Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjøper man Huawei nå?

Kjøper man Huawei nå? #2556810 28/05/2019 07:10
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hadde bestemt meg for å endelig bytte fra Apple til Android, valget falt på Huawei P30 pro, men samme dag som jeg skal bestille telefon kommer nyheten om at samarbeidet med Google, ARM m.fl. er avsluttet grunnet en politisk krig mellom USA og Kina.

Jeg har fra før en Huawei pad, og det jeg liker godt med Huawei er EMUI, enkelt og intuitivt.

Vil det være fryktelig dumt å kjøpe et Huaweiprodukt nå?
Har forstått at man fortsatt vil få viktige sikkerhetsoppdateringer på telefoner som allerede er produsert, men gjelder det også i årene fremover, eller bare til og med august?
I praksis, hva betyr dette opphøret av samarbeid for meg som sluttbruker?
Mister man alle appene fra Google play?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556816 28/05/2019 07:33
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg tipper det der kommer til å løse seg, sanksjonene er mest av alt et produkt av Trumps handelskrig med Kina. Hvor lenge det tar er selvfølgelig umulig å spå, men eksisterende produkter skal jo fortsette å fungere, og så vidt jeg har forstått så mister man jo heller ikke appene man har lastet ned fra Google Play.

Det man mister, er primært oppdateringer til nyere versjoner av Android.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556819 28/05/2019 07:41
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Nei, man lar Donald vinne og fortsetter med iphone.. ICON_WINK

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Kriss] #2556821 28/05/2019 07:54
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Nei, man lar Donald vinne og fortsetter med iphone.. ICON_WINK

Hadde de nå utviklet seg så skulle jeg vurdert det. Å kjøpe en XR vil ikke oppleves som store forskjellen fra min 7er, så da ser jeg ikke helt vitsen. Å kjøpe en ny telefon uten opplevelsen av å få noe nytt gir ikke helt mening.
Har lenge vært tilhenger av apple sine produkter, hatt iPhone sine 3gs, men nå synes jeg bare de er latterlig overpriset og lite innovative.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: mroek] #2556826 28/05/2019 08:12
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: mroek
Jeg tipper det der kommer til å løse seg, sanksjonene er mest av alt et produkt av Trumps handelskrig med Kina. Hvor lenge det tar er selvfølgelig umulig å spå, men eksisterende produkter skal jo fortsette å fungere, og så vidt jeg har forstått så mister man jo heller ikke appene man har lastet ned fra Google Play.

Det man mister, er primært oppdateringer til nyere versjoner av Android.

Mulig det løser seg, men i worst case scenario, så er det altså "bare" oppdatering til nyere versjoner av android man mister?
Kan man laste ned nye apper fra Google play da? Jeg er jo fersk bruker av google play, så har mange apper som må lastes ned ved en eventuell konvertering.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556827 28/05/2019 08:13
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har ikke satt meg inn i saken men jeg trodde ikke forbudet hadde tilbakevirkende kraft, slik at det gjelder kun telefoner som ikke er produsert enda. Jeg skulle tro google må levere på allerede eksisterende avtaler.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Paulus] #2556830 28/05/2019 08:22
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Jeg har ikke satt meg inn i saken men jeg trodde ikke forbudet hadde tilbakevirkende kraft, slik at det gjelder kun telefoner som ikke er produsert enda. Jeg skulle tro google må levere på allerede eksisterende avtaler.

De kan jo ikke fjerne f.eks ARM sin prosessorteknologi eller slette Android fra eksisterende telefoner, sånn sett vil man nok meste sannsynlig få viktige sikkerhetsoppdateringer til OSet også i årene fremover om det ikke skulle løse seg mellom USA og Kina.
Men slik jeg har forstått så fjerner de alle av Google sine tjenester, som f.eks google play, også på eksisterende telefoner.

Litt tvetydig i artikkelen på ITavisen:

"I et innlegg på Twitter melder Android-kontoen til Google at Play Store ikke forsvinner fra Huaweis mobiler.

Merk at de bruker ordet «gjeldende Huawei-enheter», noe som ser ut til å bety at kommende ikke vil ha støtte, som først rapportert."

Under der igjen så står det:

"Samtlige Google-produkter blir borte

I dag har nemlig Google tatt kraftig affære mot Huawei, i kjølvannet av at selskapet ble svartelistet av USAs handelsdepartement onsdag.

Nyhetsbyrået Reuters melder at de har troverdige kilder som sier Google skal ”umiddelbart” avslutte alle forretningsavtaler med Huawei. Det inkluderer da også selvsagt Google Play Store, og ikke minst alle andre viktige apper som YouTube, Google Maps, Chrome, Gmail, og mer."

Så under der igjen:

"Eksisterende mobiler føreløpig ikke påvirket

Har du en Huawei-mobil så vil trolig ikke bli påvirket, hvertfall ikke med det første. Du skal fortsatt kunne bruke Google apps, og ha tilgang til Play Store, ihvertfall inntil videre. Men nye mobiler heretter vil altså ikke ha tilgang til disse.

Selskapet har tidligere uttalt at de jobber med et OS som skal være alternativ til Android, men vi tror neppe særlig mange kunder vil foretrekke noe nytt og proprietært – fremfor veletablerte Android, og Googles kjente apper."

https://itavisen.no/2019/05/19/siste-google-bryter-samarbeid-med-huawei/

Slik det SER ut, så vil eksisterende mobiler fungere så godt som normalt..inntil videre..Ser ut som det er en del usikkerhet rundt også det. Urk..

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556837 28/05/2019 08:35
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Om blokkaden blir langvarig så kan jo scenarioet bli at det ikke kommer oppdateringer til OS'et og at man dermed kan miste tilgangen til Play Store pga udatert OS? Skulle jeg ha valgt en Android mobil hadde jeg nok ikke valgt Huawei. Det finnes jo mye annet å velge.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: eGo] #2556840 28/05/2019 08:44
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: eGo
Om blokkaden blir langvarig så kan jo scenarioet bli at det ikke kommer oppdateringer til OS'et og at man dermed kan miste tilgangen til Play Store pga udatert OS? Skulle jeg ha valgt en Android mobil hadde jeg nok ikke valgt Huawei. Det finnes jo mye annet å velge.

Det finnes mye annet, men ikke noe jeg synes er like velfungerende som EMUIen til Huawei. Har ikke testet alt som er på markedet, men har bl.a hatt Samsung galaxy, galaxy tab og motorola. Mye knot og trøkking i forhold til Huawei sin interface.
Huawei er grunnen til at jeg bestemte meg for å bytte fra IOS. Men slik det ser ut nå så blir det ikke noe konvertering likevel. Får fortsette med iPhone til konflikten eventuelt løser seg.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556843 28/05/2019 08:53
olechr Offline
More than words
More than words
Det løser seg sikkert, men personlig hadde jeg ikke kjøpt en så dyr telefon før jeg viste at alt ordnet seg. I den saken her tror jeg det som nå er i gang bare er starten på flere blokader begge veier. Før det løser seg til slutt når begge parter taper for mye penger.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556844 28/05/2019 08:53
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Telefoner med ren Android (Nokia, Pixel m.fl.) er like enkle som EMUI. Har to tlf. med EMUI og to med AndroidOne i huset, og det er få praktiske forskjeller mellom dem.

Eneste jeg kan komme på som er bedre i EMUI er at lyd/vibrering/stille-knappen ligger i hurtigmenyen på toppen, og ikke på fysisk tast på siden.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556846 28/05/2019 08:56
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Både huawei og google har vel uttalt at eksisterende telefoner vil fungere som normalt. Det gjelder også playstore og andre tjenester fra google. Forbudet gjelder fremtidige avtaler. Jeg vil tro et avtalebrudd fra google ville hatt katastrofale følger for google. Hvem gidder å stole på en leverandør som trer ut av avtaler uten varsel. For ikke å snakke om de søksmålene de ville utsatt seg for. Dette er bare min egen subjektive oppfatning av saken uten å satt meg grundig inn i den. Jeg tror også saken blir å løse seg. Uansett burde man ikke gjøre en investering basert på en dårlig magefølelse. Og selv om huawei sine telefoner ble svært gunstige over natten er de fortsatt en betydelig investering. Personlig hadde jeg overlevd uten fremtidig tilgang på playstore. Appene får man tak i utenfor playstore, og for min del er det ikke slik at jeg henger på playstore hver måned. Telefonens funksjoner er stort sett viktigere enn siste versjon av kabal.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: pbk] #2556850 28/05/2019 09:00
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: pbk
Telefoner med ren Android (Nokia, Pixel m.fl.) er like enkle som EMUI. Har to tlf. med EMUI og to med AndroidOne i huset, og det er få praktiske forskjeller mellom dem.

Eneste jeg kan komme på som er bedre i EMUI er at lyd/vibrering/stille-knappen ligger i hurtigmenyen på toppen, og ikke på fysisk tast på siden.

Nokia? Eksisterer de fortsatt? ICON_WINK
Tips notert bak øret.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: olechr] #2556852 28/05/2019 09:02
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Det løser seg sikkert, men personlig hadde jeg ikke kjøpt en så dyr telefon før jeg viste at alt ordnet seg. I den saken her tror jeg det som nå er i gang bare er starten på flere blokader begge veier. Før det løser seg til slutt når begge parter taper for mye penger.

Nei, det er et godt poeng. Er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Gikk bare akutt lei av dårlig batterikapasitet og kamera. Ellers fungerer jo iPhonen (nesten) som den skal.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556861 28/05/2019 09:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Noen iPhoner har dårlig batteri, noen har bra. Det er min erfaring i hvert fall. Kona hadde en 6er med ræva batteri fra den var ny, men bytta batteri på en iPhone-sjappe til 399,- kroner, og batteriet varer inn i evigheten (ikke helt da, men nesten...). Moralen er: Bytt batteri, det kan hjelpe.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556865 28/05/2019 09:35
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Batteriet er på 90% av ny kapasitet, i følge batteristatus på telefonen. Men når maks kapasitet i utgangspunktet er 1960mah, så blir det litt moped ifht Huawei sine 4000+mah. Jeg bruker telefonen mye i jobb, så det er litt kjedelig å lade kveld, så måtte lade på jobb igjen..
I tillegg har den begynt å henge seg titt og ofte, uavhengig av hva jeg styrer med på telefonen. Nå nylig gikk den også inn i en reboot-loop som varte i 30 minutter. Så..det er aldri en kjedelig dag med denne telefonen ICON_LAUGH

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556877 28/05/2019 09:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har hatt en mandagstelefon jeg også, og det er sykt irriterende. Nå har jeg en 7er som oppfører seg som om den er flett ny. Rask, uhyre stabil, bra batteri og fortsatt masse lagring igjen. Fint når det funker, men sånn er det jo med alt...

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556912 28/05/2019 11:16
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jau, har også en 7er. iPhonene jeg har hatt har vært utrolig stabile, men denne har bugga litt fra dag 1. Ikke nok til at man gidda å kjøre garantisak på den, men det virker ikke som det blir bedre. Samtidig er det litt bingo om nettet fungerer på telefonen eller ikke, uavhengig av om det er 4g eller wifi den er på. Plutselig slutter den bare å funke, må da sette den i flymodus og tilbake igjen, så er den online igjen. Masse småtteri som tilsammen er nok til at jeg vurderer å bytte bort fra eplefon, at ny eplefon koster en liten formue hjelper også vektskåla til konkurrentene.

Redigert av Hoaas; 28/05/2019 11:17.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556925 28/05/2019 12:07
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Sitat: Hoaas
Nokia? Eksisterer de fortsatt? ICON_WINK
Tips notert bak øret.

Bare å velge og vrake:
https://www.nokia.com/phones/no_no/all-phones

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2556993 28/05/2019 18:00
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Er nøyaktig i samme båt som TS, har også landet på p30 pro, mest grunnet kameraet. Holdt faktisk på å bestille dagen før dette ble kjent grunnet tilbud på Dustinhome. Har hatt mange samsung opp i gjennom (har en S7 nå) og ville ha noe annet.

Har satt meg i tenkebåsen nå, vipper fra å bare bestille til å avvente å se. Er kanskje lov å håpe på noen gode tilbud etterhvert på telefonen. Kan godt overleve uten eventuelle versjonoppdateringer av Android så lenge de fikser sikkerhetshull (noe de skal gjøre) og at google apper ikke blir ubrukelige.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557006 28/05/2019 19:45
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å gå for Huawei likevel. Men mest sannsynlig en Mate 20 pro, den er veldig fint priset og i følge Tek.no er P30 pro kun bedre med et nødskrik, og da avhenger det av at man verdsetter visse funksjoner med P30, som f.eks bedre selfie-kamera og en anelse bedre nattmodus, som ikke betyr noe særlig for min del. Det er ikke verdt 2500kr.
Da er ikke investeringen så gærn, og skulle det gå rett til H med Huawei så er det ikke helt krise. Men det tror jeg ikke at det gjør.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557021 28/05/2019 20:36
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Ta en kikk på Xiaomi, i samme gata som Huawei, mindre risiko, billigere. Jeg har en A2 Lite med 4000mah batteri som kjører AndroidOne jeg er fornøyd med. 1300 på finn.no (helt ny). Eventuelt toppmodellen MI9 til ca 5000 ny. Den kjører MIUI versjonen av Android som jeg ikke har prøvd.

Redigert av bstein; 28/05/2019 20:37.
Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557028 28/05/2019 21:33
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg sitter i samme båt. Kjøper ikke iPhone igjen pga pris og har sitter med kjøpsknappen på en P30 en stund. Men har ikke tenkt så mye videre etter tullet med Android. Får se hva jeg gjør. 7ern min funker fint og må ikke bytte i en fei. Bruker også telefon mye og ønsker en telefon med mye bedre batteritid.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557085 29/05/2019 08:19
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Hoaas
Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å gå for Huawei likevel. Men mest sannsynlig en Mate 20 pro, den er veldig fint priset og i følge Tek.no er P30 pro kun bedre med et nødskrik, og da avhenger det av at man verdsetter visse funksjoner med P30, som f.eks bedre selfie-kamera og en anelse bedre nattmodus, som ikke betyr noe særlig for min del. Det er ikke verdt 2500kr.
Da er ikke investeringen så gærn, og skulle det gå rett til H med Huawei så er det ikke helt krise. Men det tror jeg ikke at det gjør.

Jeg har to venninner med hhv p20p og p30p og jeg synes oppgraderingen på hovedkameraet er verdt en prisdifferanse, men hvor stor den skal være må jo hver enkelt ta stilling til. Men kameraet i p30p er merkbart bedre. Personlig synes jeg nok p30 er den beste huaweitelefonen akkurat nå, men det er mest fordi jeg må ha hodetelefonutgang og ikke liker bøyd skjerm.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557108 29/05/2019 09:13
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kameraene i Mate 20 pro er litt bedre enn P20 pro, forskjellen mellom M20p og P30p er enda mindre. Som nevnt tidligere, så ligger den største forskjellen i nattmodus og selfiekameraet. Men det kan jeg leve med. Jeg har speilrefleks til dedikert nattfotografering.
Kjøpte meg en Mate 20 pro i dag, og holder på med konvertering fra IOS til Android nå. Vi får se hvordan dette går ICON_LAUGH
For min del har størrelse også litt å si, P30p er enda høyere enn M20p. Lommene mine er ikke SÅ dype.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557138 29/05/2019 10:29
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Mate20p ja. Leste feil. Den er nok sikkert ikke langt unna kameraet til p30p. Blir nok bra det der.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557153 29/05/2019 11:05
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Litt knot å få over alle meldinger ser jeg. Måtte ta backup i itunes, lokalisere meldingsfila, sende den til tlf og bruke isms2droid for konvertering. Ellers var jo alt av kontakter, bilder o.l. veldig lett å få med, de fleste telefoner har jo i dag egne apps som ordner dette for deg. Og appene må jeg laste ned manuelt, selvsagt.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557159 29/05/2019 11:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De fleste lagrer vel kontaktene i skyen i dag og ikke på telefonen så det å bytte telefon er vanligvis bare å taste inn passordet til skytjeneren på den nye telefonen og så tut og kjør.

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: Hoaas] #2557162 29/05/2019 11:25
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jada, alt var såre enkelt. Men sliter med meldinger/sms altså. isms2droid finnes ikke på google play mer, finner ikke noe godt alternativ for konvertering

Re: Kjøper man Huawei nå? [Re: bstein] #2557267 29/05/2019 19:00
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bstein
Ta en kikk på Xiaomi, i samme gata som Huawei, mindre risiko, billigere.

Hvorfor er det mindre risiko med Xiaomi?
Det er vel kinesisk som Huawei.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support