Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Reiseregning ?

Reiseregning ? #2546476 09/04/2019 19:52
E
erik e Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Er det vanskelig og sende inn riktig ? Det må da være straffbart og sende inn for ting du helt åpenbart ikke skulle hatt ? ???

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546490 09/04/2019 20:14
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Det holder med å legge seg flat....

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546530 10/04/2019 05:10
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: erik e
Er det vanskelig og sende inn riktig ? Det må da være straffbart og sende inn for ting du helt åpenbart ikke skulle hatt ? ???

Jeg synes det er noe drit og, hver gang jeg knoter med det forteller jeg meg selv at jeg aldri mer skal reise(noe jeg ikke engang liker å gjøre). Det er derimot veldig, veldig enkelt å ikke sende inn reiseregninger for reiser jeg ikke har foretatt ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Reiseregning ? [Re: ] #2546589 10/04/2019 07:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous13
Haha, reiseregninger og regnskap for små firmaer er latterlige greier

En helt uendelig mengde regler, satser, begreper og drit som ikke finnes i verden utenfor reiseregninger og regnskap

(JA JEG AKKURAT FERDIG MED ÅRSREGNSKAP OG NÆRINGSOPPGAVE. Makan til idiotisk tull når man bare har noen få poster. Jeg må ha måtte scrolle over og svare på +100 spørsmål om ting jeg ikke har noe forhold til?)

(Venstreradikale AP har vel ikke noe til overs for små folk som skal privatisere sin egen arbeidsplass. Og høyreradikaler fra Høyre trur vel ikke at noen kan være fornøyd med å være den eneste ansatte i sitt eget firma.)

Savner det ikke, jeg ICON_SMILE.

Ser forøvrig ut til at det ikke holdt å bare legge seg flat. Hun får god tid til å holde seg i den nye stillingen en stund fremover.

Redigert av Tange; 10/04/2019 07:46.
Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546590 10/04/2019 07:43
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Er det vanskelig og sende inn riktig ? Det må da være straffbart og sende inn for ting du helt åpenbart ikke skulle hatt ?

Tenker du på denne saken?
https://www.nrk.no/norge/revisorforeininga_-_-veldig-alvorleg-sak-1.14510594

Kan være rot i damens oversikt over reiser.

Kan også sees i lys av at en fylkes-nestleder i partiet har så moderat inntjening på sitt politiske virke at det må vises litt oppfinnsomhet for å få endene til å møtes.

Redigert av Anomyn; 10/04/2019 07:45.
Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546620 10/04/2019 08:54
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Stemmer det at de 60000 er reiser der Aftenposten har funnet bevist at hun har vært andre steder?
I så fall kan men jo undre seg over hvor stort tallet egentlig er..

Re: Reiseregning ? [Re: Anomyn] #2546624 10/04/2019 09:03
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Anomyn
Er det vanskelig og sende inn riktig ? Det må da være straffbart og sende inn for ting du helt åpenbart ikke skulle hatt ?

Tenker du på denne saken?
https://www.nrk.no/norge/revisorforeininga_-_-veldig-alvorleg-sak-1.14510594

Kan også sees i lys av at en fylkes-nestleder i partiet har så moderat inntjening på sitt politiske virke at det må vises litt oppfinnsomhet for å få endene til å møtes.

Er dette sarkasme? Hun sitter jo på Stortinget med millionlønn?

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546641 10/04/2019 10:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvilket system er det som er så komplisert at du ender opp med å skrive reisregning for å ha pendlet fra Haugesund til Oslo mens du var på Beyoncé-konsert i København, lurer jeg på?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Reiseregning ? [Re: GeirK] #2546646 10/04/2019 10:34
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Hvilket system er det som er så komplisert at du ender opp med å skrive reisregning for å ha pendlet fra Haugesund til Oslo mens du var på Beyoncé-konsert i København, lurer jeg på?

Det lurer jeg også på. Det tar meg cirka 30 minutter å fylle ut en reiseregning der jeg har vært borte i fem dager. Det skal godt gjøres om jeg ikke har en eneste kvittering fra turen å ikke oppdage at jeg er på jordet.

Dette er ren og skjær svindel med overlegg. Intet annet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546672 10/04/2019 12:10
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her hos meg tar det 5 minutter å fylle ut en reiseregning.
Egen APP der man tar bilder/filer med bilag, laster over i økonomisystemet og skriver overskrift.

