|
Gammel krok trenger hjelp til ny sykkel
|
Gammel krok trenger hjelp til ny sykkel
09/05/2019 12:36
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Jeg har nylig flyttet og fått Lillomarka (Oslo) som nærmeste nabo, og vurderer derfor å kjøpe meg en ny terrengsykkel for å komme meg ut i skogen. Jeg er helt fersk med å bruke sykkel til annet enn transport fra A til B, så håper derfor på hjelp fra oraklene her inne til å dytte meg i riktig retning. Det er en hardtail jeg har sett for meg, 29” hjul, og et budsjett som nå ligger på ca. 10000-15000. En fulldemper blir for dyrt både i innkjøpspris og vedlikehold. Jeg er i slutten av 30-åra, 190 cm høy og ca. 92 kg. Foreløpig har jeg brukt min 11-12 år gamle hybridsykkel, og har for det meste syklet på skogs- og grusveiene i Lillo- og Nordmarka. Men de gangene jeg har rotet meg borti stier, har jeg kost meg veldig, så ønsker derfor en sykkel som også kan brukes på litt stisykling. Men jeg er altså helt grønn på sykkel, og har kun lest litt her og der på nettet. Kan man få en ok sykkel til prisen i mitt budsjett? Jeg ser for meg ny sykkel, da jeg ikke har kunnskap eller nerver til å følge med på bruktmarkedet. Noen tanker og spørsmål: - Ser at det snakkes om ny og utdatert geometri. Hva betyr egentlig dette? Regner med at det har noe med vinkler og sånt å gjøre, men vet ikke hva konkret jeg skal se etter her. - Antall gir. Bør jeg gå for 1x12 eller 2x10/11 til mitt bruk? - Hva er egentlig en rittsykkel? Jeg trenger vel ikke det, men hvordan unngår jeg å få en rittsykkel?  For meg ser det også ut til at flere butikker begynner å gå tom for sykler i prisklassen 10000-25000. Var innom G-sport, og de var helt tomme, og mente det ikke ville komme inn flere sykler heller. I alle dager, vi er jo i tidlig mai?! Er dette vanlig, er jeg sent ute for å kjøpe ny sykkel allerede? Noen sykler jeg har kommet over: https://www.xxl.no/white-xc-290-ltd-19-terrengsykkel-unisex-bla/p/1156904_1_stylehttps://www.oslosportslager.no/produkt/scott-scale-980-terrengsykkel-2019-50122.aspxhttps://www.antonsport.no/sykkel/terreng...lk-xl-29-v60099Noen av disse som er greie? Litt tilfeldige sykler jeg har kommet over på nettet. For å være ærlig, var det litt demotiverende hvor lite jeg fant av sykler i det prissjiktet. Håper noen kan hjelpe med tips og kanskje konkrete sykler som vil være et godt kjøp.
|
|
|
Re: Gammel krok trenger hjelp til ny sykkel
[Re: Dupp]
09/05/2019 13:19
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan også se på Merida sine Big Trail sykler: Bikeshop Jeg ser at det var lite igjen hos Bikeshop, men de kan godt finnes andre steder også. Angående geometri: "long and slack" (lang ramme og slakt styrerør) samt bratt seterør er de viktigste komponentene i "ny" geometri. Dette for å få bedre kontroll over sykkelen i bratt terreng.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
09/05/2019 18:48
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for svar!
Så disse syklene med "ny" geometri, disse er mer beregnet for litt røffere stier for å ha bedre kontroll? Betyr det at rittsyklene er mer "fremoverlent", eller aggressiv som jeg også har sett blitt nevnt?
De syklene dere har listet ser jo fine ut, men alle er 27,5. Planen min var egentlig å gå for 29.
Ser også at jeg muligens var litt uklar i første post angående bruken. Jeg tipper det blir aller mest bruk på skogs- og grusveier, men den bør også være mulig å bruke litt på stier. :-) Usikker på hvilke sykler som er best egnet til slik flerbruk..
|
|
|
09/05/2019 22:19
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Til bruken du beskriver bør den fra cannondale passe bra. Det er i hvert fall den med geometri best tilpasset litt sti. Den har slakkere styrevinkel, som betyr at den vil føles mye tryggere når det går nedover på sti. Minuset er at den kommer med gir fremme, som er en klar ulempe i terrenget. Ellers vil jeg si at du godt kan se på 27,5+ hjul, siden de bare er litt mindre enn 29.
|
|
|
10/05/2019 07:01
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Siden du er en ''stor gutt'' på 190 kan du jo se etter sykkel med 29''+
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
10/05/2019 07:17
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Takker for svar!
Så disse syklene med "ny" geometri, disse er mer beregnet for litt røffere stier for å ha bedre kontroll? Betyr det at rittsyklene er mer "fremoverlent", eller aggressiv som jeg også har sett blitt nevnt?
De syklene dere har listet ser jo fine ut, men alle er 27,5. Planen min var egentlig å gå for 29.
Ser også at jeg muligens var litt uklar i første post angående bruken. Jeg tipper det blir aller mest bruk på skogs- og grusveier, men den bør også være mulig å bruke litt på stier. :-) Usikker på hvilke sykler som er best egnet til slik flerbruk.. 27.5+ med 2.8 eller 3.0 dekk. Gir mer grep og "demping" enn vanlige dekk. "moderne" geo er laget for kontroll, grep, litt mer lek og moro når stien blir sti, ikke grus. Det er mer laget for ikke nødvendigvis å vinne noe, men ha det gøy. Jeg har en 27.5+ som reservesykkel til sti, kombinert som jobbsykkel. Jeg kan sykle de samme ganske så hårete stiene som jeg gjøre på fulldemperen, bare litt saktere. 29+ er kanskje ideelt for deg, men jeg tror ikke det finnes i ditt pris-område.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/05/2019 07:39
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Pole Taival må vel være bra greie for en på 190cm? https://polebicycles.com/taival/Størrelse L eller XL. Ca 15000 kroner før frakt. Supplere med en Brand-X-setepinne med 170mm drop fra Chain Reaction, så blir vel ting så riktig som det går an, for en høy fyr? Har en kollega på 195 som vil ha ny stisykkel, og jeg er i ferd med å hjernevaske ham for å handle samme sykkel, i XL.
|
|
|
10/05/2019 08:15
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Øystein sin anbefaling er et fantastisk valg. Men jeg kan se at den er litt utradisjonell ... og at det kan være et tøft valg å ta. Du kan satse på en mer tradisjonell sykkelprodusent og gå for en Beast of the East i XL. Her sier selger at den passer for folk opptil 190, men det tror jeg er å strekke strikken litt langt, da får du ikke en lang sykkel i forhold til kroppstørrelse og du mister en del av fordelene ved, "long and slack". (Jeg som er 176 sykler på "large" sykler for å få en lang nok ramme)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
10/05/2019 08:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Øystein sin anbefaling er et fantastisk valg. Men jeg kan se at den er litt utradisjonell ... og at det kan være et tøft valg å ta. Du kan satse på en mer tradisjonell sykkelprodusent og gå for en Beast of the East i XL. Her sier selger at den passer for folk opptil 190, men det tror jeg er å strekke strikken litt langt, da får du ikke en lang sykkel i forhold til kroppstørrelse og du mister en del av fordelene ved, "long and slack". (Jeg som er 176 sykler på "large" sykler for å få en lang nok ramme) TR versjonen er jo et kupp!
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/05/2019 10:16
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har Pole Taival og er veldig fornøyd. Klatrer fantastisk, god nedover. Ikke noe å vinne Birken med, men ellers svært anvendelig. Å.
|
|
|
11/05/2019 15:36
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, og takker for nye svar! Pole Taival så jo ut som en stilig sykkel. Men det er noen momenter der som gjør meg litt nølende. For det første får jeg ikke kikket eller testet den fysisk. Og med frakt og mva blir det på ca. 17000 kr, som er litt over budsjettet, og vet ikke om det blir noen gebyrer i tillegg (handler omtrent aldri dyre varer fra utlandet, så liten erfaring). I tillegg må jeg nok belage meg på nokså lang ventetid. Men hva er det egentlig ved Pole Taival som gjør den så spennende? Er det geometrien? Den ser svær og lang ut! :-) Av de litt mer "kjedelige" (i forhold til Pole mener jeg) alternativene jeg har sett på i butikken er nå: Cannondale Trail 2 (10000 kr) Scott Scale 980 (11000 kr) Hvis jeg vil gjøre det litt enkelt, og unngå å bestille fra utlandet på nett, vil disse to funke greit? De er jo på nedre skalaen av budsjettet også, noe fruen vil like. ;-) Med tanke på utstyr og pris, hvilke av disse to virker som det beste kjøpet? Tar selvsagt gjerne i mot enda flere tips og forslag! (Fant ikke den Beast of the east noe sted)
|
|
|
11/05/2019 16:37
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
denne passer til budsjettet
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
12/05/2019 05:38
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Pole er nevnt fordi rammene har langt overrør og de lager opp til XL størrelse som passer ganske så lange/høye folk. Generelt er de fleste sykler bra (nok). For deg er det viktigste å finne en sykkel du sitter komfortabelt på. Minimum str L, sannsynligvis XL. Hjulstørrelse er ikke så viktig. For 10-15 år siden syklet alle med 26 tommer hjul, og det har gått bra med alle dem som sykla med det. Familien har 26, 27.5 og 29er. Alle funker bra på sitt vis, og alle kan brukes på sti, grus eller vei. Det ER forskjeller på dem, men om du skal kose deg på tur betyr det mindre. Skal du være først, raskest, hoppe lengst etc betyr sykkelen mer. Å.
|
|
|
15/05/2019 18:10
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Valget falt til slutt på Cannondale Trail 2. Testet flere av syklene, pluss noen Trek-modeller, og likte Trail 2 best. I tillegg var den billigst som var en fin bonus. Har tatt et par småturer nå, og det er et hav av forskjell fra min gamle hybrid i alle fall. Moro! Så takk igjen for tipsene! 
|
|
|
15/05/2019 23:42
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Grattis med ny sykkel. Får håpe du blir fornøyd. Å.
|
|
|
|
|