Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jotunheimen rundt 2019

Jotunheimen rundt 2019 #2557678 01/06/2019 06:17
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Hei,

Er det noen som har begynt planleggingen av årets ritt?

Jeg ser for meg å plassere ut klær på enten Fagernes eller Beito slik at man ikke fryser over Valdresflya, evt en ekstra jakke på begge disse stedene.

Trenger man da evt en pose i Lom for å ta av seg den ekstra jakka igjen?

På Sognefjellet, trenger man egentlig klær der oppe?

Jeg liker egentlig ikke tasker på sykkelen på ritt, men lurer på en slik liten styreveske foran (1-1,5 liter) for å ha med litt ekstra mat og muligens ekstra hansker.

Hva har dere andre tenkt?

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2557728 01/06/2019 12:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spør du Frank Løke så tipper jeg han sier «ja, du trenger klær på Sognefjellet «. Men du mente kanskje legge ut klær ? Nei tipper det du har med deg på natta og ned fra Randsverk/Lemonsjøen skal holde over Sognefjellet også! Tror jeg hadde valgt Fagernes som plukk opp jakke/varme klær. Og sørget for nok drikke/mat på Randsverk slik at en kan droppe Lom og ha nok næring til Sognefjellet og vaffelbonanzaen. Droppe Lom pga det tar litt vel mye tid (opplevde det i fjor) da det er litt utenfor hovedveien og litt for lett å sitte der. Har en som mål på sykle på 14-15 t ville jeg iallfall droppet Lom stopp! Sånn «triatlon» væske på frontramma er lurt synes jeg, men ser ikke helt behov for noe større!

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2558595 05/06/2019 17:49
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Det eneste jeg tenkte på med Lom var å ha et sted å legge av seg tøyet man eventuelt trenger ila natten i tilfelle man møter lave temperaturer som i fjor om natta,

Så planen er da bag med tøy på Fagernes (typ Rapha Isolated jacket eller noe i den duren) som forhåpentligvis sitter på enten til Lom eller til toppen av Sognefjellet,. Skulle det bli ekstra kaldt så kan man ha en bag på Beito med en slags vinterjakke og ekstra varme skotrekk, hansker og evt. lue.

Så kan det ligge en tom bag på Lom og Sognefjellet som kan benyttes til å kle av seg ved behov.

Blir det veldig vått så blir jeg hjemme!

Det tror jeg blir en fin fin plan ICON_SMILE

Redigert av sykkelslask; 05/06/2019 17:52.
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2558604 05/06/2019 18:21
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Evt kan du ta med en litt solid plastpose eller noe tilsvarende, sette en av bagasjelappene på denne og ta den på lomma.
Da står du fritt til å velge om du vil legge igjen jakka på Randsverk, Lom eller Sognefjell

Det burde gå an å finne noe som tåler ihvertfall litt, men som fremdeles tar liten plass sammebrettet i lomma. Litt avhengig av hvor dyr jakke du har selvfølgelig ICON_WINK

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2558852 06/06/2019 18:48
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg skal ha en god jakke, ulltrøye og tykke hansker og ullsokker på Beitostølen. Strekningen Fagernes- Beitostølen går fint i det du starter med. Over Flya og ned til Randsverk kan være skikkelig kaldt. I Lom skal jeg ha noe lettere tøy og en tynn jakke til å ha på ned fra Sognefjell på lomma.

Alt med haugevis av værforhold selvsagt. Et ritt som varer i +/- 16 timer, går over tre fjell, starter og slutter på vestlandet, men går via Østlandet og sykles på natta kan jo by på absolutt alt av vær. Sist jeg syklet startet jeg med Gabba-jakken - 18 timer senere hadde jeg den på fortsatt!

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2561760 23/06/2019 10:50
S
Storesund Offline
Fersking
Fersking
S
Hei,

Noen i Oslo området som har en ekstra plass i bilen på vei til og fra Lærdal? Jeg starter kl 18:00.

Eirik.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2561778 23/06/2019 15:38
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Ja, grei plan Thomas, iallfall hvis værmeldingen som foreligger nå blir gjeldende.

