Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Slangeløst - et skjebnesvanger valg!

Slangeløst - et skjebnesvanger valg! #2547683 15/04/2019 10:45
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Procycling skriver at Kristoffs slangeløse oppsett for Paris Roubiax var et skjebnesvangert valg, og han trolig var en av de få som valgte dette. Kristoff vil nå og velge bort slangeløst siden dette ikke fungerte.

https://www.procycling.no/kristoff-folte-helt-genial-100-kilometer-sa-brastopp/

Slangeløst er jo flotte saker på sti-sykling, men muligens ikke så bra på landevei?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2547690 15/04/2019 11:00
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg er ikke solgt på slangeløst, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere på landevei. Finnes det punkteringer på slangeløst som ikke ville ha skjedd med slange? Jeg vet ikke, men kan egentlig ikke se for meg det? Slår man hull på selve dekket punkterer man med slange også.

Kjører man med et dekk som er for lite og som ikke er beregnet for brostein så punkterer man nok uansett.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: Havre] #2547692 15/04/2019 11:06
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Sitat: Havre
Jeg er ikke solgt på slangeløst, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere på landevei. Finnes det punkteringer på slangeløst som ikke ville ha skjedd med slange? Jeg vet ikke, men kan egentlig ikke se for meg det? Slår man hull på selve dekket punkterer man med slange også.

Kjører man med et dekk som er for lite og som ikke er beregnet for brostein så punkterer man nok uansett.

Mulig de tenkte at de kunne sykle med betydelig lavere trykk med slangeløst, og da for lavt.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2547698 15/04/2019 11:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: tmork
Slangeløst er jo flotte saker på sti-sykling, men muligens ikke så bra på landevei?

Man kan selvsagt ikke dømme etter étt forsøk i P-R med spesifikt dekk, felg, guffe og oppsett/trykk ICON_SMILE

Husk at alminnelig dekk med slange synes helt uaktuelt i proffeltet. Betyr det at oppsett med slange ikke er så bra på landevei?

Og andre ryttere i P-R har hatt like mange punkteringer på pariser/tubular. Betyr det at pariser ikke er så bra på landevei?

Spørsmålet er pariser eller slangeløst i proffeltet. For de fleste amatører er valget et annet.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2547710 15/04/2019 12:21
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Jeg tenker at Kristoff først og fremst burde hatt 28 eller 30mm dekk, ikke 25.

Jeg har ikke troen på at noen guffe tetter snakebite på sidevegger, som er der Kristoff punkterte. Med det trykket dekket skal holde for de skal ha kontroll nok til å kjøre videre, så tror jeg det uansett blir bytte av hjul.

For PR tenker jeg at pariser er det beste valget, ettersom de har de snilleste felgkantene med tanke på gjennomslag.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2547711 15/04/2019 12:22
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg vet ikke hva du mener med alminnelige dekk med slange, men husker da Martin vant VM med clincher.

Nå som man uansett kommer under 6.8kg hvis man vil ser jeg egentlig ingen annen fordel med tubular enn at man enklere kan sykle på punktert slange enn med vanlig clincher. Mulig noen også foretrekker komforten?

Skal man ha den raskeste løsningen er clincher bedre enn tubular i disse dager. Vet dog ikke om proffeltet har gått til clincher. Nå er de uansett ikke så opptatt av hva som er raskest da folk sykler med non-aero sykler med skiver.....

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2547713 15/04/2019 12:29
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kristoff vant Gent-Wevelgem og tok tredjeplassen på De Ronde med akkurat det samme oppsettet som han brukte på Paris-Roubaix. Kardinalfeilen var å bruke dette belgiske brosteinsoppsettet i Paris-Roubaix.

Rittet i Norge som krever mest av dekk er Gylne Gutuer. I fjor hadde Joker, som kjørte Conti pariserdekk, 12 punkteringer. mens Uno-X som kjørte Schwalbe Pro One slangeløst 1 - én punktering.

...

+1 til Trond Vidars innlegg.

25 mm og 19c (som Bora WTO er) gir ganske lave dekksider. Da kysser felgen steinene kvikt, og slangeløse felger tåler på langt nær så kraftige støt som pariserfelger. P-R har ikke blitt vunnet på Hutchinson Sector 28, men de ble utviklet for rittet har vært brukt der. Det er forøvrig vanligere med stikkpunkteringer enn kantslagspunkteringer i P-R.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2547714 15/04/2019 12:29
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grunnen til at proffene bruker tubulardekk er hovedsakelig fordi de kan sykles på uten luft/at man ikke dør momentant hvis man får forhjulspunktering i et utforkjøring. Og så er det vel litt mindre sjanse for snakebite på grunn av rundere kant på felgene. Noen clincheroppsett er raskere enn tubs og tubeless er sikkert også bra. Roubaix har blitt vunnet på 23-25mm mange ganger så jeg tror ikke det er så avgjørende heller. Men stort volum gir selvfølgelig mulighet for lavere trykk uten å punktere.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: Trond Vidar] #2547740 15/04/2019 14:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Trond Vidar

