Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Compass Bon Jon Pass slangeløst på Hunt-hjul?

Compass Bon Jon Pass slangeløst på Hunt-hjul? #2550925 30/04/2019 11:51
BetongApe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har prøvd i noen uker nå å få Bon Jon Pass til å holde på lufta på et par Hunt 4Season Disc Road. Det virker kul umulig å få dem til å holde tett. Jeg må pumpe opp for hver tur, de holder ikke en tur på en time eller å stå parkert en arbeidsdag. Jeg er ganske nær å gi opp og kjøre med slanger.

Jeg prøvde først med Blue Cure, for deretter å tømme ut guffa og fylle på Orange Seal i stedet. Jeg vasket ikke dekkene eller jobbet veldig hardt for å få bort rester av Blue Cure, men siden begge er latexbaserte burde vel ikke det være noe problem. Hva gjør jeg galt? Det lekker gjennom mikrohull i sideveggene og iblant mellom felg og dekk. Jeg pumper til 3-4 bar, ikke mer. Er det noen som har fått denne kombinasjonen av dekk og slange til å holde tett, og som har tips?

Re: Compass Bon Jon Pass slangeløst på Hunt-hjul? [Re: BetongApe] #2551192 01/05/2019 13:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper du får svar fra noen med erfaring med dekkene.

Har merket meg at Bon Jon Pass ikke omtales som Tubeless eller Tubeless Ready, men Tubeless Compatible. Dekkantene skal være utformet for å skape vakuum mot felgkanten, men gummien i dekket holder i utgangspunktet ikke på luften. De tynne sideveggene må mettes av guffe for å unngå lekkasje.

Alt jeg har sett av tester bekrefter at lekkasje i sideveggene er et problem, selv ved bruk av grove Orange Seal, som anbefalt av Compass.

Jeg vet ikke om utgavene med fargede sidevegger skiller seg fra den helsvarte. Som kjent har ikke industrien kommet frem til gode løsninger for å gjøre smale dekk med tanwall tilstrekkelig tette for slangeløst oppsett. Med 35 mm vil jeg tro Bon Jon Pass er akkurat på grensen til hva som fungerer slangeløst med tanwall og egnet lufttrykk. Opp mot 4 bar/60 PSI, som er maksimum anbefalt av Compass, minstenker jeg i praksis blir for mye.

Om Orange Seal ikke er tilstrekkelig, ville jeg kanskje prøvd Stan's Race Sealant for å tette sideveggene.

Re: Compass Bon Jon Pass slangeløst på Hunt-hjul? [Re: BetongApe] #2552343 06/05/2019 09:10
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg vurderte disse dekkene sjøl. Dekket kommer i fire versjoner, standard og ekstra lett, samt sort eller gummifargede sidevegger. Det var en av de fire som det var bedre erfaringer med som slangeløst enn andre. jeg minnes ikke hvilken det var, men jeg innbiller meg at det kunne være standard i sort. Samtidig kan det være tilfeldigheter som utgjør forskjellen i erfaringer. Dekkene blir produsert av panaracer i japan, og jeg har forstått at det er store forskjeller fra dekk til dekk på panaracers egen gravelking-serie.

Sånn generelt kan det være at problemet blir bedre med bruk. Jeg har selv erfart at lette terrengsykkeldekk ikke holder tett i begynnelsen, men etter mange påfyll med guffe og luft så blir det tett til slutt.

Re: Compass Bon Jon Pass slangeløst på Hunt-hjul? [Re: BetongApe] #2552937 08/05/2019 10:58
BetongApe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Mja, forhjulet begynner å skjerpe seg nå. Bakhjulet er blitt marginalt bedre, men må fortsatt pumpes før hver tur. Kanskje jeg skal gi det litt til, men jeg hadde ikke regnet med mange uker med daglig bruk for å kjøre dem inn.

Re: Compass Bon Jon Pass slangeløst på Hunt-hjul? [Re: BetongApe] #2552942 08/05/2019 11:18
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du får bare passe på med jevne mellomrom at du fortsatt har guffe i dekket.

Moderator  support, Valentino