Sitter på ein eldre terrengsykkel, sikkert fra starten av 2000-tallet. Den var nok ingen toppsykkel på den tiden heller, med Deore som bakgir, og veier den til 14 kg nå. Har litt lyst å oppgradere denne, antar rammen ikkje er den beste, så forventer ikkje å få til ein topp sykkel, og ønsker heller ikkje brukt så masse penger. Litt av bakgrunnen er også for å trene å få mekket litt selv. Ser for meg å gjøre all oppgradering selv. Har utstyr.
Spørsmålet er hva som kan gjøres for å bedre sykkelen? Har ein nyere og bedre terrengsykkel som blir brukt, men tenkte kanskje å ha denne som reserve/vintersykkel eller ha på hytta slik at eg av til kan ta toget å slipper å drasse med meg sykkelen.
Budsjettet blir ikkje stort, så satser på å finne mest mulig kupp på Finn.no, og har i tillegg litt deler liggende som eg har kjøpt tidligere veldig billig.
Siden budsjettet er lavt og deler ikkje er så masse av på Finn.no, så har eg ingen klar plan over hvilke deler eg vil gå for. Drømmen er gruppe over Deore. Skulle gjerne ha skivebremser, men antar det blir for dyrt å gjennomføre, viss mulig(tenker å skifte gaffel til stiv, så kanskje ha skivebrems framme, eller blir det dumt med skive framme og v-bremse bak?)
Kjøpte nytt hjulsett med gode dekk nettopp til 250,- og merke veldig forskjell berre der, i tillegg 1 kg lettere sykkel. Så veldig fornøyd med den investeringen.
Tenker som sagt å skifte gaffel til stiv gaffel(eg har ikkje behov for demper). Den som står på veier over 2,5 kg, så her antar eg å spare 1 kg til ved stiv gaffel. Altså da nede i 12 kg totalt. Klare eg 2 kg til?
Drivverk: Drømmen er å skifte hele linjen til en ren gruppe. Viss eg går for 2*10 f.eks, kan eg da spare vesentlig vekt? Mener hjulet tar opp til 10-delt bak.
Bremser: Vet forskjellen er stor på skive vs v-bremser, men har aldri prøvd bedre v-bremser enn Alivio/Acera. Hvordan er v-bremser over Deore?
Viss eg går for stiv gaffel, så antar eg er nede i ca 12, kan eg spare mer?
Tar gjerne i mot tips om deler, synspunkter, gode kjøpe o.l.
V-bremser kan funke fint. Hvis det er vekt som er greia med oppgraderinga, husk at skivebremser veier mer. SLX kan kanskje være bedre enn Deore, men normalt funker Deore veldig greit og tåler mye bruk før det blir ødelagt. Husk at jo dyrere utstyr, jo lavere vekt og dermed jo mindre slitesterkt blir det (veldig generelt). Etter min mening er Deore noe av det beste Shimano har kommet med. Det koster ikke all verdens, men funker bra. Alivio funker også greit, Acera er litt jalla, Altus er veldig jalla, mens SiS er ubrukelig.
Har noen tatt sørvis på den dempegaffelen din noen gang? Hvordan føles eventuelt sykkelen å sykle sammenlignet med din andre sykkel? Kan ikke huske å ha sett gafler med negativt fremløp i krone og positivt fremløp ved endestykkene.
Ser ikke ut som om rammen har skivebremsfeste. Gaffelen er vinklet slik at det er vanskelig å se. Tror det er bedre å kjøpe en ny sykkel et par hakk opp i kvalitet istedetfor å oppgradere deler på denne.
Har noen tatt sørvis på den dempegaffelen din noen gang? Hvordan føles eventuelt sykkelen å sykle sammenlignet med din andre sykkel? Kan ikke huske å ha sett gafler med negativt fremløp i krone og positivt fremløp ved endestykkene.