Pluss 3.
Å velge 25 mm dekk i P-R med dagens dekkutvalg i 28, 30 og 32 er bare dumt. Men kanskje er Colnagoen for trang for 28?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: Sepeda] #2547742 15/04/2019 14:44
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Sitat: Sepeda

Man kan selvsagt ikke dømme etter étt forsøk i P-R med spesifikt dekk, felg, guffe og oppsett/trykk ICON_SMILE

Husk at alminnelig dekk med slange synes helt uaktuelt i proffeltet. Betyr det at oppsett med slange ikke er så bra på landevei?

Og andre ryttere i P-R har hatt like mange punkteringer på pariser/tubular. Betyr det at pariser ikke er så bra på landevei?

Spørsmålet er pariser eller slangeløst i proffeltet. For de fleste amatører er valget et annet.

Jeg synes slangeløst er fine saker på sti, og stusset over vinklingen i media og uttalelsene til Kristoff. Var vel vg.no og som såg på dette nesten som ekstremsport.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: sykkeloyvind] #2547743 15/04/2019 14:49
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Sitat: sykkeloyvind

Pluss 3.
Å velge 25 mm dekk i P-R med dagens dekkutvalg i 28, 30 og 32 er bare dumt. Men kanskje er Colnagoen for trang for 28?

Vet hvert fall at min nye Domane med 32 mm er trivelige saker.

Av tilfeldigheter har jeg 28mm foran på commuter-sykkel og 25mm bak og det merkes hvert fall som en enorm forskjell på samme felg, så jatakk til gummi.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2547744 15/04/2019 15:11
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis Kristoff hadde vunnet hadde han blitt genierklært.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: sykkeloyvind] #2547777 15/04/2019 18:24
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K

Pluss 3.
Det er visst litt trangt for store dekk på Colnagoen ja: Befaring Paris-Roubaix

Ketil
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: Valentino] #2547873 16/04/2019 07:42
Trond Vidar Offline
Sitat: Valentino
... Det er forøvrig vanligere med stikkpunkteringer enn kantslagspunkteringer i P-R.

Ah, takk! Det visste jeg ikke. Enda bedre grunn til pariser altså, som har innsydd latexslange.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: ket16] #2547890 16/04/2019 08:49
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ket16

Pluss 3.
Det er visst litt trangt for store dekk på Colnagoen ja: Befaring Paris-Roubaix

egentlig samme tabbe som i fjor bare verre...
det pussige er at til tross for enorme budsjetter i sporten er det mindre rom for spesielle tilpasninger: back in the day ville Colnago ha laget en custom for en sponset rytter med uttalte seiersmuligheter ( for det er R&d/custom det handler om, Kristoff ønsker den stivere, mer aero modellen men har behov for mer klaring), det er selvsagt mer krevende med støpt karbon men Spech fikk det til for Boonen enda det ikke var noe kommersielt bruk i den lange rammen til Tommeke i motsetning til en Concept med mer klaring som hadde funnet kjøpere.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: hinault] #2547891 16/04/2019 09:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hinault
...det pussige er at til tross for enorme budsjetter i sporten er det mindre rom for spesielle tilpasninger: back in the day ville Colnago ha laget en custom for en sponset rytter med uttalte seiersmuligheter...

Det er nå jeg skal skyte meg selv i foten og minne om at Sagan i fjor vant P-R på en custom-versjon av Roubaix med felgbremser ICON_LAUGH

Men ok, Gilbert vant på siste versjon av standardrammen i år.

Uansett, skjønt enig i det du sier.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2552997 08/05/2019 17:11
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hjemmeleksa for Kristoff blir å lese denne artikkelen før neste Paris-Roubaix:

https://blog.silca.cc/road-to-roubaix-the-complete-story-1-0

Veldig mye interessant info fra Joshua Poertner, tidligere Technical Director hos Zipp, nå eier av Silca.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2553004 08/05/2019 18:29
Panda Offline
Besatt
Besatt
Virker gammeldagse dette UAE laget.
For mange italienere i ledelsen kanskje?

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2555001 19/05/2019 15:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Bikerumor: Jakobsen wins on prototype Specialized road tubeless tires, is done with tubulars!

Bikerumor: Fabio Jakobsen on Specialized prototype Project Black road tubeless tires

Og før Duff gjør oss oppmerksom på at dette er sell-out reklame-svada fra sponsede ryttere og den korrupte sykkelpressen, vil jeg bare slå fast at dette er den absolutte, objektive, vitenskapelige sannhet i siste instans, uskyldsren og ufarget av kommersielle interesser og verdens fordervelse yes ICON_SMILE

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2555004 19/05/2019 15:14
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Punkterte i går på ræsarn. Kjørte over en knust flaske på fortauet. Det ble en sivepunktering og 4km senere var dekket nesten flatt. Det lå noen biter i hullet som hindret guffa å tette skikkelig. Etter at jeg strøk over hullet med hansken tetta guffen umiddelbart og jeg kunne pumpe opp og sykle videre. For meg er slike hendelser uproblematisk. Men proffene er avhengige av å bytte hjul eller sykkel når slikt skjer. Slangebitt er vel mindre vanlig med pariser etter det jeg forstår, og da er kanskje det bedre enn slangeløst på brosteinsritt.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: Sepeda] #2555039 19/05/2019 19:05
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Heh, artig når proffene uttaler til sponsorens video at de kan føle det som måles til bare noen få watt som en stor forskjell. Jeg tipper at det de føler er effekten av lavere dekktrykk enn de bruker på pariser (og større effektiv dekkbredde?), og ikke noe revolusjonerende med det nye dekket/gummien i seg selv.

Kristoff ble vel sitert på at han mente oppsettet han syklet på gjorde at han hadde brukt 50 watt mindre enn Bystrøm noen timer ut i Roubauix, dog på bekostning av 3 påfølgende punkteringer.

Men ja, hvis det gir såpass store fordeler ute i den virkelige verden å kjøre på risikabelt lavt (tubeless) dekktrykk, kanskje vi får se mer av slik gutsing med dekktrykket fra ryttere som går for etappeseiere fremover?

Skal snart over på tubeless selv igjen, etter å ha hatt et sabbatsopphold på dekk og slange et par år. I denne runden tenkte jeg å satse på GP5000TL 25mm, Caffelatex og plugger/sverd i stedet for reserveslange, siden det tar opp i mot en halvtime å få av og på dekkene på brede felger (har allerede revet av kanttråden på et sett GP4000SII).

Create the problem and sell the solution
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: DuffMcShank] #2555058 19/05/2019 20:16
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Sitat: DuffMcShank
Heh, artig når proffene uttaler til sponsorens video at de kan føle det som måles til bare noen få watt som en stor forskjell. Jeg tipper at det de føler er effekten av lavere dekktrykk enn de bruker på pariser (og større effektiv dekkbredde?), og ikke noe revolusjonerende med det nye dekket/gummien i seg selv.

Kristoff ble vel sitert på at han mente oppsettet han syklet på gjorde at han hadde brukt 50 watt mindre enn Bystrøm noen timer ut i Roubauix, dog på bekostning av 3 påfølgende punkteringer.

Men ja, hvis det gir såpass store fordeler ute i den virkelige verden å kjøre på risikabelt lavt (tubeless) dekktrykk, kanskje vi får se mer av slik gutsing med dekktrykket fra ryttere som går for etappeseiere fremover?

Skal snart over på tubeless selv igjen, etter å ha hatt et sabbatsopphold på dekk og slange et par år. I denne runden tenkte jeg å satse på GP5000TL 25mm, Caffelatex og plugger/sverd i stedet for reserveslange, siden det tar opp i mot en halvtime å få av og på dekkene på brede felger (har allerede revet av kanttråden på et sett GP4000SII).

Bare som en saksopplysing. Jeg sykler primært på sti, og har veldig mange turer på sti siden jeg begynte med dette i 1992. Erfaringen er at bortimot 100% av punkteringene er pga "snake bite", og slangeløst løser dette veldig bra når jeg er på stitur.

Med utforsykkel, og andre varianter enn sti, har dette og vært regelen når det gjelder punktering.

Nå når jeg og har fått øyet opp for landevei (fra 2013) har jeg kun brukt slange på landevei siden jeg gjerne bruker 6 bar trykk, og da ingen mulighet for "snake bite". Tidligere ble det ofte snakket om "følelsen" ved slangeløst var bedre enn med slanger, men det har jeg aldri merket. Siden det tar meg minimalt med tid å bytte en slange, eller lappe en slange, så er det for meg uklart hva jeg vinner med slangeløst?

Nå skal det sies at jeg siden 2013, enn så lenge ikke har punktert med landeveisykkel (bank i stem), så jeg vurderer nok gevinsten betydelig større på sti enn på landevei,

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2555079 20/05/2019 05:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg er helt enig med deg tmork. Har selv brukt tubeless på sti i mange år, men siden jeg aldri (bank i stemmet her og) punger på landevei, så har jeg ikke helt sett greia med å droppe slangene der. Mye mulig at det ruller sinnsykt mye bedre og har en superfeeling, men jeg kan ikke si at jeg merket veldig mye til det når jeg prøvde meg uten slanger på grusraceren.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2555085 20/05/2019 06:04
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
livstips:
Ikke stol på slangeløse oppsett som har stått usjekket i over 1 år.
Guffa tettet ikke en bittelite hull på lørdag. Det lønner seg visst å bytte innimellom.....

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: aug11x] #2555109 20/05/2019 07:27
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: aug11x
Mye mulig at det ruller sinnsykt mye bedre og har en superfeeling,

Min helt subjektive mening etter å ha gått tilbake til slanger på veien er at hverken rullemotstand eller feeling er bedre slangeløst, heller tvert i mot. Latexlanger ruller som bare det og gir supersmuud følelse.

Slangeløst var kjempebra helt til jeg fikk en flerre som guffa ikke tettet. All opprydningsarbeidet, guffetørking, vasking av klær, etc. fikk meg til å gå tilbake. Kan godt hende dette var et enkeltstående tilfelle, men det var så mye styr at jeg ikke gidder igjen - sannsynligvis.

Anonym5
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: anonym5] #2555149 20/05/2019 09:30
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjører slanger på raceren (standard conti slanger og GP 4000 IIs 23/25 mm) og slangeløst på grusraceren (med Pro One 28 mm som asfaltdekk).

Kan ikke si jeg merker noe særlig forskjell på verken den ene eller andre måten. Punkterer sjeldent uansett og snakebite tror jeg aldri jeg har fått (er lett). Hadde min første punktering på GP 4000 nå i vår da jeg fikk en tynn metallstump gjennom. Dog var det sivepunktering, så jeg oppdaget det ikke før jeg skulle sykle neste tur (og da ikke sjekket dekket godt nok, slik at splinten punkterte neste slange også, denne gangen ute på veien). Denne hadde nok guffa håndtert uten videre.

Er ikke noe must for meg å kjøre slangeløst siden det er litt mer styr med refylling og utskifting av guffe. Selve oppsettet er greit nok. Unngår det derfor gjerne på hjul jeg ikke bruker så ofte. Primære fordelene er vel litt ekstra punkteringssikkerhet og det at det er mindre sjanse for å miste dekket ved punktering i høy hastigheter. Det er dog ganske marginalt. Litt lavere rullemotstand på papiret er jo også kjekt å tenke på, om man ikke merker det.

De nye slangene fra Tubolito virker såpass interessante at jeg nok gjerne hadde tatt disse på en lettvektsracer. Sparer nok fort 100 gram eller mer der kontra både tradisjonelle slanger og slangeløst.

Redigert av Elmersen; 20/05/2019 09:31.
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2555269 20/05/2019 16:57
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Interessant med Tubolito, jeg bruker ikke latex-slanger fordi Continental advarer mot eksplosjon og påfølgende dekk av felg ved overoppheting, lurer på hvilket materiale Tubolito bruker og hvordan dette oppfører seg mtp. varme.

Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: Knirkekne] #2555593 21/05/2019 21:42
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
livstips:
Ikke stol på slangeløse oppsett som har stått usjekket i over 1 år.
Guffa tettet ikke en bittelite hull på lørdag. Det lønner seg visst å bytte innimellom.....

Om man leser bruksansvisningen for guffa, så vet man at man ikke skal stole på guffe som har stått usjekket i over ett år ICON_WINK

Jeg har aldri punktert en landeveisykkel (bank i stem'et) hverken med slanger eller med slangeløs. Jeg har punktert gravel-tubeless (G-one) én gang. Dobbel sidevegg-"eksplosjon" i meget høy hastighet i nedoverbakke på grusvei, med tap av alt lufttrykk vesentlig raskere enn det var mulig å bremse ned. Skulle likt å si det var ekstreme bike-handling-skills som hindret meg fra å gå på snørra, men tror jeg skal være ærlig nok til å tilskrive det mye flaks ICON_WINK Hvorfor dekket eksploderte i sideveggen på to (ulike) steder samtidig er for meg fortsatt ett mysterium.

Har jeg blitt skremt av tubeless? Nei. De fleste jeg kjenner som kjører slanger punkterer vesentlig oftere enn jeg gjør, så jeg ser ingen grunn til å skifte tilbake. Dekk med slange kan også miste alt dekktrykk like raskt har jeg hørt.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: vviz] #2555611 22/05/2019 06:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vviz

Om man leser bruksansvisningen ....

Hahahahahaha

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Slangeløst - et skjebnesvanger valg! [Re: tmork] #2562281 25/06/2019 21:16
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Finnes det noe passende remedie til nødreparasjon av tubeless-dekk som har fått stort nok hull til at hverken guffe eller plugg tetter hullet? Tenker på en eller annen form for tire boot som klebes på innsiden.

Vil noe slikt funke? Snakket med en kar som lappet tubeless-dekket sitt med en sammenkrøllet 50-lapp i helgen, imponerede.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino