Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle?

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2560585 16/06/2019 08:52
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Mest imponert over at du har klart å sette sykkelen på nøyaktig samme plass!

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: KER] #2561028 18/06/2019 15:29
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Syns det ble veldi kult. Utrolig hvor mye litt dypere felger påvirker utseende på en sykkel.
Fått sykla et par korte turer. Kjennes veldi bra ut. Fin kjørefølelse, responsiv og mer direkte enn aluhjula men på ingen måte mer ubehagelige. Gp5000TL dekkene er nok medvirkende årsak til at komfort og følelse var bedre enn før.
(Kan ikke si at jeg ser noe forskjell på Strava-tidene, men det er vel mer avhengig av innsatsen til gubben på toppen... )

KER, om du ser nøye ser du at jeg satte bakhjulet på en småstein og kranken på en bit 48x98 (som er delvis photoshoppa bort)

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2561075 19/06/2019 05:02
S
sirsondre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Ser rått ut! Så du nevnte noe i annen tråd om ubalanse, merker du mye til dette på veien eller har du latt det ligge?

Hjulsettet mitt er forøvrig fortellet i Oslo nå, regner med de kommer hit i morgen. Bilde kommer ICON_SMILE

EDIT: Posten har ved fortollingen klart å omadressere pakken til barndomshjemmet i Oslo så da spørs det om ikke det går noen dager til ICON_LAUGH

Redigert av sirsondre; 19/06/2019 06:14.
Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2561575 21/06/2019 13:31
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Nei, klarte ikke å merke noe av ubalansen når jeg syklet. Det er jo ikke et direkte kast, og alt som blir av vibrasjon er jo det dekket evt komprimeres som følger av ubalansen. Om man hadde sykla på parkett kunne man kanskje klart å detektere en ørliten humping, men på asfalt vil enhver ujevnhet påvirke mer.
Kom bly for golfkøller i posten igår, så skal uansett hive på noen gram på motsatt side av ventilen tenkte jeg.

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2576087 24/09/2019 09:53
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
noen kommentarer rundt hvorfor 56mm hjulene til Light ifunker såpass bra aerodynamisk i video her:
https://www.youtube.com/watch?v=H8TZwJGrvFY&t=24m46s

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: Jamez] #2576094 24/09/2019 10:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jamez
noen kommentarer rundt hvorfor 56mm hjulene til Light ifunker såpass bra aerodynamisk [...]

... med 23mm dekk. (EDIT: Tenkte det er verdt å nevne, siden det sannsynligvis er smalere enn de fleste som køjper felgen planlegger å sette på).

Redigert av vviz; 24/09/2019 10:27.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2576169 24/09/2019 17:34
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hambini tester vel med Gp4000 ii 23mm, som knapt er smalere enn gp5000 25mm.

Har ikke klart å finne hva de måler på 23 breie felger men tror de er maks 1mm smalere enn 25mm gp5000.

Quote:
Light Bicycle 46mm deep, 21mm internal width.
Continental GP4000sII 23c 85psi -> 27.39mm

Jeg liker å tro at mine fortsatt funker like bra med gp5000 25mm ICON_COOL

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: Jamez] #2576172 24/09/2019 17:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
noen kommentarer rundt hvorfor 56mm hjulene til Light funker såpass bra aerodynamisk i video her... Jeg liker å tro at mine fortsatt funker like bra med gp5000 25mm ICON_COOL

Så det du sier er at Light Bicycle er The Lick og ikke Spec of Shite on anus of humanity? ICON_SMILE

Vedlegg
Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2576196 24/09/2019 20:33
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Tror ikke vi skal trekke konklusjonen på et hjulsett basert på testene til Hambini. Han har helt sikkert rett mht ren aerodynamikk, men det hjelper ikke stort om hjulsettet sparer feks 7 watt i 50 km/t hvis bremseegenskapene er lik 0 og de flekser så mye at de konstant rubber i klossene når man står og trår uten at jeg påstår at Zipp eller LB hjulene er i den kategorien

Mener landevei likte meget godt Zipp i sin test, dog disc
https://www.landevei.no/test-av/zipp-303-firecrest-disc

Mulig det er bak betalingsmur, men tillater meg et lite klipp.

