Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig

stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig #2558371 05/06/2019 05:29
H
hJürg1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Hei,

opplever at jeg er stinn i muskulaturen når jeg skal kjøre hardt, tunge bein, lav watt, får raskt følelse av melkesyre.
Jeg føler at jeg ofte trenger en god base med mengde for å kunne absorbere høyintensitetsøkter.
Selvdiagnostikk tyder på at jeg nok har økt volum og intensitet litt for raskt når "våren" kom og ikke la inn nok tid til gradvis økning. Pollenallergi er under kontroll. Har ikke følt på generell utmattelse heller.
Finnes det noe quick fix på dette?
Er det 3-4uker uten trening?
Eventuelt vil rolig løping være akseptabelt da man aktiverer litt andre muskler?

facebook.com/secondhandsessions

Re: stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig [Re: hJürg1] #2558482 05/06/2019 10:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei

Har selv slitt litt med stinn/pakket muskulatur de siste årene. Dette dreier seg nok, som du er inne på, om for mye og for hard trening litt for raskt. Min erfaring er at det ikke hjelper å ta det rolig. Muskelfibrene er "klistret sammen" og musklene oppleves som lite fleksible og får dårlig blodgjennomstrømning.

Det som har funket for meg er massasje og foamroller. Har gått en del ganger til idrettsfysio som masserer ut de sammenklistrede muskelfibrene. Har også massert mye selv, og det er litt morsomt når du kjenner at fibrene "spretter fra hverandre". Har unngått harde økter samme dag som massasje, og tatt det litt pent de neste dagene, ellers trent som normalt.

Det er ikke sikkert det er det samme hos deg som hos meg, men om du får deg en time hos en fysio med erfaring fra idrett som kan kjenne på lårene dine, så får du konkludert eller utelukket i allefall.

You are what you eat...mmm nuts
Re: stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig [Re: Hoaas] #2558489 05/06/2019 10:36
H
hJürg1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
H
Sitat: Hoaas
Hei

Har selv slitt litt med stinn/pakket muskulatur de siste årene. Dette dreier seg nok, som du er inne på, om for mye og for hard trening litt for raskt. Min erfaring er at det ikke hjelper å ta det rolig. Muskelfibrene er "klistret sammen" og musklene oppleves som lite fleksible og får dårlig blodgjennomstrømning.

Det som har funket for meg er massasje og foamroller. Har gått en del ganger til idrettsfysio som masserer ut de sammenklistrede muskelfibrene. Har også massert mye selv, og det er litt morsomt når du kjenner at fibrene "spretter fra hverandre". Har unngått harde økter samme dag som massasje, og tatt det litt pent de neste dagene, ellers trent som normalt.

Det er ikke sikkert det er det samme hos deg som hos meg, men om du får deg en time hos en fysio med erfaring fra idrett som kan kjenne på lårene dine, så får du konkludert eller utelukket i allefall.

Hei, takk for svar.
Skal sjekkes ut. Alt som kan kjøpes foretrekkes;)

facebook.com/secondhandsessions

Re: stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig [Re: hJürg1] #2560133 13/06/2019 10:31
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg hadde byttet ut få lange harde drag med mange korte drag og vært nøye med lang og rolig oppvarming

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig [Re: hJürg1] #2560242 13/06/2019 15:59
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Foam roller og/eller masssasje har gjort underverker.

Å la det gå seg til av seg selv har virket etter tett opp mot uendelig med tid og frustrasjon og jeg vet ikke hva som til slutt gjorde det bedre. Velg alternativ A, hver gang.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig [Re: oyvin] #2560587 16/06/2019 09:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: oyvin
Foam roller og/eller massasje har gjort underverker.

+1

Var i sin tid plaget med pakket og stinn muskulatur, vonde knær og krampe.

Vurderte sykkeltilpassing, men gikk først til fysioterapeut hos Nimi Ullevaal og ble rådet til å bruke massasjerulle/foam roller.

Det gjorde underverker også for meg. Se her for tips fra GCN: How To Use A Foam Roller.

Men for meg ble det for mye styr med vanlig massasjerulle på gulvet i en travel hverdag. Ble for sjelden jeg tok meg tid. Har det siste året med stor suksess hyppig brukt massasje-kjevle, som er enkel og kjapp å bruke i varm dusj etter tur.

Helt slutt på pakket muskulatur, knesmerter og krampe.

Har også eksperimentert med forskjellig plassering av sete og cleats. Alt fungerer når jeg hyppig kjevler grundig over muskler og sener. Min konklusjon er at massasje er viktigere enn nøyaktig tilpassing av sykkel eller aktivitet. På turer over flere dager er kjevlen med i setevesken ICON_SMILE

Re: stinn muskulatur, hvor lenge skal man ta det rolig [Re: hJürg1] #2561151 19/06/2019 11:05
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Roller og egenmassasje.
Bor du i Oslo ville jeg bestilt en time hos Magnat Center på Skøyen - de kjenner ganske fort hva ståa er og gjr deg tips til veien videre.
Inaktivitet er neppe den raskeste veien til comeback.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.

Moderator  support