Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Det var dette med innewatt og utewatt... igjen

Det var dette med innewatt og utewatt... igjen #2548211 17/04/2019 17:05
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Ser det har vært noen tråder om dette tidligere, men nå er forskjellen så stor at jeg stiller wattmåleren i tvil.

Saken er som følger at jeg har brukt 3 forskjellige KICKR (garanatibytte x 2, jeg var en av de) som alle var konsistente på watt så lenge de varte, så jeg har full kontroll på innewatten som sådan.

Rolig innewatt stemmer godt med (helt ny) wattmåler ute, det er en Stages. Men det er når jeg drar på forskjellen virkelig syntes. I går kjørte jeg 4x10 min med SweetSpot-puls på 4.3 W/kg (med mine skarve 72 kg kroppsvekt). Mens inne har jeg klart å holde 4.0 W/kg FTP (da kjørt en hel time sammenhengende ritt innendørs)

Da er det lett å gjette seg til at ute-ftp bør være ~4.5 W/kg, men kan det være såpass stor forskjell ute og inne? 4.0 til 4.5 W/kg?

Fokus i vinter har vært O2-bolker og SS-bolker, og jeg vet at inne-FTP har steget jevnt og trutt i vinter, og jeg sluttet sist sessong med en ute-ftp på ~4 W/kg.

Snill wattmåler ute? Er det forskjell på målingene med Stages vs Kickr?

Og ikke minst - dette ødelegger jo hele Strava-oppsettet med Wattkurve.... ICON_BLUSH

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Det var dette med innewatt og utewatt... igjen [Re: eOpseth] #2548232 17/04/2019 18:29
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Heller ikke uvanlig å ha forskjell i watt pr bein. Jeg tråkker ca 48/52 venstre/høyre målt på forskjellige wattpedaler og når Stages ganger opp venstre med 2 blir det litt feil. Dvs selv om Stages viser helt riktig vil det pga ujevn belastning mellom beina vise 4% feil. Hvis den i tillegg skulle vise et par % feil i tillegg så baller det på seg.

Uansett ikke så viktig hva måleren viser så lenge den viser konsekvent det samme hver gang. Bare ta en ny ftp test hvis det er viktig for deg så får du de tallene du skal forholde deg til nå fremover. Og neste gang rullesesongen starter så setter du opp Stages som wattmåler så er du sikker på at watten blir den samme.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Det var dette med innewatt og utewatt... igjen [Re: eOpseth] #2548936 22/04/2019 18:30
Pål_pot Offline
Fersking
Fersking
Stages måler rett etter skoen mens kicr måler etter kjedet med et snitt av pedalene. Alt tap i kjedet og overføring til kassetten vil bli en liten forskjell.
Jeg har neo og vector pedaler selv. Vil også tro at om man har et dårlig rundtråkk vil dette gi store forskjeller kontra måling på kassetten.
Når man måler i krank arm vil man få en watt tilsvarende hvor hardt man trykker ned. Har man derimot et dårlig rundtråkk og glemmer å løfte det andre beinet skikkelig vil man bruke litt av watt'en fra det andre beinet til løfte det passive beinet. Dette tapet på trekkes fra før man sitter igjen med den watt som faktisk gir fremdrift. Måler man på kassetten vil man sitte igjen med effektiv watt som faktisk blir fremdrift.

Bare for å overdrive. Om man aktivt holder igjen pedalen som går opp mens man tråkker hardt på pedalen som går ned vil man bruke masse krefter men måleren på kassetten vil ikke måle mye watt fordi det ene beinet utligner det andre.
Jeg har også større avvik når jeg klemmer til hardt. Mistenker at det blir slik fordi rundtråkket mitt blir dårligere og dårligere jo mer syre jeg får. Kanskje jeg stamper mer på pedalen og glemmer at det er et bein på rundt 20 kg som hviler på den andre pedalen

Er det lett er det ikke gøy
Re: Det var dette med innewatt og utewatt... igjen [Re: eOpseth] #2548939 22/04/2019 18:44
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sett opp Stages som wattmåler også inne, så unngår du forskjellige målere. Hvis du bruker Zwift er dette enkelt å gjøre via f.eks Companion/PC.

Uten å ha gått veldig vitenskapelig til verks så er min erfaring at wattverdiene ute blir ganske annerledes enn innendørs, uansett. Det gjelder nok særlig på litt korte distanser (pluss/minus 4 min), hvor det rett og slett er mye enklere å få opp watten ute enn inne på rulla.

Det har nok både sammenheng med at ute kan du enklere veksle mellom å stå og sitte og at psykisk sett er det mye enklere å gjennomføre en 4 min bakke utendørs enn å sykle ett 4 min drag inne.

Re: Det var dette med innewatt og utewatt... igjen [Re: eOpseth] #2549062 23/04/2019 09:04
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Bruker du Strava som log? Den underrapporter ift original fil

Re: Det var dette med innewatt og utewatt... igjen [Re: eOpseth] #2549081 23/04/2019 09:29
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det gjør jeg, men hva mener du med underrapportering?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway

Moderator  support