Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Begynner jeg å bli gammel?

Begynner jeg å bli gammel? #2558466 05/06/2019 09:21
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det siste halvåret eller så har jeg merket det kroppen er litt mindre med enn før, i alle fall i forhold til puls og opplevd treningseffekt. Jeg bikka akkurat 39, og nærmer meg vel kanskje en dupp sånn sett... I går hadde jeg en drøy time på sti. Tung i beina etterpå, og måtte som vanlig stoppe noen ganger for å få igjen pusten. Men i følge klokka mi var det en moderat treningsøkt. Hodet sier det var mer enn hardt nok, og jeg satte da også PR på et par segmenter.

Føler generelt sett jeg sliter med å holde høy intensitet over tid (typ 4*4), og tenker vel det er på tide med en ny makspulstest. Bare kjenner ingen steder det jeg orker utsette meg for det. Er kanskje det som plager meg mest, at jeg ikke klarer å holde (opplevd, ikke pulsbasert) høy intensitet over litt tid slik jeg gjorde før. Skal sies at det er mye om dagen, både privat og jobb + lite søvn.

Beklager litt rotete innlegg, vet ikke helt hva jeg egentlig lurer på selv. Kanskje mest om det er andre som kjenner/har kjent på lignende.

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558468 05/06/2019 09:31
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Det korte svaret er ja ICON_SMILE

Neida, men tror du er inne på en viktig ting, og det er at det er mye om dagen, både privat, jobb og søvn.

Selv så påvirker det meg i min treningshverdag. Er det uker det har vært veldig mye og jeg føler meg sliten, så kan jeg neste droppe å planlegge intervaller i sone 4 og over uka etter.

Ta hensyn til 24 timers mennesket og legg inn nok restitusjon.

Redigert av mintman; 05/06/2019 09:31.

Geir
Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558477 05/06/2019 10:00
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg var 39 når jeg startet med sykling + overvektig og svært dårlig form. Er nå blitt noen år eldre, men bedre form enn jeg var i ungdommen. Så 39 år er ingen høy alder, du vil ha mange fine år igjen på sykkelen også formmessig. Du må også sammenlikne deg med de på samme alder, ungdommen kommer nok ikke tilbake dessverre.

Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558501 05/06/2019 11:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Om du var på elitenivå, usannsynlig med nada talent, ja.
Ellers: fysisk ja, prestatsjonsmessig nei.

Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558518 05/06/2019 11:59
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kor ofte trener du på sykkel? Kor lenge sidan siste treningsøkt før i går? Eg ville gitt faen i puls og 4x4, og heller prøvd å komme meg ut på sykkel så ofte som mogleg. Men ikkje nødvendigvis så hardt og lenge. Eg trener mykje, men merker det med ein gong på puls og pust viss eg drar på i en bakke etter eit par kviledagar.

Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558533 05/06/2019 12:52
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Har +7 år på deg, men opplever det samme. Nøkkelen for meg er oppvarming. Kroppen kan kjennes elendig, men når strikken er ferdig tvinna løsner det. Må kjøre kontrolert de første 15-30 min før ting begynner å gli.

Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558639 05/06/2019 21:01
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for tips og innspill. Jeg er ikke så opptatt av intervaller og pulsklokke. trener fordi jeg har det gøy, og for helsa sin del. Men jeg er glad i å kjenne på syra og å ha overskudd til å ligge der en stund.

Trener vel heller for lite enn for mye, blir tre-ish økter i uka. Sykkel, løpe, topptur til fots alt etter humør og vær. Så skikkelig overkokt lapskaustrening, rett og slett fordi jeg liker å være ute. Har ingen ambisjoner utover å holde formen noenlunde vedlike.

Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558642 05/06/2019 21:15
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: zero-talent
Det siste halvåret eller så har jeg merket det kroppen er litt mindre med enn før, i alle fall i forhold til puls og opplevd treningseffekt. Jeg bikka akkurat 39, og nærmer meg vel kanskje en dupp sånn sett... I går hadde jeg en drøy time på sti. Tung i beina etterpå, og måtte som vanlig stoppe noen ganger for å få igjen pusten. Men i følge klokka mi var det en moderat treningsøkt. Hodet sier det var mer enn hardt nok, og jeg satte da også PR på et par segmenter.

Føler generelt sett jeg sliter med å holde høy intensitet over tid (typ 4*4), og tenker vel det er på tide med en ny makspulstest. Bare kjenner ingen steder det jeg orker utsette meg for det. Er kanskje det som plager meg mest, at jeg ikke klarer å holde (opplevd, ikke pulsbasert) høy intensitet over litt tid slik jeg gjorde før. Skal sies at det er mye om dagen, både privat og jobb + lite søvn.

Beklager litt rotete innlegg, vet ikke helt hva jeg egentlig lurer på selv. Kanskje mest om det er andre som kjenner/har kjent på lignende.

Ikke stress, det skikkelige forfallet starter ikke før om en 7-8 år ICON_SMILE ( er selv 71-årgang). Ny terskeltest er lurt. Bærsj i makspulstest. Lite søvn er garantert formkiller. Jeg merket selv en drastisk bedring da jeg startet med å legge meg 1-2 timer tidligere.

Redigert av Juffe; 05/06/2019 21:17.

'...once more, and more intensity!'
Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558680 06/06/2019 06:54
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
FFF (Førti, Feit og Ferdig)...

Kan ikke tenke meg at det er noen terskler hvor du plutselig faller ned. Ta noen dager av sykkelen, så noen rolige langturer, finn overskudd i hverdagen og da tenker jeg du er tilbake :-)

Lykke til, hilsen 50,5

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558752 06/06/2019 10:18
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
yes, ikke bare begynner du å bli gammel, du er eldre enn du noen gang har vært - og det blir værre.

jeg har passert 50 med grei margin men er i bedre form enn noensinne, men det har sin pris. restitusjonstiden øker dramatisk og jeg kan være helt knekt i dagene etter en hard økt
strava tidene blir stadig bedre og det er ikke bare fordi syklene/skiene/joggeskoene blir dyrere

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2558756 06/06/2019 10:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
39 år og sliter med å holde ut en 4*4 ? ?
Det er i tilfelle ikke pga alder, men må skyldes andre faktorer.
Jeg er 25 år eldre enn deg, og gleder meg både med 4*4 , 40/15 og andre morsomheter stadig vekk. Og satte pers både på Birken og CykelVasan i fjor med «anstendige» tider. Årsaken ligger nok i ca 40 år med kontinuerlig trening, og mer målrettet trening i de senere åra, hvor overgang til wattbasert trening har gitt meg både ny inspirasjon og mer effekt i beina.

Så det er bare å stå på !

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Begynner jeg å bli gammel? [Re: zero-talent] #2562793 27/06/2019 17:32
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vært mye gruff I hodet I det siste. Jeg tok et par dager fri for å få rundet av noen prosjekter på jobb, og vipps så rant det inn med PR på diverse stravasegment. Konkluderer med at jeg ikke er gammel helt enda.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå