|
|
Rømme til fjells
|
Rømme til fjells
15/04/2019 21:04
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tenker å reise to uker til fjells i sommer, hvor jeg bare kan være meg. Må ha et sted med mobildekning, som ved Tinnhølen på Hardangervidda. Tar med fiskeutstyr, mobil, powerbank, bok og kamera. Turmat og godt med drikke er avgjørende. Regner med noe ørret. Har fikset transport ned grusveien fra Dyranut til Falkabu, dersom det blir Tinnhølen. Utfordringen er å bære alt 3-5 km videre inn på vidda. Jeg kan gå et par turer siden avstanden er kort. Andre forslag? Ønsker meg ned mot Kleivhovdtjønnan (5-6 km), ev på nordsiden av Tinnhølen, derfra gå videre til Kleivhovdstjønnan fra andre siden. Skulle hatt en sherpa https://ut.no/stedsnavn/491971/tinnhylen og https://ut.no/stedsnavn/66257/kleivshovdtjrnaneVil lenger inn men trenger da bærehjelp.
Redigert av Scottlized; 15/04/2019 21:38.
|
|
|
Re: Rømme til fjells
[Re: Scottlized]
15/04/2019 21:54
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Pakke så det går an å bære og ev. proviantere på DNT-hytter?
|
|
|
[Re: JoachimV]
15/04/2019 22:05
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Turmaten er noe volum, men ikke tungt. Er ganske glad i Solo, som kan bli en utfordring. Kun betjente hytter som har det. Å ligge i nærheten av en betjent hytte er bra, men ikke så nært at alenefølelsen forsvinner. Kan proviantere, spise middag og ta to-tre halvlitere. Ellers har jeg med Jæger. Liker meg ved Kvenna og Krokvatn, men ikke mobildekning der.
I Nore og Uvdal statsallmenning er det for mange private vann og svindyre fiskekort, så ikke på de trakter jeg helst vil.
|
|
|
19/04/2019 17:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Mat veier, tørrmat veier. Det er jo også OK å ha noe annet, spekemat og sjokis f.eks alt etter hva du liker.  2 uker på den kjipeste prekære tørrmaten er fort nærmere 10kg. Utifra det jeg kan se så er du aldri lenger enn en dagsmarsj unna betjent hytte så jeg hadde lett lagt inn ett 1-2 besøk der. Blir det ny sommer som i fjor så er ikke det heller bra for fiskebittet. Jeg gikk 8 dager fra Veggli til Rjukan om Lågaros i fjor og fikk en-1 fin ørret på slutten. Det samme gjaldt de fleste jeg møtte. Følte meg bra huleboer når jeg glefsa i meg den ørreten etter en uke på tørrmat. 
|
|
|
19/04/2019 19:24
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Godt poeng! Noen fikk mye ørret 1.juni på Tinnhølen, men som du skriver var fisket elendig fra slutten av juni til et stykk ut i august grunnet varmen. Det kan bli slik i år også, da bør jeg legge meg slik at jeg kan proviantere på en betjent hytte. Jeg kan la telt og utstyr være, ta med sekken og gå tur-retur Sandhaug for å proviantere (rundt 18 km). Usikker på hvor mye hyttene vil/kan selge. Formen er elendig, men med lett sekk kan jeg klare det. Det er tross alt veldig lettgått tur, nærmest uten høydemeter.
Siden formen ikke er god er denne baseturen det beste. Fiske, drikke og kose meg i flott natur, helt uten kakling og plikter.
Gikk du Veggli - Lufsjå - Imingfjell - Mårbu - Lågaros?
|
|
|
19/04/2019 21:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skal du være på fjellet i to uker ville jeg absolutt vurdert lett rømme hvis jeg var deg.
|
|
|
[Re: Tange]
19/04/2019 21:31
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal du være på fjellet i to uker ville jeg absolutt vurdert lett rømme hvis jeg var deg. He-he... Har aldri vært lenger på fjellet enn 10 dager i telt. Veldig lenge siden, men den gangen fikk jeg også et desperat behov for å rømme. Motivasjonen denne gangen er den samme, selv om jeg reiser alene denne gangen - best det nå.
Redigert av Scottlized; 19/04/2019 21:59.
|
|
|
19/04/2019 23:07
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Godt poeng! Noen fikk mye ørret 1.juni på Tinnhølen, men som du skriver var fisket elendig fra slutten av juni til et stykk ut i august grunnet varmen. Det kan bli slik i år også, da bør jeg legge meg slik at jeg kan proviantere på en betjent hytte. Jeg kan la telt og utstyr være, ta med sekken og gå tur-retur Sandhaug for å proviantere (rundt 18 km). Usikker på hvor mye hyttene vil/kan selge. Formen er elendig, men med lett sekk kan jeg klare det. Det er tross alt veldig lettgått tur, nærmest uten høydemeter.
Siden formen ikke er god er denne baseturen det beste. Fiske, drikke og kose meg i flott natur, helt uten kakling og plikter.
Gikk du Veggli - Lufsjå - Imingfjell - Mårbu - Lågaros? Ja det var jo akkurat det jeg tenkte på, gå fra camp og bare proviantere.  Usikker på nøyaktig hva disse betjente hyttene har men det skal være greit med proviant. Og gjør du det sånn kan du jo luxe deg med litt hermetikk osv.  Jepp, det var den ruta jeg gikk. Normannslepa for det meste. Båten til Skinnarbu og missa bussen så jeg overnatta på Sabotørstien og gikk til rjukan,  Tenkte fortsette fra Lågaros og så langt vest jeg kommer i sommer. Og Nordkalottleden, sitter og planlegger den nå, bare 10 stk en halvkilo med kart.. 
|
|
|
20/04/2019 07:43
|
nordfonn
Entusiast
|
Entusiast
Hva med å finne ett vassdrag og fylle opp en kano med snacks? Lage deg en camp ett sted og basere deg på småturer derifra. Betydelig bedre kjangs for å få fisk også med kano..
|
|
|
20/04/2019 10:03
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes du gjør det veldig komplisert. Hvorfor ikke finne et mer øde område og etablere leir 3-4 km fra bilen? Provianter en gang i uka. Børgefjell fra Sverige eller Femundsmarka er to gode muligheter.
Redigert av larsdx; 20/04/2019 10:11.
|
|
|
[Re: larsdx]
20/04/2019 10:42
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jo enklere, jo bedre er det. Kona har bilen, derfor litt mer komplisert enn nødvendig. Uten bilen ender man fort opp i mange transportmidler - pes. Mange steder blir utelukket av den grunn. Har følgende steder så langt: 1) Tinnhølen (2-6 km å gå fra parkeringen) - bra fiske - langt nok inn på vidda - muligheter for å proviantere (litt langt t/r hvis ikke Trondsbu har proviant) 2) Halnefjorden/Klovsteinslone/Hein (1-4 km å gå) - begrenset fiske (kun i elver mellom vann) - langt nok inn på vidda etter båt fra Halne til Sleipa - nært Heinseter og dermed god tilgang på mat og øl på hytta (2-4 km til Heinseter) 3) Kvennavassdraget (4-5 km å gå) - greit fiske - lang nok inn - 3 km til Mogen Turisthytte - mye mygg er en ulempe - folksomt er en ulempe 4) Finse (3 km til brua ved Finse-fetene) - lett adkomst - langt nok inn da de fleste ligger i telt sørøst for Finsevatn - lett tilgang på proviant og øl fra butikken til Finse 1222 (hvis den fortsatt er åpen) - ingen fiskemuligheter - turmuligheter, men ingen ørret  Fra Rv7 over Hardangervidda er det mange muligheter, men mye ørekyte og mange private vann på østvidda. Er ikke kjent med fisket andre steder. Skal jeg være borte to uker, må det være et sted jeg har virkelig lyst til å oppsøke. Er det en betjent hytte i nærheten er det å foretrekke. Litt selskap skader ikke  @nordfonn: Har ikke tilgang på kano.
|
|
|
20/04/2019 16:24
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med et av vannene i Kjeldedalen? OK fiske og vanlig fiskekort. 3-5 km til Dyranut eller Halne.
