mellom produktene sine enn hva tilfellet er for Di2

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: vviz] #2559197 08/06/2019 13:55
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vviz
Estetikk. Ryddigere å ikke ha kabler til disse girene enn å ha det synes jeg. Så skal det sies at koblingsboksene til Shimano "kan" integreres og skjules, men ofte ikke blir det, og da ser det helt ****** ut (synes jeg).

Smak og behag. Jeg synes tvert om Shimano ser utrolig mye bedre ut enn SRAM AXS, i alle fall dersom junction box er skult i styret og alle kabler er skjult.
- For- og bakgir på AXS ser mer klumpete og rare ut pga batteriene.
- Hendlene til skivebremsversjonen er mye nettere og penere på shimano
- AXS kranken er sikkert fin for de som liker at kranken ser ut som en bremseskive.

Som sagt før i tråden - kabler er ikke noe problem annet enn for den som skal installere det. Få gjør dette selv. Til gjengjeld har man da bare ett batteri å tenke på å lade, i stedet for 4.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: torinb] #2559202 08/06/2019 14:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: torinb

Smak og behag.

Selvsagt.

Sitat: torinb

Som sagt før i tråden - kabler er ikke noe problem annet enn for den som skal installere det. Få gjør dette selv. Til gjengjeld har man da bare ett batteri å tenke på å lade, i stedet for 4.

Som all elektronikk er de ett problem den dagen man evt får vann inn i de, og koblingspunkter kortslutter eller brytes (irr). Hvor stort problemet er i praksis skal jeg ikke mene noe om, men det er en potensiell svakhet. Men i motsatt fall er de eksponerte batteriene til SRAM også en potensiell svakhet på samme måte.

Ang batterier er det også smak og behag. Går det sentrale batteriet til Shimano tomt under en tur, så har man ett problem. Med SRAM har jeg ett reservebatteri sammen med reserveslange, så da er det bare å bytte, om det skulle skje. Batteriene i hendlene er ikke av oppladbar type, men standard CR2032 elns. De holder vel ett års tid, og går de tom på en tur, får man nye på bensinstasjon/butikk.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: Havre] #2559610 11/06/2019 08:12
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Havre

Skjønner ikke hva slags verdi trådløs har, når er en innvendig kabel noen gang i veien? Men det er selvsagt en personlig preferanse.

En fordel er at du i slipper å lade batteriet på sykkelen. Ikke alle kan ta med seg sykkelen til en stikkontakt helt uten videre.
Ledninger kan bli dratt ut av batteriet, ryke eller annet med litt uflaks.
Når du skal sykkelen fin i koffert ved utenlandsreiser kan du lett skru av bakgiret å legge det i en beskyttet pose eller tilsvarende.
Når du skal heve eller senke styret kan en innvendig ledning, i hvert fall hvis den også går gjennom stem, styrerør fort gjøre ting enda mer kronglete enn passe stive bremseslanger.
Alt annet likt så er jo trådløst bedre, enklere og ryddigere, men alt annet er nok ikke helt likt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559614 11/06/2019 08:21
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Som en massiv nerd som jobber innenfor IT så tenkte jeg at eTap var snadder og vurderte det sterkt til n-1 sykkelen jeg bygget i vinter, men for meg er det to grunner til at jeg gikk for Di2 istedet:

1. Den kanskje mest åpenbare: Den lokale sjappa som skulle skaffe meg ok pris på eTap gikk konkurs (+ jeg fikk rabatt på Di2)
2. eTap batteriet på fremgir stikker for mye ut og siden dette er en blandeveissykkel var jeg bekymret for at dekk skulle skrape på gir.

(Sykler Vättern nå på lørdag så håper batteriet / beina holder)

// Too many roads, too little time
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: sykkeloyvind] #2559619 11/06/2019 08:29
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: sykkeloyvind

En fordel er at du i slipper å lade batteriet på sykkelen. Ikke alle kan ta med seg sykkelen til en stikkontakt helt uten videre.
Når du skal sykkelen fin i koffert ved utenlandsreiser kan du lett skru av bakgiret å legge det i en beskyttet pose eller tilsvarende.
Når du skal heve eller senke styret kan en innvendig ledning, i hvert fall hvis den også går gjennom stem, styrerør fort gjøre ting enda mer kronglete enn passe stive bremseslanger.
Alt annet likt så er jo trådløst bedre, enklere og ryddigere, men alt annet er nok ikke helt likt.

For meg er det motsatt med tanke på lading. At jeg kan plugge inn en kabel er enklere enn å måtte forholde seg til flere batteri. Og akkurat det der er egentlig ikke trådløs vs. ikke trådløs - det handler mer om plassering av batteri.

