Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første gang med pariser: Hva trenger jeg?

Første gang med pariser: Hva trenger jeg? #2554977 19/05/2019 08:52
T
t-martin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Kona fikk en rimelig tempo-/triatlonsykkel i fjor høst, og planen har hele tida vært å kjøpe et bedre hjulsett enn det som sitter på sykkelen. Så da jeg fikk tips om at XXL pushet ut 50mm White karbonhjulsett til kun 3000,-, var jeg kjapt på bestillingsknappen. At det var pariserhjul, som jeg fram til nå har unngått fordi clincher har framstått mye enklere for en rimelig lite teknisk fyr, fikk "ikke hjelpe" når hjulsettet framsto som et såpass godt kjøp.

Så nå sitter jeg her med konas nye hjulsett og en del spørsmål ...

Jeg må kjøpe dekk og nødvendig utstyr for å få hjulene klare. Håper forumet kan bidra med noen tips!

1. Hvilke dekk anbefales? Har lest meg opp litt, og heller mot Vittoria Corsa. Dekkene bør naturligvis være gode, men også en fordel om de er mest mulig punkteringssikre, forholdsvis lette å sette på/få tette etc.

2. Jeg skjønner at jeg kan bruke både lim og tape. Tenker at lim er tryggest, men er åpen for innspill! Hvilket lim (eller tape) bør jeg i så fall gå for? Hva funker best/er enklest å jobbe med?

3. Må vi kjøpe egne ventiler til dette opplegget? I så fall hvilke?

4. Dersom kona likevel skulle punktere når hun er på tur, finnes det da en guffe eller lignende som hun kan ha i for å komme seg hjem (dersom ikke dekket har revnet helt, altså)? Hva er anbefalt?

5. Dersom det er andre ting vi trenger, eller du har gode råd, tas de imot med takk! ICON_SMILE

Re: Første gang med pariser: Hva trenger jeg? [Re: t-martin] #2555038 19/05/2019 18:56
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Oj, her tror jeg TS må google litt. Blir en tøff jobb å svare på alt
Bruk Vittoria vanlig lim
Sjekk ventilen på dekka du kjøper. Hvis du trenger ventilforlengere må du handle dette hvis det ikke fulgte med hjulet.
Husk at dekket har en drevside aka rulleretning. Logo skal på drevside
Vittoria corsa G 25 mm er et bra dekk
Strekk dekkene i 24 timer på felg før du limer. Monter de uten lim og pump de opp

Re: Første gang med pariser: Hva trenger jeg? [Re: t-martin] #2555044 19/05/2019 19:24
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Les deg opp:
https://www.parktool.com/blog/repair-help/tubular-tire-gluing-sew-up

Vittoria Corsa er bankers. Det er også anything Veloflex. Unngå Conti, de er et helvete å arbeide med.

Ventilforlengere skal være av typen som går mellom ventilkjernen og ventilstammen. Surr gjerne elektrikertape rundt ventilstammen der den går igjennom felgen (friluftssiden), så unngår du klikkelyder og det ser bedre ut enn elektriketape tredd nedover ventilen.

Strekk gjerne pariserdekk på felg for kanttråddekk. Du kan gjerne ta dekkene av strekkfelgen, forlime, la overflatetørke, og sette dem på strekkfelgen igjen.

Det tar gjerne et døgn eller så å montere et pariserdekk ordentlig, om man regner 12 timer tørketid for limlagene.

Pariserdekklim er kontaktlim. Bruk Vittoria Mastik'One. To tynne lag på felg, to på dekk, og ett for montering. Brukte tannbørster er fint verktøy til limpåføring. Pump gjerne opp dekket slik at det vrenger seg når du skal forlime. Da kan dekket ligge flatt når du jobber med det.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Første gang med pariser: Hva trenger jeg? [Re: t-martin] #2555062 19/05/2019 20:28
T
t-martin Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Takk for svar!
Har både googlet og sett noen YouTube-filmer i løpet av dagen ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino