Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Klikk vs plattform på sti

Klikk vs plattform på sti #2547264 12/04/2019 12:31
See Ya! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Da alle syklene er byttet ut med en grov fulldemper, vurderer jeg nå plattformpedaler. Alltid kjørt med klikk også på sti, men er noget nysgjerrig på plattformløsningen.
Tenker da:
Fordeler og ulemper med plattform?
Hva er godkjøp av sko og pedaleriplattformverdenen?

No shortcuts!
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547265 12/04/2019 12:40
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg bruker begge deler, mest klikk, men syns plattform er en fin måte å øve teknikk på.
Gode sko får du for eksempel fra Five Ten. Ligg unna Shimano, for hard gummi som gir dårligere grep.
Tips når det gjelder pedaler er RaceFace Chester eller OneUp sine "plastikkpedaler". Selv om de er i plast/kompositt holder de bra og vekt og pris er hyggelig.

Fordeler og ulemper er belyst i minst en tråd her inne tidligere, så det gidder jeg ikke gå innpå... ICON_SMILE

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547281 12/04/2019 13:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
er du vant med klikk, så vil du mest sannsynlig føle deg mest hjemme på klikk. Du får også bedre bakkeklaring. Platform kan være greit for å øve inn teknikker og hopping, men ser ellers ikke helt nytten med det.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547282 12/04/2019 13:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Bruker også plattform for å øve på ting. Bruker platform på sti i overgangssesongen da spd og snø er en elendig kombinasjon. Foretrekker ellers i året klikkpedaler til det meste.

Den åpenbare fordelen er jo at du ikke sitter fast, derfor er det fint når man øver. Ulempen er jo at du ikke sitter fast. Jeg har dårligere kontroll på sykkelen og meg selv med plattform. en annen fordel med plattform er hvis du tar sykkelen med på fjellet og skal klatre ut på en egg eller opp på en topp, så er sykkelsko med kloss under forferdelig skummelt å klyve og klatre med. Har hatt et par nær døden opplevelser med det, senest i fjor høst.

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547383 13/04/2019 07:44
B
BigBab Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg benytter også begge deler men mest flate de to siste årene. Raceface Chester er supre pedaler til ok pris. Du kommer nok til å slå en del nedi, særlig siden pedalene er såpass brede er det fort å missbedømme litt mellom steiner osv. Derfor greit med noen litt billigere pedaler. For å si det sånn, flate pedaler til 1000 kr mer enn chester gjør deg neppe til en bedre syklist. Flate pedal har gjort meg til en bedre teknisk syklist da bunnyhop, manual osv føles «tryggere» å øve på.
Men!!! Kjøp ordentlige flatpedal sko. Jeg kjøpte noenfiveten freerider pro og det er absolutt en nødvendighet. Prøvde meg rundt i nabolaget med noen Adidas sneakers og det er ikke å sammenligne, virkelig!
En bakdel med flate er jo at du mangler litt på draget da du ikke kan trekke opp med bakbeinet. Dette kan merkes ekstra godt oppover hvis du knoter det til midt i et crux og kunne ha godt av litt ekstra push over kanten.
Jeg sier go for it.

Redigert av BigBab; 13/04/2019 08:07.

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547389 13/04/2019 07:57
See Ya! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for gode innspill, da blir det innkjøp av flatpedaler og sko.

No shortcuts!
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547403 13/04/2019 10:00
Rogini Offline
Medlem
Medlem
Da jeg begynte med terrengsykling i 2017 brukte jeg flatpedaler og joggesko. Etter ett par uker gikk jeg over til klikk-pedaler (shimano).

Pros:
Det føles som om jeg får mer kraft ned i pedalene når jeg sitter lenge og tråkker.
Når jeg kjører fort over grovt terreng eller hopp, er det veldig betryggende å vite at skoene ikke hopper av pedalene.

Cons:
Noen ganger klarer jeg ikke å klikke meg inn fort nok. Dermed blir jeg tvunget til å kjøre over vanskelig terreng uten å sitte fast. Det er ganske skummelt. Hvis det er gjørmete må jeg sparke skoen mot pedalene for å få vekk gjørma. Da tar det enda lengere tid å klikke meg inn.
Jeg har ramla på ryggen ett par ganger når jeg har øvd på manual og wheelie.
Når jeg sykler opp bratte bakker og plutselig spinner, er det ikke alltid jeg klarer å klikke meg fort nok ut.
Jeg liker å ha foten litt lengere bak på pedalen i oppoverbakkene enn i nedoverbakkene. Med klikkpedaler må jeg finne ett kompromiss.
Det er vanskelig å kjøre bil med klikk-sko.

Jeg har nå kjøpt meg flatpedaler og sko, som jeg skal prøve denne sesongen.

Redigert av Rogini; 13/04/2019 10:02.
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: Rogini] #2547425 13/04/2019 13:05
B
BigBab Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Rogini

Pros:
Det føles som om jeg får mer kraft ned i pedalene når jeg sitter lenge og tråkker.
Når jeg kjører fort over grovt terreng eller hopp, er det veldig betryggende å vite at skoene ikke hopper av.

Exactly, og det er på grunn av joggesko:) bare å glede seg

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547432 13/04/2019 14:11
See Ya! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Bestilt RaceFace Chester og FiveTen Freerider pro, så da blir det spennende og prøve.
Har jo uansett klikkpedaler og sko så det er fullt mulig å bytte på.
Takk for god hjelp 😊

No shortcuts!
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2547636 15/04/2019 06:30
B
BigBab Offline
Entusiast
Entusiast
B
En siste headsup.
De første turene er det et jævl...slit å få foten til å "sitte rett" på pedalen der man vil.
Både fordi det er uvant å ikke bare "click and forget" men også fordi skoene sitter så beint fast at du ikke får flytta noe særlig på foten uten å løfte av pedalen.
Dette blir bedre etter ett par turer når muskelminne øker og skoen får litt innkjøring under tåballene.

