|
Maler i salen? Stinkende maling
|
Maler i salen? Stinkende maling
16/05/2019 09:29
|
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Forumet som har svar på alt, jeg trenger råd nok en gang.
Vi har nylig overtatt en leilighet. Selgeren hadde besørget å sparkle og male alle hull i vegger og tak før vi overtok, som i seg selv er veldig hyggelig.
De har hatt et firma fra mitt anbud inne for å utføre jobben.
Problemet er at malingen dem har brukt stinker noe helt forferdelig! Vanskelig å forklare, men som en slags blanding av jord og møkk. Om jeg gnir en våt klut over malingen så øker stanken betraktelig mens malingen er våt. En annen sak jeg har registrert etter forsøk på å vaske litt på veggen er at når malingen blir våt så blir den klissete og myk. Jeg kan enkelt skrape av maling med neglene, som å skrape et flaxlodd.
Det får meg naturlig nok til å tenke at malingen ikke er ferdig herdet, og kanskje lukta vil gi seg når den er ferdig herdet. Men hvor lang tid skal det egentlig ta? det er over to måneder siden veggen ble malt...
Jeg har tatt kontakt med selger som skal få utførende firma til å komme innom for en titt, men det tar tydeligvis sin tid, og jeg ønsker å være forberedt når dem kommer så derfor spør jeg her.
Er det normalt at maling stinker så forferdelig? Og hvor lang herdetid kan maling egentlig ha? Har aldri opplevd maling som blir myk så enkelt som denne her. Kan det være andre årsaker til lukta?Kan maling rett og slett bli dårlig slik at den aldri herder?
|
|
|
Re: Maler i salen? Stinkende maling
[Re: Flo]
16/05/2019 12:11
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Vi overtok hytte på Røros i oktober, og malte barnerommet, og tok ikke hytta i bruk før jul, og lot det være ca 6-7 grader i rommet. Malingen herdet ikke skikkelig før ca. til påsken i år, og det var ganske utrivelig lukt i rommet. Jeg er usikker på om malingen var myk, jeg sjekket ikke dette så nøye.
Så det er mulig det har vært lav temperatur i leiligheten etter maling? Varm evt. opp til 25-30 grader i noen dager, og se om det herder?
|
|
|
16/05/2019 16:43
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Høres veldig rart ut.
Har de brukt vann- eller oljebasert maling? Fikk hele huset malt innvendig da vi overtok det. De brukte vannbasert, som er mest vanlig i dag. Ikke noe problemer med lukt. Jeg har også malt en del, samt beiset en del med vannbasert interiørbeis. Lukta er borte etter en dag.
Herdetid er vel generelt 4 uker, selv om det er overflatetørt etter et par timer.
Optimal temperatur for maling tror jeg er 15 grader.
Har ventilasjonen vært god nok? Dårlig ventilasjon påvirker tørketid.
Vet ikke med aldring, men har brukt maling som var åpnet for ett år siden, men de går jo ut på dato selv uåpnet.
|
|
|
16/05/2019 18:17
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er ingen ekspert, men kan de ha brukt kjip/gammel akrylmaling? Jeg rydda i boden her om dagen og fant en gammel, åpna patron med akrylmasse. Innholdet lukta voldsomt; surt og svovelaktig.
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
16/05/2019 21:08
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Malingen er vel gjennomherdet på en uke eller to ved normal fuktighet og 25 grader. Men selv om malingen ikke er herdet skal du ikke kunne skrape den av som et flakslodd. Akrylmaling er ofte støvtørr og ganske sterk etter bare noen timer.
|
|
|
20/05/2019 05:53
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Malte et rom med akrylmaling for lenge siden, og alt som sto presset mot malingen fikk avtrykk, feks. bøker i bokylle, bilder på veggen osv. Dette varte minst tre år (flyttet). Den malingen var alltid myk.
|
|
|
|
|
|