Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Jeg hilser ikke på syklister mer

Re: Jeg hilser ikke på syklister mer [Re: Loki] #2554727 16/05/2019 11:45
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Loki
Sitat: Juffe
Jeg faller ofte for fristelsen til å tenke det kan være fordi deres selvhøytidelighet og selvinnsikt har forskjellige fortegn. Evt ydmykhet.
Er nok motsatt: usikkerhet.

Eventuelt skam

'...once more, and more intensity!'
Re: Jeg hilser ikke på syklister mer [Re: AfLatTire] #2555105 20/05/2019 07:23
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg hadde meg en runde rundt i distriktet i går og kom til å tenke på denne tråden. Jeg begynte derfor å hilse på alle syklister jeg møtte for å se hvor mange som hilset tilbake, eventuelt hilset selv.

Av ca 100 syklister (tallene er ikke kvalitetssjekket) var det ca 2-4stk som tok initiativ til å hilse først eller samtidig med meg.

4-6 hilset tilbake på en måte som ga inntrykk av at hilsing er en glede.

15-20 hilset tilbake med en overrasket mine som tydelig lurte på hvem jeg var og hvorfor jeg hilset.

10-15 var sivilister, dvs mennesker som syklet på transportsykler uten sykkelbekledning. De møtte sjelden blikket mitt og tror ikke de merket mine forsøk på å hilse. En av disse var sikkert 90 år og syklet på en sykkel som sikkert var like gammel. Her hadde jeg mest lyst til å gå av sykkelen og håndhilse med et ærbødig bukk. Men det ble bare med tanken.

25-30 syklet en eler annen form for terrengsykkel. En tredjedel av disse hilset tilbake, hvorav halvparten av disse igjen tilhører kategorien "overraskede hilsere".

30-35 var landeveissyklister som totalt ignorerte alle former for hilser.

Jeg møtte to større grupper med syklister på tur
Den første gruppen (10-15stk) var fra den lokale sykkelklubben Taska & Omegn Sykkel Klubb. Onde rykter skal ha det til at de ofte lever opp til forkortelsen av klubbnavnet, og jeg ble derfor ikke overrasket over å bli ignorert av samtlige.
Jeg traff også et par enslige syklister fra denne klubben, og fikk hilsen tilbake fra en av de.

2-300 meter etter denne gruppen, kom en annen tilsvarende gruppe syklister. De hadde ikke klubbtrøyer, men 90% av disse hilset tilbake med varierende grad av entusiasme

Jeg hilset konsekvent med håndbevegelse, og fikk tilsvarende tilbake ca 40% av gangene. De resterende 60% var nikk, et hei eller god morgen eller den militære oppover nikken. Sistnevnte satt jeg overraskende stor pris på, uten at jeg skjønner hvorfor.

Konklusjonen er vel at folk er forskjellige. Heldigvis ICON_SMILE

Re: Jeg hilser ikke på syklister mer [Re: AfLatTire] #2556338 25/05/2019 03:44
AfLatTire Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk! Interessant ICON_SMILE

Re: Jeg hilser ikke på syklister mer [Re: edorF] #2556340 25/05/2019 05:08
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Syklet i fjor en 77 mil variant av Købehavn -> Oslo, og merket meg at hilsingen ble svært avtagende fra sånn ca Halden og nordover. I Danmark og Sverige var de ivrige hilsere, men etter grensa avtok dette ganske raskt.

Mulig vi er veldig introverte her oppe i nord sammenlignet med naboene.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Jeg hilser ikke på syklister mer [Re: AfLatTire] #2556463 25/05/2019 21:59
AfLatTire Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja det må være sant! Hilser ikke mer, og legger ikke merke til at andre hilser på meg. Det er en befrielse å ikke hilse mer!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support