Tror ikke vi skal trekke konklusjonen på et hjulsett basert på testene til Hambini.
Det mener jeg personlig er veldig lurt. Personlig prøver jeg å referere til Hambini i ordlag som "Om man stoler på Hambini ..." eller "I følge Hambini ..." eller lignende. Den enkelte må gjøre sin egen kildekritikk, og det er viktig at Hambini er én ingeniør. Angivelig med en ganske relevant CV ... om man stoler på Hambini. Og ett av hans viktigste poenger, er også det jeg personlig synes taler mest mot han. Nemlig at ingeniør-avdelingene til sykkel/hjulprodusenter er
bittesmå sett opp mot mange tradisjonelle selskaper som løser sykkelrelevante oppgaver (aerodynamikk, friksjon, etc).
Men han er også selv basically én mann, det er jo verdt å huske på. Angivelig en ganske smart en, i følge seg selv.
Uansett så er det bra at en med tilsynelatende god innsikt i aerodynamikk utfordrer bransjen og sier de stort sett bare snakker piss når det gjelder aeroegenskapene til diverse hjulsett.
Helt enig. Jeg synes Hambini er god underholdning, og hans eksistens og etterhvert popularitet på YT bidrar forhåpentligvis til at de store selskapene fokuserer mer på reell ytelse enn rene gimmicks, da de etterhvert vet at det faktisk er noen, som angivelig vet hva de prater om, som står klar til å eksponere løgner ovenfor kjøperne. Hambini har vist at man kan få følgere på YT av å drive med dette. Kanskje baner det etterhvert også vei for litt større grupper fysikere, som også klarer å formidle budskapene med en høyere grad av troverdighet/seriøsitet. For all del, jeg synes Hambini er morsom, men jeg forstår veldig veldig godt de som virkelig
ikke synes han er morsom.
Personlig har jeg ingen grunn til å
ikke stole på Hambini. På en annen side hadde jeg ingen grunn til å
ikke stole på FLO heller, inntill Hambini slaktet de, og refererte til de som en duo av "kjøleskap-ingeniører"

For alle oss som ikke driver med fysikk/aerodynamikk som profesjon, er desverre aerodynamikk såpass ubegripelig at det er vanskelig å etterprøve påstander. Og Hambinis påstander går som regel stikk i strid med ingeniørene til de ulike selskapene. Ingeniører som tross alt jobber med dette på fulltid.
Men allikevel tillegger jeg Hambini en hel del troverdighet på flere områder, fordi jeg synes argumentasjonen virker "plausibel". Eksempelvis at produsenter av keramikk-stål-hybride kulelager (Eks. CeramicSpeed og Kogel) hovedsaklig er bullshit, fordi de med meget små ingeniøravdelinger lover gull og grønne skoger som de store kulelagerprodusentene (med
vesentlig flere ingeniører, og vesentlig lengre erfaring) mener ikke fungerer. Ta eksempelvis svenske SKF. De omsetter for 80 milliarder svenske kroner, har over 40.000 ansatte og over 100 års erfaring. Om CeramicSpeed med sine 20-30'ish ansatte virkelig hadde klart noe ikke den etablerte kulelagerindustrien klarer, så burde det eksistert ett marked de kunne tjent milliarder i, fremfor å produsere kulelagre til syklister, og omsette for drøye 5 millioner kroner årlig. Nå tar jeg noe forbehold om tallene (ansatte og omsetning) for CeramicSpeed. De er ett lite ikke-notert selskap, så troverdig nøkkelinformasjon er ikke like lett å oppdrive som for etablerte selskaper.
Alt bør tas med to klyper salt, spesielt aerodynamikk. Jeg har fulgt lenge nok med på Formel1 til å flere ganger ha sett de teamene, med hundretalls millioner (av og til milliarder) i budsjetter, som er i besittelse av supercomputere som scorer ganske høyt på lista over verdens kraftigste, samt store team av topp betalte fysikere, si ting som:
- "Vi har havna i ett høl, hvor vi rett og slett ikke forstår hva som er galt med bilen".
- "Vi sliter med korrelasjon fra CFD til vindtunnel"
- "Vi sliter med korrelasjon fra vindtunnel til bane"
Jeg har derfor vanskelig for å se for meg at hverken FLO, Zipp, ENVE, DT Swiss eller Hambini alltid har full forståelse av hvordan aerodynamikk over en sykkel/syklist fullt ut virker. Men alle forstår det sikkert bedre enn meg, og jeg synes uansett dette er veldig god underholdning