Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka?

Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? #2552148 05/05/2019 11:09
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noen som vet om den er ute evt når den kommer?
Takk

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2552462 06/05/2019 14:42
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde en ambisjon om å få ut en oppdatert PDF nå i løpet av våren/forsommeren, men det har vært uforholdsmessig travelt denne våren.

De spesielt interesserte kan få tilgang til kladden :-)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2552466 06/05/2019 15:00
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei, jeg har ikke sett siste versjon, men jamfør en annen tråd her så lurer jeg på om boken inneholder noe som kan hjelpe leseren til å vurdere om det inngrepet de vil gjøre er det mange andre vil kalle en uønsket forenkling eller rett og slett nødvendig styrking. I mitt hode er ikke slikt så vanskelig å avgjøre, men synd dersom mange holder tilbake med innsatsen fordi at de er redde for å bli beskyldt for forenkling. Og like trist at noen "ødelegger" et godt gammelt kruks....

Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: Anders A-R] #2552522 06/05/2019 22:23
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Hadde en ambisjon om å få ut en oppdatert PDF nå i løpet av våren/forsommeren, men det har vært uforholdsmessig travelt denne våren.

De spesielt interesserte kan få tilgang til kladden :-)

Takker og bukker for tilbudet, men vil gjerne ha noe som pynter opp bokhylla i samme slengen. Noen firslag til IMBA utgivelser som dekker behovet?

Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2552649 07/05/2019 10:29
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi henter jo mye inspirasjon fra IMBAs bøker og prøver å oversette deres anbefalinger til norske forhold og norsk tradisjon. (Før fikk man disse direkte fra IMBAs hjemmesider (og kunne slenge på noen t-skjorter og gensere i fantastisk kvalitet samtidig!) men det ser ikke ut til at det er like enkelt med "nye og bedre" hjemmesider.... Amazon eller IMBA Canada ser ut til å være enkleste vei til mål nå.)

De mest relevante er disse;
Trail Solutions: IMBA’s Guide to Building Sweet Singletrack
Managing Mountain Biking: IMBA’s Guide to Providing Great Riding

og så eksisterer det en mer park-orientert publikasjon jeg ikke har lest; Bike Parks: IMBAs Guide to New-School Trails

Redigert av Anders A-R; 07/05/2019 10:29.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2552943 08/05/2019 11:22
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg tar gjerne en titt på kladden hvis det går greit. Ser at prisen på IMBA guiden er 1000 + mva og fortolling.

Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2553011 08/05/2019 19:02
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
WTF! Tror jaggu jeg nøyer meg med kladden jeg også hvis mulig ICON_LAUGH

Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2553062 09/05/2019 06:50
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Godt innspill rundt forenklinger av stier! Det må vi få med. Jeg mener at dette er et tema der man er avhengige av gode eksempler og bilder. Tror dette også er omtalt i dagens utgave, men ikke grundig nok. Noen gode eksempler der ute?

NB! Dersom vi skal sende ut en "kladd" så forventes det at mottager bidrar med innhold. Boka vil være tilgjengelig som PDF i alle fall.

Red.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2553103 09/05/2019 08:16
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bidrar gjerne med et punkt jeg har nevnt tidligere ang lobbing for at event/ritt/arr turer og kanskje også ruter laget i kommerst øyemed bør kunne gjøres uten grunneiers eksplisitte godkjenning. Med de spesielle eierforholdene i Norsk utmark med ofte en haug med frimerker med forskjellige eiere er det mildt sagt en utfordring å få til noe som helst foruten solo/kompisturer basrt på allemannsretten. Forutsetninger må seff legges på bakgrunn av friluftsloven, mulig skade, avstand til evt støl hus hytte etc
Men slik det er nå så er det fullt veto fra grunneier uten noe som helst forhandlingskort.

Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2553175 09/05/2019 11:22
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Bidrar gjerne med et punkt jeg har nevnt tidligere ang lobbing for at event/ritt/arr turer og kanskje også ruter laget i kommerst øyemed bør kunne gjøres uten grunneiers eksplisitte godkjenning. Med de spesielle eierforholdene i Norsk utmark med ofte en haug med frimerker med forskjellige eiere er det mildt sagt en utfordring å få til noe som helst foruten solo/kompisturer basrt på allemannsretten. Forutsetninger må seff legges på bakgrunn av friluftsloven, mulig skade, avstand til evt støl hus hytte etc
Men slik det er nå så er det fullt veto fra grunneier uten noe som helst forhandlingskort.

Ser utfordringen (også ved stibygging), men arrangering av turer blir vel litt utenfor denne boka? Hva er grensen på antall deltagere nå i vernet område? 20? 30? En skoleklasse på tur kommer fort på grensa for å søke her hvis det er snakk at om turen går gjennom et vernet område (litt uklar på hvilken type vernet område som gjelder ut fra minnet...).

Det blir fort en tolkning av loven her, men NOTS bør sikre seg samarbeid med grunneiere, og ikke risikere å komme i konflikt med dem, selv om det skulle hindre at en ny sti anlegges.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2553375 10/05/2019 08:44
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sikkert utenfor boka men likevel noe å tenke på kanskje.
Min stibygger komp begrenser seg til rydding av kratt så der har jeg ikke noe å komme med
Var ikke klar over at man kunne ha med større grupper i kommerst øyemed så det er jo bra.

Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2553413 10/05/2019 10:57
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vil gjerne ha tilgang til kladden din, er det noe du kan sende på epost?

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Nytt opplag/rev utgave av stibyggerboka? [Re: sanouka] #2553428 10/05/2019 11:55
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Send meg PM med epost så får dere lenke med mulighet for å kommentere.

Moderator  support