Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

hvafforhvem Iphone?

hvafforhvem Iphone? #2552295 06/05/2019 07:26
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Kjære meninghet.

Nok en gang har jobbens iphone gått i stykker litt for tidlig. Denne gangen var det en sjuer som bare slukket en dag i påsken. Techstep sier det bare er å kaste den, og jeg får lov å kjøpe en ny.

Det har nylig blitt lov til å oppgradere kjøpet på egen regning, og dette er hva jeg kan velge mellom:

iPhone 8 - 64 gbkr 0 - ikke på lager
oPhone 8 - 256 gb - 1666
iPhone 8 plus - 1120
iPhone XR 64 gb 1757
iPhone XR 128 gb 2305
iPhone XS 64 gb 4466
iPhone XS Max 256 gb 6132

I utgangspunktet har jeg vært veldig fornøyd med sjureren (og sekseren) som har vært bra kompromiss mellom størrelse og lesbarhet på skjerm. Siden telefonen må være med sykkeltur ol. utgår nok pluss og max modeller.

Så jeg står igjen med dilemma åtte - XR - XS og hvor mye minne. Sekseren min hadde 64 gb og det var ikke noe problemer. Med sjureren var jobben gjerrig og spanderte kun 32 gb noe som var en skikkelig plage.

Hva bør jeg gjøre, jeg heller mest mot XR med 64 gb til 1750, men er det noe annet som peker seg ut seg som mye bedre? Tidshorisonten på "eierskapet" er inntil den går i stykker, eller minst to år.

ps. vi har også mulighet til å kjøpe Samsung, men jeg gidder ikke bytte fra iPhone siden det tross alt funker veldig bra og jeg har masse apper og greier. Så vi tar ikke den diskusjonen i år.

LarsB

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552297 06/05/2019 07:34
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Gikk for XR 128GB tidligere i vinter, og ingenting å klage på av den, kom riktignok fra 6S. Jeg er "hard" på lydbøker + musikk, så derfor litt ekstra plass i tillegg til at jeg får hele kostnaden dekket så kostet ikke meg noe direkte.

Merkostnaden for XS ser jeg ikke helt poenget med.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552308 06/05/2019 08:02
S
Sofus Offline
Fersking
Fersking
S
Gikk for XR 64GB via jobb før påske og er veldig fornøyd. Litt stor og tung for joggetur - men ok på sykkeltur

Enten så går det godt - eller så går det over!
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552313 06/05/2019 08:15
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Høres ut som en dårlig deal at man skal sponse jobben med telefon. Gå for den til 0kr ekstra.

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: Paulus] #2552318 06/05/2019 08:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Paulus
Høres ut som en dårlig deal at man skal sponse jobben med telefon. Gå for den til 0kr ekstra.

Jeg betaler mellomlegg til den telefonen JEG vil ha, da det også er min private telefon.
Den blir min uansett. Men dette avhenger hvilket forhold man har til jobb, og telefonbruk såklart.

Jeg valgte å betale et større mellomlegg for å få Xs 64. Mer "vanntett" og mindre, jeg synes Xr ble for stor rent fysisk. Ser at prisene/sponsinga er omtrent lik som det vi har.

Har aldri ødelagt en iphone, beholdt alle jeg har hatt i 3 år fra jobb, og deretter lever de videre i familien.

Redigert av RazeFaze; 06/05/2019 08:22.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552353 06/05/2019 09:24
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Var nylig i samme situasjon, riktignok med litt bedre spons, og valgte Xs, mest pga størrelse og litt bedre kamera. Har gjort meg avhengig av 3D touch også, men det kunne jeg sikkert ha klart meg uten hvis jeg gikk for en Xr. Ulempen med Xs er vel litt kortere batteritid. Gikk for 256GB, men det er mest fordi jeg er dårlig til å rydde i gamle bilder, spillelister og ubrukte apper.

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: EiW] #2552356 06/05/2019 09:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nå er vel valget tatt, men jeg hadde valgt en 8er med maks minne. Dårlig på å rydde i bilder, importerer masse film fra GoPro osv., så mye minne er et must. Er lite som er så frustrerende som å hasteslette et-eller-annet fordi man skal inn med noe nytt.

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552526 07/05/2019 03:33
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Nylig byttet jobbtelefon her også (fra 6s) Husker ikke alternativene, men tror det var ca det samme. Er ikke veldig opptatt av telefon og vil jo ikke ha noe tilsvarende en iPad-mini da dette funker dårlig på løpeturer. Vel, valgte derfor 8 64GB (kjipeste varianten altså).
Må erkjenne at dette ikke oppleves som noen endring i det hele tatt med unntak av kjipere taktil opplevelse av hjem-knappen og plass til noen flere ikoner på skjermen. Kamera og alt sånn virker for meg like gjennomsnittlig som før. Telefonen gjør det den skal, men er nok bittelitt skuffet

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552532 07/05/2019 05:25
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tenk om Apple kunne lagd en iPhone SE, men med heldekkende skjerm?
DET hadde vært den optimale telefonen med balanse mellom brukervennlighet og størrelse.
Eller en Xs med alu-bakside slik at man ikke trenger være redd for å legge såpestykket av en telefon gli avsted....

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: Knirkekne] #2552546 07/05/2019 06:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Deksel i skinn, det er løsningen. Rubb det ned med 60 eller 80 sandpapir, og gni det inn med harpiks. Da har du en løsning hvor telefonen ikke sklir avgårde som et vått såpestykke.

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: Knirkekne] #2552550 07/05/2019 06:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne

Enig, eller samme funksjoner som Xr, men vanntettheten til Xs, OG holdt prise bittelitt nede.
Tror det kunne solgt bøttevis.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: RazeFaze] #2552571 07/05/2019 07:17
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Sitat: RazeFaze
Sitat: Knirkekne

Enig, eller samme funksjoner som Xr, men vanntettheten til Xs, OG holdt prise bittelitt nede.
Tror det kunne solgt bøttevis.

Jeg har en SE i dag, og har ikke lyst til å bytte før det dukker opp noe slikt dere skisserer.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552579 07/05/2019 07:51
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Takk for innspillene. Jeg har nå kjempet meg gjennom anskaffelsesportalen og bestilt en XR med 64 gb minne.

Det blir sikkert bra. Det pleier å bli det.

LarsB

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: ELO73] #2552603 07/05/2019 08:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ELO73
Nylig byttet jobbtelefon her også (fra 6s) Husker ikke alternativene, men tror det var ca det samme. Er ikke veldig opptatt av telefon og vil jo ikke ha noe tilsvarende en iPad-mini da dette funker dårlig på løpeturer. Vel, valgte derfor 8 64GB (kjipeste varianten altså).
Må erkjenne at dette ikke oppleves som noen endring i det hele tatt med unntak av kjipere taktil opplevelse av hjem-knappen og plass til noen flere ikoner på skjermen. Kamera og alt sånn virker for meg like gjennomsnittlig som før. Telefonen gjør det den skal, men er nok bittelitt skuffet

Jepp, og sånn vil det for alltid være med iPhone. "YESS, ny telefon, men den oppleves og føles akkurat ut som den gamle." Tror det er hele målet til Apple, why change a winning team, eh? ICON_WINK
Har iPhone 7, og det er nok den siste fra Apple for min del. Kjøpte nylig en Huawei Mediapad til minstemann, 990kr, men fytti grisen som den imponerer. Glad jeg ikke brukte 5000 på en ipad mini! Dessuten er Android og IOS så likt i dag at det er nesten ikke brukerforskjell, med unntak av at man kan gjøre mye mer på Android for å gjøre den mer personlig. Mediapaden har også en app som heter "Barnehjørnet" som er supergenial til barn, der styrer man alle apper de har tilgang til i appen, skjermtid, og man må slå kode for å komme seg ut av appen, altså kan man la de minste bruke padda uten å være redd for at innstillinger skal fikles med, eller at de kommer inn på ting de ikke skal inn på.

Jeg har alltid vært eplemann, men synes nå Apple henger langt etter de beste, og prisen er jo helt latterlig.

You are what you eat...mmm nuts
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: larsb] #2552632 07/05/2019 09:29
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Takk for innspillene. Jeg har nå kjempet meg gjennom anskaffelsesportalen og bestilt en XR med 64 gb minne.

Grattis med ny telefon på vei.
Har en XR selv etter at jeg måtte oppgradere en 5S jobbtelefon rett før jul en gang. Skjermen og hastigheten er kjempebra. Det jeg raskt ble vant til og liker aller best er faktisk ansiktsgjenkjenning for å låse opp telefonen.

Er ikke å stikke under en stol at den er stor da. For stor, egentlig.
..men, den passer i sidelomma på baggy-shortsen, den passer i lomma på sykkeljakka - måtte dessverre kjøpe en ny fleece med større lomme for å ha under skalljakka på vinteren.
Det er også litt uvant å ikke ha en hjem-knapp, selv nå etter et halvt år, men jeg klarer meg.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: Hoaas] #2552636 07/05/2019 09:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

Jepp, og sånn vil det for alltid være med iPhone. "YESS, ny telefon, men den oppleves og føles akkurat ut som den gamle." Tror det er hele målet til Apple, why change a winning team, eh? ICON_WINK
Har iPhone 7, og det er nok den siste fra Apple for min del. Kjøpte nylig en Huawei Mediapad til minstemann, 990kr, men fytti grisen som den imponerer. Glad jeg ikke brukte 5000 på en ipad mini! Dessuten er Android og IOS så likt i dag at det er nesten ikke brukerforskjell, med unntak av at man kan gjøre mye mer på Android for å gjøre den mer personlig. Mediapaden har også en app som heter "Barnehjørnet" som er supergenial til barn, der styrer man alle apper de har tilgang til i appen, skjermtid, og man må slå kode for å komme seg ut av appen, altså kan man la de minste bruke padda uten å være redd for at innstillinger skal fikles med, eller at de kommer inn på ting de ikke skal inn på.

Jeg har alltid vært eplemann, men synes nå Apple henger langt etter de beste, og prisen er jo helt latterlig.

Ok, skikkelig sidesprang hva tråden gjelder.
Hvordan du fikk inn barne-pad i en tråd om jobbtelefon er ganske bra, en kar som i tillegg som ikke bryr seg om telefoner :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: parob] #2552638 07/05/2019 09:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: parob
Sitat: larsb

Det jeg raskt ble vant til og liker aller best er faktisk ansiktsgjenkjenning for å låse opp telefonen.
---snipp-

Det er også litt uvant å ikke ha en hjem-knapp, selv nå etter et halvt år, men jeg klarer meg.

Begge disse merker jeg enormt rba når jeg skal surre på ungene sine telefoner, oh frua sin. Det føles som å gå 3 år tilbake i tid :-D
GUI på tlf uten knapp, og ansiktsgjenkjenninga, er knallfin, mye bedre enn jeg trodde. Jeg var kjempeskeptisk, men det funker meget bra.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: RazeFaze] #2552650 07/05/2019 10:30
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RazeFaze
Sitat: Hoaas

Hvordan du fikk inn barne-pad i en tråd om jobbtelefon er ganske bra, en kar som i tillegg som ikke bryr seg om telefoner :-)

Hæ? Hvem sikter du til her?

Re: hvafforhvem Iphone? [Re: ELO73] #2552654 07/05/2019 10:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Hvordan du fikk inn barne-pad i en tråd om jobbtelefon er ganske bra, en kar som i tillegg som ikke bryr seg om telefoner :-) [/quote]

Hæ? Hvem sikter du til her?
[/quote]

Han som svarte deg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: hvafforhvem Iphone? [Re: RazeFaze] #2552670 07/05/2019 11:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare en liten digresjon, ikke noe å ta på vei for. Synes han sa det så treffende, at det var skuffende å bytte fra en eldre iphone til en ny.

Edit: Og om man ikke tåler digresjoner, er vel neppe snikksnakk rette sted å frekventere ICON_LAUGH

Redigert av Hoaas; 07/05/2019 11:13.

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support