Et litt mer ttungvint, men ikke håpløst alternativ i Femundsmarka. Finn deg et vann i gangavstand 3-4 km fra et av båtanløpene. Ta båt til Elgå en gang i uka og provianter
Lenger nordover i landet er det uendelig med muligheter, gjelder bare å finne en butikk i nærheten av fjell. For eksempel har de butikk på Trofors. Mye mygg da.
|
|
|
[Re: larsdx]
20/04/2019 16:31
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takker  Kjeldedalen og Femunden er nye områder for meg. Hvor gå av bussen i Kjeldedalen og forslag til vann? Skal se på Femunden-alternativet.
|
|
|
20/04/2019 16:57
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Buss 991 mellom Geilo og Eidfjord, gå av på Dyranut eller Halne avhengig av hvilket vann du velger. Har ikke så veldig konkrete fisketips, men om du ser på kartet så er det en del store vann, fra Olavsbuvatnet og videre vestover.
Det er ikke butikk på Halne, men siden det ligger ved vei burde det være mulig å få til en avtale om å få opp noe proviant en gang i uka så lenge du betaler litt for det. Det går ellers an å gå til Krækkja og få seg en matbit og en øl. Også er det fin natur og ikke så mye folk om du unngår å ligge akkurat ved DNT-stien.
|
|
|
20/04/2019 19:09
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har den perfekte måten å få maten, hermetikk, brus og ølet inn på de flate partiene på vidda, men risikoen for å bli lagt inn er skyhøy. I tillegg tror jeg ingen vil snakke med deg.....he-he.... Løsningen er trillebår til hermetikk, øl og brus...... Bra innlegget er i «pølseavdelingen» Best å holde seg til planen  2-3 kilometer fra veien er bra, langt nok unna bilstøyen, samt nært nok til å ta bussen på shoppingtur til Geilo. Også lagt nok til at tyver ikke går inn og stjeler turutstyret mens man er i Geilo. Ellers så er buss 991 til Halne, med båt til Sleipa topp. Kun 2-3 kilometer til fiskeplass. Kan ta båt og buss til Geilo for påfyll av mat og drikke, samt kun 3 km til Heinseter for bevertning og litt sosialt. Trenger også å lade både powerbank og mobil på Heinseter. Denne turen gir minst bæring og styr, i tillegg langt fra bilstøy.»
|
|
|
21/04/2019 11:42
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da blir det buss 991 til Halne, derfra 2 kilometer til Olavsbuvatni sør. Kan gå 1 kilometer til for bedre teltplass. Et par poser med 2 x 1,5 liter Solo og litt mat går fint. Jægermeister og ikke øl. Tenker å ligge der noen dager, fisket avgjør hvor lenge. Gå den korte veien til Halne for proviantering og lading av powerbank og mobil. Tar vel middag og ett par øl mens jeg lader. Dagen etter går jeg 5-6 km nordover til Langevatnet, som jeg vet huser flott ørret med rødt kjøtt. Når mobilen og powerbank er tom for strøm, går jeg 10 km til Halne, derfra buss 991 til Fagerheim. Tar 1-2 netter med litt mer luksus. Flott hytte, topp mat, greie priser og topp vertskap! Har bodd der før.
Området ved Tinnhølen er flott, men mer folk og bobiler der, samt mer dritt og avfall på de kjente fiskeplassene der. I tillegg en del hytter i området. Kostnaden fra Dyranut til Tinnhølen er høy, samt at proviantering og lading av mobil er straks mer komplisert. Kunne sikkert tatt med to powerbank for å bøte på dette problemet.
|
|
|
21/04/2019 12:29
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette høres bra ut. Jeg lå vel en natt ved førsyte vannet fra Krækkja og det føltes på ingen måte som at jeg var i sivilisasjonen, selv om jeg har teltet på mer øde plasser.
|
|
|
22/04/2019 08:59
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg gikk 8 dager fra Veggli til Rjukan om Lågaros i fjor og fikk en-1 fin ørret på slutten Det er vel rundt 20 mil? I så fall gjennomsnittlig 25 km pr dag, hvilket er meget bra, og imponerende med tung sekk. Det er vel strekk på den ruta som er på over 3 mil hvis man skal følge hyttene. Som 15 åringen gikk en kamerat og jeg Ustaoset - Valldalen - E134 (rundt 14 mil?) på 7 dager, med sekk på 27kg ved start. Var den gang en enda tynnere pingle på 162cm. Et blodslit som ga mersmak. De første 300 høydemeterne var blodslit - lurte på hva i helvete jeg holdt på med. Etappen Rauhelleren - Sandhaug (24 km) var drøy. Etter Besso gikk det lettere, men Litlos - Valldalen på 23 km var våt og kald (snøskavler, tåke, regn og flomstore elver).