"Om vi titter på tallenes tale, er det ingenting som tilsier at Zipp skal være det beste hjulsettet i testen, det er faktisk tyngst av dem alle. Men Zipp er også det hjulsettet som oppleves som det klart beste å sykle på. Dette er hjulsettet vi endte opp med å krangle om hvem som skulle bruke, og den som til slutt fikk settet visste det ville bli en god dag på sykkelen."

Uansett så er det bra at en med tilsynelatende god innsikt i aerodynamikk utfordrer bransjen og sier de stort sett bare snakker piss når det gjelder aeroegenskapene til diverse hjulsett.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: hrukin] #2576208 24/09/2019 21:53
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hrukin
Tror ikke vi skal trekke konklusjonen på et hjulsett basert på testene til Hambini.

Det mener jeg personlig er veldig lurt. Personlig prøver jeg å referere til Hambini i ordlag som "Om man stoler på Hambini ..." eller "I følge Hambini ..." eller lignende. Den enkelte må gjøre sin egen kildekritikk, og det er viktig at Hambini er én ingeniør. Angivelig med en ganske relevant CV ... om man stoler på Hambini. Og ett av hans viktigste poenger, er også det jeg personlig synes taler mest mot han. Nemlig at ingeniør-avdelingene til sykkel/hjulprodusenter er bittesmå sett opp mot mange tradisjonelle selskaper som løser sykkelrelevante oppgaver (aerodynamikk, friksjon, etc).

Men han er også selv basically én mann, det er jo verdt å huske på. Angivelig en ganske smart en, i følge seg selv.

Sitat: hrukin

Uansett så er det bra at en med tilsynelatende god innsikt i aerodynamikk utfordrer bransjen og sier de stort sett bare snakker piss når det gjelder aeroegenskapene til diverse hjulsett.

Helt enig. Jeg synes Hambini er god underholdning, og hans eksistens og etterhvert popularitet på YT bidrar forhåpentligvis til at de store selskapene fokuserer mer på reell ytelse enn rene gimmicks, da de etterhvert vet at det faktisk er noen, som angivelig vet hva de prater om, som står klar til å eksponere løgner ovenfor kjøperne. Hambini har vist at man kan få følgere på YT av å drive med dette. Kanskje baner det etterhvert også vei for litt større grupper fysikere, som også klarer å formidle budskapene med en høyere grad av troverdighet/seriøsitet. For all del, jeg synes Hambini er morsom, men jeg forstår veldig veldig godt de som virkelig ikke synes han er morsom.

Personlig har jeg ingen grunn til å ikke stole på Hambini. På en annen side hadde jeg ingen grunn til å ikke stole på FLO heller, inntill Hambini slaktet de, og refererte til de som en duo av "kjøleskap-ingeniører" ICON_SMILE For alle oss som ikke driver med fysikk/aerodynamikk som profesjon, er desverre aerodynamikk såpass ubegripelig at det er vanskelig å etterprøve påstander. Og Hambinis påstander går som regel stikk i strid med ingeniørene til de ulike selskapene. Ingeniører som tross alt jobber med dette på fulltid.

Men allikevel tillegger jeg Hambini en hel del troverdighet på flere områder, fordi jeg synes argumentasjonen virker "plausibel". Eksempelvis at produsenter av keramikk-stål-hybride kulelager (Eks. CeramicSpeed og Kogel) hovedsaklig er bullshit, fordi de med meget små ingeniøravdelinger lover gull og grønne skoger som de store kulelagerprodusentene (med vesentlig flere ingeniører, og vesentlig lengre erfaring) mener ikke fungerer. Ta eksempelvis svenske SKF. De omsetter for 80 milliarder svenske kroner, har over 40.000 ansatte og over 100 års erfaring. Om CeramicSpeed med sine 20-30'ish ansatte virkelig hadde klart noe ikke den etablerte kulelagerindustrien klarer, så burde det eksistert ett marked de kunne tjent milliarder i, fremfor å produsere kulelagre til syklister, og omsette for drøye 5 millioner kroner årlig. Nå tar jeg noe forbehold om tallene (ansatte og omsetning) for CeramicSpeed. De er ett lite ikke-notert selskap, så troverdig nøkkelinformasjon er ikke like lett å oppdrive som for etablerte selskaper.

Alt bør tas med to klyper salt, spesielt aerodynamikk. Jeg har fulgt lenge nok med på Formel1 til å flere ganger ha sett de teamene, med hundretalls millioner (av og til milliarder) i budsjetter, som er i besittelse av supercomputere som scorer ganske høyt på lista over verdens kraftigste, samt store team av topp betalte fysikere, si ting som:

- "Vi har havna i ett høl, hvor vi rett og slett ikke forstår hva som er galt med bilen".
- "Vi sliter med korrelasjon fra CFD til vindtunnel"
- "Vi sliter med korrelasjon fra vindtunnel til bane"

Jeg har derfor vanskelig for å se for meg at hverken FLO, Zipp, ENVE, DT Swiss eller Hambini alltid har full forståelse av hvordan aerodynamikk over en sykkel/syklist fullt ut virker. Men alle forstår det sikkert bedre enn meg, og jeg synes uansett dette er veldig god underholdning ICON_SMILE

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2576212 24/09/2019 22:31
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Skummelt å skulle si at fordi noen store ikke får det til (eller ikke vil gjøre det) så gir det ikke mening. Uendelig mange eksempler som feks Tesla hvor de gamle og store rett og slett er blitt bare gamle og store.

Tiden vil antakeligvis vise når det kommer til kulelager. Personlig ser jeg ikke poenget med keramiske, men det er knapt basert på mine spesielt betydelige ingeniørkunnskaper.

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2576240 25/09/2019 07:48
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Sepeda

Så det du sier er at Light Bicycle er The Lick og ikke Spec of Shite on anus of humanity? ICON_SMILE

Syns Hambini er underholdende, og liker hans realistiske tilnærming til hvordan fysikken ikke er så enkel å måle og at det er fort gjort å trekke feil slutninger.
"TV-shop markedsføring" fins jo overalt. Men, tingen med sykkel/aerodynamikk-markedsføringen, som han kritiserer med sin festlige skala, er at den gir uttrykk for å ha vitenskapelig grunnlag for at produktene er brilliante, men at produsentene trekker feil slutninger eller overser vesentlige ting.
Mistenker Light plasserer seg mer nøytralt i "not a shitbag". De har jo ikke markedsført dem som spesielt superaerodynamiske eller sagt at de er testet i vindtunell eller noe som helst. Han stiller jo spørsmål til om Light hjulene er designet som de er "tilfeldig".

Viktig å ha tro på utstyret man bruker da. Der kan jo bullshit-markedsføring likevel komme inn som noe positivt for mange. Det er en faktor som Hambini legger null vekt på siden han har for realtistisk bilde av virkeligheten.
Jeg er realist selv, men vet at fysisk ytelse er ekstremt dypt forankret til psyken enten man vil det eller ikke...

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2576251 25/09/2019 08:51
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jo veldig få selskaper Hambini har plassert ut på skalaen sin foreløpig. Men han omtaler mange selskaper muntlig. Av de jeg i hodet husker han prater positivt om innen hjul, så er det Light, Yoelo, Speedsafe og Swiss Side. Så mener jeg han muntlig har referert til DT Swiss som "not a shitbag" eller sånn "midt på treet" når det ommer til hjullager. "Not bad, not the best" eller deromkring. Carbon Ti mener jeg han skrøyt av samtidig.

Og om man ikke har sett alle videoen. FLO (og muntlig referanser til Light Bicycle) baserer seg på aerodynamisk oppførsel, mens rammeprodusentene Tifosi, Cervélo og Cannondale er på lista basert på slurv i produksjonen og/eller for rause toleranser i krankhusene sine. Så dette er ikke en aerodynamikk-skala, det holder forsåvidt å feile på ett spesielt punkt, før du ligger trygt plassert til venstre på den skalaen. I motsatt fall mistenker jeg at du skal lykkes med ganske mye mer enn én spesifikk ting før du evt. blir plassert langt til høyre ICON_SMILE Jeg gleder meg til å om og evt. hvem som evt. kommer til å klare å komme seg dit.

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: Havre] #2576264 25/09/2019 10:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Havre
Skummelt å skulle si at fordi noen store ikke får det til (eller ikke vil gjøre det) så gir det ikke mening.

Det er jeg helt enig i Havre. Jeg var på vei til å skrive ett langt langt innlegg her i går kveld.

Men den nøkkelinformasjonen jeg hadde på CeramicSpeed, som jeg i det minste hadde litt tiltro til at skulle være pålitelig, viste seg å være fullstendig utdatert, og da fallt egentlig hele konklusjonen. Så da ble jeg såpass demotivert at jeg ikke orket å gjøre alle endringene som måtte til, så jeg la meg. Jeg kommer tilbake til det når jeg har fått nøkkeltall jeg tør å stole litt mer på. Da CeramicSpeed er privateid, er den informasjonen desverre ikke så lett å få tak i som for ett børsnotert selskap.

Sitat: Havre

Uendelig mange eksempler som feks Tesla hvor de gamle og store rett og slett er blitt bare gamle og store.

Tiden vil antakeligvis vise når det kommer til kulelager. Personlig ser jeg ikke poenget med keramiske, men det er knapt basert på mine spesielt betydelige ingeniørkunnskaper.

La oss enn så lenge bare slå fast ett par ting, som jeg kan komme tilbake til.

• Keramiske kulelager har definitivt livets rett (om de har det i ett kranklager er en annen diskusjon)
  • Keramiske kulelager ble funnet opp minst 50 år før CeramicSpeed ble opprettet
  • CeramicSpeed er en bitteliten aktør i det globale markedet for keramiske kulelager. De representerer ingen "ny vin".
  • Om keramiske-hybride kulelager er hovedproduktet, hva er hovedkomponenten i produktet? Keramiske kuler (vil jeg påstå). Produserer CeramicSpeed denne komponenten selv? Nei, de kjøper den i markedet.

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2576309 25/09/2019 14:50
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Han hadde en ranking av presisjon i krankhusdimensjoner for rammeprodusentene, hvor Look og Time var i særklasse best, mens Cannondale så vidt jeg husker lå langs bunnsubbet, Cervelo rett over og de øvrige midt på treet.
Tror det var på WeightWeenies, de slettet noen av postene hans og bannet ham en god stund, klarer ikke å finne igjen innlegget.

Create the problem and sell the solution
Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2577000 30/09/2019 13:06
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
off-topic fortsatt. Look ramme til 50£ er vist "the lick" ref Hambinis siste klipp.. ICON_GRIN ICON_CRAZY

Redigert av Jamez; 30/09/2019 13:10.
Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: Jamez] #2577155 01/10/2019 12:56
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
off-topic fortsatt. Look ramme til 50£ er vist "the lick" ref Hambinis siste klipp.. ICON_GRIN ICON_CRAZY

Nå har jeg ikke sett videoen enda (så forbehold om det), men antar det er basert på presisjon i krankhuset (slik som de andre rammene han har plassert). Og da er det sikkert korrekt det. Men det betyr jo ikke at den ramma nødvendigvis er bedre enn £3000 rammer på "alt annet" ICON_SMILE

Så bør man også ha i bakhodet at Hambini sine tester i enkelte tilfeller er basert på ett eksemplar av ett rammesett. Det er isåfall for lite til å konkludere med at problemet er gjennomgående. Det kan kanskje delvis antyde problemer med kvalitetskontroll (som ett minimum), men selv de beste selskapene slipper nok ut ett og annet "mandagsprodukt" av og til, og sånn rent teoretisk kan det være ett slikt produkt Hambini tilfeldigvis har fått fingrene i. Nå tenker jeg eksempelvis på den konkrete testen av Tifosi-rammen. Han har jo heller ikke gått i butikken og plukket ett tilfeldig rammesett for test. Han har fått tilsendt rammesett fra kundene sine fordi kunden har ett problem med å få inn kranklageret. Det er ingen umulig tanke at det er flere Tifosi-eiere der ute som kjører Hambini sine kranklagere, og ikke har hatt problemer med å få installert de (fordi rammesettet ikke har hatt det samme problemet i krankområdet). Man hører jo aldri om fornøyde kunder tross alt.

Men når det gjelder selskaper som Look og Cannondale, så referer vel Hambini ofte nok til de, til at jeg har inntrykk av at han har bredere kjennskap til selskapene. Men man vet jo allikevel ikke om inntrykket hans er basert på tre eller tretti eksemplarer.

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: larshkj] #2679872 08/09/2021 13:26
C
CLT Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: larshkj
Var innom Unaas i går og hentet et sett med de nye hjula 40 Wide (Gravel på nettsiden). Bestilte med Sapim eiker.
De er 40mm høye og litt over 30mm brede.
Hjula ser utrolig bra ut, men har ikke syklet på de enda. Emil mente at det ikke var vektgrense på disse. Dønn solide felger.
Jeg veier 96 kilo, så håper han har rett ICON_LAUGH

Lars

[Linket bilde fra terrengsykkel.no]

Hei, har hjulsettet svart til forventningene? Vurderer de selv til min Paralane

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: CLT] #2681729 18/09/2021 17:20
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: CLT

Hei, har hjulsettet svart til forventningene? Vurderer de selv til min Paralane

Hjulsettet er faktisk inne hos Unaas nå for ombygging til utvendige eikenipler. Har hatt problemer med at de lett har fått mindre kast. Nå sist var det forhjulet som var litt ugreit. I fjor måtte de rette opp bakhjulet. Lageret på bosset har de også nettopp skiftet. Litt usikker på om jeg kommer til å bli fakturert for det.
Ellers har hjulene vært gode. Og jeg angrer ikke på kjøpet. De ser fantastiske ut, og har brede felger. Akkurat hva jeg var ute etter. Unaas-gutta er veldig hyggelige og gir god service, men man må mase litt på de når man har ting inne på service.
Jeg har så langt kjøpt 3 sykler og 3 hjulsett av de. Har ikke blitt skremt bort enda ICON_LAUGH

Lars

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: larshkj] #2681733 18/09/2021 18:05
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig

Har hatt problemer med at de lett har fått mindre kast. Nå sist var det forhjulet som var litt ugreit. I fjor måtte de rette opp bakhjulet. Lageret på bosset har de også nettopp skiftet. Litt usikker på om jeg kommer til å bli fakturert for det.
Ellers har hjulene vært gode. Lars

Hva mer kan egentlig gå galt med et hjulsett :-)

Harald D

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: Harald_D] #2681740 18/09/2021 22:41
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Harald_D

Hva mer kan egentlig gå galt med et hjulsett :-)

Harald D

Ganske mye mer som kan gå galt enn noen mindre kast og et ødelagt lager. Hva mener du?

Lars

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: sirsondre] #2681744 19/09/2021 06:07
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Ganske mye mer som kan gå galt enn noen mindre kast og et ødelagt lager. Hva mener du?

Lars
Kast i felgen og ødelagt lager er mer problemer enn jeg noen gang har opplevd på samme hjulsett. Og det på nye hjul ila én (?) sesong? Vil tro det er noe sånt Harald_D er inne på også...

Jeg synes det er en prestasjon å være fornøyd med hjulsett OG med servicen du får, når du selv sier at du må mase på de hver gang du har ting inne på reperasjon.

Re: Nytt hjulsett - erfaringer med Light Bicycle? [Re: yolo] #2681760 19/09/2021 09:07
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: yolo

Jeg synes det er en prestasjon å være fornøyd med hjulsett OG med servicen du får, når du selv sier at du må mase på de hver gang du har ting inne på reperasjon.

3 sesonger med hjulsettet. Vært inne 2 ganger totalt og nå siste gang bygger de det om (evt bytter det ut) på eget initiativ siden de innser at noe må være galt. Derfor er jeg fornøyd med service.
De andre 2 hjulsettene jeg har kjøpt har vært helt problemfrie.

Lars

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå