Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned?

Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? #2546747 10/04/2019 17:17
Scottlized Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det var visse strekninger jeg unngikk når jeg syklet. Som syklist har jeg rett til å bruke veien selv om det er sykkelsti, noe mange bilister ikke skjønner da de ikke kan trafikkreglene. Er det kun vei og ikke sykkelsti er det flere som skjønner at syklister må bruke veien. Noen har fortsatt tungt for å forstå det. På en av mine siste turer hadde jeg brukt sykkelstiene der det var mulig, men på de siste 5-600 metern var det smalt og råttent fortau, valgte naturligvis veien (40-sone). Ble presset inn mot fortauet av en boler i gammel Golf - styret kom bort i bilen. Han brølte ut av sidevinduet, ville ha meg på fortauet, men jeg nektet å etterkomme det. Kun marginer fra å gå i asfalten.

Har tenkt meg ut på sykkelen etter mange år uten sykling. Uansett hvor hensynsfull man er finnes det karakterer der ute som ikke har bruk for hodepinetabletter ICON_WINK

Kondomdress = høyrisiko
Mer anonyme klær = redusert risiko

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Scottlized] #2546749 10/04/2019 17:32
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Tykk hud og god avstand til den hvite linja. Gjennom blinde svinger og over bakketopper legger du deg så langt ut mot gulstripa du kan.

Ja, folk blir sure, men du hindrer farlige forbikjøringer.

Når dette er sagt må du da samtidig vise hensyn og samarbeide. Når du er rundt svingen/over bakketoppen og ser at det er klart, så vinker du bilene forbi og gjør plass. Da får du som regel et vink som takk.

I tillegg sjekker du jevnlig bak deg om du har hale og det er mye møtende trafikk. Har du det gir du tydelig tegn om at du har tenkt å svinge innom neste busslomme for å slippe biler forbi.

Vis gjerne fingeren, men bruk da den korte fingeren innerst på hånda.

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Scottlized] #2546799 11/04/2019 00:04
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg bruker et skikkelig baklys og føler at folk tar mer hensyn. Bruker det også i dagslys. Bruker sykkelfelt der det er mulig.

Men siden du har lagt dette ut i pølsevevavdelingen vil jeg anbefale deg å skjerpe deg og komme deg ut i skogen.

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: chalshus] #2546806 11/04/2019 05:45
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: chalshus
Jeg bruker et skikkelig baklys og føler at folk tar mer hensyn. Bruker det også i dagslys. Bruker sykkelfelt der det er mulig.

Jeg har samme erfaring og opplever at jeg blir tatt mye mer seriøst som trafikant når jeg bruker lys. Jeg bruker også et blinkende lys framme, og innbiller meg også at dette har en fordel i blant annet rundkjøringer.

En annen ting som hjelper (banner i kjerka) er et lite diskre speil. Det gir en mye bedre oversikt over trafikkbildet og gjør det lettere å ta filskifte, svinge unna og forsåvidt også legge seg i midten når det er nødvendig.

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Scottlized] #2546808 11/04/2019 05:59
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enig - opplever også at biler lettere ser meg / tar hensyn når jeg kjører med et ordentlig baklys. Har også et enda vagere inntrykk av at bilister lettere ser meg når jeg sykler med neongule skotrekk enn neongul sykkeljakke - kanskje fordi beina er i konstant bevegelse og derfor er lettere å oppdage i bilisters sidesyn?

I tillegg har jeg som grunntanke at jeg heller vinker takk tre ganger for mye når biler stopper for meg (også når det bare skulle mangle at de stopper pga trafikkregler), enn én gang for lite. Tenker at vi har et kollektivt ansvar for å dempe konfliktnivået mellom syklister og biler.

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: simson] #2546820 11/04/2019 06:50
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: simson
Har også et enda vagere inntrykk av at bilister lettere ser meg når jeg sykler med neongule skotrekk enn neongul sykkeljakke - kanskje fordi beina er i konstant bevegelse og derfor er lettere å oppdage i bilisters sidesyn?

Mener bontrager la fram noe forskning på dette da de lanserte den nye linja si med belysning. De delene som er i bevegelse er de som synes best. Var også noe med at neongult funker best i skumringen, mens det faktisk er andre farger som fungerer bedre når det er mørkt.

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Scottlized] #2546829 11/04/2019 07:23
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Bruk gang og sykkelsti
Bruk godt synlige klær, dvs gul pendlerfarge
Bruk kraftig markeringslys, reflekser
Sykle i høyre hjulspor - dv ikke på den hvite linjen
Anlegg hestehale eller fletter

Det beste av alt er å ha ett stort og godt synlig go-pro kamera under setet, fungerer helt utrolig bra

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Flamini] #2546886 11/04/2019 09:16
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Flamini
Anlegg hestehale eller fletter.

:-)
Sitat: Flamini
Det beste av alt er å ha ett stort og godt synlig go-pro kamera under setet

Syklisters svar på bilenes dashkamera? Montert for å filme bakover, antar jeg? [/quote]

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Scottlized] #2546909 11/04/2019 10:41
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det meste er nevnt, men hvis jeg snakker for meg selv, så bruker jeg:
-neongule skoovertrekk, hansker og sykkelue,
-lys fremme og bake,
-viser retning med hånda når jeg skal svinge,
-der det er praktisk for meg så legger jeg meg godt ut til høyresiden for å slippe forbi trafikk, typisk bussholdeplasser, og dersom det er litt kø bak, så demper jeg farten og slipper forbi.
-smiler og nikker til biler ved stopp og vikeplikt for å ha en positiv kommunikasjon,
-der det er uoversiktelig så legger jeg meg litt mere til venstre inn i kjørefila for å hindre at bilen bak blir fristet til å foreta en vanskelig forbikjøring og sneie meg.
-Bruker gang- og sykkelvei der det er mulig, og praktisk, men min erfaring er at det er tryggest å bruke bilvei. (merk at i Ålesund så finnes det ikke sykkelsti-/-filer)
-Har innsett at jo mere innstillt jeg er på å slå strava-rekorder og oppføre meg som en TdF-proff, jo farligere situasjoner oppstår. Tar det generelt litt roligere og stresser ikke om jeg bruker ett minutt ekstra på en tur.

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Scottlized] #2546946 11/04/2019 12:17
Panda Offline
Besatt
Besatt
“lite diskre speil.”

Hvor GAMLE er egentlig folk her på forumet?!

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Panda] #2546979 11/04/2019 13:04
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Panda
“lite diskre speil.”

Har du ikke hørt om The Italian Road Bike Mirror?

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Scottlized] #2546980 11/04/2019 13:06
Scottlized Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Mange gode innspill her ICON_SMILE
Jeg bruker neongul/grønn sykkeljakke, samme i hansker og skoovertrekk. Blinkende lys i skumring. Bruker sykkelstier der de er framkommelige uten større fare for punktering, samt at jeg sakker farten foran fotgjengeroverganger for å vise at jeg har vikeplikt, noe som fungerer utmerket da bilister skjønner at jeg sykler fortere over enn hvis jeg går.

Mot bolere i Golf og tilsvarende skrap fungerer ingenting annet enn å stå på retten sin, med fare for å bli slått ned. Hvem har sagt at livet er risikofritt ICON_WINK

Skal komme meg ut i skogen, @chalshus ICON_SMILE

Re: Hvordan minske risikoen for å bli kjørt ned? [Re: Panda] #2547102 12/04/2019 06:01
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Panda
“lite diskre speil.”

Hva er problemet, liker du ikke sykkelen min?

Moderator  support