Jeg er ikke motstander av trådløs. Jeg kan vel se for meg at alt blir trådløs på et tidspunkt, men for meg, og min påstand er for folk flest, har det ingen verdi. Så er jeg ikke uenig i at det i noen spesifikke situasjoner kan være en fordel - som du nevner.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: Havre] #2559624 11/06/2019 08:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

For meg er det motsatt med tanke på lading. At jeg kan plugge inn en kabel er enklere enn å måtte forholde seg til flere batteri. Og akkurat det der er egentlig ikke trådløs vs. ikke trådløs - det handler mer om plassering av batteri.

Plasseringen av batteriene er nettopp det som gjør Etap mulig. Å ha batterier på hvert av girene er patentert av SRAM - derfor er det krevende for de andre å lage et helt trådløst system da de må ha ett batteri sentralt i ramma med ledninger til girene, slik som FSAs system.
Det holder å lade ett batteri om gangen. Lader du annen hvert batteri annenhver måned er du good to go hele veien.
Shimano må lades en del sjeldnere, men om man må lade 2 ganger i året eller 6 føler jeg utgjør liten forskjell.

Øyvind Aas
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559630 11/06/2019 08:51
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sier ikke at det er et problem, men for meg er det ikke et kjøpsargument.

Jeg har aldri tenkt et sekund på at ledninger er et problem. Og enda mindre neste gang jeg kjøper sykkel hvor alt vil være innvendig (i dag har jeg jeg fortsatt ledninger fra styret før de går inn i rammen).

Så antar jeg nå som elektrisk er blitt mer og mer vanlig at det vil komme nye rammeløsninger med tiden - som gjør at man f.eks vil komme enklere til batteriet for "ekstern" lading. Selv om jeg tror det er et veldig lite antall syklister som ikke har tilgang til en stikkontakt. Ser ikke så veldig mange di2-sykler som står ute permanent (hvis de gjør det så står de ikke lenge).

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559632 11/06/2019 08:55
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Patent på batteri på hvert av girene! Hvordan kan det bli godkjent med patent på batteri til hvert enkel enhet som trenger strøm?

Om SRAM har fått et slikt patent så er det synd for utviklingen av elektroniske gir i fremtiden.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: joje] #2559640 11/06/2019 09:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: joje
Patent på batteri på hvert av girene! Hvordan kan det bli godkjent med patent på batteri til hvert enkel enhet som trenger strøm?

Om SRAM har fått et slikt patent så er det synd for utviklingen av elektroniske gir i fremtiden.

Jeg ble fortalt dette av en bransjemann. Tenkte også at det var rart, men samtidig forklarer det hvorfor de andre ikke lager noe tilsvarende SRAM. FSAs løsning med ledning mellom girene og et batteri, men trådløse signaler fra hendlene er jo en rar bastard.

Øyvind Aas
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559648 11/06/2019 09:42
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Er ikke DA-deler på en Endurace uansett litt irrasjonelt? Ultegra virker som åpenbart valg når man vil ha en fleksibel og allsidig sykkel, eller? Eller leveres ikke SLX-rammen med U-di2?

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559649 11/06/2019 09:42
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Patentene på Shimanos STI og Campas Ergopower var årsaken til SRAMs Duotap.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559658 11/06/2019 10:09
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Gjensyn med "Fucking SRAM". Ikke på 95% konfidensintervall mht dokumentasjon på flere problemer med SRAM enn Shimano, uansett... Mollema er tydeligvis ikke 100% overbevist
https://streamable.com/o44uh

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: Trond Helge] #2559699 11/06/2019 13:12
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Trond Helge
Som en massiv nerd som jobber innenfor IT så tenkte jeg at eTap var snadder og vurderte det sterkt til n-1 sykkelen jeg bygget i vinter, men for meg er det to grunner til at jeg gikk for Di2 istedet:

1. Den kanskje mest åpenbare: Den lokale sjappa som skulle skaffe meg ok pris på eTap gikk konkurs (+ jeg fikk rabatt på Di2)
2. eTap batteriet på fremgir stikker for mye ut og siden dette er en blandeveissykkel var jeg bekymret for at dekk skulle skrape på gir.

På generelt grunnlag vil jeg bare si at det er gjort en del endringer fra 1. gen eTap til gjeldende generasjon eTap.

For din konkrete bekymring, så er 42mm maks (offisielt støttede) dekklaring på eTap sin FD om man bruker 700C felger. SRAM henviser til 1x om man ønsker bredere dekk enn dette.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: yolo] #2559727 11/06/2019 17:19
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Sitat: yolo
Er ikke DA-deler på en Endurace uansett litt irrasjonelt? Ultegra virker som åpenbart valg når man vil ha en fleksibel og allsidig sykkel, eller? Eller leveres ikke SLX-rammen med U-di2?

Det er 700 gram forskjell Ultegra VS eTap. Ultegra varianten har gjennomgående litt kjipere utstyr. Siden jeg nå kjøper en sykkel for de neste 5-8 år har jeg lyst å bli ordentlig fornøyd med en gang, og ikke for kjapt komme på tanken om noe kulere. Ja, det er dyrt, og antakelig ikke verdt det mtp prisforskjell. "Fordelen" er at jeg klarer meg med en sykkel, denne kan fint brukes til litt Gravel (typisk Ring 4), landevei, ritt, langturer etc.

Redigert av feather+mtn; 11/06/2019 17:23.
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559798 12/06/2019 06:35
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Vektforskjellen kommer fra hjul og ramme, og det er jo kun de kombinasjonene som ligger ute til salgs hos Canyon nå, tidligere har vel de solgt SLX-rammer med Ultegra. Når det gjelder gruppene så veier eTap AXS 42 gram mer enn Ultegra R8070.

Hvis du derimot ønsker noe dyrt med dyre deler slik at du ikke skal kjøpe flere sykler, så er jo det ditt valg, og i minste bevisst, men spesielt rasjonelt vil jeg ikke kalle det ICON_SMILE

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: yolo] #2559823 12/06/2019 07:22
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Canyon har vel kutta drastisk ned på antall SLX-varianter siste par år, SLX fås vel nesten bare med DA/eTap nå..

Hvorfor er det irrasjonelt med DA på en allsidig sykkel?

Av egen erfaring så er det gjerne best økonomi å kjøpe det man virkelig har lyst på med en gang. Å gjøre små kompromisser for så å oppgradere senere er hverken økonomisk eller rasjonelt ICON_SMILE

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: yolo] #2559840 12/06/2019 07:45
F
feather+mtn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Hadde jeg vært rasjonell hadde jeg kjøpt 105 gruppe som antakelig fungerer tilnærmet like bra. Det gjelder vel de fleste som kjøper seg sykkel i denne kategorien. Kjenner jeg meg selv rett ville jeg nok da sett etter diverse oppgraderinger etterhvert. Det "slipper" jeg ved å kjøpe SLX/DA.

Kjenner flere som har kjørt eTap i flere år, aldri hatt trøbbel. Er ikke så sikker på at driftskostnadene blir så høye. Trådløs funksjonen er den som tiltrekker mest, ser ekstremt ryddig ut.

Forsvarer kjøpet ved at jeg kan bruke den til "alt". Det syntes jeg er ganske rasjonelt:) Det er faktisk ganske så dyrt å ha flere sykler over flere år, slitasjekost, verdiforringelse++ er en god del penger over tid.

Redigert av feather+mtn; 12/06/2019 07:46.
Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: DBrodshaug] #2559893 12/06/2019 10:22
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, om man kun får SLX med DA nå og i overskuelig fremtid så skjønner jeg at Ultegra er uaktuelt.

Basert på tester av R9100 og R8000 så forstår jeg det slik at det er bred enighet om at det ikke er forskjell i funksjonalitet eller slitasjebestandighet, men at DA er mer spisset mot ren landevei. Spisset og fleksibelt er motstridende i mitt hode. Derfor stilte jeg spørsmål om Ultegra ikke var en mer passende gruppe, isolert sett.

Om én sykkel til alt er billigere enn to i lengden er avhengig av veldig mange faktorer tror jeg.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: feather+mtn] #2559916 12/06/2019 11:39
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Er vel kun vekt som skiller DA og Ultegra.

Ser dog et punkt hvor Ultegra kan ha fordel vs DA på en allsidig sykkel.

SL-modellen kommer med Ultegra og leveres med 11-34 kassett, DA kommer med (og støtter ikke større enn) 11-30 kassett.

Re: Di2 9150 eller eTap AXS [Re: sykkeloyvind] #2559927 12/06/2019 12:00
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: joje

Jeg ble fortalt dette av en bransjemann. Tenkte også at det var rart, men samtidig forklarer det hvorfor de andre ikke lager noe tilsvarende SRAM. FSAs løsning med ledning mellom girene og et batteri, men trådløse signaler fra hendlene er jo en rar bastard.

Shimano har også et patent på trådløs giring hvor man skisserer muligheten for å bruke energien fra å trykke på knappen og klare seg uten batteri. F.eks. fjernkontroller til Philips Hue bruker det i dag.
Ref: https://www.bikeradar.com/news/shimano-d...ded_slideshow=1

Men det blir jo fort en del år frem i tid hvis de i det hele tatt får det til å virke tilfredsstillende.

Redigert av oracle; 12/06/2019 12:00.

Moderator  support, Valentino