Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vanntank med kran til kjøleskap.

Vanntank med kran til kjøleskap. #2555365 21/05/2019 07:22
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Vi har under middels god kvalitet på vannet fra borhullet. Noen ganger er det ok, noen ganger smaker det veldig jern og ganske ofte er det brunt som eplejuice og en gang iblant er det litt bakterier i det også. Derfor henter vi drikkevann fra offentlig vannverk.

Har kikket etter en vanndunk med tappekran til å ha i kjøleskap, men ikke funnet noe som ser fornuftig ut. De har sånne myke dunker på Biltema, men vil helst ikke ha noe som smaker badering. Vi gjenbruker 5-liters vanndunker fra butikken, og de er relativt smaksfrie.

Kunne tenke meg noe lignende disse, så hvis noen kjenner til en forhandler av slikt hadde det vært topp.

Vi skal få lagt inn offentlig vann på sikt, men det er mye graving og flere hunder tusen kroner, så det blir ikke i år.

Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: erlingba] #2555370 21/05/2019 07:49
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ser også etter en sånn en siden vannet vårt holder ca 15 grader ut av springen. Har lett litt, og sett en som så kjekk ut,men som viste seg både være utsolgt og lekk på en norsk nettside.
Det fins endeløst mange fine på Amazon, men så var det frakt og pris og sånt da.
Jeg har tenkt å ta en titt på en Kilner vanntank i glass. De har den hos Jernia og Kitchn og sikkert noen andre steder. Den er bare på 3 liter, men siden jeg ikke finner noe annet, så får det muligens bli denne enn så lenge. Jeg ønsker meg egentlig en i plast på ca 5 liter.

Man kommer alltids ned
Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: erlingba] #2555413 21/05/2019 10:00
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Hva med Biltema vanndunk i valgfri størrelse (5-10-20 liter) med tappekran?

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/vannkanner/tappekran-2000023718

Vi bruker Biltemadunker til hyttevann, og jeg er ikke plaget med plastsmak. Jeg ga de en vaskerunde med varmvann og bakepulver i noen timer da de var nye.

Ståle
Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: erlingba] #2555458 21/05/2019 11:54
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hei. Dette er jeg vel nesten ekspert på. Noen tanker:

- Det er alltid litt bakterier i vannet ditt. Slapp av, veldig få bakterier er farlige, og det trengs et visst antall av de få, potensielt farlige for at du/dere skal merke noe.
- Jeg har en liten hytte (er det snakk om hus eller hytte her?) og bruker denne https://www.magasinet.no/sawyer-vannrensesystem-tursett . Funker brillefint, jeg drikker vann fra hvor som helst, mest fra et stillestående skogsvann. Filteret fjerner til og med torv-smaken.
- Hjemme har vi brønn (borevann) og har satt på et større filter på hovedvannledningen. Kjøpt av rørlegger. Funker brillefint det også.

Mye som kan gjøres for relativt lite penger.

Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: HM1100] #2555521 21/05/2019 16:12
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Sitat: HM1100
Hei. Dette er jeg vel nesten ekspert på. Noen tanker:

- Det er alltid litt bakterier i vannet ditt. Slapp av, veldig få bakterier er farlige, og det trengs et visst antall av de få, potensielt farlige for at du/dere skal merke noe.
- Jeg har en liten hytte (er det snakk om hus eller hytte her?) og bruker denne https://www.magasinet.no/sawyer-vannrensesystem-tursett . Funker brillefint, jeg drikker vann fra hvor som helst, mest fra et stillestående skogsvann. Filteret fjerner til og med torv-smaken.
- Hjemme har vi brønn (borevann) og har satt på et større filter på hovedvannledningen. Kjøpt av rørlegger. Funker brillefint det også.

Mye som kan gjøres for relativt lite penger.

Jeg er ikke veldig redd for bakterier generelt, men i fjor sommer var både vi og besøkende løse i magen en stund før vi ko på å sende inn vannprøve. Den viste endel koliforme bakterier og kimtall på over 300. Det var riktignok ikke e-coli. men vi føler oss ikke trygge på at det ikke forekommer fra tid til annen. I tillegg er det veldig mye jern og kalk i vannet.
Vi bor på en gård og det er ganske mange tonn sauemøkk rundt omkring. Når vannkvaliteten skifter fra uke til uke frykter jeg at det godt kan komme inn litt fra møkkadynga også.
I sommer skal vi leie ut to av husene på eiendommen på ukesbasis, og vi vil nødig påføre leietakere magesjau, så vi må nesten diske opp med litt trygt vann til dem.

Min far kjøpte en gang ett filtersystem fra Callidus som skulle gi helt klart vann. Det kostet mye, 50-60 000, og vannet var vel klart i en måned eller to. Nå finnes det ikke lenger norsk forhandler, så alternativet er å bestille til en rørlegger i Strømstad og reise dit for å kjøpe deler.
Dette filteret tar ikke bakterier, så vi måtte hatt ett uv-filter i tillegg.

Det er ikke helt umulig at vi fortsetter å bruke vann fra eget borehull, men da må det isåfall bli fryktelig dyrt å koble til offentlig vann og avløp.

Det hadde vært veldig kjekt med en fin dunk til bruk i kjøleskap.

Disse dunkene fra biltema er jo greie, men synes de lukter litt. Kan hende de har forbedret dem og at det er flott økologisk plast med null skadelige stoffer, men merker jeg er litt skeptisk.

Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: erlingba] #2555683 22/05/2019 09:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har nylig kjøpt to biltemadunker, 15 liter. De ser ikke ut som om de er overveldende økologiske, men de var forbløffende nøytrale på lukt når jeg åpnet dem for første gang. Etter en runde med saft som stod noen dager er det overhode ingen plastlukt. Men bringebær ICON_SMILE

LarsB

Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: larsb] #2556011 23/05/2019 11:42
erlingba Offline OP
.
OP Offline
.
Det var jo kjekt å høre. Da kan det tenkes at jeg plukker med meg noen dunker fra Biltema neste gang jeg er i nærheten.

Skal fortsette å holde utkikk etter slike klare kjøleskapsdunker som Amazon renner over av. De er litt nettere i et kjøleskap.

Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: erlingba] #2556108 24/05/2019 06:11
tron Offline
Besatt
Besatt
Finnes en del varianter på Amazon.co.uk. Søk på «water container for fridge» eller noe i den retning. Jeg hadde likt å ha en slik i klar, hard plast som er lette å rengjøre. Nevnte biltemadunk har jeg på hytta, og den er vrien å gjøre ren.

Redigert av tron; 24/05/2019 06:37.
Re: Vanntank med kran til kjøleskap. [Re: erlingba] #2556116 24/05/2019 06:47
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: erlingba

Skal fortsette å holde utkikk etter slike klare kjøleskapsdunker som Amazon renner over av. De er litt nettere i et kjøleskap.

De har også en sånn lufteventil som gjør at vannet kommer ut i bra strøm. Jeg har hatt en tappekork på en 5-liters fra REMA en stund, men det stopper ganske fort når det ikke kommer luft til.
Jeg har slått fra med den fra Kilner. Jeg syns den blir for liten, også har den litt klønete form/størrelse sammenlignet med 5-literne i plast. Det er ingen vits i å kjøpe noe jeg ikke tror jeg blir fornøyd med.

Man kommer alltids ned

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå