Måle sitteknuter høres fornuftig ut. Slet selv lenge med å finne et sete jeg trivdes på over lenger tid, men etter en BG-fit fikk jeg anbefalt setebredde på 155 mm (som hittil nærmest har utelukket alle andre en Specialized). Bredeste sete jeg hadde brukt til da var 143 mm, og satt mye bedre etter å ha byttet.
Måle sitteknuter høres fornuftig ut. Slet selv lenge med å finne et sete jeg trivdes på over lenger tid, men etter en BG-fit fikk jeg anbefalt setebredde på 155 mm (som hittil nærmest har utelukket alle andre en Specialized). Bredeste sete jeg hadde brukt til da var 143 mm, og satt mye bedre etter å ha byttet.
Mange får nok et sjokk når man oppdager at man kan være smal over hofte og ræv, samtidig som man kan ha glede av et bredt sete. Jeg er selv på 155 mm seter, selv om jeg bruker 30-31 i olabukser. Funfact: Andy Schleck brukte også seter med 155 mm bredde.
Kombinasjonen store lår, relativt aggressiv sittestilling og smale sitteknuter gjorde Specialized Power 143 mm til et forferdelig sete for meg.
Brukte tidligere San Marco Aspide Carbon FX, men ønsket et kort sete pga. mer aggressiv sittestilling og gikk dermed for San Marco Shortfit Narrow, som er det beste setet jeg har hatt.
Vurderte Power Arc, men lav tilgjengelighet, stiv pris og minimum 143mm fristet ikke.
Anbefaler å måle sitteknutene for å få en indikasjon på om du bør ha smalere sete.
Mange takk!
Jeg målte sitteknutene mine hos Milslukern engang. Da ble det brukt en Specialized app på ipad som jeg satt på. Jeg husker ikke målene mine men appen anbefalte i hvert fall 143mm setet når det gjaldt power Expert.
Det er kjapt å måle det selv, sett deg på en papplate og mål avstanden mellom nedsenkningene. Legg til ca 20 mm for din anbefalte setebredde. Butikkene som selger Specialized har gjerne litt tunnelsyn, hvis Power ikke kommer i smalere enn 143 vil de ikke nødvendigvis anbefale et annet merke. Sist jeg var på tilpasning (BG-fit) tok vi mål først, og jeg ble anbefalt et Power 143mm, men da vi gikk over til sykkelen og tilpasseren fikk se dataene fra det smalere Shortfit Narrow, ble anbefalingen endret til å bevare det i stedet
Jeg ble faktisk anbefalt Phenom, ikke Power. Gikk til innkjøp av det og likte det godt og har nå 2 stk av det. Har også kjapt inn Power som jeg også finner meg godt til rette på landeveissykkelen.Da jeg prøvde det Power på temposykkel var det imidlertid ikke like god klaff, så det har jeg gått bort fra.
Jeg tror (tror altså, litt rusten på nøyaktig ordlyd) at UCI-reglene slik de er nå vil forby det styret på fellesstarter. Det er ikke designet slik at det er hendene som er hovedkontaktpunkt når det går unna.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Nå er det mulig dette er besvart i tråden allerede men den er forholdsvis lang. Hadde en 3,5 timers tur på cross sykkel i går og da jeg kom hjem fik jeg ualmindelig vondt i nedre del av nakke som strålte opp i hodet med hodepine. Det kan jo tyde på at sykkelen ikke er helt optimalt innstilt. Hvor skal jeg begynne? Lenger stem? Kortere stem? Syns setehøyden er ok (sammenlignet med sommersykkelen).
Det som er rart er at når jeg bruker den samme sykkelen på Zwift så opplever jeg ikke noen problemer, ikke heller når jeg bikkjer 3 timer på rulla. Men det er nok mulig man sitter i mange flere posisjoner på rulla enn ute på landeveien og at jeg ikke utsetter kroppen for samme belastning over tid.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden
[Re: Panda]
#264283721/12/202012:36
Nå er det mulig dette er besvart i tråden allerede men den er forholdsvis lang. Hadde en 3,5 timers tur på cross sykkel i går og da jeg kom hjem fik jeg ualmindelig vondt i nedre del av nakke som strålte opp i hodet med hodepine. Det kan jo tyde på at sykkelen ikke er helt optimalt innstilt. Hvor skal jeg begynne? Lenger stem? Kortere stem? Syns setehøyden er ok (sammenlignet med sommersykkelen).
Det som er rart er at når jeg bruker den samme sykkelen på Zwift så opplever jeg ikke noen problemer, ikke heller når jeg bikkjer 3 timer på rulla. Men det er nok mulig man sitter i mange flere posisjoner på rulla enn ute på landeveien og at jeg ikke utsetter kroppen for samme belastning over tid.