Uvisst om det har vert service på den. Men ser ingen rust utvendig og fortsatt grei bevegelse i demperen. Når eg fekk på nytt hjulsett så vart sykkelfølelse bedre. Gafler har eg lite peiling på, så det du kommenterte til slutt sier meg lite, men antar kanskje ikkje det er positivt?
Ser ikke ut som om rammen har skivebremsfeste. Gaffelen er vinklet slik at det er vanskelig å se. Tror det er bedre å kjøpe en ny sykkel et par hakk opp i kvalitet istedetfor å oppgradere deler på denne.
Stemmer, rammen har ikkje skivefeste. Tanken var kun viss eg skiftet til fast gaffel og kunne da kjøpt med feste, men da må eg jo skifte hjul i tillegg, så tenker det som usannsynlig i forhold til budsjett, ville heller brukt budsjettet til oppgradering av drivverk. Eg har allerede ein sykkel som er eit par hakk opp i kvalitet, så denne er kun tenkt å ha som reserve.
Tja. Får tak i stiv gaffel for 500-1000. Nye v-bremser koster fort 500+ Så kan bygge om til 1x10 eller 11. Du får kjøpt girgruppe med bakgir, skifter, kjede, drev og wire for rundt 1500, om du velger å bruke samme krank. Kanskje nytt kranklager? og Styrelager? blir fort 500,- ekstra da og. Så blir det fort litt snaks som nye holker, nye dekk kan fort bli en tusenlapp. Da har du fått ned vekta litt ved å droppe giret fremme, men ikke mer en 150gram eller så. og det har kostet 3-5000,-
Så kan du jo fortsette med karbonstyre og karbon setepinne og et lettere sete. Der tipper jeg du lett kan hente opp mot 500g. Men det kommer til å koste.
Om målet er å lære så gir jeg alltid tommel opp for slike prosjekter som dette. Veldig gøy og lærerikt. Men man ender sjeldent opp med en veldig god sykkel til en særlig bra pris
Har noen tatt sørvis på den dempegaffelen din noen gang? Hvordan føles eventuelt sykkelen å sykle sammenlignet med din andre sykkel? Kan ikke huske å ha sett gafler med negativt fremløp i krone og positivt fremløp ved endestykkene.
Enig. Den gaffelen ser ut som den er montert sammen feil.
Har noen tatt sørvis på den dempegaffelen din noen gang? Hvordan føles eventuelt sykkelen å sykle sammenlignet med din andre sykkel? Kan ikke huske å ha sett gafler med negativt fremløp i krone og positivt fremløp ved endestykkene.
Enig. Den gaffelen ser ut som den er montert sammen feil.
Tja. Får tak i stiv gaffel for 500-1000. Nye v-bremser koster fort 500+ Så kan bygge om til 1x10 eller 11. Du får kjøpt girgruppe med bakgir, skifter, kjede, drev og wire for rundt 1500, om du velger å bruke samme krank. Kanskje nytt kranklager? og Styrelager? blir fort 500,- ekstra da og. Så blir det fort litt snaks som nye holker, nye dekk kan fort bli en tusenlapp. Da har du fått ned vekta litt ved å droppe giret fremme, men ikke mer en 150gram eller så. og det har kostet 3-5000,-
Så kan du jo fortsette med karbonstyre og karbon setepinne og et lettere sete. Der tipper jeg du lett kan hente opp mot 500g. Men det kommer til å koste.
Om målet er å lære så gir jeg alltid tommel opp for slike prosjekter som dette. Veldig gøy og lærerikt. Men man ender sjeldent opp med en veldig god sykkel til en særlig bra pris
Takk for innholdsrik svar
Ein del av målet er å lære ja, og har innsett at viss eg går for oppgradering så vil det koste meir enn hva eg eventuelt får i prisstigning.