Da kan man starte med trøye og vindvest, og ha en tynn jakke og lange hansker på lomma som man tar på underveis frem mot Beito. Ser for meg et kort stopp på Fagernes for litt påfyll av drikke på flaskene bare.

Så blir det ekstra jakke på Beito og litt tykkere hansker/skotrekk (lange ben?) som jeg antagelig har på meg frem til Lom. På Beito vil jeg også ha sendt ut litt barer/gels.

Da blir det vel stopp på Fagernes, Beito, Lom og Sognefjellet for min del. På Lom kaster jeg av nattjakka/hanskene og tar på noe lett igjen som ligger i en sekk på det matstoppet, samt tar med et par barer/gels.

Trenger man sende et par barer til Sognefjellet eller holder vaflene der til resten av turen?

Lurer på å starte med løse knær og slike tåvarmere, jeg fryser så lett på tæra ICON_SMILE

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2561830 23/06/2019 21:04
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sykkelslask

Trenger man sende et par barer til Sognefjellet eller holder vaflene der til resten av turen?

Vaffelene er i alle fall drit gode ICON_SMILE så 4-5 vaffler der holder inn til mål.
Angående vær så er jo denne siden fin for å holde oversikt fordelt utover i løypen http://raceweather.azurewebsites.net/

I fjor var planen gabba trøye fra start klokken 21:10 men med temp på 23-24 grader så ble det klubbtrøye i kort-kort med løse ermer(sportful rainmem), lange handsker(defeet), og vest i lommene på ryggen. Disse fikk jeg på før nedkjøring fra filefjell. På fagernes dro jeg på løse bein og puttet en tynn vindjakke på ryggen. Mener å huske at jeg startet med defeet skotrekk.
Nå sier værmeldingen kun 17grader klokken 21, men ca samme tempen nede i Valdrse igjen etter kommet ned fra filefjell.
I fjor var overraskelsen at det var spådd en 5-6 pluss grader over valdresflya/randsverk, men ble minus grader.
Om ikke kommer nedbør så lurer jeg på å holde samme antrekket fra i fjor, men faktiskt få på meg den vindjakkka + buff på Valdresflya og ikke like før randsverk. I tillegg velge en litt tykkere vindjakke en jeg hadde i fjor.
Har heller ikke samme vesten som jeg hadde i fjor, men en tynnere. Så tror jeg må panikkhandle noe i løpet av uka.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2562292 25/06/2019 22:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Kjører standardløpet mitt, med en modifisering jeg har angret på at jeg ikke har gjort tidligere år; jeg legger igjen tøy på Randsverk og dropper Lom. Dette går greit når man ikke har frosset seg kald pga. tullete tøy på vei til Randsverk, da er det jo også bare 2,5 mil ned til varmen i dalbunnen, i tillegg starter man med litt bakker for å få opp varmen.

Fra start: Lange armer og ben, vest, lue, undertrøye, ullsokker og skotrekk
Fagernes: Lange hansker
Beitostølen: Gabba-jakke
Randsverk: Ta av ben, jakke og lange hansker, skifte brilleglass
Lom: Droppe
Sognefjellet: Kort stopp for mat
Bunnen av nøytral sone: Stappe lange armer og vest i en tom flaske

Create the problem and sell the solution
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2562340 26/06/2019 07:15
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trekker man fra 18 min på totaltiden (som er slik jeg forstår time-out begrepet), eller er det i år tiden man bruker til start-mål som teller, men hvis en kjører raskere en 18 min ned til Fortun fra Sognefjellet så får en dobbel tilllegg i tid ? for eksempel hvis man sykler rittet på 15 timer, men kjører ned på 16 min, får man trekk på 4 minutt, dvs 15.04 tid i mål ? Eller blir tiden 15 t - 18 min + 4 min = 14.46 ? Tror faktisk jeg brukte akkurat 18 min ned i fjor og da gikk det veldig forsiktig.

