Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kirkenes-Trondheim

Kirkenes-Trondheim #2548441 19/04/2019 11:46
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 5
D
dmode Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 5
Hei - trenger råd/tips i fbm langtur. Jeg er erfaren syklist, men ikke fra langturer.
I juli tenkte jeg å slenge meg med et følge (to stk) som skal sykle Kirkenes-Trondheim. Dette er erfarne syklister fra Canada, der de har ca skissert reiseruten, og jeg da blir litt kjentmann. Fokus er på naturopplevelse og "slow biking", og vi skal bo de fleste nettene i telt. Dagsetapper blir mellom 70 og 150 km, alt avhengig av være og vind, og dagsform. Vi kommer til å snirkle oss gjennom Vesterålen og Lofoten, og bruke litt ekstra tid her (topptur). Kanskje legger vi inn noen øyer på Helgelandskysten også.
De har med seg hybrid/grusracer-type tursykler, og vil pakke i vesker. Jeg vurderer en ren landeveissykkel, og har lyst til å dra henger (enhjuls transporthenger). Hva er pluss/minus med ulike løsninger?
Andre tips og triks mottas også gjerne, så poster jeg tekst og bilder, pakkeliste, oversikt over etappene, og deler erfaringer fra turen vår på disse sidene etter hvert.

Re: Kirkenes-Trondheim [Re: dmode] #2548445 19/04/2019 12:34
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 333
Hurricane Hal Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2007
Innlegg: 333
Følg med her : Sira's Verden

Kommer med ny, digital bok ganske snart nå. Kanskje får du svar på mye der.


Long distance man
Re: Kirkenes-Trondheim [Re: dmode] #2548448 19/04/2019 12:55
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249
K
Kardam Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249
Ethjulshenger og landeveisykkel; sjekk ut at du har lav nok giring med ferdiglastet henger i motbakker. Bruker selv en Bob Yak.
Yttersiden av Senja og Andøya er obligatorisk. FV 815 til Leknes er flott og lite trafikk. Fiskebåt som tar med sykler fra Ballstad til Nusfjord, et fint avbrekk. Og hele FV17 på Helgelandskysten.


Grusgubbe og langtursyklist
Re: Kirkenes-Trondheim [Re: dmode] #2548464 19/04/2019 15:20
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Låg nok utveksling kan bli eit problem. Det er heller ikkje sikkert at sykkelen vil kjennast særleg trygg med hengjar. I så måte vil ein tohjulshengjar à la Burley Nomad vera betre.

Eit tilleggsargument mot hengjar er at han kan koma i vegen når du syklar i gruppe.

Kva med å sjå om du kan få montert bagasjebrett (kanskje Fly eller Disco frå Tubus) og eventuelt bytta krank og/eller kassett?

Redigert av dagfink; 19/04/2019 15:21.
Re: Kirkenes-Trondheim [Re: dmode] #2548494 19/04/2019 19:37
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249
K
Kardam Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249
Har brukt etthjulshenger på landeveisykkelen. Stabiliteten er ikke noe problem.
Men for meg er giringsutvekslingen den store stygge ulven. På langtursykling over mange dager med full oppakning(telt og mat) bruker jeg utveksling på 22 foran og 34 bak på 700 38C.
Men har alltid lette nok gir for klatringer på 10-12% med 18 kilo bagasje og motvind.


Grusgubbe og langtursyklist
Re: Kirkenes-Trondheim [Re: dmode] #2548496 19/04/2019 19:48
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249
K
Kardam Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249
Viktigste på en skikkelig langtur er ikke å ha for knapt tidsskjema. Men sette av ekstra tid til opplevelser som dukker opp. Kunne subbe unna mange mil en dag, for deretter ta andre opplevelser neste dag. Har syklet fra Nordkapp og sydover, men fant ut at jeg mangler for mye av opplevelser i Finnmark. Så ny start fra Kirkenes og 14 dager til Alta vi mange omveier. Så jage kilometere hver dag er ikke lykken.


Grusgubbe og langtursyklist

Moderator  support, Valentino