Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alternativ til Norrøna Tamok jakke

Alternativ til Norrøna Tamok jakke #2554095 13/05/2019 13:09
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skal ha meg ny skalljakke, den skal i hovedsak benyttes til fisketurer, fjellturer og aktiviteter med forholdsvis høy slitasje på ytterstoffet.

Det jeg liker med Tamok er at den har et litt lengere snitt, så jakka går godt over rompa. Brukt sammen med vanntett turbukse slipper man at alt vannet fra jakka renner ned på rompa.
Men erfaringen med Norrøna er "så der", derfor vil jeg helst legge pengene i et annet merke.

F.eks Stellar Equipment sin Guide shell jakke, SE bruker dermizax membran, som jeg har god erfaring med. Prisen er også god. Noen som har testet SE sine produkter?

Andre jakker som bør vurderes?
Ønsker til ny jakke er langt snitt, kraftig ytterstoff som tåler mye og vann og vindtett.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554211 14/05/2019 07:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ville sjekket Arcteryx. Både Beta SV og Alpha SV skal tåle mye, særlig sistnevnte. Jeg har en tidligere versjon av Alpha SVX (Xen finnes ikke lenger), og den har virkelig holdt seg bra. Brukt uendelig mye, dog ikke til rein fjellklatring, men til alt annet av ute- og friluftsliv. Den er også litt lang, slik at den dekker ryggen/baken godt selv når man huker seg ned.

Guttungen har en skalljakke fra Houdini som jeg er ganske misunnelig på. Myk og fin, ikke så mye svisj-svosj lyd, og har så langt tålt alt han har utsatt den for. Og han er typen som sliter ting i filler etter en uke eller to med litt intens bruk. Så kanskje verdt å sjekke ut Houdini? Leeward skalljakke, f.eks.

Norrøna har jeg gitt opp. Bestilte en anorakk i vinter og tenkte at anorakk = fjellplagg = robuste løsninger, men den kom med verdens pjuskeste glidelås som til alt overmål var ødelagt slik at det ikke gikk an å lukke den i front.

Redigert av Øyvind V; 14/05/2019 07:01.
Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554220 14/05/2019 07:23
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Arcteryx er dyrt men gjennomgående mye bedre kvalitet enn Norrøna
Mountain Equipment seiler ofte opp som rimelig og bra alternativ på salgsfronten på feks Oslo sportslager.
Om disse har modeller med snitt som oppfyller dine krav vet jeg ikke.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554227 14/05/2019 07:54
S
Sofus Offline
Fersking
Fersking
S
Bruker nå bare Mountain Equipment og er svært fornøyd med det. Har tidligere vært innom Arcteryx, Norrøna, Hagløfs og Klättermusen - kunne godt brukt Klättermusen igjen...

Enten så går det godt - eller så går det over!
Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554230 14/05/2019 08:10
H
hmhelland Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Til jakt og fjell bruker jeg Swazi Tahr XP når været ikke er på lag, bombesikker anorakk som holder været ute. Lengden er kanon i drittvær.

Finnes også i Ultralight utgave og som jakke (Wapiti coat)

Tahr XP
https://www.swazi.co.nz/mens/shop-by-category/jackets/waterproof/RTX/TAHR-XP.html

Tahr Ultralite:
https://www.swazi.co.nz/mens/shop-by-category/jackets/waterproof/RTU/TAHR-ULTRALITE.html

Wapiti Coat
https://www.swazi.co.nz/mens/shop-by-category/jackets/waterproof/RWC/WAPITI-COAT.html

Lyngdal jakt og fiskesenter forhandler Swazi i Norge:
https://www.ljfs.no/butikk/swazi-1/skallbekledning-1

Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554231 14/05/2019 08:13
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har god erfaring med slitestyrken til Tilak.

Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Øyvind V] #2554238 14/05/2019 08:26
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Ville sjekket Arcteryx. Både Beta SV og Alpha SV skal tåle mye, særlig sistnevnte. Jeg har en tidligere versjon av Alpha SVX (Xen finnes ikke lenger), og den har virkelig holdt seg bra. Brukt uendelig mye, dog ikke til rein fjellklatring, men til alt annet av ute- og friluftsliv. Den er også litt lang, slik at den dekker ryggen/baken godt selv når man huker seg ned.

Guttungen har en skalljakke fra Houdini som jeg er ganske misunnelig på. Myk og fin, ikke så mye svisj-svosj lyd, og har så langt tålt alt han har utsatt den for. Og han er typen som sliter ting i filler etter en uke eller to med litt intens bruk. Så kanskje verdt å sjekke ut Houdini? Leeward skalljakke, f.eks.

Norrøna har jeg gitt opp. Bestilte en anorakk i vinter og tenkte at anorakk = fjellplagg = robuste løsninger, men den kom med verdens pjuskeste glidelås som til alt overmål var ødelagt slik at det ikke gikk an å lukke den i front.

Enig, Norrøna har blitt et merke for de som liker å se ut som de bedriver friluftsliv i ny og ne, men har klærne hengende mest i skapet ICON_TONGUE Dog har jeg lest mange gode erfaringer om Recon, forgjengeren til Tamok.

Den Houdini Leeward jakken så absolutt ikke dum ut, lang og med slitesterkt ytterstoff. Takk for tips

Arcteryx Beta SV og Alpha SV har jeg sett på, og de er helt der oppe i pris sammen med Tamok. Skal jeg legge så mye i en jakke, så blir det nok en av de, ja. Kona har en Arcteryx Beta på 5 året nå, med unntak av glidelåser som måtte byttes, har den holdt utrolig godt. Den brukes i bhg hver dag + hundekjøring, så det skal ikke stå på bruken.

Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Arne_And] #2554240 14/05/2019 08:37
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And

Hvordan er lengden på jakkene deres? Har bare gløttet på Evolutionjakken, og den ser bra ut, men ser noe kort ut.
Raptor eller Asgard er kanskje lengere? Vil helst at jakken skal gå over baken.

Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: hmhelland] #2554242 14/05/2019 08:38
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hmhelland
Til jakt og fjell bruker jeg Swazi Tahr XP når været ikke er på lag, bombesikker anorakk som holder været ute. Lengden er kanon i drittvær.

Finnes også i Ultralight utgave og som jakke (Wapiti coat)

Tahr XP
https://www.swazi.co.nz/mens/shop-by-category/jackets/waterproof/RTX/TAHR-XP.html

Tahr Ultralite:
https://www.swazi.co.nz/mens/shop-by-category/jackets/waterproof/RTU/TAHR-ULTRALITE.html

Wapiti Coat
https://www.swazi.co.nz/mens/shop-by-category/jackets/waterproof/RWC/WAPITI-COAT.html

Lyngdal jakt og fiskesenter forhandler Swazi i Norge:
https://www.ljfs.no/butikk/swazi-1/skallbekledning-1

Takk for tips, Thar XP anorakk ser absolutt ut som et godt alternativ.

Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554244 14/05/2019 08:42
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvordan oppleves størrelseforskjellen mellom Arc'teryx og Norrøna?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554253 14/05/2019 08:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kjøpte skalljakke nå og har undersøkt litt. Etter å ha siklet på ArcTeryx er jeg glad jeg styrte klar av det knitrespetakkelet og endte på Dermizax NX. Bergans Romsdal, ble et greit kompromiss med pris på XXL.
Nesten lydløs sammenlignet med ArcTeryx.
Ingen hokuspokus NASA spesialvask.
Mange mener den puster bedre, også i test.
Miljøvennlig i den grad plast kan bli det, i produksjon og resirkulerbar.
Mulig Romsdal ikke er den optimale modellen, enn så lenge har jeg trua på Dermizax (NX).
Stella er interessant.

Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554254 14/05/2019 09:02
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Sitat: Arne_And

Hvordan er lengden på jakkene deres? Har bare gløttet på Evolutionjakken, og den ser bra ut, men ser noe kort ut.
Raptor eller Asgard er kanskje lengere? Vil helst at jakken skal gå over baken.

Jeg har ikke oversikt over dagens modeller. Jakken min er minst ti år gammel, og jeg tror ikke det er noen lokale forhandlere av Tilak her lengre, så Tilak er ikke aktuelt for meg dessverre.

Re: Alternativ til Norrøna Tamok jakke [Re: Hoaas] #2554348 14/05/2019 13:58
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg tenker også umiddelbart på arcteryx alpha sv. Det er en gjennomprøvd jakke med litt lengre rygg enn front. Jakken vil jeg si er høvelig normal lengde på. Arcteryx hadde før en herrejakke som hadde litt ekstra lengde, men jeg tror ikke de lager den lengre.

La sportiva zagros gtx kan kanskje også være en fin jakke. Har ikke sett den i levende live, men kjærringa har Thema GTX som er dameversjon av samme jakken. Den er ganske lang, selv for henne som er lang i overkroppen. Kvaliteten virker å være topp notch som for la sportiva sine klær forøvrig.

Moderator  support