Klær: bestemt meg for å kjøre litt mindre klestress en i fjor med alle slags grandiose pakkeplaner.
- Start med gabba kort, løse armer, løse knær (evt bein, men heller mest mot sistnevnte), super (t.shirt). Mulig jeg dropper korte hansker og bare kjører lange hansker og uten hansker der det blir varmt (vant til det). Men legger muligens et par tykkere hansker i Fagernes. Kommer til å ha Ale klimatik jakke pakket ned bak tror jeg, slik at jeg har den med hele veien. I fjor plukket jeg den opp på Fagernes, og hadde den da på hele veien til Sognefjorden. Vurdere om den skal plukkes opp i Fagernes men tar ikke så stor plass og kan være greit å ha på tyin. Har en enda lettere Castelli Supperleggera som er alternativ 2 å ha med seg, for den er superlett, men husker fra i fjor at den tettere Ale var digg å ha. Men da var jeg tynnere kledd i utgangspunktet. Beina blir ullsokker og Defeet skotrekk/sokker. De og løse knær + armer blir med på hele rittet men armene kan ende i baklomma ved Sognefjorden hvis det blir ok temp.
Evt ombestemmelse blir om det blir vest eller ikke, men pr nå ser jeg ikke poenget med den hvis jeg har gabba + jakke i baklomma. Mao, eneste plassen jeg evt sender klær/hansker blir Fagernes, og i år skal jeg heller angre på for mye klær en for lite fra start. Var litt spesielt å sykle ut i fra start i sydentemp, som forsvant etter noen km når en entret den mørke dalen. Var litt sånn "faen...er jo kaldt" he he.

Sender litt sjokolade/gel Fagernes, Randsverk og Sognefjellet, dropper også Lom, så fremt jeg jeg ikke er hatmodus. Vaffler på sognefjellet er must.

Litt forkjøla nå i dag, satse på at det snur.

Redigert av Oddefa; 26/06/2019 07:16.
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2562380 26/06/2019 08:03
D
deuze Offline
Fersking
Fersking
D
Takk for innspill til dere som har lagt ut planene deres allerede, god hjelp for en rookie.

Hvordan er det med puljebytte? Kan jeg bare stille meg med ønsket pulje når starten går, eller noe som kan ordnes i Lærdal på rittkontoret?

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: deuze] #2562432 26/06/2019 09:14
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Stemmer i den med mere klær fra start enn i fjor. Heller åpne litt på jakke og rulle ned armer og bein. Temperaturen er den største utfordringen på dette rittet, og det er jo tullete å la ødelegge når en har klær til hva det enn skal være.
Er ikke helt restituert etter T-O, og vet at det skal bli vondt igjen;-)
Faktisk er det overkroppen som sliter mest på lange turer, det må det gjøres noe med.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: vortex surfer] #2562625 27/06/2019 06:29
anerz Offline
Veteran
Veteran
Vi får bare håpe at ikke regnet meldt på søndag kommer for tidlig nå. Ser på siste oppdatering at det meldes 0-0,3mm nedbør etter sognefjellet på data http://raceweather.azurewebsites.net/ henter ut. Og ganske heftig vind både i dalen etter filefjell og over valdresflya.
Jeg har ikke 100% bestemt meg for bekledning enda, men heller vel mot Gabba med løse ermer, da trenger jeg kun tynn Gore jakke på lomma fra start eller plukke opp på Fagernes sammen med løse bein. Alternativ klubbtrøye med Sportful Fiandre Light NoRain Kort Trøye over, litt tynnere alternativ en gabba. Akkurat nå fungerer begge valgene ut fra spådd temperatur.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: anerz] #2562659 27/06/2019 08:12
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg angrer på at vi ikke gikk for castelli klubbtøy når vi byttet leverandør i år... Da kunne en fått begge deler;-)
Ikke bra med regnet nei, la oss håpe.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: Oddefa] #2562694 27/06/2019 09:50
odnyba Offline
Entusiast
Entusiast
Trodde det var slik at bruker du feks 30 min I timeout sonen så får du kun tillegg på 18 min. Tiden i sonen teller ikke.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: vortex surfer] #2562738 27/06/2019 12:09
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vortex surfer
Stemmer i den med mere klær fra start enn i fjor. Heller åpne litt på jakke og rulle ned armer og bein. Temperaturen er den største utfordringen på dette rittet, og det er jo tullete å la ødelegge når en har klær til hva det enn skal være.
Er ikke helt restituert etter T-O, og vet at det skal bli vondt igjen;-)
Faktisk er det overkroppen som sliter mest på lange turer, det må det gjøres noe med.

