Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trange dekk og problemer med slangebytte

Trange dekk og problemer med slangebytte #2556986 28/05/2019 16:48
J
jto Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei. Jeg sliter veldig med å bytte slange etter punktering. Dekkene jeg har er Schwalbe Nobby Nic, 27.5x2.25, Performance, Folding - og jeg sliter med å tilpasse/få dekket ordentlig på felgen.

Dekkene er ekstremt trange (syns jeg), og legger seg alltid i "renna" i midten av felgen. Når jeg omsider fikk på dekket tidligere, pumpet jeg det opp til ca 45 psi i håp om at "beaden" ville poppe på plass. Dette skjedde ikke, og når jeg skrudde igjen valven seg luften ut (dette skjer ikke når jeg pumper opp slangen uten dekket rundt, så det er ikke hull i slangen).

Jeg var i tillegg akkurat innom en sykkelbutikk like borti gata, som, etter å fått dekket på etter 20 minutters slit, måtte kapitulere da de hadde punktert den nye slangen. De skulle fikse det i morgen, så jeg krysser fingrene (langhelg fra og med i morgen, så jeg må komme meg ut på tur).

Problemet er at jeg per nå ikke har kjangs til å klare dette selv ute i skogen, så jeg trenger tipps eller triks (eller nye dekk) fra dere før jeg begir meg ut på tur igjen.

Re: Trange dekk og problemer med slangebytte [Re: jto] #2557187 29/05/2019 12:22
B
Bananagent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Hva slags felg har du? Noen kombinasjoner av felg og dekk er desverre helt grusomme å ha med å gjøre.

Re: Trange dekk og problemer med slangebytte [Re: jto] #2557486 30/05/2019 21:15
chalshus Offline
More than words
More than words
Siden dekk ikke er CNC frest, hender det at noen dekk er for store eller for små.

Du kan høre med butikken der du kjøpte dekkene. Kanskje du får nye på garanti.

Schwalbe lager en liten flaske som de kaller Easy Fit som er kjekk å ha med på tur. Dette er glidemiddel for dekk som gjør at dekket er lettere å få felgen og at det popper lettere.

Re: Trange dekk og problemer med slangebytte [Re: jto] #2557567 31/05/2019 11:39
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Man kan vel bruke det meste som smøremiddel. Wd40, zalo, håndsåpe, matolje osv. Har brukt alt fra totaktsolje til håndsåpe når vi la om gokartdekk for hånd ICON_SMILE

Moderator  support