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: BigBab] #2547721 15/04/2019 12:55
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: BigBab
En siste headsup.
De første turene er det et jævl...slit å få foten til å "sitte rett" på pedalen der man vil.
Både fordi det er uvant å ikke bare "click and forget" men også fordi skoene sitter så beint fast at du ikke får flytta noe særlig på foten uten å løfte av pedalen.
Dette blir bedre etter ett par turer når muskelminne øker og skoen får litt innkjøring under tåballene.

+1
Satt så fast første tur med Fiveten sko, at foten måtte helt av for å justere.
Å.

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: BigBab] #2547752 15/04/2019 16:02
See Ya! Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
En siste headsup.

Takker så mye.

No shortcuts!
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: aanund] #2601058 15/04/2020 11:07
NoobL Offline
Medlem
Medlem
Sitat: aanund
En siste headsup.

+1
Satt så fast første tur med Fiveten sko, at foten måtte helt av for å justere.
Å.

Hei dere!

Forsøker meg på å blåse litt liv i dette med å sitte fast på flatties.

Jeg er rookie, og har raceface chester + fivetens. Grepet er så bra, at jeg til stadighet har beina fast i posisjoner på pedalene jeg ikke vil ha de i ICON_LAUGH Altså, det lugger litt, og jeg er ikke god nok enda til at jeg alltid setter beina riktig på pedalene. Sliter ikke nevneverdig med at de faller av som sådan, mer at jeg kløner litt ekstra fordi foten sitter skjevt/for langt frem/for langt bak.

Noen tips til hvordan jeg kan trene på dette? Hjelper det å skru ned piggene, eller er det bare mengdetrening som må til?

Og ja - det er ikke et alternativ for meg å gå over til klikk på nåværende tidspunkt. Kanskje en annen gang, men nå syns jeg flatties gir meg ro i sjela til å tørre å sykle over evne!

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2601065 15/04/2020 11:18
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@Linn-noob: Jeg er ingen ekspert. Men sliter litt med det samme selv både på klikk og flatties, antakelig på grunn av litt generell dårlig balanse.

Prøv med noen øvelser der du står helt stille på sykkelen. Da "tvinger" du føttene til å holde riktig posisjon.

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: larsdx] #2601071 15/04/2020 11:26
NoobL Offline
Medlem
Medlem
Sitat: larsdx
@Linn-noob: Jeg er ingen ekspert. Men sliter litt med det samme selv både på klikk og flatties, antakelig på grunn av litt generell dårlig balanse.

Prøv med noen øvelser der du står helt stille på sykkelen. Da "tvinger" du føttene til å holde riktig posisjon.

Var redd for at det forslaget skulle komme. Men du har nok helt rett - balansen min er ikke mye å skrive hjem om. Har prøvd den øvelsen hvor du skal stå helt stille på sykkelen stående - velter med en gang ICON_WINK Så har nok litt trening foran meg på sånt ja!

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: NoobL] #2601106 15/04/2020 12:51
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Linn-noob
Har prøvd den øvelsen hvor du skal stå helt stille på sykkelen stående - velter med en gang ICON_WINK Så har nok litt trening foran meg på sånt ja!

Ali Clarkson hjelper deg. ICON_SMILE

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: Garpen] #2601181 15/04/2020 18:13
NoobL Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Garpen
Sitat: Linn-noob
Har prøvd den øvelsen hvor du skal stå helt stille på sykkelen stående - velter med en gang ICON_WINK Så har nok litt trening foran meg på sånt ja!

Ali Clarkson hjelper deg. ICON_SMILE

Takk! Den så fin ut ICON_LAUGH

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2601685 17/04/2020 20:13
H
hamort Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Kjenner meg litt igjen. Jeg gikk i fra klikk til flatties og sleit med at foten satt helt fast når jeg var vant med å vri ut fra klikk.
Satte inn skiver som gjorde piggene litt mindre og bytta fra fiveten sykkelsko til Salomon joggesko som gjorde at jeg ikke hang helt fast. Men det er fint å sitte greit fast også, har fine merker i leggen etter piggene etter å ha mistet feste...

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S
Meld Dere inn på http://www.nots.no
Re: Klikk vs plattform på sti [Re: hamort] #2601690 17/04/2020 21:00
NoobL Offline
Medlem
Medlem
Sitat: hamort
Kjenner meg litt igjen. Jeg gikk i fra klikk til flatties og sleit med at foten satt helt fast når jeg var vant med å vri ut fra klikk.
Satte inn skiver som gjorde piggene litt mindre og bytta fra fiveten sykkelsko til Salomon joggesko som gjorde at jeg ikke hang helt fast. Men det er fint å sitte greit fast også, har fine merker i leggen etter piggene etter å ha mistet feste...

Usj, ja har hørt og sett skrekkeksempler på legg-shaving ICON_WINK Får vel bare prøve og øve litt mer! Begynte på trackstand-trening i dag. Ikke noen rekord å spore i nær fremtid akkurat, men det går da litt fremover tross alt ICON_WINK

Re: Klikk vs plattform på sti [Re: See Ya!] #2601713 18/04/2020 05:36
E
erikdj Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg bruker Crankbrothers Mallet DH på sti. Lette å klikke ut av og nok plattform/grep til at jeg fortsatt kan tråkke meg oppover om jeg bommer litt på innklikkingen.

—Erik

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå