Samboer sin 2015 Scott Foil Team Issue har pådratt seg en forbannelse i styrerøret som gjør det umulig å stramme styrelageret - jeg klarer i hvertfall ikke å få det til. Hele fronten rister under oppbremsing, og lange nedkjøringer er blitt en nervøs prøvelse. Hvis jeg holder inne frambremsen kan jeg kjenne at gaffelen beveger seg i forhold til ramma når jeg dytter den frem- og bakover.
Styrelageret er nesten nytt, ble byttet i fjor høst nettopp for å prøve å kurere slarken. Denne årsmodellen av Foil bruker et sært lager som ingen andre bruker, så lageret ble bestilt fra forhandleren der sykkelen ble kjøpt. Fikk først helt feil type, klaget, fikk nytt som i hvertfall tilsynelatende passet, men skal ikke garantere at det er mikroskopiske forskjeller jeg ikke ser som utgjør forskjellen... men tviler ettersom det er riktig merking på lagrene. Riktignok er det en glippe på 1 mm mellom gaffelkrone og ramme - er det et tegn på noe galt?
What to do? Kan det rett og slett være at lagerskålene i ramma er blitt mer romslige etter fire sesonger på veien? Er det i så fall mulig å gjøre noe med?