Er det sånn at du sykler smertefritt på en landeveissykkel? I så fall er det bare å måle setehøyde og avstand sete styre og sikte inn på det samme på cross-sykkelen. Hvor langt setet er bak kranken er litt mer krevende å måle, men kan gjøres ved å holde sykkelen inntil en dørkarm med krankakslingen på kanten av karmen og så måle vannrett avstand fra karm til sete-senter.
Hvis du ikke har en annen sykkel du sitter på vanligvis, men lurer på hva du kan gjøre for å sitte bedre på cross-sykkelen kan det skyldes omtrent alle variabler - for høyt sete, for lavt sete, for høyt styre, for lavt styre, for langt stem, for kort stem - for skrånende sete, sete for langt bak, sete for langt frem.
Det kan også skyldes en evt skygge på hjelmen, eller dårlig sikt oppover med hodet lavt. På rulla er du ikke så avhengig av å se opp og frem og unngår dermed å spenne deg i nakken. Å heve styret noe kan i så fall hjelp noe, men det kan igjen gå utover noe annet.
Takk for tipsene. Skal prøve å justere litt her og der. Starte i all fall med å gjøre den så nøyaktig lik som mulig som landeveissykkelen ( den kan jeg sykle på i 5 timer uten problemer)
Har det stort sett fint på sykkelen nå, men oftere enn ikke får jeg vondt i overgangen mellom skinke og lår, hovedsakelig på høyrebeinet (se bilde). Under bikefit ble det satt på et Specialized Power-sete med bredde 143 mm for å få meg lenger frem på sykkelen. Jeg hadde litt av disse plagene også før bikefit og nytt sete.
Noen gode tips? Jeg har prøvd å tilte setetippen litt nedover. Avstanden mellom sitteknutene mine er 116 mm.
Tar opp igjen denne litt. Nå har det gått langt tid og dette problemet har ikke forlatt meg.
Jeg har hatt god tid til å studere problemet. Visuelt ser jeg ingenting på stedet, annet enn at det blir litt rødt rett etter en sykkeltur. Kveld og dager etter en sykkeltur kjennes det ut som små nålestikk i sprekken mellom rumpe og lår, omtrent der den begynner midt på låret. Dette kjennes omtrent bare med klær på og det blir verre hvis jeg sitter i en stol eller på en sofa. En stund var dette kun på høyre side, men nå er det også nesten like ille på venstre side. Etter et par dagers pause kjenner jeg under sykkelturen etter 20-30 km. Har flere gode sykkelbukser og har de samme setene. Har til og med skaffet et Brooks B17 Narrow som jeg kjører inn nå.
Tar gjerne imot tips til hva jeg kan prøve eller hvem jeg kan kontakte. Dette begynner å bli skikkelig plagsomt og gjør at jeg står over noen sykkelturer.
Har det stort sett fint på sykkelen nå, men oftere enn ikke får jeg vondt i overgangen mellom skinke og lår, hovedsakelig på høyrebeinet (se bilde). Under bikefit ble det satt på et Specialized Power-sete med bredde 143 mm for å få meg lenger frem på sykkelen. Jeg hadde litt av disse plagene også før bikefit og nytt sete.
Noen gode tips? Jeg har prøvd å tilte setetippen litt nedover. Avstanden mellom sitteknutene mine er 116 mm.
Tar opp igjen denne litt. Nå har det gått langt tid og dette problemet har ikke forlatt meg.
Jeg har hatt god tid til å studere problemet. Visuelt ser jeg ingenting på stedet, annet enn at det blir litt rødt rett etter en sykkeltur. Kveld og dager etter en sykkeltur kjennes det ut som små nålestikk i sprekken mellom rumpe og lår, omtrent der den begynner midt på låret. Dette kjennes omtrent bare med klær på og det blir verre hvis jeg sitter i en stol eller på en sofa. En stund var dette kun på høyre side, men nå er det også nesten like ille på venstre side. Etter et par dagers pause kjenner jeg under sykkelturen etter 20-30 km. Har flere gode sykkelbukser og har de samme setene. Har til og med skaffet et Brooks B17 Narrow som jeg kjører inn nå.
Tar gjerne imot tips til hva jeg kan prøve eller hvem jeg kan kontakte. Dette begynner å bli skikkelig plagsomt og gjør at jeg står over noen sykkelturer.
Har samme problemet med power i 143, men ikke med med romin 143 som har mer kurving på tvers. Kan være poisjonen, men flere har dette problemet med power setet
Har samme problemet med power i 143, men ikke med med romin 143 som har mer kurving på tvers. Kan være poisjonen, men flere har dette problemet med power setet
Burning feet syndrom etter 1,5 time, hva er årsaken?
Egentlig umulig å si med så lite informasjon. Brennende føtter er jo en egen diagnose, oftes knyttet til ekstra brennende smerter som blir verre om natten. Men om det kommer etter 1,5 time tolker jeg det som at det utløses av aktivitet/at du bruker føttene? Hvor i foten? Stråler det noe sted eller bare isolert? Type smerte? Klemmende, brennende, stikkende, dump, osv. Hva gjør det verre eller bedre? Har du noen underliggende diagnoser som kan påvirke dette, eks diabetes, stoffskifteproblemer, kjent problem med trange blodårer, osv?
Jeg får smerter under forfoten etter 1-3 timer, raskere ved løping enn ved sykling, og om jeg går eller jobber etter lengre tid. Starter med en litt dump smerte som går over i en brennende smerte under forfoten. Slipper relativt raskt når jeg slutter med å løpe eller sykle. Har ikke fått undersøkt dette men en mulig diagnose er nevrom/fortykkelse av en nerve som gir smerter. Mulig avart av Mortons metatarsalgi - https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/ulike-sykdommer/mortons-metatarsalgi/?hp=true Men det er bare et veldig langskudd fra min side basert på egne plager og litt research. Det beste og sikreste er å kontakte fastlege for diagnose og ev supplere med naprapat/ fysioterapeut/osteopat eller det en har tro på av slike behandlere.
Ingen sykdommer. Kommer bare ved sykling. Beveger tærne bitte litt inne i skoa, da går det bort. Kommer igjen senere. Bestilt time hos sykkel og sko/såle tilpasser.
Gidder ikke lage ny tråd for dette: Sete som fulgte med sykkelen, av merket Prologiq, har latterlig mye grep. Må jo løfte rumpa for å bytte posisjon! Tips til sete som er litt glætt?! Gjerne med cutout! Ser XXL har Selle Italia SLR Kit Carbonio Superflow til 1499,-, 150g vekt. Er ikke dette ganske greit? Om det er ikke har for mye grep seff
Hurra og hjelp. Jeg hentet nylig min nye Focus Paralane 8.9 str 56. Syklet første "langtur" 42 km nå I dag, og må si nakken er stiv gitt. Har jeg kjøpt for liten/ lav sykkel eller er jeg bare utrent? Jeg er 186cm og sitter på 77-78cm. Målte droppet til ca 7cm, er det mye? Jeg var i grunnen overbevist om at jeg skulle ha str 56, forhandler var enig.
"Komfort og komfort" var min tanker på aller første tur med bukkestyre på nettopp en komfortracer. Men tilvenningen gikk veldig greit, så gi den en par sjanser til.
[Re: CLT]
#267210310/07/202105:46
^Et par avsjekk, CLT: Du har 1) hjelm uten skygge og 2) briller som ikke begrenser sikten oppover?
Sykla uten briller i går, og nei hjelmen har ikke skyggebrem. Min forrige sykkel ( solgt 2 år siden) var en tcr advanced 1 i str L. Den måtte jeg korte inn med 80mm stem, syklet på den i flere timer uten vondt.
Haha. Jeg sykler nok ikke i denne posisjonen selv. Men etter at jeg fikk kneproblemer vinteren 1998 har jeg nerdet veldig mye på egen sittestilling, samt snakket og diskutert med mange eksperter på området. Steve Hogg i Australia Ben Clarsen, fra Australia, men i Norge ;-) Andy Pruit og hans medsammensvorne i Specialized Thomas Bundgaard i Velofit i Danmark, tidligere Specialized Pedro Matos på Specialized brand store Heidi Sandstø på SFit. I tillegg har jeg prøvd og feilet mye selv, både med såler, sko, seter, rammer, styrer, setehøyde, seteposisjon, styrehøyde osv osv. Jeg har de siste ti årene slitt med ryggproblemer og falsk isjas - kneproblemene ble jeg heldigvis kvitt en gang mellom 2002 og 2004.
Min erfaring er at det ikke alltid er best komfortmessig med kort rammelenge/stem og høyt styre. Jeg får ofte mindre ryggvondt med litt bedre strekk. Sete i vater har dog vært omtrent det eneste konstante helt siden midten av 90-tallet . Setehøyde har variert fra 78 cm, til 76 og tilbake til 77,5 som jeg sitter på nå. De siste årene har jeg sittet på 152mm brede Specialized-seter på landeveien og 143 mm brede på terrengsykkelen. Jeg sitter bedre med noe økt Q-faktor på landeveissykkelen, og er avhengig av mye oppbygging under fotbuene. Nå ser sykkelen min slik ut. Jeg har etter dette vridd styret ørlite grann oppover, for å rette opp nedre del av bukken.
Hei Sykkeløyvind. Jeg har samme sykkel i str 56, og nesten identisk sittehøyde, 77-78 cm. Har lagt ut en egen post her. Hadde vært ytterst takknemlig om du ville bidra der.
#267224012/07/202106:21
Håper du hører fra Øyvind, CLT! Kanskje fungerer PM best nå i ferietiden?
Men britiske Cycling Weekly hørte i hvert fall spørsmålet ditt og la ut dette svaret i går:
Kanskje er det noen nyttige tips der.
Jeg kan ikke stort om tilpasning, men har jo noen kjepphester som tangerer temaet. Neppe noe nytt for deg, men jeg rir dem uansett:
- Ikke forvent at en komfortracer er komfortabel rett ut fra butikken. Den kan være mer eller mindre aggressiv enn en rittsykkel rett fra butikken, alt etter hvor mange avstandsskiver/spacers og styreoppsett for øvrig som produsenten mer eller mindre tilfeldig har valgt å utstyre den med. Sykkelen må tilpasses til rytteren og rytteren tilpasse seg til sykkelen.
- Komfortracer er et særnorsk ord som gjerne oppfattes upresist og til dels er utdatert. Det dreier seg mer om stabile kjøre/svinge-egenskaper, vibrasjonsdemping og gjerne generøs dekklaring, enn en oppreist sittestilling. Man kan oppnå mer eller mindre aggressiv eller avslappet sittestilling på både en komfortracer og en rittsykkel. Den norske betegnelsen stiller opp bildet av den aldrende syklisten med dårlig rygg som må sykle i komfort på ukens søndagstur. Men britiske endurance bike, tyske Langstrecken-/Marathon-Rennrad eller italienske bicicleta de carretera gran fondo/larga distancia er betegnelser som sier mer om hva dette dreier seg: En sykkel som er designet for å sykles langt. Og hardt. For siste generasjon, som Paralane er blant de fremste representantene for, kan du føye til at det er en sykkel for alle slags veier, alle værforhold og alle årstider.
- Pass på hvordan du sitter også når du ikke er i sadelen. Jeg har det siste året pådradd meg både akutt lumbago vinterstid og rygg/nakkeplager jeg strever med å bli kvitt. Ikke på grunn av syklingen, men fordi jeg i halvannet år har sittet bøyd over kjøkkenbordet og knapt har vært innom treningsrommet på jobb, for ikke å nevne treningssenter. Opplever også at gode sittevaner og øvelser for å holde kjernemuskulaturen, rygg og nakke sterk og tøyelig er viktigere jo eldre man blir.
Gratulerer forresten med både topp sykkel, Fizik Powerstrap og ES600! Dette blir knallbra!
#267231512/07/202118:17
Hurra og hjelp. Jeg hentet nylig min nye Focus Paralane 8.9 str 56. Syklet første "langtur" 42 km nå I dag, og må si nakken er stiv gitt. Har jeg kjøpt for liten/ lav sykkel eller er jeg bare utrent? Jeg er 186cm og sitter på 77-78cm. Målte droppet til ca 7cm, er det mye? Jeg var i grunnen overbevist om at jeg skulle ha str 56, forhandler var enig.
7cm drop er ikke så mye, så høres jo ut som om du bare er utrent i nakken.
jeg er også 186 men har setet nærmere 81cm høyt, og sikkert rundt 13-14cm drop. Om du har samme høyde men kortere ben, så vil jo den lange overkroppen sikkert gi litt lengre reach når du lener deg fremover - kombinert med kort reach på sykkelen (grunnet "komfort" geometri) og lavt drop, så vil jeg jo mistenke at du sitter ganske oppreist på sykkelen? Eller føler du at du sitter veldig sammenkrøket, med krum rygg og skuldrene hevet? (et tegn på for kort reach)
7cm drop er ikke så mye, så høres jo ut som om du bare er utrent i nakken.
jeg er også 186 men har setet nærmere 81cm høyt, og sikkert rundt 13-14cm drop. Om du har samme høyde men kortere ben, så vil jo den lange overkroppen sikkert gi litt lengre reach når du lener deg fremover - kombinert med kort reach på sykkelen (grunnet "komfort" geometri) og lavt drop, så vil jeg jo mistenke at du sitter ganske oppreist på sykkelen? Eller føler du at du sitter veldig sammenkrøket, med krum rygg og skuldrene hevet? (et tegn på for kort reach)
Hei, bjarnetv. Sykler du str 56? Jeg har nå redusert drop til 5,5 cm og har ennå en cm spacer i reserve. Etter nok en tur på 42 km følte jeg det gikk litt bedre, men mulig jeg skal forsøke litt kortere turer nå I begynnelsen ( har ikke syklet på 2 år). Føler ikke jeg har optimal balanse, mulig jeg skal forsøke å justere setet noe lenger bakover. Og på den måten ta vekt av armer og skuldre. Tror ikke jeg skal ha lenger stem med det første da. Tips til godt sete med gode justeringsmuligheter?
[Re: Sepeda]
#267232812/07/202120:39