Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scott Foil Team Issue med slark i styrelager

Scott Foil Team Issue med slark i styrelager #2547528 14/04/2019 11:37
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Samboer sin 2015 Scott Foil Team Issue har pådratt seg en forbannelse i styrerøret som gjør det umulig å stramme styrelageret - jeg klarer i hvertfall ikke å få det til. Hele fronten rister under oppbremsing, og lange nedkjøringer er blitt en nervøs prøvelse. Hvis jeg holder inne frambremsen kan jeg kjenne at gaffelen beveger seg i forhold til ramma når jeg dytter den frem- og bakover.

Styrelageret er nesten nytt, ble byttet i fjor høst nettopp for å prøve å kurere slarken. Denne årsmodellen av Foil bruker et sært lager som ingen andre bruker, så lageret ble bestilt fra forhandleren der sykkelen ble kjøpt. Fikk først helt feil type, klaget, fikk nytt som i hvertfall tilsynelatende passet, men skal ikke garantere at det er mikroskopiske forskjeller jeg ikke ser som utgjør forskjellen... men tviler ettersom det er riktig merking på lagrene. Riktignok er det en glippe på 1 mm mellom gaffelkrone og ramme - er det et tegn på noe galt?

What to do? Kan det rett og slett være at lagerskålene i ramma er blitt mer romslige etter fire sesonger på veien? Er det i så fall mulig å gjøre noe med?

mvh Helge
Re: Scott Foil Team Issue med slark i styrelager [Re: ventle] #2547529 14/04/2019 11:44
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Løs starnut i gaffelen?
Slar imellom krone og styrerør?

Re: Scott Foil Team Issue med slark i styrelager [Re: ventle] #2547579 14/04/2019 17:52
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Idiotsjekk: Er det nok avstandsringer slik at lagerskålene får ordentlig kontakt?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Scott Foil Team Issue med slark i styrelager [Re: ventle] #2547585 14/04/2019 19:27
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: ventle
Samboer sin 2015 Scott Foil Team Issue har pådratt seg en forbannelse i styrerøret som gjør det umulig å stramme styrelageret - jeg klarer i hvertfall ikke å få det til.

Idiotsjekk 2: strammer du nok?

Re: Scott Foil Team Issue med slark i styrelager [Re: Valentino] #2547687 15/04/2019 10:52
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Valentino
Idiotsjekk: Er det nok avstandsringer slik at lagerskålene får ordentlig kontakt?

Tror kanskje du er inne på noe her. Kan faktisk se ut til at det nye lageret, til tross for at det er kjøpt fra forhandler som igjen har fått det fra Scott-importøren, har bittelitt lavere støvdeksel enn det gamle, slik at den gamle spacer-stacken ikke lenger er høy nok. Det føles umiddelbart bedre ut etter at jeg lånte en ekstra mellomring fra min egen sykkel, så får jeg avvente tilbakemeldingene når hun har vært ute en tur. Takk for tips ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Scott Foil Team Issue med slark i styrelager [Re: ventle] #2548381 18/04/2019 20:50
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Kan være at ekspansjonsmutter som sitter inni gaffelrøret ikke ekspanderer og sitter nok fast (som nevnt over). Denne skal sitte etpar cm nedi gaffelrøret og ikke butte mot top cap'en. Jeg pleier å smøre ekspansjonspluggen (eller hva det kalles) i mutteren med litt olje. Da er det lettere å få den til å sitte fast i styrerøret. Har også Foil og har opplevd det samme.

Moderator  support, Valentino