Hva syklet du T-O på, og i lag eller solo/fellestartpulja ? Selv så har jeg restituert meg bra etter den turen rent muskelert og men har blitt forkjøla...så håper bedring til i morgen. Overkroppen min tåler bra slike lange turer. Er vondt punkt i skuldra, men ikke som hemmer meg vil mye. Og par dager etter så kjenner jeg ikke noe. Trente mye styrke før så tipper det hjelper, for er ikke spesielt fleksibel.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2562764 27/06/2019 13:48
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
I fjor var det jo definitivt kaldeste mellom toppen av Flya og Randsverk, ser at raceweather mangler et målepunkt der.

Men det er jo generelt meldt varmere i år enn i fjor, så mulig jeg satser på det samme som i fjor:
- lange ben, lange ermer (startet med de nedrullet, dro de opp før Filefjell), tynn undertrøye, trøye, ekstra varm bib. Dro på en Fiandre Light Norain (kortermet) litt før Beito. Byttet fra korte til lange hansker underveis før Fagernes. Skotrekk hele veien
Dette var da for kaldt Flya - Randsverk i fjor, men ser jo ut til å bli varmere i år ICON_WINK

Traff en forresten en fyr løpende med sykkelen et par mil før Randsverk i fjor - han syntes det ble for kaldt å sykle. Han ble heldigvis plukket opp av en arrangør-bil

Redigert av Radival; 27/06/2019 13:49.
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: Oddefa] #2562767 27/06/2019 13:54
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Syklet på et lag med målsetting på 16t. Vi var 7 av 21 som kom inn på 15,57:-)
Men vi var bare 3 stykker som kjørte rullen i front hele veien, resten hang og slang;-)
Burde kjørt fellesstarten:-)
Blitt forkjølet jeg også, og hadde en vond skulder fra før(faktisk fra trynings på JR i fjor:-)) Er heldigvis gammel nok til å slippe hvis jeg må, og bare fullføre på hvilken som helst tid. Blir gøy uansett, skal bare ikke misse avgangen på Fagernes i år:-)( hvis jeg er med så langt i en gruppe)

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2563162 30/06/2019 11:40
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Dette var så fælt at jeg må nesten komme med en liten rapport.. ICON_SMILE
Følte meg bra etter Trondheim-Oslo, veldig lette ben, mye bedre enn før Oslo så ble inspirert av værmeldinga og ble en impulspåmelding på onsdag. Litt skranglete kne og litt uggen mage gjennom uka, men ellers veldig ok.
Prøvde og sove litt når vi kom frem på fredag, men det skar seg på samme måten som før Oslo så begynte å gjespe allerede før starten gikk da jeg hadde prøvd å unngå kaffe på dagen pga. magen.

Fikk levert noe klær til Fagernes og Randsverk og trilla til start.
Starten gikk rolig for seg og ble tidlig klart at det ville bli et kjempefelt samlet til Fagernes. Kjente litt på mageknip allerede før Fagernes, men stoppa for å pisse da feltet gikk så rolig og det hjalp..
Fullstendig kaos på stoppen og jeg brukte 2,5 av de 3 minuttene på å finne posen min. Fant den akkurat i tide og fikk på Gabba jakka som lå i posen. Hadde fylt den med mat og rakk og få pissa noen dråper frem til det startet opp igjen.
Skjedde lite før Beito, men ble bra fart opp til toppen av Valdresflya og var kanskje 20 mann der ei stund. Da går det et par og Eivind Gran triller i front over toppen. Jeg fikk ikke helt hjulet hans, og selv om jeg var oppe i 94 km/t på Garmin ned der seg han i fra. Turte ikke legge meg på ramma da jeg ikke ikke følte meg helt bra og vinden tok godt i hjula.
Like greit jeg ikke ble med de for hadde ikke hatt noe å gjøre i det bruddet. Ble bare nøling i gruppa vår så ble snart ei stor gruppe igjen.

Nedover mot Randsverk ble jeg kald og begynte å føle meg dårlig. Kvalm og uvel samt syk trøtt så slet med fokuset. Stoppen i Randsverk gikk bedre, der var det bedre system på bagasjen og jeg fant min med en gang. Fikk nye store flasker på sykkelen og tok med mat. Var kaldt så jakka forble på. Gikk seint til Lom noe som passa meg bra siden jeg følte meg skral. Tar de første koffeingel her og håper på lysere tider opp til Sognefjellet. Døtter neppå mange av de på veien opp, får en boost og føler meg ok opp der. Går tom for mat og drikke på fjellet og kneet begynner å lugge. Skjønner at det blir noen seige timer til mål.
Men det som er bra er at jeg sitter i gruppe 4-13 da det bare er 3 foran og det sprakk opp bra på veien opp.
Syns nøytral sone var tull før start, men er nå glad det er nettopp det. Føler meg overhodet ikke bra. Sliter litt med fokus og prøver å riste på hodet for å våkne. Uvel og merker det begynner å bli skikkeliiiig tomt.. Trilla sakte ned og tok en etterlengtet pissestopp, muligheten for å fylle flasker så jeg desverre ikke. Noen stod å venta i bunnen og noen hadde kjørt når jeg kom ned, usikker på om de kjørte for tidlig eller ikke for greide ikke huske hva klokka viste da nøytral sone starta og starte en lap ble for mye på det tidspunktet.
Uansett blir vi samlet igjen like etterpå, gruppa samarbeider bra, men jeg er helt ferdig og har mest lyst til å svinge på sjøen.. Kneet har også gått helt i streik så må bare haike med, blir forståelig nok ikke særlig populær av det! En Kjekkas fyr drar en halvliter cola opp av baklomma og spanderer et par slurker, dette var nok rittets høydepunkt!

Dingler med bort til siste bakken og slipper med en gang der, rett og rimelig da jeg ikke hadde noe å bidra med så da blir det 2,5 mil alene til mål. Fort gikk det ikke så venta egentlig bare på og bli innkjørt, glad for å se brua i Sogndal og skjønner at marerittet snart er over.. Triller i mål til en 13. plass.

Det kommer sikkert en dag jeg har glemt alt det fæle og ser det fine også. Plutselig er jeg påmeldt igjen!

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2563236 01/07/2019 05:25
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nydelig referat Kriss. Og deler mange av følelsene dine.

Jeg sykla også Trondheim-Oslo, følte at beina var overraskende fine på mandag, værmeldingen var bra, hintet om mulig tur hjemme (ble vel ikke overrasket), fikset fri fra jobb, fikk tak startnr til fin pris. Når alt var i boks ble jeg selvsagt forkjølet og fikk en ny bekymring. Men ikke verre en at jeg joinet Anerz på Gjøvik tidlig fredag.

Plan A var å lære fra i fjor. Ikke drikke meg i senk på Farris timene før (som endte med tidenes lengste piss på Fagernes), ikke lage en klesplan like avansert som programlederene i melodi Grand Prix. Dvs ha en basisopplegg som holder hele turen og la ut kun en ekstra regn/vind jakke på Randsverk og hansker på Fagernes. + mat (sjokolade/gel) der og Sognefjellet.

Kjørte Gabba kort, super under, løse ermer og løse knær og skotrekk. Dette kjørte jeg hele veien og ikke noe av på, utenom at jeg dro ned ermene siste milene. Var vel ganske så riktig kledd vil jeg si nå i etterkant.

Ser en bort fra mye villmannssykling, sikker meg inkl første mila så ble det en fin tur til Fagernes. Litt tregere opp FIlefjelll en i fjor og litt raskere ned til Fagernes (ser jeg av strava). Kroppen var ok, litt rar i magen, fyller flaske, pisser og har fortsatt tid til en prat med Anerz der vi står først i rekka før vi slipper løs igjen, Mao totalt motsatte av stresset jeg hadde i fjor.