Ettersom fleire påpeker at gaffel ser merkelig ut, så tenker eg å se etter stiv gaffel, har funnet noen der til ca 500,-. Tenkte å stikke innom lokal-verkstedet mitt å høre hva han eventuelt kan fikse. Deore bremser finner eg på CRC til 320,- inkl frakt, og da kommer eg vel unna toll og andre utgifter. Men har tenkte å teste ut bremser eg har fra før først.
Girgruppe så har eg ei ny altus-gruppe liggende(bakgir og girhendler), den blir å teste ut. Hjul og dekk som er bilde er oppgradert allerede. Fikk veldig billig sett med Continental RaceKing 2.2, så der blir det ikkje noe nytt med det første håper eg.
Sete, styre og setepinne er nok langt bak i køen, om det blir nytt der. Så lenge det ikkje dukker opp ting på Finn.no grisebillig.
Har noen tatt sørvis på den dempegaffelen din noen gang? Hvordan føles eventuelt sykkelen å sykle sammenlignet med din andre sykkel? Kan ikke huske å ha sett gafler med negativt fremløp i krone og positivt fremløp ved endestykkene.
Jepp. Her er det nok noen som har prøvd seg på en service og deretter feilaktig snudd innerbeina 180 grader når den ble montert sammen.
Det må være en spesiell følelse å sykle på denne sykkelen
Ettersom fleire påpeker at gaffel ser merkelig ut, så tenker eg å se etter stiv gaffel, har funnet noen der til ca 500,-.
Husk at du trenger en stiv gaffel som kompenserer for at det opprinnelig sitter en dempegaffel med 80-100mm vandring på sykkelen. Du kan google "suspension corrected fork"
Ettersom fleire påpeker at gaffel ser merkelig ut, så tenker eg å se etter stiv gaffel, har funnet noen der til ca 500,-.
Husk at du trenger en stiv gaffel som kompenserer for at det opprinnelig sitter en dempegaffel med 80-100mm vandring på sykkelen. Du kan google "suspension corrected fork"
Fiks gaffelen og bytt de mest prekære slitedelene. Lær å skru, gled deg over sykkelen som den er, og begynn heller å spare til en mer moderne bruktsykkel som garantert vil gi deg mer glede på sikt. Verden har gått fremover.
Du mener kanskje HT2 krank? Kranklager finnes både som pressfit og gjenget, så det er bare å finne rett type. Regner med du har gjenget firkantlager nå, i tilfelle trenger du gjenget HT2 kranglager.
Du mener kanskje HT2 krank? Kranklager finnes både som pressfit og gjenget, så det er bare å finne rett type. Regner med du har gjenget firkantlager nå, i tilfelle trenger du gjenget HT2 kranglager.
Mener å ha gjenget firkantlager nå ja. Så eg kan da bruke hvilke som helst kranklager som er gjenget og 68mm da? Som eit side spørsmål, når bruke man pressfit lager?
Tenker kanskje å gå for Shimano SLX krank M660. Ser noen 3-delt kranker er for 10 speed, vil den da ikkje fungere om eg har 9 speed?
Du kan (stort sett) bruke hvilket som helst 68/73mm 24mm gjenget kranklager. Pressfit brukes når rammen ikke har gjenger.
10-delt krank vil virke med 9-delt kjede, men er ikke optimalt. 9-delt kjede er bredere enn 10-delt. Profilen på girveksleren er derfor også forskjellig.
Du kan (stort sett) bruke hvilket som helst 68/73mm 24mm gjenget kranklager. Pressfit brukes når rammen ikke har gjenger.
10-delt krank vil virke med 9-delt kjede, men er ikke optimalt. 9-delt kjede er bredere enn 10-delt. Profilen på girveksleren er derfor også forskjellig.
