|
Slanke Spark 920 2019
|
Slanke Spark 920 2019
#2559094
07/06/2019 17:18
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 22
j0lsrud
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 22 |
Jeg har en original Spark 920 2019 mod. Tips til beste/billigste oppgradering for å redusere vekta noe på denne? Specs Spark 920 2019
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559097
07/06/2019 17:29
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Lettere hjul. lettere krank.
Har du noe budsjett?
Hva bruker du sykkelen til?
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559109
07/06/2019 18:51
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,014
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,014 |
Tubeless, lettere dekk. Droppe heve/senkepinnen. Skumholker.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559135
07/06/2019 21:08
|
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706 |
Hjulsett 400g Lette akslinger 100g Dekk 300g Tubeless 150g Bremseskiver 160/160mm 100g Sete 50g Styre 100g Holker 100h Krank 200g
Alle disse oppgraderinger er relativt billig bortsett fra hjulsett, men samtidig der du merker største forskjell. Da har du fort 1,5kg spart uten å kjøpe det dyreste på markedet.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559161
08/06/2019 07:27
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Igjen, hva skal du bruke sykkelen til? Sti? Tekniske ritt? Det er langt fra sikkert at den blir bedre med mindre bremseskiver, tynnere dekk og uten senkepinne. Lettere sete/styre/holker kan være effektivt, men styr unna noname-karbon for styret. Tubeless gir bedre punkteringsbeskyttelse og mindre rullemotstand.
Det er forøvrig veldig vanlig å være veldig opptatt av vekt når man starter med terrengsykling. Det går litt over etter hvert når man ser konsekvensene av lettvektsdeler.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559195
08/06/2019 13:51
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 22
j0lsrud
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 22 |
Takk for tips Sykkelen brukes til både turer, trening og noen få ritt i løpet av sesongen.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559222
08/06/2019 16:27
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hjul, slangeløst , krank, kassett og styre.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559230
08/06/2019 18:15
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 180
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 180 |
Bytte bremser til magura mt4/mt5 kansje. Selger du de du har bør nettopriser kunne bli bra lav.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559304
09/06/2019 10:03
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
EspenS
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256 |
Skal dog jobbe hardt for å spare 100 gram på holker som veier 90 gram paret...
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: EspenS]
#2559309
09/06/2019 10:35
|
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706 |
Skal dog jobbe hardt for å spare 100 gram på holker som veier 90 gram paret... Kan enkelt spare 80g da isåfall. Var bare ca vekt jeg har oppgitt uten å sjekke vekt på alle deler nøyaktig.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559339
09/06/2019 15:52
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Vekt er ikke alt. Så kommer veldig an på hva man skal bruke den til. Selv er jeg mer opptatt på å tilpasse sykkelen til det man faktisk skal bruke den til.
-Å bygge om til tubeless gjør sykkelen både lettere og bedre. -Dekkene kommer litt an på hva du bruker den til. På sti er de dekkene der helt topp. Skal du derimot sykle ritt som feks Birken, Grenserittet vil det bli lettere og bedre ved å bytte til feks Rekon Race. (hvertfall bak) -Fjerne setepinne vil gjøre den lettere, men på sti vesentlig dårligere. -Hjul kan man ta en del vekt og gjøre sykkelen kvikkere. Dette er derimot en ganske dyr greie.
Gå ned på skivestørrelse, bytte til tullete holker, styrer som er smalere o.l gjør kun godt for vekten, men gjør sykkelen i de fleste tilfeller dårligere. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: perbaa]
#2559422
10/06/2019 06:55
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
EspenS
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256 |
Skal dog jobbe hardt for å spare 100 gram på holker som veier 90 gram paret... Kan enkelt spare 80g da isåfall. Var bare ca vekt jeg har oppgitt uten å sjekke vekt på alle deler nøyaktig. Tror vi snakker litt forbi hverandre. Holkene som står på veier 90 gram for paret. Du finner neppe holker til 10 gram paret. ESI-holker er favoritt hos mange, de veier ca 50 gram paret, så mer realistisk er å spare 40 gram på holkene.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: j0lsrud]
#2559425
10/06/2019 07:07
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
EspenS
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256 |
Jeg har også 920 ´19, kommer fra lette rittfulldempere og 920 opplevdes ´tung´ i starten, spesielt merka jeg det i korte tekniske klatringer. Et grep som hjalp veldig for meg var å ta ned styret litt foran, vektfordelingen var etter min smak litt for langt bakpå og den ´føles mye lettere´ med å flytte litt mer vekt foran ved å ta ned styret noen få cm.
|
|
|
Re: Slanke Spark 920 2019
[Re: EspenS]
#2559442
10/06/2019 08:54
|
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 706 |
Skal dog jobbe hardt for å spare 100 gram på holker som veier 90 gram paret... Kan enkelt spare 80g da isåfall. Var bare ca vekt jeg har oppgitt uten å sjekke vekt på alle deler nøyaktig. Tror vi snakker litt forbi hverandre. Holkene som står på veier 90 gram for paret. Du finner neppe holker til 10 gram paret. ESI-holker er favoritt hos mange, de veier ca 50 gram paret, så mer realistisk er å spare 40 gram på holkene. Jo det får du: https://r2-bike.com/EXTRALITE-Grips-Hypergrips-EVA-blackMen ja jeg foretrekker også ESI, og gikk ut ifra at det satt tyngre holker på sykkelen som det ofte gjør. Sjekka ikke vekt på hver komponent.
|
|
|
|
|
|