Opp Beitostølen føler jeg meg fortsatt bra. Men så går det fra bra til nær død på par minutter. Ut av Beito settes det stort tempo fra front og vi er flere som slipper. Klarer å få kontakt med teten igjen litt før toppen takket være motvind som dempet litt fronten mens vi gikk all inn lenger bak. Tenker jeg må komme langt frem inn i bakken opp mot Flya for å ha sjans med heng på teten videre til Randsverk. Men hadde vel strengt takk ikke noen sjans til å henge med for var allerede på stålet. Så blir en av de første som slipper. Og som i fjor blir det ensomheten over Flya som huskes. Mildere en i fjor så slipper å hakke tenner, men er i kjelleren mentalt og fysisk og må jobbe litt med det snur fort hodet men beina er tunge og kvalmen sterk, kaster nesten opp og føler magen er råtten og får ikke til å spise. Litt som i fjor.. Etter hvert blir vi 3 stk og det hjelper. Kort pause på Randsverk for ville ikke ha for lang pause pga beina.

Bare noen minutter opp i bakken for jeg besøk av forum/trådkompis Vortex som var en trivelig kompanjong for resten av turen. Han sier det kommer en større gruppe rett bak, så vi venter inn de. Kort fortalt så holder denne gruppen inn resten av turen, noen slipper og noen frafallende fra gruppen foran plukker vi opp. Men fra nå av blir beina bedre, hodet er på, men med unntak av veldig sliten opp serpetentinerne etter Krossbu er jeg ved godt mot på Sognefjellet, hvor vi også plukker opp kompis Anerz og flyter langs fjøra, kontrollert opp Hafslo og for det mest en råsterk Rye sykelist som drar oss hele veien mot brua, mot målet. Delt 44 plass med denne gjengen og 13.52 både på GPS og resultatlisten. Mao ikke noe poeng å stå å vente noen min ekstra på Fortun som vi gjorde. Men hva gjør noen min ekstra på et slikt lang ritt.

Pga magen var dårlig ble det lite med spising underveis, men gikk greit lell for gikk ikke næringstom som i fjor. Drakk bra. Og utrolig nok startet jeg rittet som forkjøla og kom i må som frisk.

Tror jeg er med neste år også. Det sa jeg ikke dagen etter i fjor. Eller gjorde jeg det lell ? Takk til alle medsykelister.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: Oddefa] #2563251 01/07/2019 06:38
anerz Offline
Veteran
Veteran
Med litt erfaring fra i fjor synes jeg selve gjennomføringen gikk bedre i år.
I fjor kom jeg fra pappaperm og late dager uten jobb og hvor kunne sove lenge på morgenen, i tillegg greide jeg å småsove litt i en campingstol før start. Nå har det vært stress på jobb siste uker, sene kvelder og tidlige morgener, og greide ikke duppe av før start, men fikk en liten time hvor jeg forsøkte. Noe av samme bekledning som oddefa, dvs Gabba trøye, løse knær, skotrekk, korte handsker og nedrullet løse ermer fra start. Jakke i rygglomma, men den ble det aldri behov for. Stoppen på Fagernes gikk som en drøm, plukket opp en pose med vestlandslefse og sjokolade, fylte en flaske, pisset og sto klar 1minutt før vi fikk sykle videre.
Gikk greit oppover mot Beito og var med i front og tok litt føringer sammen med et par kjekkas karer og par andre. Ble splitt opp Valdresflya hvor bruddet med de 3 som kom først i mål gikk. Ble syklendes litt alene i ca 1,5mil etter Valdresflya før ble plukket opp av 4 andre hvor vi kjørte inn igjen hovedfeltet etterhvert. Startet med mageknip etter beito som plaget meg og vurderte og gå på do på Randsverk men kunne ikke ta sjansen på miste toget. Spiste en liten sjokaldebit ved Bygdin, etter det ikke noe annet en noen få smågodt biter frem til sognefjellet. Vurderte igjen svinge av på Lom pga magen, men fornuften bestemte at jeg trengte toget oppover Bøverdalen i vinden. Jeg hang med til stigningen startet etter sagasøylen i Bøverdalen, der roet jeg ned da magen klagde. Tapte kun et par minutter til de foran første halvdel, men siste halvdel røyk det 25min som inkluderer en dotur bak en stor stein. Var 15min foran Oddfa i Lom, men på Sognefjellet etter nok et do besøk og 2 vaffler og cola så ble vi samlet igjen og kjørte i samme toget inn til mål.
Opplevde både ned fra Valdresflya og sognefjellet at jeg slet med å holde meg 100% våken. Jævlig ekkelt og farlig. Når kom ned fra sognefjellet var det noen ganger jeg så dobbelt av oddefa foran meg, men var foran og tok en solid føring og da våknet jeg igjen frem til målgang. Hørte om et par stykker som hadde lagt seg til å sove nederst i nøytral sone.
Stiller kanskje neste år, er tross alt totalt sett morsom opplevelse,

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2563318 01/07/2019 09:50
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
En god opplevelse for min del - beste tekniske og fysiske (om ikke taktiske) gjennomføring så langt. Perset meg fram til en tid midt på 15-tallet.

Været var jo riktig trivelig til å være Jotunheimen Rundt, slet tungt i motvinden fra Vågåvannet og til Sognefjell, men ellers var det jo greie temperaturer og man fikk medvind en god stund også.

Følte meg direkte dårlig i de første stigningene etter Fagernes, men det var faktisk oppe i 17 grader der (!), og jeg var vel egentlig kledd for å kjøre ned Filefjell. Ble mye bedre etter å ha rullet ned ermene og åpnet glidelåsen

Av taktisk gullkorn underveis:
- lå i den store pulja som var på Fagernes på rett over 4 timer, men mistet de ned Filefjell i et sløvt øyeblikk. Fikk kjørt meg opp igjen sammen med to andre etter noen heftige minutter i en rulle.
- Fant så ut at dette gikk litt fort, og litt vel rykkete langt bak i den pulja, så jeg slapp for å vente opp neste pulje. Tok 35 km før den kom.... (men fikk grei fart alene i medvinden)
- Stoppet også i svingen der man kommer ned til Vågåvann for å lette på antrekket - da det dro det to puljer forbi som jeg aldri kom opp til, og så var det bare å kjempe seg oppover mot Sognfjell stort sett mutters alene....
Han ene jeg tok igjen, svingte av akkurat i det jeg tok han igjen (...ok, familien hans sto klar med matstasjon der). Det passerte en liten gruppe, men den gikk for fort
Fikk litt hjelp på slutten av Sognfjell, fra sjøen og innover, samme fyr fra Moss Ck som jeg kjørte rulle med før Fagernes

Redigert av Radival; 01/07/2019 12:39.
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2563321 01/07/2019 10:04
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Og så det negative: det jeg alltid gruer meg til er den første delen ut fra start, og det slo til i år også.
Som vanlig mye tullekjøring de første 17-18 km'erne, og selvfølgelig var det velt i starten i år også. Så ut som om det gikk bra med folk, men det bla lå et løst framhjul der, så godt mulig noen fikk rittet ødelagt

Det er mange, og veien er smal, men seriøst: slutt å tulle ute i motgående kjørefelt hele tiden. Det er noen steder det er god nok sikt, men veldig mange steder det ikke er det. Det skaper også enda mer bråstopper lenger bak i feltet når disse må svinge inn i riktig kjørefelt igjen

Syntes generelt det var mye rotete kjøring hele veien til Fagernes, med 3 i bredden mye av veien

Redigert av Radival; 01/07/2019 10:08.
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2563337 01/07/2019 11:22
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Debut for meg, og skriver under på Radival`s innlegg om tullekjøring i starten. Spesielt disse som ligger i venstre kjørefelt uten engang å avansere. Jeg kan bare anta og tro at disse synes det er kult å ligge der, men det innebærer jo bare at hele bredden av syklister må få plass i høyre felt når det kommer biler imot. Var helt kake på toppen av fillefjell og orka (gadd) ikke å henge på da gruppa satte fart. Men jeg oppdaget plutselig at han som lå bak meg og som heller ikke fulgte gruppa, var en god gammel sykkelvenn. Vi to hansammen frem til det gjensto ca 50km til Fagernes. Der ble vi innhentet av et stort lag som vi hang med frem til matstasjonen der. Da vi kom frem, var jeg bare svimmel, kvalm og så uklart. Jeg bestemte meg for å sette meg ned i 20min og vurderte på et punkt å bryte, men siden jeg tross alt hadde kjørt i timesvis dagen før, og hadde satt av helgen til dette. Kombinert med at jeg hadde hatt ønske om å sykle dette turrittet (!) siden jeg startet med sykling, bestemte jeg meg for å fortsette så fort jeg følte meg bra. Så jeg fortsatte og bestemte meg for å fullføre runden solo. Mye fordig jeg anser meg helt ferdig med puljekjøring og å ligge på hjul i store tog (urk).

Og det ble en tøff, brutal og fin tur i motvind, bakker, utforkjøringer, unngå å henge på lag. Spise på hver matstasjon. Kassa jeg fikk tilgang til å Fagernes, så jeg ikke noe mer til så alt av klær ble stappa ned i lommene, sammen med mat. For meg ble dette en tur som rett og slett handlet om å få sykle i fjellene jeg liker så godt og være i bobla med en solid porsjon frihetsfølelse.

*Check*

'...once more, and more intensity!'
Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: Juffe] #2563496 02/07/2019 04:12
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hyggelig å hilse på deg Oddefa, og fint å se at du var like hyggelig"live" som på nettet:-)
Jeg brukte for mye krefter på TO helgen før, og kjente fra start at dette skulle bli tungt. Stress med stort felt i starten ja, og bare fint at det ble tynnere i bakkene.
Klarte årets hovedmål på dette rittet; ikke fryse:-)
Angrer selvfølgelig at jeg ikke var mere obs over flya, men hadde med mine bein blitt kjørt av før eller siden uansett.
Dette er et gedigent turritt på alle måter, har 3 i beltet nå, og håper det blir flere.
Dobling m TO var hard , men ser ikke bort ifra at jeg gjør det igjen.
Det å kjøre seg tom er jo en del av morroa m sykling:-)

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2563674 02/07/2019 15:58
K
Kaffepause Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Jomfrutur på meg også. Slenger meg på Oddefa og vil rette en ny stor takk til Rye-syklisten som taua fra Fortun og til mål (og mye før dette også etter det jeg har hørt). Jeg var en av de som satt med feltet til Sognefjellet, men her gikk jeg på en god gammeldags Brink. Ble henta av gruppa med Rye-toget i Fortun. Makan til trøkk på denne mannen.

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2564384 06/07/2019 19:13
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S

Hei,

Det er 2.gang jeg syklet rittet, og hadde en langt bedre tur enn for 5 år siden. Men; jeg blir så kvalm underveis. Vet ikke om det er kombinasjonen av mangel på søvn, for lite koffein og litt ymse mat i magen, hvordan takler dere andre dette?

Når jeg kom til Lom brukte jeg 30 minutter på å skifte litt og spise mat, og var vel like kvalm når jeg syklet ut i motvinden på morran. Men oppover fjellet igjen kom jeg til hektene og det gikk fint inn til mål. Hadde en tilsvarende periode med kvalmen ved Beito.

Beinda var fine hele veien, og vestlandet er vakkert. Men hvorfor denne kvalmheten? Har syklet et par ganger fra TO, og magevondt er ikke helt unaturlig, men allikevel opplever jeg ikke samme kvalme som jeg gjør på JR.

Innspill?

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2564397 06/07/2019 20:36
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Mye gel/sportsdrikk?

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2564445 07/07/2019 17:08
S
sykkelslask Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Nei, tok kun én gel, og det var rett før toppen av Sognefjellet.

Hadde fin balanse mellom sportsdrikk, cola, saft + litt melk på Beito, så tror heller ikke det var årsaken.

Mulig det bare er at kroppen er så trøtt at jeg blir kvalm ICON_WINK

Re: Jotunheimen rundt 2019 [Re: sykkelslask] #2565240 15/07/2019 18:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, tror du skal sette det på kontoen «sykle på natten» for har følt det slik begge gangene jeg har sykla JR og mange andre sier det samme . Starta 4.15 på T-O og 05 på Tour de Mont Blanc, begge rundt 15 timers rittid og ikke noe vansker mht mat/næring. JR derimot, uggen mage, kvalm, matlei etc. Skal også si at for min del er JR høyere intensitet all over og sånn sett går mer karbotom, mens feks de andre jeg nevner kjørte jeg mer på fet...tror jeg da. Skal også sies at TO hadde strålende langing fra arrangøren (turpulje 1) og TdMB tok jeg ok tid på matstasjoner og sjelden var over terskel. Gikk matlei men ikke tom (mao gikk bra på fettforbrenning ).

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå