Trenger råd og tips fra alle de vise og kloke forummedlemmene her. Det burde være ganske enkelt å skaffe seg en sykkel for pendling og tur, men etter å ha fundert på dette i over et år så har jeg havnet i en tilstand av apati og beslutningsvegring.
Jeg har kommet til at jeg muligens skal ha en lett touring-sykkel med bukkestyre. Må oppfylle følgende krav:
* Komme med eller ha mulighet for skikkelige skjermer. Er allergisk mot plast-jalla-drittskjermer
* Vil ha dynamo hub og tilhørende lys
* Må ha feste for bagasjebrett bak.
* Bør ha mulighet for rack foran også, helst av typen porteur rack. Se f.eks
denne * Må ha plass til skikkelige dekk av litt størrelse. Bør ha plass til 700x40c og skjermer
*skivebrems såklart
Det viser seg å være overraskende vanskelig å finne noe som matcher dette. Ofte faller de jeg finner i typen heavy duty touring sykler, som f.eks Kona Sutra, Specialized Awol, o.l. Eller de blir litt vel mye hipster, f.eks
Pelago Stavanger Commuter og
Creme La Ruta Rando. Disse synes jeg blir litt vel tunge for mine behov.
Det nærmeste jeg har kommet så langt er nok
Breezer Doppler Team , men den kommer med 650b. Kan selvsagt skaffe et nytt hjulsett hvis jeg virkelig vil, men tid og penger osv.
Et annet alternativ er
Cube Nuroad Race FE , men denne mangler feste for front rack.
Kanskje beste alternativet jeg har sett så langt er
Jamis Renegade , men ikke lett å skaffe i Norge.
Noen tips til andre sykler jeg burde se på i denne kategorien? Bør også være mulig å få kjøpt i Oslo-regionen uten for mye styr. Altså enten LBS, eller fra en nettbutikk som sender til Norge.
På forhånd takk.