Redigert av Scottlized; 22/04/2019 09:15.
|
|
|
22/04/2019 09:50
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg gikk 8 dager fra Veggli til Rjukan om Lågaros i fjor og fikk en-1 fin ørret på slutten Det er vel rundt 20 mil? I så fall gjennomsnittlig 25 km pr dag, hvilket er meget bra, og imponerende med tung sekk. Det er vel strekk på den ruta som er på over 3 mil hvis man skal følge hyttene. Som 15 åringen gikk en kamerat og jeg Ustaoset - Valldalen - E134 (rundt 14 mil?) på 7 dager, med sekk på 27kg ved start. Var den gang en enda tynnere pingle på 162cm. Et blodslit som ga mersmak. De første 300 høydemeterne var blodslit - lurte på hva i helvete jeg holdt på med. Etappen Rauhelleren - Sandhaug (24 km) var drøy. Etter Besso gikk det lettere, men Litlos - Valldalen på 23 km var våt og kald (snøskavler, tåke, regn og flomstore elver). Ja jeg ble ganske overrasket selv, trudde jeg hadde gått 10 mil kom hjem og så på ut.no at jeg hatt gått 20.  Det er jo ikke mer enn hva en kan regne med på en fottur og i juli i fjor var jo alt såre enkelt. Det var vel en morgen ved Sønstevann som var sur og lei ellers greit. Jeg går med telt og sover i telt så jeg følger bare rutene om hyttene ikke nødvendigvis som overnattingsplasser. Prøver å holde sekken ned mot 20kg men det er ikke lett. Nå har jeg noen store universelle dilemmaer med valg av nytt telt og jakke(r), skal-skal ikke gå for en skikkelig skalljakke for sesongen. Det er en halvkilo der og istedet for en fjellreven jakke + en lettere (skall) regnjakke.. Også Reinsfjell 2 da, nå er nye SL på 2,25kg mens Pro er på 2,95kg.. What to do??? Jaja er sånt jeg må forholde meg till.  Alternativ til Solo (Cola) for meg er forresten Lipton istepulver, det er sjukt digg å ha på vannflaska når det butter litt. 
|
|
|
22/04/2019 10:06
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vanskelig valg ja. Jeg har bevisst valgt å gå i sykkeljakke med litt ekstra lufting. Har valgt en Gore-Tex Packlite membran - samme i skallbukse. For turer hvor det ventes mye regn er en 3-lags skalljakke bedre. For meg er valget litt våt av regn eller gjennomvåt av svette.
Telt Jeg forkastet Reinsfjell grunnet litt for tung vekt, tynn bunnduk og bardunfester som virker spinkle. Teltet er romslig, to-innganger og gjennomlufting. Et utvilsomt bra telt. Blir valg mellom egenskaper. Sommerstid setter jeg også pris på gjennomlufting. Selv har jeg landet på MSR Hubba Hubba NX 2 (1,7kg) med to-innganger. Ulempe er at innertelt må opp før yttertelt, noe som ikke er optimal i regnvær. Sommeren 2018 kunne bare innertelt brukes som myggtelt. Hilleberg Niak er meget bra, men litt lite bagasjerom. 1.7 kg. Reinsfjell SL er bra, også Pro-versjonen, sistnevnte litt tung for å være 2-mannstelt.
Selv bruker jeg et stort Salewa Sierra Leone Pro 3 på 2,95kg. Superstabilt og romslig. 20D duk, 180cm bredde på innertelt, to-innganger, 4 buer og topp ventilasjon gjennom takventiler.
Iste-pulver er med ja:)
Redigert av Scottlized; 22/04/2019 12:40.
|
|
|
22/04/2019 10:26
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Interessant, men Hubba er vel og mesh inner? Jeg må ha noe som tåler en måned + på Nordkalotten flyr til bodø for å gå nordover fra Sulitjelma... Det blir nok en telefon til Helsport. Greia nå med Reinsfjell er jo at SL er i helt ny versjon og jeg mistenker at SL kan ha andre fordeler enn Pro enn bare vekt.. Det skal uansett være frittstående, jeg tar helle litt ekstra plunder med å få det opp enn å krangle med å få pluggene riktig plassert for å stramme duken på Ringstind, smålei av blafring.
|
|
|
22/04/2019 10:41
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, ville ikke valgt Hubba til en slik tur. Jeg synes Helsport har tatt SL vel langt, men Reinsfjell SL brukes av mange fjellvante uten problemer, så et bedre telt til den type tur du skal på.
|
|
|
22/04/2019 12:24
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde nok ikke kjøpt reinsfjell pro i to-personsutgave. Det teltet er vel identisk i størrelse med SL versjonen. I trepersons er det en del forskjell i størrelse på teltet, og det blir vanskeligere å velge mellom pro og sl. I topersonsutgaven hadde jeg valgt sl, og heller investert i en footprint hvis du trenger litt ekstra power i bunnduken på enkelte turer. Da har man et rimelig lett og praktisk telt til de fleste turer. Samtidig som man har fleksibilitet med tanke på vekt og slitestyrke. Personlig har jeg SL trepersoner, og selv kjærringa elsker det teltet, og det sier litt siden hun hater alt som har med telt å gjøre. Bunnduken er fryktelig tynn, men det virker som den er peise sterk. Har ikke hatt problemer med bunnduken eller teltet forøvrig de to årene jeg har hatt teltet. Skal sies at jeg har tre telt som jeg bruker litt om hverandre, så belastningen blir godt fordelt.
|
|
|
23/04/2019 08:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kunne sikkert tatt med to powerbank for å bøte på dette problemet. Hvor mye skal du bruke mobilen? Om jeg skrur av wifi og mobilnett (og dermed unngår all bakgrunnsoppdatering), varer batteriet kjempelenge om jeg ikke bruker den til noe. Skal den kun være med for sikkerhets skyld, holder det vel med én kraftig powerbank. Skal du ligge i teltet og se serier på Netflix mens du nipper Jäger blir det selvsagt noe annet 
|
|
|
23/04/2019 08:29
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Koster 6400 nå så du gjorde et godt kjøp.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
23/04/2019 08:44
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kunne sikkert tatt med to powerbank for å bøte på dette problemet. Hvor mye skal du bruke mobilen? Om jeg skrur av wifi og mobilnett (og dermed unngår all bakgrunnsoppdatering), varer batteriet kjempelenge om jeg ikke bruker den til noe. Skal den kun være med for sikkerhets skyld, holder det vel med én kraftig powerbank. Skal du ligge i teltet og se serier på Netflix mens du nipper Jäger blir det selvsagt noe annet Det som virkelig suger strøm når jeg forflytter meg uten dekning er at den hele tiden søker etter nett. Samme trikset, flymodus.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
23/04/2019 08:56
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Batteriet er ganske stort på iPhone Plus. Tenker å kun surfe på nett, sette mobilen i flymodus og noen ganger skru den av. Legger vel ut fortløpende dagsrapport med bilder. Bør holde med ‘en powerbank.
|
|
|
23/04/2019 10:15
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Kjøp deg en utbrettbar solar lader. Mange å velge mellom på bayen
Redigert av jan erik; 23/04/2019 10:17.
|
|
|
[Re: jan erik]
23/04/2019 10:52
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Kjøp deg en utbrettbar solar lader. Mange å velge mellom på bayen Da tror jeg det er bedre å bare ta med det antallet nødladere man trenger. Jeg har ikke noen gode erfaringer med solcellepanel på tur, men det funker til nøds. Jeg og kjærringa bruker å ha med en nødlader på 20.000mah, den holder vel til 6 komplette oppladinger av mobilen pluss litt lading av teltlyset. Den har også hurtiglading, slik at en stopp på et sted hvor vi kan få ladet en time mens vi tar en vaffel gir oss et par ekstra ladinger av mobilen. eventuelt kan vi lade i bilen hvis vi bruker den til forflytning. Vekten er drøyt 300 gram så den veier mindre enn et lite solcellepanel og tar mindre plass i sekken.
|
|
|
|
|