|
Problemer med Mavic Aksium Disc
|
Problemer med Mavic Aksium Disc
29/04/2019 21:19
|
vetleg
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
I fjor på denne tiden oppdaget jeg en ulyd i sykkelen min. Trodde først dette var fra kranken, men lyden kom uavhengig av om jeg tråkka eller ei. Fant ut at det var noen eiker på bakhjulet som var litt løse. Lyden minner litt om en basketball som spretter. Stramma noen eiker og har hatt lite problemer siden. Helt fram til for ca en måned siden.
Da hadde jeg sykkelen på service på anton sport (er en caad12). Mekanikeren der sa at hjulet var ekstremt skeivt og han hadde retta det, men det var et høydekast han ikke fikk fiksa uten å bygge opp hjulet på nytt. Jeg tok tilbake med sykkelen med høydekastet (jeg hadde jo ikke merka noe til det før), men det var uholdbart å sykle på. Vurderte å kjøpe nytt, men leverte det hos Sørensen, og de fikk jaggu retta det til tilnærmet perfekt. Men nå har det basketlyden kommet tilbake. Jeg har sjekka etter kast, og det er tilnærmet ingenting, men jeg kjenner at noen av eikene er veldig løse.
Så poenget: kan jeg klage på dette, eller noe sånt? Det klinger jo rart i mine ører, jeg bare synes det er rart at jeg skal ha så mye problemer med det tilnærmet mest bombesikre hjulsettet som finnes av lavpris-hjulsett. Jeg veier 84kg, så er ikke lett, men ikke den tyngste rytteren som har dundra på et mavic aksium-hjuø heller. Eller må jeg lære meg å stramme hjula sjøl? Eller må jeg bare sende dem på verksted igjen? Har egentlig ikke lyst til å ha 600+ kr i måneden som fast hjulrettingsbudsjett liksom...
Edit: fiksa ortografi
Redigert av vetleg; 29/04/2019 21:35.
|
|
|
Re: Problemer med Mavic Aksium Disc
[Re: vetleg]
29/04/2019 22:06
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
er virkelig aksium bombesikre? mine ble i alle fall skjeve så godt som med en gang, og lagrene føltes heller ikke særlig fine ut etter noen måneders bruk. (nå skal det sies at jeg er forbannet av lagergudene, for ingen lagre varer mer enn noen måneder her i huset, enten de er montert i kranken, hjulene, bilen, styrelageret, blenderen, drillen, toalettet, osv)
kast dem på sjøen og kjøp noen ordentlige hjul, som er laget for noe annet enn å være billigst.
|
|
|
29/04/2019 22:29
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Om det er flere eiker som "løsner" regelmessig, så bør du kanskje heller lære deg å bygge hjul, enn å bare rette hjul. Kan være at Anton var inne på noe, men at Sørensen "hacka" det til(?)
Forskjellen på å stramme ett hjul og å bygge ett hjul er jo ... epler og epler. Spørs bare hvor omfattende du ønsker å få det fiksa.
Du kan stramme opp alle eiker som forårsaker det kastet (si det er 6 eiker), og dermed "fikse" det kastet. Men da kan du også ende opp med 6 eiker som har massivt høyere eikespenn enn resten. Og slike ting kan skape problemene du opplever, med at eiker "løsner" igjen. Å gjøre det "skikkelig" innebærer å fikse kastet samtidig som du utligner eikene slik at eikespennet i hver eike er tilsvarende lik. Da må du sannsynligvis fikse på "alle" eikene, og jeg tipper det er det Anton mente med å "bygge på nytt".
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
30/04/2019 05:47
|
vetleg
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Spennet i de eikene som er løse er merkbart mindre enn i de andre eikene. Får bare lære meg å fikse det selv, men ligger også i planene å kjøpe nytt hjulsett i løpet av denne sesongen. Ble litt upassende akkurat nå, siden jeg skal sykle enebakk rundt i morgen, men det er altså ikke noe særlig merkbart kast nå, men det kommer "basketlyd" og jeg kjenner at noen eiker er løsere enn andre.
Takker for svar!
|
|
|
30/04/2019 06:34
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Mitt aksiumhjul har samme problemet. Men eikene har nå korrodert fast og siden det faktisk er ganske rett gjør jeg ikke noe. Vurderer å kjøpe en karbonfelg fra kina å få noen til å bygge nytt hjul av det. Navet skal visstnok være bra og servicevennlig.
|
|
|
[Re: vviz]
30/04/2019 08:35
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
Om det er flere eiker som "løsner" regelmessig, så bør du kanskje heller lære deg å bygge hjul, enn å bare rette hjul. Kan være at Anton var inne på noe, men at Sørensen "hacka" det til(?)
