På utkikk etter ny racerramme.. Mye fint, men virker som de fleste er for 25, og få til 28c dekk.
Hvis dette er krav/ønsker; Stålramme Gjenget kranklager 27,2mm pinne Konisk styrerør Bør ta 30c dekk (har 28mm som måler 30mm) Ikke daff touring modell/geo.
Hva har jeg å velge i da? Finnes det noen "budsjett-alternativer"?
Re: Ny stålramme? Felgbrems og 30c dekk?
[Re: Magnum]
#255417513/05/201921:00
På utkikk etter ny racerramme.. Mye fint, men virker som de fleste er for 25, og få til 28c dekk.
Hvis dette er krav/ønsker; Stålramme Gjenget kranklager 27,2mm pinne Konisk styrerør Bør ta 30c dekk (har 28mm som måler 30mm) Ikke daff touring modell/geo. Hva har jeg å velge i da? Finnes det noen "budsjett-alternativer"?
Budsjett-alternativer er det vel dårlig med, men det finnes jo fortsatt tradisjonelle rammebyggere rundt om.
Det morsomste alternativet er jo å høre om Dave Yates har ledig plass på et rammebyggekurs. Se hjemmeside her. evt bygger han jo custom til deg. Jeg var der for … ja, er det ni år siden? 10 kanskje og bygde meg en fin-fin stålracer. Det finnes brukbar dokumentasjon om dette i et støvete hjørne av forumet
Om du får konisk styrerør er jeg forresten mer usikker på, hva vil du forresten oppnå med det?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
#255419514/05/201905:45
Daccordi profidea treffer vel på alle punkter. ikke den mest aggressive i utgangspunktet, men siden den bygges custom så kan man jo tilpasse den som man vil. https://www.daccordicycles.com/road-bikes/profidea/
ser Bejer i sverige selger rammen for 20K, så det er vel en god pekepinn på prisen.
Jeg hadde ikke problemer med å få plass til 30mm dekk på SRAM Force bremser tidligere, det var god klaring under "bremsebroen". Så hvis man skal ha brede dekk og felgbrems så er det nok viktig å velge riktig bremser for å ha nok plass. Utformingen på bremsene kan nok variere mye.
Det eneste "tiltaket" jeg måtte gjøre for å få på 30mm dekk var at jeg måtte ta ut lufta av dekkene hver gang jeg skulle ta hjulene av eller på for å få hjulet forbi bremseklossene. Var ikke noe problem for meg da jeg sjelden var av eller på med hjulene.
#255421614/05/201907:13
Jeg har en Holdsworth Brevet ramme, den oppfyller ikke alle kravene dine (er mer touring/komfort og bruker 1-1/8" stålgaffel), men til gjengjeld har den god klaring til feitere dekk (jeg bruker Tektro sine rimelige bremser og er ganske trygg på at 30mm dekk går fint)
Holdsworth Comp som er nevnt tror jeg oppfyller alle ønskene dine, mener ihvertfall den kommer med styrerør som du vil ha. Mener også jeg har sett noen med den her på forumet
Se vedlagt bilde for Tektro bremse på Brevet rammen, har 8-10mm klaring rundt hele dekket med 25mm dekk (Conti Classic 25mm på Shimano RS11 15C felger)
Redigert av Trond Helge; 14/05/201907:15.
// Too many roads, too little time
#255424114/05/201908:37
Tror du må gå custom for å få til dette. Dette er iaf min drømmesykkel, men sitter på gjerdet da jeg har en strålende sykkel fra før. Så får vi se hva tiden bringer. 30mm dekk, men ikke konisk styrerør (hvorfor er det et krav egentlig?)
[Re: aug11x]
#255424814/05/201908:51
Holdsworth Comp som er nevnt tror jeg oppfyller alle ønskene dine, mener ihvertfall den kommer med styrerør som du vil ha. Mener også jeg har sett noen med den her på forumet
"Fort gjort.." her på forumet har en eldre versjon av Ritchey Road Logic, og en tråd der Holdsworth Competition dukker opp med jevne mellomrom.
Stemmer det, og på disse kan det hukes av for det meste TS ønsker. Stålramme - jepp Gjenget kranklager - jepp 27,2mm pinne - jepp Konisk styrerør - Holdsworth Jepp , Ritchey Nope Bør ta 30c dekk (har 28mm som måler 30mm) - Nope, går med 28mm Ikke daff touring modell/geo. - Jepp, ritthissige begge 2.
Disse får man jo også relativt rimelig levert på døra. Jeg har kjørt en sesong med 28 på Ritchey'n og det gikk fint selv om det var litt trangt. Den nyeste Ritchey Road Logicen tar 30mm og har littebitt mindre aggressiv geo.
Og de funker like bra på episke langturer, som til hissig rittkjøring
Har Genesis Equilibrium med felgbremser, ramma kjøpt ny i fjor:
Stålramme - ja Gjenget kranklager - ja 27,2mm pinne -ja Konisk styrerør - nei Bør ta 30c dekk (har 28mm som måler 30mm) - ja. Kjører Challenge Strada Bianca i 30 mm som måler opp mot 32 mm. God plass, men ramma skal ha long Reach-bremser. Ikke daff touring modell/geo. - ikke ren racing, et knepp mot komfort men ikke daff touring
Når det gjelder dekkdimensjon, så tenker jeg at man nærmer seg et kryssningspunkt for når det er mere praktisk med skivebrems ift felgbrems, og de kompromissene man må vurdere mtp rammekonstruksjon, bremsevalg, osv. Hvis behovet er 30mm dekklaring, så er kanskje den grensa nådd.
[Re: vviz]
#255428914/05/201911:23