Takk for oppklaring. Da blir det hvertfall ikkje 10-delt krank
Hvis du leter her på forumet og finn.no kan du sikkert slanke denne med et par kilo(!) for et par tusen om du er litt tålmodig, da er det nettopp krank, sete, setepinne, styre, kassett, kjede, pedaler og bremsehendler/bremser/gir som vil gjøre utslag om du ikke skal finne et veldig lett hjulsett/dekk/gå slangeløst. Alt det kan du finne veldig billig på bruktmarked og nett/restesalg.. Hvis du ikke har snudd gaffelen bør du jo gjøre det, kanskje den blir brukbar, det er bare å løsne to muttere i bunn, dra den av, snu den 180 grader og sette den på igjen riktig veg. Kan jo gjøre service på den med det samme. (Det er mange videoer av service på tilsvarende gaffel på nettet, her er en morsom en på russisk: https://www.youtube.com/watch?v=u_LCSucEKZM)
Å bytte til tidelt er etter min mening bortkastet om du ikke slumper til å finne billigere og lettere alternativ med det, eller vil "standardisere" på flere sykler, og har en annen med tidelt i dag.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Hvis du leter her på forumet og finn.no kan du sikkert slanke denne med et par kilo(!) for et par tusen om du er litt tålmodig, da er det nettopp krank, sete, setepinne, styre, kassett, kjede, pedaler og bremsehendler/bremser/gir som vil gjøre utslag om du ikke skal finne et veldig lett hjulsett/dekk/gå slangeløst. Alt det kan du finne veldig billig på bruktmarked og nett/restesalg.. Hvis du ikke har snudd gaffelen bør du jo gjøre det, kanskje den blir brukbar, det er bare å løsne to muttere i bunn, dra den av, snu den 180 grader og sette den på igjen riktig veg. Kan jo gjøre service på den med det samme. (Det er mange videoer av service på tilsvarende gaffel på nettet, her er en morsom en på russisk: https://www.youtube.com/watch?v=u_LCSucEKZM)
Å bytte til tidelt er etter min mening bortkastet om du ikke slumper til å finne billigere og lettere alternativ med det, eller vil "standardisere" på flere sykler, og har en annen med tidelt i dag.
Planen er som du sier. Følger med på bruktmarkedet, til nå har eg berre komme over enkelt produkter som kan være aktuelle, men har ikkje bestemt meg for hva eg skal gå for enda, så avventer med å kjøpe enkelte deler. Komplette grupper er det lite av. Hjulsettet har eg skaffet meg eit av, og føler det kan fungere bra, tjent ca 1 kg på byttet. Gaffelen er snudd, og fungere greit. Berre merket denne er ganske tung, nesten 3 kg, og har egentlig tenkt å ha fast gaffel, og derfor slanke ein del også, men annen bruker sa eg måtte ha en spesiell gaffel pga eg har hatt demper tidligere. Skal muligens prøve meg på service i helgen om tiden strekker til.
Har sikkert det meste av det du trenger i boden, blant annet en lett og grei 2-delt krank
Takk for tilbudet, har ikke helt bestemt meg hva eg går for enda, og skal teste ut det har liggende først. Men tar gjerne kontakt igjen om det blir aktuelt.
Ser nå på framgir. På dei meste kjente sidene for meg, bikeshop, bikester,crc så finner eg ingen utvalg på 9 delt top swing framgir utenom altus, acera og alivio. Er det noen spesiell grunn til dette?
Og hva har rammevinkelen 63-66 og 66-69 å sei?
Dual pull = kan brukes på alle sykler, at wire kan komme både ovenfra og nedenifra? Down pull=wire kommer nedenifra?
Tenker litt på denne: https://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-Deore-XT-FD-M770-9-10-Speed-34-9mm-Front-Derailleur-mech-shifter-Top/183442779332?hash=item2ab60aacc4:g:QmMAAOSwZF5cnumM
Rammevinkel trenger du ikke bry deg om, og dual pull er som du sier for begge wireføringer. Down pull er wire ført under krankhuset.,ja åtte ni og ti spiller ingen rolle, det fikser litt finjustering greit. Sett inn en ønskes kjøpt annonse her så får du dette raskere og billig. Jeg har flere slike liggende. Halve forumet har vel det..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye