Hei. Dette er jeg vel nesten ekspert på. Noen tanker:
- Det er alltid litt bakterier i vannet ditt. Slapp av, veldig få bakterier er farlige, og det trengs et visst antall av de få, potensielt farlige for at du/dere skal merke noe.
- Jeg har en liten hytte (er det snakk om hus eller hytte her?) og bruker denne
https://www.magasinet.no/sawyer-vannrensesystem-tursett . Funker brillefint, jeg drikker vann fra hvor som helst, mest fra et stillestående skogsvann. Filteret fjerner til og med torv-smaken.
- Hjemme har vi brønn (borevann) og har satt på et større filter på hovedvannledningen. Kjøpt av rørlegger. Funker brillefint det også.
Mye som kan gjøres for relativt lite penger.
Jeg er ikke veldig redd for bakterier generelt, men i fjor sommer var både vi og besøkende løse i magen en stund før vi ko på å sende inn vannprøve. Den viste endel koliforme bakterier og kimtall på over 300. Det var riktignok ikke e-coli. men vi føler oss ikke trygge på at det ikke forekommer fra tid til annen. I tillegg er det veldig mye jern og kalk i vannet.
Vi bor på en gård og det er ganske mange tonn sauemøkk rundt omkring. Når vannkvaliteten skifter fra uke til uke frykter jeg at det godt kan komme inn litt fra møkkadynga også.
I sommer skal vi leie ut to av husene på eiendommen på ukesbasis, og vi vil nødig påføre leietakere magesjau, så vi må nesten diske opp med litt trygt vann til dem.
Min far kjøpte en gang ett filtersystem fra Callidus som skulle gi helt klart vann. Det kostet mye, 50-60 000, og vannet var vel klart i en måned eller to. Nå finnes det ikke lenger norsk forhandler, så alternativet er å bestille til en rørlegger i Strømstad og reise dit for å kjøpe deler.
Dette filteret tar ikke bakterier, så vi måtte hatt ett uv-filter i tillegg.
Det er ikke helt umulig at vi fortsetter å bruke vann fra eget borehull, men da må det isåfall bli fryktelig dyrt å koble til offentlig vann og avløp.
Det hadde vært veldig kjekt med en fin dunk til bruk i kjøleskap.
Disse dunkene fra biltema er jo greie, men synes de lukter litt. Kan hende de har forbedret dem og at det er flott økologisk plast med null skadelige stoffer, men merker jeg er litt skeptisk.