Jeg syklet La Ruta for ti år siden, og har syklet deler av løypa en del ganger etter det. Jeg synes programmet med Dag Otto var fint, det oppsummerer ganske greit hvordan rittet er: hvis man kommer seg i mål første dagen, er de siste to etappene egentlig ganske greie. Det er i utgangspunktet generøse sperrefrister, så med mindre man går på en Hulsker-smell så er ikke det noe å bekymre seg over. Slike smeller er dog ikke helt uvanlige.
Det er ikke vanskelig terreng, og det aller meste kan sykles med unntak av 7-8 km gjennom jungelen den første dagen. Der er det litt ulendt, og gjerne nokså gjørmete og sleipt, så der må du regne med en del spasering. Ifølge
Strava tar det fra 40 min og opp til 3-4 timer å komme seg til grusveien på andre siden. Jeg filmet baktroppene gjennom jungelen i 2012, der var det bedagelig og litt pessimistisk stemning:
Film Her er også noen
bilder fra 2009-10.
Resten av rittet kan sykles, også om man ikke er spesielt teknisk begavet. Det hjelper på humøret hvis man er glad i å sykle bratte motbakker.
Budsjettet finner du nok ut av selv ut fra dine krav til komfort og hvor lenge du skal være på tur, men det er 7-8000 kr for fly, og påmelding er billigst fra november til nyttår, tror det er US$ 950 omtrent, inkl. 3 netter på hotell og mat etter hver etappe.
Andre muligheter i Costa Rica:
Trans Costa Rica - ganske nytt etapperitt som har fått mye skryt av lokale syklister. Enkel logistikk siden alle fire etappene er rundt San José. I år var det et internasjonalt felt siden det var mulig å sanke UCI-poeng - bl.a var Ole Hem med.
Challenge cerro de la muerte - Tre etapper, få deltakere, god stemning, dårlige på markedsføring men løypa er fremragende og lokale kilder sier det er godt organisert.
Mule trail - En etappe, 630 km og 14 000 høydemeter uten assistanse. Makstid 5 1/2 dag. For de som synes det blir for puslete å krysse landet fra kyst til kyst, og vil krysse det på langs i stedet. Jeg testet deler av løypa i fjor, og den anbefales! God pris, trolig fordi de har lave utgifter på medaljer til de som fullfører: Seks fullførte i 2018, fire i 2019.