Du kan stramme opp alle eiker som forårsaker det kastet (si det er 6 eiker), og dermed "fikse" det kastet. Men da kan du også ende opp med 6 eiker som har massivt høyere eikespenn enn resten. Og slike ting kan skape problemene du opplever, med at eiker "løsner" igjen. Å gjøre det "skikkelig" innebærer å fikse kastet samtidig som du utligner eikene slik at eikespennet i hver eike er tilsvarende lik. Da må du sannsynligvis fikse på "alle" eikene, og jeg tipper det er det Anton mente med å "bygge på nytt". Hjulet det er snakk om var korrigert sideveis, men høydekast var ikke korrigert. Derfor hadde hjulet heftig høydekast, vi slapp hjulet ned og bygget det på nytt. -Hilsen Kim Sørensen Sykler
|
|
|
[Re: thewizard]
30/04/2019 08:52
|
vetleg
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, som jeg sa, da jeg fikk tilbake hjulet fra dere var det jo helt snorrett, så for min del mener jeg ikke at noen av de stedene jeg har levert hjulet har gjort noe feil. Og takk for oppklaring, er jo greit at folk vet at hjulet faktisk er strammet opp fra bunn av. Men med tanke på at hjulet får skryt av å rulle godt og tåle mye, er det jo litt dumt at eikene løsner støtt og stadig.
De eikene som er løse, dvs de bøyer deg bare jeg tar på dem uten kraft; kan jeg trygt stramme disse litt? Det er bare eiker noen steder på skivesiden av hjulet som er løse, de på drivsiden kjennes mye strammere.
Redigert av vetleg; 30/04/2019 08:53.
|
|
|
30/04/2019 22:05
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ja, som jeg sa, da jeg fikk tilbake hjulet fra dere var det jo helt snorrett, så for min del mener jeg ikke at noen av de stedene jeg har levert hjulet har gjort noe feil. Og takk for oppklaring, er jo greit at folk vet at hjulet faktisk er strammet opp fra bunn av. Men med tanke på at hjulet får skryt av å rulle godt og tåle mye, er det jo litt dumt at eikene løsner støtt og stadig.
De eikene som er løse, dvs de bøyer deg bare jeg tar på dem uten kraft; kan jeg trygt stramme disse litt? Det er bare eiker noen steder på skivesiden av hjulet som er løse, de på drivsiden kjennes mye strammere.
At de er løse "noen steder" på disc-siden er feil. Alle skal være tilsvarende stramme som de andre på samme side. Men at samtlige eiker på skivesiden jevnt over ikke er like stramme som de på drivsiden, det er helt riktig. Eikespennet på drivsiden er i størrelsesorden dobbelt så stort som på skivesiden. På framhjulet er det motsatt, der har skivesiden strammest eiker, men forskjellen mellom sidene er ikke like stor på framhjulet som på ett bakhjul. Årsaken er vinkelen eikene går i fra felgen og ned til innfesting i navet. Du vil se at eikene på drivsiden tar en mye "rettere" linje nedover til navet enn eikene på disc-siden, som dras mer ut til siden (og tilsvarende (men motsatt) i framhjulet). Så for å holde felgen sentrert over navet, slik at dekket blir stående "sentrert" i sykkelrammen din, så gjøres det slik.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
01/05/2019 04:56
|
vetleg
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for forklaring! Får bare kjøre på det sånn som det er i dag og se om jeg blir klok på det senere. Jeg må vel strengt tatt ha utstyr for å sjekke at felgen er sentrert over navet før jeg går i gang med ordentlig rettejobb uansett.
|
|
|
01/05/2019 22:03
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Å sjekke akkurat sentreringen av felg, er den delen som kanskje krever minst spesialverktøy. Om du setter hjulet i ramma, så vil du se om det er "høvelig greit". Om du vil sjekke mer nøyaktig kan du legge hjulet ned på ett "rett" plan, eksempelvis en sånn induksjonskoketopp med glassplate (om man antar at den er rimelig rett). Så balanserer du hjulet på navets endekopp, bruker målebånd (eller skyvelær helst), og måler avstanden fra felgkant ned til plata. Så snur du felgen og gjør det samme. Roter gjerne felgen og gjør målingen flere steder rundt, for å fjerne feil som evt. forårsakes av at hjulet ikke er helt rett. Avstanden fra felgkant og ned til planet dette hviler på bør være "relativt" lik på begge sider. Hva som er "godkjent" feilmargin er jeg usikker på, men mener å ha hørt at dish-toleranse innenfor 1mm er ansett som "greit nok"(?) EDIT: Veldig få ting her i verden er "helt rette". Ett hjul er jo intet unntak. Det handler om å få de ulike retningene til å bli "rette nok". Akkurat hva som er "rett nok" kan sikkert diskuteres i det vide og det brede, og delvis være en subjektiv sak. Men jeg mener ihvertfall å ha hørt en tommelfingerregel om at man bør tilstrebe toleranser som er innenfor: - Sideveis skjevhet: Maks 0.2mm - Høydeskjevet: Maks 0.5mm - Dish-skjevet: Maks 1mm Har ikke selv nok erfaring til å mene noe om det er fornuftig eller ei. Har bygd to hjulsett, og da har jeg operert med de verdiene der. Det ene hjulsettet har gått i ett år, fungerer fortsatt helt fint, ingen eiker har løsnet, og det har aldri vært behov for å rette det. Det andre hjulsettet har jeg kjørt under 15 mil, så der er det litt tidlig å konkludere enda 
Redigert av vviz; 01/05/2019 22:07.
|
|
|
|
|