Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Big green egg - eller andre tilsvarende griller?

Big green egg - eller andre tilsvarende griller? #2550466 29/04/2019 05:46
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sommeren nærmer seg, og min gode gamle Weber har gjort nytten sin. At den alltid har stått ute under sin litt for tynne regnfrakk har ikke bidratt positivt for helsen dens, og nå nærmer det seg slutten, dessverre.

Det jeg vil ha er grill, samt muligheten for ordentlig barbeque a la røyking i lang tid med god temperaturkontroll. Og jeg har tidligere også sett på big green egg, men er de verdt det? Vi snakk 10k NOK raskt for en størrelse som er stor nok. Plusset er selvsagt all-purpose-grill, den er hardfør - og tilsynelatende lett å jobbe med basert på reklamen i hvert fall.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: eOpseth] #2550841 30/04/2019 08:11
S
syre Offline
Petrus
Petrus
S
Jeg kjøpte en BGE XL på Black friday i høst og har brukt grillen noen ganger i løpet av vinteren. Overgangen fra min Weber gassgrill var overraskende stor. Fantastisk crust på kjøttstykkene og lukten av skikkelig brunet kjøtt er helt nydelig.

God temperaturkontroll ned til 150 grader, har ikke testet noe særlig enda lavere enda. Kjøpte også en plate setter for indirekte grilling. Får temperaturen lett over 500 grader så den kan finfint brukes som pizzaovn. Tar kort tid å fyre opp, på 20 minutter kan jeg fint grille pølser og burgere. Bruker litt lengre tid på å justere inn temperaturen stabilt på lav temp til røyking og langtidsgrill av store kjøttstykker. Når jeg er ferdig grillet lukker jeg lufttilførselen og kveler glørne slik at resterende grillkull kan tennes igjen ved neste grilling.

XL er selvfølgelig unødvendig stor for en familie på 5, men likte muligheten til å tromme til stort selskap og plass til virkelig store kjøttstykker ala pattegris o.l. I tillegg var prisen på XL med Eggnest og -mates på kampanje omtrent lik str L uten tilbehør. Ville ikke kjøpt mindre enn L hvis du skal bruke den til hverdagsgrilling. Vil tro M egentlig har nok plass til ett stort kjøttstykke, men blir litt snau hvis du skal grille mange burgere, pølser eller lignende.

Opplevd byggekvalitet er svært bra. Jeg kommer ikke på noe som jeg ikke er fornøyd med, kun at jeg manglet grillhansker de første gangene jeg brunet kjøttet og brant meg når jeg skulle snu kjøttstykket, samt at jeg var redd for at dunjakka skulle smelte på ermet.

Redigert av syre; 30/04/2019 08:12.

Menn som drikker te hugger ikke ved.
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: eOpseth] #2550885 30/04/2019 10:02
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har ikke noe førstehåndserfaring. En kompis av meg har Jula sin versjon. Han er godt fornøyd med sin, og jeg har inntrykk av at han bruker den ofte. Men jeg ser han også bruker gassgrillen innimellom, så kamadogrill er kanskje ikke grillen du fyrer opp hvis du skal ete om en halvtime.

Hvis man skal kjøpe grillen for å røyke, så koster vel ikke en røykboks all verdens i innkjøp eller å lage en sjøl.

Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: Paulus] #2550903 30/04/2019 11:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Paulus

Hvis man skal kjøpe grillen for å røyke, så koster vel ikke en røykboks all verdens i innkjøp eller å lage en sjøl.

Dette har jeg gjort etter denne oppskriften:
https://www.klikk.no/mat/spise/slik-lager-du-en-roykeovn-2528312

Planen var å den store Weberen som røykskap og så bare lede røyken inn med en slange. Problemet er at jeg ikke finner noen rimelig dings som kan skyve luft i flere timer. Oppskriftens forslag om å bruke en pumpe for badeleker funker ikke siden disse kneler etter ca 15 minutters kontinuerlig drift. Ingen billige kompressorer er heller laget for kontuinuerlig bruk. Forslag?

Ikke meningen å kuppe tråden, men det er jo relatert.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: eOpseth] #2550904 30/04/2019 11:09
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Absolutt relatert så no hard feelings, og jeg hører gjerne også om innspill der (aka tenkt tanken jeg også).

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: GeirK] #2550916 30/04/2019 11:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hva med en billig biltema kompressor? må det være trykkluft? Hva med å bare montere en billig vifte til å blåse igjennom? kjølevifter til pc koster jo knapt penger og kan gå i åresvis uten stopp.

Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: Paulus] #2550927 30/04/2019 11:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Paulus
Hva med en billig biltema kompressor? må det være trykkluft? Hva med å bare montere en billig vifte til å blåse igjennom? kjølevifter til pc koster jo knapt penger og kan gå i åresvis uten stopp.

Man skal gjennom noen meter slange så det kreves litt trykk. Billige Biltemakompressorer kan bare opereres i 15 minutter kontinuerlig. Jeg prøvde med en hårtørker med kaldluftsfunksjon, men den overopphetet og skrudde seg av ganske fort.

Kjølevifte til PC er en god idè, da. Skal jammen prøve det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: GeirK] #2550930 30/04/2019 11:56
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Det er jo ikke store luftmengden som trengs, så en hvilken som helst "snekkerkompressor" vil jo egne seg, den trenger ikke gå kontinuerlig da man struper ned med en ventil. Så starter kompressor når trykket i tanken er under 6 bar.

Men jeg tenkte også umiddelbart på en PC vifte satt i ett rør, som da skyver røyk inn i røykkammeret.

Ståle
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: stalsan] #2550958 30/04/2019 12:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stalsan
Det er jo ikke store luftmengden som trengs, så en hvilken som helst "snekkerkompressor" vil jo egne seg, den trenger ikke gå kontinuerlig da man struper ned med en ventil. Så starter kompressor når trykket i tanken er under 6 bar.

Aha. Da skjønner jeg litt bedre hvordan det virker.

- Robert Green Ingersoll
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: GeirK] #2551300 01/05/2019 21:41
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V

Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: vortex surfer] #2551329 02/05/2019 06:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: vortex surfer

Takk for tips. Skal nok blåse inn i et mye mindre rør, men det er relativt enkelt å lage en overgang. Det spørs om det gjør noe med "kontinuerlig drift" siden det vil gi mye større motstand og langt mindre kjøling.

- Robert Green Ingersoll
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: stalsan] #2551632 02/05/2019 22:03
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stalsan
Det er jo ikke store luftmengden som trengs, så en hvilken som helst "snekkerkompressor" vil jo egne seg

Se etter en støysvak(lydløs) kompressor. Noen bråker noe infernalsk (min inkludert).

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Big green egg - eller andre tilsvarende griller? [Re: eOpseth] #2551896 03/05/2019 19:20
L
LT Stonez Offline
Medlem
Medlem
L
Er jo bra tilbud på Elkjøp som har Q3000 til 3795kr
Jernia har Q2000 til 2995kr. Begge inkl stand.
Blir den minste på meg, da den største blir litt vel overkill.
Kjøpte steke panna som fåes kjøpt til dem idag også, perfekt til egg&bacon sopp løk reker og andre mindre ting man vil ha på grillen😊 kjøpte også en grønnsaks grillkurv så nå kan bare grillsesongen starte 🍖🥩🍤

https://www.elkjop.no/cms/ukens-kampanje/ukens-kampanje/
https://www.jernia.no/hjem-og-hage/grill/gassgrill/c/1701
https://www.jernia.no/hjem-og-hage/grill/grillutstyr/weber-st%C3%B8pejernsplate-q%C2%AE2000serien/p/58012037

Moderator  support