Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Sykkelhjelm og signaleffekt

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555828 22/05/2019 18:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg vet ikke hvilke av de to fra avataren din som er deg men kan tenkes det ser bra ut med hjelm ja.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Tange] #2555831 22/05/2019 19:02
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Sitat: Juffe
Nå handler vel denne tråden om hvilke signaler vi voksne ønsker å sende til våre barn.

Trur det går stortsett i mobilsignaler jeg.
Quote:
De trenger klare regler og ikke en skjønnsvurdering fra gang til gang.

Nei, kjønnsvurderinger vil vi ikke ha noe av
Quote:
Det kan de selv utfordre når de er store nok til å ta ansvar for og forstå konsekvensene av egne handlinger.

Det er vel fra ca. 4-5 års alderen nå for tiden

Quote:
Dette er mitt ståsted, så får det være opp til andre å bestemme hvordan de vil gjøre det ICON_SMILE

Ja, det skulle bare mangle på at vi må føye oss etter ditt ståsted. Da vil det være lite rom for skjønnsvurderinger.

Her manglet det ikke på kreative byks og krumspring nei. Du er sikkert inne på noe ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555835 22/05/2019 19:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
devilsmile

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555837 22/05/2019 19:29
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Man må helt klart få gjøre som man vil, men både jeg og 7 åringen min har vært i bakken med hjelmen i år.

Man må være innstill på at det blir noen ulykker når man sykler.

Det blir litt som å kjøre motorsykkel. Det beste er helt klart skinndress og ryggskinne, men noen ganger der det deilig å kjøre rolig til butikken i shorts og t-skjorte.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Tange] #2555846 22/05/2019 20:01
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Jeg vet ikke hvilke av de to fra avataren din som er deg men kan tenkes det ser bra ut med hjelm ja.

Han til høyre er meg. Jeg trenger et par år til for å få dandert nesehårene like fjongt som kompisen til venstre

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555849 22/05/2019 20:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ah skjønner, noen gang vurdert tannbeskytter?

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: John_Harald] #2555854 22/05/2019 20:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: John_Harald
Man må helt klart få gjøre som man vil, men både jeg og 7 åringen min har vært i bakken med hjelmen i år.

Jeg sykler my i bakker og men får følelsen av at det er noe spesielt med den bakken dere har vært i. Er det fordi det er bakken med hjelmen?

Quote:
Man må være innstill på at det blir noen ulykker når man sykler.

Det er en særdeles bra innstilling synes jeg. Føler det samme når jeg er på handletur i byen. tar alltid høyde for at det blir noen ulykker. Heldigvis pleier jeg å ta med flaks når jeg er på handletur.

Quote:
Det blir litt som å kjøre motorsykkel. Det beste er helt klart skinndress og ryggskinne, men noen ganger der det deilig å kjøre rolig til butikken i shorts og t-skjorte.

Pleier å sammenligne det med basehopping. Vanligvis bruker jeg fallskjerm med filler'n hvor deilig det av og til er å bare droppe den og hoppe uten.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555873 22/05/2019 21:20
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg synes det er mer interessant å se litt mer helhetlig på hvordan folk sykler enn bare det ene plagget jeg.

Når jeg sykler til sosiale settinger og kanskje skal sette igjen sykkelen, eller bruker bysykkel, er det mer upraktisk for meg å drasse på en hjelm jeg bruker på sykkelturen enn å bruke hjelm i bil hvertfall. Såvidt jeg vet er nå en grei andel av alvorlige skader i bil hodeskader.

Og jeg tipper jeg tar en adskillig større risiko ved å velge å sykle sti med hjelm, enn de fleste brelettdamer tar ved å sykle rolig uten hjelm til butikken. La det være et personlig valg, og sett heller pris på flere som sykler. Det gjør bra ting for folkehelsa.

Redigert av perbl; 22/05/2019 21:21.

Per B.
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Tange] #2555876 22/05/2019 22:12
Kodo Offline
Urelatert.

Enter er det meg, forumet eller Tange med 10x mine innlegg;

Noe skjer, enten er ett eller annet hen ikke (vil) få(r) til, eller forumsystemsurr.

Mads | Støtt NOTS
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: sykkeloyvind] #2555877 22/05/2019 22:18
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: RoyK
Sitat: Sixtus
Hvor mange % av de som fikk alvorlig hodeskade ved bilulykker, brukte ikke kjørehjelm?

Hverdagssykling er ikke ekstremsport

I bil har du noe som kalles bilbelte og gjør at du ikke slår hodet borti ting så lett, så sammenlikninga di er på bærtur.

Det er nå fortsatt ofte hodeskader man dør av i bilulykker også.
Petter Solberg og kollegaene hans har fire-punkts-belter og veltebur, men de bruker hjelm inne i bilen likevel.

Det er bittelitt forskjell på bilkjøringa til de folka enn mannen i gata, for å si det sånn. Rundt 50% av dem som dør i bilulykker i dag, bruker ikke belte. Talla snakker for seg.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: dagfink] #2555878 22/05/2019 22:32
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: dagfink
Det er godt dokumentert at bilistar passerer syklistar som bruker hjelm, med signifikant mindre avstand enn dei gjer ved passering av hjelmlause. Det er ikkje gitt at nettoeffekten av hjelmbruk er positiv.

{{citation-needed}}

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Tange] #2555879 22/05/2019 22:33
Kodo Offline
Ah skjønner, noen gang vurdert tannbeskytter?

Nei, hvorfor skulle jeg det?

Mads | Støtt NOTS
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Kodo] #2555891 23/05/2019 06:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bare lurte på, er jo for sent nå uansett.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555893 23/05/2019 06:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er godt dokumentert at bilistar passerer syklistar som bruker hjelm, med signifikant mindre avstand enn dei gjer ved passering av hjelmlause. Det er ikkje gitt at nettoeffekten av hjelmbruk er positiv.

{{citation-needed}}

Vær så god:"Det er godt dokumentert at bilistar passerer syklistar som bruker hjelm, med signifikant mindre avstand enn dei gjer ved passering av hjelmlause. Det er ikkje gitt at nettoeffekten av hjelmbruk er positiv."

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555896 23/05/2019 06:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Kodo
Urelatert.

Enter er det meg, forumet eller Tange med 10x mine innlegg;

Noe skjer, enten er ett eller annet hen ikke (vil) få(r) til, eller forumsystemsurr.

Litt småirritert? Du vet at du ikke skal slå etter bier? De er fullstendig harmløse.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555901 23/05/2019 06:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Denne debatten kommer og går med et par års mellomrom på forumet.

Noe av det mer interessante siden sist er at Alena Høye fra Transportøkonomisk institutt i fjor utgav studien A meta-analyses of the effects of bicycle helmets on injuries, der hun har gått gjennom 55 studier om sammenhengen mellom bruk av sykkelhjelm og hodeskader som en følge av både eneulykker og kollisjoner. Uten at det gjør konklusjonen om evt. påbud åpenbar.

Også omtalt her:

Forskning.no: Bør sykkelhjelm være påbudt?

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Tange] #2555913 23/05/2019 07:10
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

{{citation-needed}}

Vær så god:"Det er godt dokumentert at bilistar passerer syklistar som bruker hjelm, med signifikant mindre avstand enn dei gjer ved passering av hjelmlause. Det er ikkje gitt at nettoeffekten av hjelmbruk er positiv."

Nei, dersom du er interessert i å få større kunnskap om dette, har du sikkert kompetansen til å leita fram relevant informasjon sjølv. Eg har ingen ambisjonar om at det eg skriv på eit internettforum, skal vera publiserbart i akademiske journalar.

Artikkelen på NHI var forresten forbausande tynn i argumentasjonen, den òg. Delvis inneheld han påstandar som anten er vagt formulerte, eller som rett og slett er feilaktige. (Kva er det eigentleg denne Lereim påstår om 80 % av dei som syklar utan hjelm? At dei vil få ein hovudskade i løpet av livet, eller at dei vil få ein hovudskade i samband med eitkvart uhell dei måtte vera involverte i?) Vidare er det mange føresetnader av moralsk, politisk og samfunnsmedisnsk art som burde ha vore ekspliserte og – som minstemål – drøfta før ein kan konkudera med at «det er på tide» med eit påbod.

Edit: Svaret mitt rettar seg mot RoyK, ikkje mot Tange.

Redigert av dagfink; 23/05/2019 07:17.
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555914 23/05/2019 07:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Sixtus
Hvor mange % av de som fikk alvorlig hodeskade ved bilulykker, brukte ikke kjørehjelm?

Hverdagssykling er ikke ekstremsport

I bil har du noe som kalles bilbelte og gjør at du ikke slår hodet borti ting så lett, så sammenlikninga di er på bærtur.

Det er nå fortsatt ofte hodeskader man dør av i bilulykker også.
Petter Solberg og kollegaene hans har fire-punkts-belter og veltebur, men de bruker hjelm inne i bilen likevel.

Det er bittelitt forskjell på bilkjøringa til de folka enn mannen i gata, for å si det sånn. Rundt 50% av dem som dør i bilulykker i dag, bruker ikke belte. Talla snakker for seg.

Första länken jag fant skrev någon annat
https://www.tv2.no/a/9930774/

Är väl egentligen för hjälm men tycker att endel drar kravet och risken vid cykling alldeles för långt.

Ett argument som jag inte gillar och som jag tror är fel är att försöka visa att hjälm bruk i olika aktiviteter är baserad på en objektiv risk bedömning.

Om jag skulle låna en by cykel och cykla en lugn tur på några km till biblioteket så är det många som skulle tycka att jag skulle ha på mig hjälm.

När jag går på langrenski i 50+ i en isig löype så är det ingen som skulle tycka att jag borde ha på mig hjälm.

Vad som faktiskt är farligast och vid vilken aktivitet jag borde ha på mig hjälm är uppenbart för mig iallafall och det är inte cykelturen.

Det är nog så att det skulle vara en klar fördel om vi hade hjälm i bilen, hjälm när vi går i trafiken och hjälm på skituren. Så jag tycker inte att det är noen poäng med att försöka visa objektiv och rationellt att man inte behöver det.

Hjälm bruk handlar inte (bara) om rationel objektiv risk utan väldigt mycket om annat, som sociala normer och vad som anses normalt.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555921 23/05/2019 07:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Är som vanligt förvånad hur mycket folk på forum verkar crasha på cykel. Framförallt vid vardagscykling.

Har cyklat i 40 år, de 20 första utan hjälm. Tror att hjälmen kan ha hjälpt mig lite en gång vid crash i skogen (men det är faktiskt möjligt att jag i den "krashen" inte ens hade slagit i huvudet om inte hjälmen hade svarit störra än huvudet) och aldrig på asfalt. Kan inte komma på någon runt mig som har räddats av hjälm heller (den enda krashen jag kommer på var rätt skummel, syklisten hade inte hjälm men fick bara sår i ansiktet).

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555923 23/05/2019 07:32
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen ganger, hvis jeg kjører bil dit jeg skal sykle, sitter jeg med hjelmen på i bilen.
Da føler jeg meg litt cool :-)

Siden denne samtalen kommer hvert år (nesten) og det finnes de som ikke vil bruke hjelm, så lurer jeg: Hvorfor ikke?
Har man mange tilfeller av fall på sykkel der hjelmen har vært i veien og ført til større skader? Er det virkelig SÅ mye stress med hjelm?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Sykkelhjelm som skjermer mot signaler [Re: Knirkekne] #2555927 23/05/2019 07:47
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Denne hjelmen er skjermet mot signaler, både inn og utgående:

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Knirkekne] #2555929 23/05/2019 07:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Knirkekne
Siden denne samtalen kommer hvert år (nesten) og det finnes de som ikke vil bruke hjelm, så lurer jeg: Hvorfor ikke?
Har man mange tilfeller av fall på sykkel der hjelmen har vært i veien og ført til større skader? Er det virkelig SÅ mye stress med hjelm?
Akkurat det jeg også lurer på. Hjelmløs mente at man ville hekte borti noe og brekke nakken for noen år siden. Har ikke sett noe til Hjelmløs på en stund. Kanskje hjelmløs slo hodet sitt istedet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Knirkekne] #2555931 23/05/2019 08:00
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Er det virkelig SÅ mye stress med hjelm?

Nok en gang så går det ikke på at det er mye stress, men at det er enklere/mer behagelig uten, og risikoen anses som akseptabel uten hjelm.

Det er sikkert forskjellige grunner til turer uten hjelm. For min del er følgende viktigst:

Vind i håret
Impulsive turer der hjelm ikke er (lett) tilgjengelig
Skal parkere utendørs, gidder ikke dra på hjelmen
Blir mindre svett uten hjelm
Vise verden at sykling ikke er en dritfarlig risikoaktivitet som bare spenningssøkende lycragærninger og adrenalinjunkies kan drive med

Poenget er at risikoen for å sykle uten hjelm i en del tilfeller er helt akseptabel, og derfor dropper jeg hjelmen selvom det ikke er stress å bruke den.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555933 23/05/2019 08:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykler el-transport uten hjelm.Sykler roligere uten enn med og motor gjør terskel for stans og nedbremsing lavere enn for eks på landeveissykkel.

Noe risiko medfører det, men det er også mye forskning som viser at syklister uten hjelm tar det penere.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: baronKanon] #2555939 23/05/2019 08:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: baronKanon
Akkurat det jeg også lurer på. Hjelmløs mente at man ville hekte borti noe og brekke nakken for noen år siden. Har ikke sett noe til Hjelmløs på en stund. Kanskje hjelmløs slo hodet sitt istedet.

Man kan väl dela upp det i lätt transport cykling och annan mer avancerad sykling?

Jag läser iallafall det allra mesta i dessa trådarna som att en del inte tycker att hjälm är nödvändigt vid transport cykling och att en massa mas om hjälm för den typen sykling kan ha negativa konsekvenser.

Att inte ha hjälm i skogen pga av för eksempel hjälmlös teori är en väldigt liten del av diskussionen och något jag tror väldigt få är eniga med.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: Knirkekne] #2555943 23/05/2019 08:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Er det virkelig SÅ mye stress med hjelm?

Jeg sykler 9 av 10 ganger med hjelm, men synes det er greit å slippe å ha med egen sekk/veske til hjelmen hvis jeg skal på restaurant, pub, teater, kino osv og sykler rolig sammen med kona til byen. Å låse hjelmen til sykkelen er ikke så aktuelt.

Jeg ser for meg at ved spontan bysykkel-bruk så er det ganske stress å finne en hjelm.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: sykkeloyvind] #2555946 23/05/2019 08:27
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Å låse hjelmen til sykkelen er ikke så aktuelt.
Hvorfor ikke det? Jeg gjør det til stadighet.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: DesmoSkier] #2555947 23/05/2019 08:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: DesmoSkier

Ja, nei, hver sin smak. Jeg er ikke så glad i å ha hjelmen ute hvis det regner f.eks.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: RoyK] #2555949 23/05/2019 08:32
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Selv om du tar det rolig hjelper ikke det nødvendigvis veldig mye den dagen en bilist ikke ser deg eller driter i å ta hensyn. Asfalten er like hard selv om du sykler med kurv og beveger deg i gåfart.
Har selv opplevd dette, jeg hadde heldigvis hjelm som redda meg (hjelmen var sprukket og måtte kastes). Her snakker vi ruslefart på parkeringsområde på vei hjem etter handling på kjøpesenter. En dust bestemte seg for å drite i innkjøring forbudt skiltene og i tillegg ta en brå sving for å parkere rett foran meg. Etterpå lurte fyren på om jeg ikke hadde sett ham og mente tydeligvis at dette var min feil. Idioter er det vanskelig å gardere seg mot, og samfunnet er dessverre fullt av sånne.
Ville faktisk sett mer lyst på å sykle sti uten hjelm - ingen bilister ute i skauen der jeg sykler.

Re: Sykkelhjelm og signaleffekt [Re: DesmoSkier] #2555950 23/05/2019 08:35
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: DesmoSkier

Eg har ein kompis som er livredd for at nokon urinerer på hjelmen.

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support