Bompengehysteri - enig?
|
Re: Bompengehysteri - enig?
[Re: quattro]
02/06/2019 18:14
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kutter man ut bompenger, blir det mindre vegutbygging . Simple as that. Og det ønsker jo noen, men neppe bompengemotstanderne virker det som.
Så dette blir vel første steg i omstilling mht klima ( dramatisk mindre veiutbygging) og for å kunne begynne å omstille Norge til lavere offentlige utgifter.
Så dette blir bra det.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
03/06/2019 07:32
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kutter man ut bompenger, blir det mindre vegutbygging . Simple as that. Og det ønsker jo noen, men neppe bompengemotstanderne virker det som.
Jeg synes også det virker som om de verste bompengemotstanderne også er mot økte skatter og avgifter av annet slag. Jeg skjønner at veier også er nyttige for dem som ikke bruker dem, men det virker også rettferdig at dem som bruker dem mest betaler for faktisk bruk, i tillegg til at vi alle betaler for dem gjennom skatt. Hvis bompenger i stor grad går til utbygging av kollektiv og sykkelveier er det nok et poeng at det oppleves som trafikkavlastende for bompengebetalerne. Men at trafikken øker mindre enn den ellers ville ha gjort er nok vanskelig å oppleve positivt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: ]
03/06/2019 10:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu är det väl så populism och folk fra "livets harde skole" desverre ofta fungerar.
Förslagen är ofte inte speciellt genomtänkta och man ser mest det positiva utan att tänka på eller förstå det negativa.
|
|
|
03/06/2019 11:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Verkar som du nu börjar med en ny diskussion?
Jag tog bara upp det du svarade på.
|
|
|
03/06/2019 11:54
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Jeg tror ikke jeg har fått noen gode innspill på hvorfor bompenger skiller seg veldig fra f.eks høyere utdanning eller sykehus. (noe som i høyeste grad er tjenester som medlemmene i samfunnet tjener på eksisterer selv om man ikke bruker de, og hvor det i stor grad er brukerne selv og deres adferd som avgjør hvor mye de bruker av tjenesten) Bilbruk er noe det er politisk enighet om at man skal begrense for å bidra til å nå klimamålene dette landet har satt seg. Den samme enigheten er det omkring bompenger som middel for å begrense, i tillegg til andre bruksområder for avgiften. Hvilke begrensninger og hvilke mål er sammenlignbare når det gjelder utdanning og helse?
Redigert av anonymous5; 03/06/2019 11:55.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
03/06/2019 12:46
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Bompenger har flere funksjoner. To hovedvarianter:
Finansiering På e18 er det kanskje mest for å finansiere veien. Det er en smakssak hvordan man gjør dette.
Begrensning På vei inn til byene handler det også om å regulere tilgangen, for å hindre kø og bedre luftkvalitet. Byene har krav på seg til å ha en viss luftkvalitet. Jeg har problemer med å se hvordan kravene skal kunne overholdes uten bompenger. Man kan selvfølgelig bruke datokjøring, men altså, hallo?
I media sauses dette sammen, men det er altså ganske forskjellig etter mitt syn
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
03/06/2019 12:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men halvparten av befolkningen er dummere en den andre halvparten, halvparten av befolkningen er mindre samvittighetsfulle og strukturerte enn den andre osv. De som får utdelt dårlige kort er de som i størst grad må ta støyten for adferdskontrollen som stor sett skjer via pengerstraff.
Ja - det å a begrenset med kognitive ressurser har aldri hatt særlig fordeler knyttet til seg, men noe av dette går på viljen. Jeg har inntrykk av at de som sykler på jobb isteden for å kjøre bil, stort sett er folk med godt betalte jobber og god utdannelse. Hvor høy IQ må man egentlig ha for å forstå at det er mye lurere å sykle enn å kjøre bil hvis man har mulighet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
03/06/2019 12:54
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Jeg sykla på jobb en periode. Da var jeg spinninginstruktrør. Jeg har ikke spesielt høy IQ, men jeg synes det var en knallgod ide. Mye bedre enn å være drosjesjafør eller varebud, og måtte kjøre bil på jobb.
Anonym5
|
|
|
03/06/2019 13:29
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et argument mot bompenger som dras frem er at det er usosialt .
??
Utjevningspolitikken er det jo skattesystemet som skal håndtere eller løse.
Kjøper man en bil, er ikke bilen priset etter hva inntekten til kjøperen er. Heller ikke drivstoffet, billånet eller andre utgifter knyttet til det å eie og bruke bil.
Så hva er poenget med det argumentet ( utover å bruke det retorisk i en opphetet diskusjon) ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
03/06/2019 14:26
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Et argument mot bompenger som dras frem er at det er usosialt .
??
Utjevningspolitikken er det jo skattesystemet som skal håndtere eller løse.
Kjøper man en bil, er ikke bilen priset etter hva inntekten til kjøperen er. Heller ikke drivstoffet, billånet eller andre utgifter knyttet til det å eie og bruke bil.
Så hva er poenget med det argumentet ( utover å bruke det retorisk i en opphetet diskusjon) ?
Tullar du? Bil er til dei grader skattlagt etter grad av luksus i produktet, vekt, motorstørrelse, forbruk. Bompengar og avgifter er vel ein del av skattesystemet på sett og vis? Men kven er det i tilfelle som har bestemt at all omfordeling skulle skje utanom bompengar? Ellers kva verden lev du i der inntekta til ein person seier noko om kor rik personen er?
|
|
|
03/06/2019 14:35
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
"forstå at det er mye lurere å sykle enn å kjøre bil hvis man har mulighet"
Skulle man ikke tro at erna, siv og trine sg. og co syklet om det er slik at de "smarteste" sykler?
|
|
|
03/06/2019 15:01
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Jeg er ikke med på at politisk enighet er noe som helst kvalitetsstempel på om løsningen er god for landets innbyggere.
Noterer meg nok en gang at du ikke svarer på spørsmålet. Realiteten er at noen med makt til å gjøre dette har satt noen mål og disse skal oppfylles. Så hva du er enig eller uenig i er det ingen som bryr seg om. Sammenligningen med Sverige er god, men ikke vanntett. Her er hva TØI mener er forskjellen i det landet du mener er veldig likt: Assisterende direktør hos Transportøkonomisk institutt, Kjell Werner Johansen, har fire forklaringer på at svenskene ikke bruker bompenger slik som vi gjør her hjemme; de var tidlig ute med å bygge motorveier, sentraliseringen har kommet mye lenger, topografien i de to landene er helt annerledes og andre verdenskrig ga ikke Sverige samme økonomiske knekk som Norge.
...
– Ønskene, behovet og suget etter å få ny vei har vært mye større enn hva man har kunnet innfri med statlige bevilgninger og man har brukt bompenger for å få det fort på plass, forklarer Johansen.
Han viser også til at Sverige, med en befolkning på nær 10 millioner, har omtrent like mange km vei som i Norge selv om de er nesten dobbelt så mange. Og ikke har de fjorder og like mange øyer langs kysten hvor det bor folk.
Så, før denne tråden ender i nok en tenniskamp mellom deg og en annen som liker å kverulere og ha siste ordet: - Hva er gode alternativer til bompenger, når realiteten er at bilbruk skal reguleres og samferdsel skal finansieres? - Hvorfor er vei og veibruk som offentlig gode likestilt med helse og utdanning?
Anonym5
|
|
|
03/06/2019 15:23
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
- Hva er gode alternativer til bompenger, når realiteten er at bilbruk skal reguleres og samferdsel skal finansieres? - Hvorfor er vei og veibruk som offentlig gode likestilt med helse og utdanning?
Blandar meg inn: Alternativ til bompengar er delvis å kutte ut innkrevning og finansieringskost. Kvifor skal staten kjøpe på kreditt når staten har cash? https://www.motor.no/artikler/bruker-132-millioner-pa-a-kreve-inn-264-millioner-i-bompenger/Vei og veibruk er likestilt med helse og utdanning på den måten at det ikkje burde vere forskjel på kostnaden knytt til om det lokale sjukehuset eller skulen nylig måtte oppgraderast. Når det er sagt så er bomringar for å redusere trafikk ein eigen sak, då bompengane har ein eigen funksjon.
|
|
|
03/06/2019 15:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
- Hva er gode alternativer til bompenger, når realiteten er at bilbruk skal reguleres og samferdsel skal finansieres?
Det finnes alltids alternativer. Hvor gode de er, kan diskuteres. En enkel og billig måte å regulere bilbruk på, kan være å ikke bygge ut veinettet for å gi plass til flere biler. Blir trengselen på veiene for stor og ulempene for mange vil bruken av bil (kanskje) avta av seg selv. Finansieringsmodeller er basert på valg. Man kunne valgt å finansier veibygging på andre måter. De fleste veier i Norge er bygget uten bompenger, så det er åpenbart mulig. Staten har ni tusen milliarder på bok, så det finnes penger. Nå er det flere gode grunner til ikke å røre disse pengene, men offentlig pengemangel er ikke en grunn.
|
|
|
[Re: Klinkekule]
03/06/2019 15:40
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Takk, endelig noe konkret. Som det sikkert har gått fram vet jeg ingenting om dette så jeg fortsetter å stille dumme spørsmål. Alternativ til bompengar er delvis å kutte ut innkrevning og finansieringskost. Alternativet til bompenger er å la være å kreve inn 132 millioner kroner? Dette skjønte jeg ikke. Kan du utdype. Vei og veibruk er likestilt med helse og utdanning på den måten at det ikkje burde vere forskjel på kostnaden knytt til om det lokale sjukehuset eller skulen nylig måtte oppgraderast. Dette skjønte jeg heller ikke. Mener du at veier burde finansieres på samme måte som skoler eller sykehus? Men det svarer jo ikke på spørsmålet: hvorfor må de behandles på samme måte?
Anonym5
|
|
|
03/06/2019 15:46
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Apropos kollektivsatsingen: Det store løftet i kollektivsatsing i Oslo-området skjedde på 1960-tallet. Altså før vi fant oljen og ble rike. Da ble T-bane-nettet utbygd. Hvordan ble det i sin tid finansiert? Jeg vet ikke, men det var ikke med bompenger, i hvert fall. Så det er mulig.
|
|
|
03/06/2019 15:51
|
Tex
Besatt
|
Besatt
. Mener du at veier burde finansieres på samme måte som skoler eller sykehus? Men det svarer jo ikke på spørsmålet: hvorfor må de behandles på samme måte? De MÅ ikke det. De MÅ heller ikke behandles ulikt. Begge deler er valg man kan gjøre.
|
|
|
03/06/2019 15:54
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
sosialister er fryktet verden over.
oppsøkende, aktiv dødshjelp.
en organisasjon som lever av penger fra departement, kommuner og vegvesen og andre som har interesse av bompenger og veibygging? (Ja, og det gjelder like mye finansieringen fra NFR)
gjeldskåtekommunepolitikere med framtidsutsikter til neste kommunevalg (ref. den sinnsvake gjeldsøkningen i kommunene).
2. Du må nesten forklare hvorfor ikke? Det er jo nettopp sånne innlegg som gjør at det ikke er fruktbart å diskutere med deg, og jeg lærer jo ingenting. Du skal få siste ordet, værsågod, jeg kommer til å prøve å lære fra andre.
Redigert av anonymous5; 03/06/2019 17:02.
Anonym5
|
|
|
[Re: gutt45kg]
03/06/2019 16:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
"forstå at det er mye lurere å sykle enn å kjøre bil hvis man har mulighet"
Skulle man ikke tro at erna, siv og trine sg. og co syklet om det er slik at de "smarteste" sykler? Her feiler logikken din. Det at en overvekt av jobbsyklistene har høy utdanning, betyr ikke at alle med høy utdanning sykler.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/06/2019 16:45
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Alternativet til bompenger er å la være å kreve inn 132 millioner kroner? Dette skjønte jeg ikke. Kan du utdype.
Delvis skreiv eg, så ja. Akkurat som pengane forsvinn i gebyr og renter for dei som handlar TV på kreditt, så forsvinn dei når ein handlar veg på kreditt. Dette skjønte jeg heller ikke. Mener du at veier burde finansieres på samme måte som skoler eller sykehus? Men det svarer jo ikke på spørsmålet: hvorfor må de behandles på samme måte?
Meiner at veg akkurat som skule og sjukehus ikkje burde ha ein kostnad bestemt av når infrastrukturen vart bygd.
|
|
|
03/06/2019 16:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
F.eks dette med samvittighetsfullhet. Folk som er smarte som fy, men som av en eller annen grunn har enorme problemer med å gjøre ting de burde.
Når folk tar valg som de vet objektivt sett gir motsatt resultat av det de ønsker å oppnå, sliter jeg med å utvise sympati.
|
|
|
[Re: Tex]
03/06/2019 17:03
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
De MÅ ikke det. De MÅ heller ikke behandles ulikt. Begge deler er valg man kan gjøre.
Joda, jeg skjønner det. Men noen her syntes det var rart at man skilte mellom vei og helse/utdanning som offentlig gode. Og da lurer jeg på hvorfor det ikke skal skilles.
Anonym5
|
|
|
03/06/2019 17:12
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Det er jo nettopp sånne innlegg som gjør at det ikke er fruktbart å diskutere med deg, og jeg lærer jo ingenting.
Så når jeg bruker logikken i din argumentasjon på en måte du ikke liker så er det jeg som er problemet, ikke logikken din? Problemet er at jeg ikke får svar på det jeg lurer på. Da bruker jeg tiden på noe annet.
Anonym5
|
|
|
03/06/2019 17:29
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Kan du ikke heller hjelpe meg med å forstå istedenfor å måtte belære? Jeg foreslår vi dropper dette blindsporet og sier oss såpass uenige om ting at lite tyder på en snarlig gjensidig forståelse.
Redigert av anonymous5; 03/06/2019 17:29.
Anonym5
|
|
|
[Re: Tex]
03/06/2019 19:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Apropos kollektivsatsingen: Det store løftet i kollektivsatsing i Oslo-området skjedde på 1960-tallet. Altså før vi fant oljen og ble rike. Da ble T-bane-nettet utbygd. Hvordan ble det i sin tid finansiert? Jeg vet ikke, men det var ikke med bompenger, i hvert fall. Så det er mulig. Det er mulig, men jeg trur at mye skyltes et annet prisnivå på arbeidstakere, for ble ikke mye av t-banenettet alt bygd før krigen? Som jeg ofte sier. Bestefar hadde rådd til å sette opp låven, men barnebarnet har ikke råd til å vedlikeholde den. Hvorfor?
|
|
|
03/06/2019 19:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Folk med fedme, folk som ikke klarer åpne regninger, folk som ikke klarer få seg til å gjøre livstilssendringer for å slippe være syke, eller ikke klarer la være å drikke når hodet blir for masete, krever/kan kreve helt andre nivåer av indre motivasjon enn gjennomsnittet for å faktisk gjøre det rette.
Avhengigheter holder jeg utenfor, men hvis man ikke klarer åpne regninger er det vel helst at man ikke VIL åpne regningene. Valget har man jo.
|
|
|
03/06/2019 19:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
2. Du må nesten forklare hvorfor ikke? Om det ikke er veier, er det ikke noen måte å komme seg til sykehus med mindre man desentraliser og har bittesmå sykehus overalt. Eller skal vi ha kjerreveier og trippel reisetid til sykehus. Hvordan skal mat komme seg til foredling og forbrukere? Samme desentraliseringen der også?
Det blir omtrent, gode veier i distriktet og begrensing av trafikk i byområder for å oppretteholde fremkommelighet for utrykningskjøretøy? Er ikke det veldig likt 'dagens' samferdselspolitikk?
|
|
|
[Re: Tange]
03/06/2019 20:30
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er mulig, men jeg trur at mye skyltes et annet prisnivå på arbeidstakere, for ble ikke mye av t-banenettet alt bygd før krigen?
Nja. Holmenkollbanen er gammel. Kolsåsbanen og ved vestlige linjer er også gamle. Men T-banen, som gikk østover, er fra 1960-tallet. Senere har dette blitt samlet til ett system. Oslos nye hypermoderne tunnelbane er åpnet. En ny trafikkmessig epoke i landets hovedstad er innledet. Gårsdagens milde maisøndag vil gå over i historien som en trafikkens nasjonaldag». Slik beskrev Aftenposten på førstesiden 23. mai 1966 den store folkefesten langs Lambertseterbanen dagen før. Kong Olav, ordfører Brynjulf Bull og en lang rekke prominente gjester tok den første offisielle T-baneturen fra Jernbanetorvet til Bergkrystallen.https://www.aftenposten.no/osloby/i/m6Md...komplisert-uten
|
|
|
03/06/2019 21:26
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Når politikerne mener de har svaret på hvordan de skal løse problemene , hvorfor kan ikke bompenger og andre trafikkregulerende tiltak skje _etter_ de har innført f.eks forbedret kollektivtilbud?
Hvordan skal du få et forbedret kollektivtilbud når alle veiene er helt korket igjen av privatbiler? Uten bompenger i Oslo så ville det jo blitt helt kaos. Det blir jo litt høna og egget ut av det.
Lars Olav
|
|
|
04/06/2019 06:15
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Nå skrev jeg eksplisitt Oslo...
Men det er fremdeles slik at bedre kollektivtilbud må finansieres. Da kan man enten øke prisene på billetter, eller finansiere over offentlige budsjetter. For å få inn penger til offentlige budsjetter, så må faktisk noen betale. At man da bruker en avgift for å redusere uønsket aktivitet som går til et formål som har større nytteverdi, synes jeg er helt greit.
Lars Olav
|
|
|
|
|