1-2-3 og ferdig :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Reiseregning ? [Re: Knirkekne] #2546679 10/04/2019 12:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
Her hos meg tar det 5 minutter å fylle ut en reiseregning.
Egen APP der man tar bilder/filer med bilag, laster over i økonomisystemet og skriver overskrift.

1-2-3 og ferdig :-)

Samme her, men manuell oppdatering av valutakursene tar en del tid.

- Robert Green Ingersoll
Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546697 10/04/2019 13:13
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det som gjør det hele ekstra skremmende er at det er aftenposten (?) som finner ut av dette, og at det ikke er blitt oppdaget tidligere. Finnes det ikke internkontroll på stortinget?

Re: Reiseregning ? [Re: GGG] #2546708 10/04/2019 13:57
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GGG
Det som gjør det hele ekstra skremmende er at det er aftenposten (?) som finner ut av dette, og at det ikke er blitt oppdaget tidligere. Finnes det ikke internkontroll på stortinget?

Jeg tror at det som det er jukset med i disse sakene, er påståtte reiser med egen bil og privat overnatting. Da er det ikke så lett for internrevisjonen å sjekke grunnlaget. Dette har vært basert på tillit.
Det kunne neppe vært svindlet på samme måte med fiktive flyreiser, hotellopphold eller andre ting som krever kvittering og dokumentasjon.

Re: Reiseregning ? [Re: Tex] #2546714 10/04/2019 14:52
E
erik e Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
E
Det var den saken jeg tenkte på. Da er vi enig,dette er svindel. Hun må bli anmeldt og dømt. Håper hun ikke bortforklarer mer .

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546719 10/04/2019 15:25
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg jobber med systemer for utgiftsrefusjon og reiseregninger til daglig. Som det skrives over her, er dette ikke noe annet enn svindel. Hun tok en spansk en, ble avslørt og "beklager det" (altså at hun ble avslørt, antar jeg).

Hos en privat arbeidsgiver vil jeg tro noe sånt er grunnlag for minst en skriftlig advarsel. Sannsynligvis er det ikke mulig å få sparken som stortingsrepresentant (Carl I. Hagen prøvde jo å slippe for å kunne bli aktuell for Nobelkomitéen), men det hadde vært interessant å vite om hun ved å snyte Stortinget som arbeidsgiver på en eller annen måte kan ha rotet seg borti noe veldig alvorlig.

Når det gjelder hvem som finner ut av dette, er det også svært kritkkverdig av Stortinget som arbeidsgiver å ikke ha kontroll på dette. En god praksis vil være å ha to ledd av godkjenning: Først økonomiavdeling som sjekker at det formelle er OK mtp dokumentasjon, og deretter en leder som godkjenner at det er arbeidsrelevant.

Her sviktet begge. Skattebetalingsforskriften krever at diettpenger skal dokumenteres med skriftlig forklaring på formål og arrangement. Jeg tror i beste fall hun har vært svært kort i disse beskrivelsene. I tillegg burde det ringe noen bjeller når de totale reiseregningene kommer opp i slike beløp.

Åpenbart har det ikke vært noen form for relevanskontroll av reiseregningene.

Det er litt uklart hvor lenge hun har drevet med dette, men det er nærliggende å tro at hun eller andre har hatt samme praksis i tidligere år. I så fall er det også dårlig arbeid av riksrevisjonen å ikke ha fanget opp dette.

Nå ser det ut som om Stortinget umiddelbart starter å legge ut reisene til representantene på nett. Dette ser ut som en svært effektiv måte å løse dette problemet. Det vil være veldig mange som er interessert i å avsløre politikere, så få vil nok ta sjansen på å legge ut noe der som ikke er riktig. Og er det koblet mot reiseregnignsssystemet burde det bli orden. Forøvrig en ordning som for det offentlige, og i hvert fall på folkevalgt nivå (kommunestyret etc) burde innføres overalt.

Helt til slutt er det ikke helt utenkelig at denne representanten også har brutt noen skatteregler ved å oppgi penger mottatt av arbeidsgiver som utgiftsdekning, mens det i realiteten ikke var det. Pengene skulle derfor ha vært lagt til inntekten, og hun har oppgitt for lav inntekt og dermed betalt for lite skatt. (Om dette pågikk i 2017. For 2018 har hun fortsatt tid til å korrigere skattemeldingen.)

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546739 10/04/2019 16:54
Tex Offline
Besatt
Besatt
.Men stortinget er ikke arbeidsgiver for en stortingsrepresentant. En representant er ikke ansatt på tinget. Og kan ikke få sparken.

Nei, hun får sette seg ved lunsjbordet i stortingskantinen sammen med Kashiri, Leirstein og .. hvem andre?

Re: Reiseregning ? [Re: Tex] #2546741 10/04/2019 17:01
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Tex
.Men stortinget er ikke arbeidsgiver for en stortingsrepresentant. En representant er ikke ansatt på tinget. Og kan ikke få sparken.

Nei, hun får sette seg ved lunsjbordet i stortingskantinen sammen med Kashiri, Leirstein og .. hvem andre?
Vel, Støre er gjerne ikke helt i samme klubben, men han har jo sine svin på skogen han og.

https://www.nettavisen.no/nyheter/jonas-gahr-store-forfolges-av-brysomme-oppslag/3423366086.html

Re: Reiseregning ? [Re: Tex] #2546753 10/04/2019 17:47
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Tror det allerede er et bord med god plass på:
https://www.youtube.com/watch?v=TEm_aLxqVL4

Karbonbasert livsform.
Re: Reiseregning ? [Re: GGG] #2546765 10/04/2019 18:31
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Anomyn

Er dette sarkasme? Hun sitter jo på Stortinget med millionlønn?

Vil ikke helt utelukke at det kan være litt sarkasme ute og går her.

Re: Reiseregning ? [Re: Tex] #2546786 10/04/2019 20:28
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
.Men stortinget er ikke arbeidsgiver for en stortingsrepresentant. En representant er ikke ansatt på tinget.

Godt poeng. Googla litt, og dette er deres formelle rolle:

"
Verv – ikke arbeidstakere
Stortingsrepresentantene er valgte for en fireårs-periode og er pliktige til å ta i mot sine verv, jf. Grunnloven § 62.

Stortingsrepresentantene regnes ikke som arbeidstakere i relasjon til lover, regler og avtaler som regulerer forholdet mellom en arbeidsgiver og arbeidstaker.

Så langt det er praktisk mulig har derfor Stortingets presidentskap vedtatt at enkelte avtaler helt eller delvis også skal gjelde for representantene. Eksempler på dette er rettigheter knyttet til permisjon med lønn pga. svangerskap/fødsel, herunder fars rettigheter. Satsene i «Regulativ for reiser innenlands for statens regning», «Regulativ for reiser utenlands for statens regning» og «Regulativ for offentlige tjenestemenns flyttegodtgjørelse» er videre gjort gjeldende for stortingsrepresentantene.
"

Basert på dette mener jeg at Stortingets presidentskap burde ha en rolle med å sjekke dette, evt delegert til partienes egne parlamentariske ledere/sekretariat.

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546794 10/04/2019 21:02
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Aftenposten kommer til å kose seg fremover. I dagens artikkel:

"
– Det ble i forbindelse med den årlige regnskapsrevisjonen ved Riksrevisjonen oppdaget feil antall kilometer i en reiseregning. Da administrasjonen fikk vite det, ble andre regninger sjekket og Liadal ble kontaktet. Deretter ble aktuelle reiseregninger korrigert i samråd med henne. Dette er det nå ryddet opp i. Det var ikke grunn til å tro at representanten hadde skrevet reiseregninger for reiser hun faktisk ikke hadde gjennomført, sier Trøen.
"

Så her har altså revisjonen funnet feil i reiseregningene hennes, kontaktet henne for å rydde opp og hun har da IKKE valgt å "legge seg flat og beklage". Selv ikke da ringte det noen bjeller for henne.

Dette er stygt..

Re: Reiseregning ? [Re: Tex] #2546810 11/04/2019 06:11
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Jeg tror at det som det er jukset med i disse sakene, er påståtte reiser med egen bil og privat overnatting. Da er det ikke så lett for internrevisjonen å sjekke grunnlaget. Dette har vært basert på tillit.
Det kunne neppe vært svindlet på samme måte med fiktive flyreiser, hotellopphold eller andre ting som krever kvittering og dokumentasjon.

Gode poenger. Nå viser det seg jo at de (riksrevisjonen) allerede i desember oppdaget at Liadal hadde krevd penger for 3806 kilometer hun ikke hadde kjørt.

Dette forklares med at hun trodde veien hjem fra Oslo var 31,5% lenger enn den i realiteten var. Dette slapp hun helt unna med, men hvem sitt ansvar er det egentlig å sjekke at reiseregningene er riktige? Og hva skjer dersom mannen i gata tror at veien til og fra jobb er 32% lenger, og får reisefradrag man ikke skulle hatt?

Re: Reiseregning ? [Re: GGG] #2546813 11/04/2019 06:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det skjer ofte ingen ting med mindre avviket er så stort at den fanges opp av noen.

Nå er det svært enkelt å sjekke dette vha Google maps, så det er ikke noen grunn til å tro her siden det er er lett å vite.

- Robert Green Ingersoll
Re: Reiseregning ? [Re: GeirK] #2546815 11/04/2019 06:26
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: GeirK
Det skjer ofte ingen ting med mindre avviket er så stort at den fanges opp av noen.

Nå er det svært enkelt å sjekke dette vha Google maps, så det er ikke noen grunn til å tro her siden det er er lett å vite.

Underforstått, at det oppdages, slik det har blitt gjort i dette tilfellet.

Reagerer på at hun har fått refusjon for flere ferjeturer, uten å noen gang presentere kvittering på disse, merkelig praksis.

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546885 11/04/2019 09:15
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Litt fascinerende at for den jevne statsansatt er reglene såpass strenge at man ikke engang kan bevilge seg et glass vin til maten når man først er ute på tjenestereise.
En kollega fikk "kjeft" nettopp på grunn av dette

Videre holder deg ikke med kvittering for betalt flyreise, man må også ha kvittering på at reisen er utført. Noe som forøvrig er helt på sin plass når man reiser på fellesskapets regning. Reglene er strenge og det skal de også være

Men er man stortingsrepresentant, er det bare å føre opp rubbel og bit så får man det tydeligvis dekket. Drit i fellesskap og forvaltning av våre skattepenger, her er det bare å karre til seg. Det er tydeligvis ingen som sjekker uansett ICON_SMILE

Re: Reiseregning ? [Re: edorF] #2546896 11/04/2019 10:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: edorF
Litt fascinerende at for den jevne statsansatt er reglene såpass strenge at man ikke engang kan bevilge seg et glass vin til maten når man først er ute på tjenestereise. En kollega fikk "kjeft" nettopp på grunn av dette

Akkurat det forstår jeg ikke.
I statens regulativ dekkes det en døgndiett for hvert døgn man er på reise.
For tiden mener jeg det i utgangspunktet er kr 780,-
Akkurat hva man spiser og drikker, skal man ikke oppgi, og man skal ikke vise kvittering.
Jeg har drukket mye godt øl på statens reiseregulativ, for å si det sånn.

Ja, det finnes regler for alkoholbruk på offentlige tjenestereiser, men de er ikke knyttet til reiseregulativet.

Dette står i personalhåndboken:
"Ved representasjon, reisevirksomhet, deltakelse på kurs, konferanser ol., forventer vi at våre medarbeidere viser måtehold og en atferd som ikke går ut over virksomhetens omdømme. Ansatte er å betrakte som representanter for virksomheten i slike sammenhenger."

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546901 11/04/2019 10:22
Tex Offline
Besatt
Besatt

Re: Reiseregning ? [Re: Tex] #2546903 11/04/2019 10:27
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E

Det forstår jeg ikke.
Akkurat hva man spiser og drikker, skal man ikke oppgi, og man skal ikke vise kvittering.

Ja, det finnes regler for alkoholbruk på offentlige tjenestereiser, men de er ikke knyttet til reiseregulativet.

"Ved representasjon, reisevirksomhet, deltakelse på kurs, konferanser ol., forventer vi at våre medarbeidere viser måtehold og en atferd som ikke går ut over virksomhetens omdømme. Ansatte er å betrakte som representanter for virksomheten i slike sammenhenger."

Egentlig ikke jeg heller. Men tror vedkommende kollega la ved kvittering for måltidene hvor det kom frem av kvittering at han hadde drukket vin. Han fortalte meg bare at han hadde fått en telefon fra regnskapsansvarlig som irettesatte vedkommende og sa at man ikke drikker alkohol på statens regning.

Jeg skal ikke utelukke at det var en lokal puritaner som satte excel i vrangstrupen og gikk over sine fullmakter. Men resultatet ble iallefall at han måtte fjerne denne utgiften fra reiseregningen.

Re: Reiseregning ? [Re: edorF] #2546911 11/04/2019 10:48
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: edorF

Det forstår jeg ikke.

Egentlig ikke jeg heller. Men tror vedkommende kollega la ved kvittering for måltidene hvor det kom frem av kvittering at han hadde drukket vin. Han fortalte meg bare at han hadde fått en telefon fra regnskapsansvarlig som irettesatte vedkommende og sa at man ikke drikker alkohol på statens regning.

Jeg skal ikke utelukke at det var en lokal puritaner som satte excel i vrangstrupen og gikk over sine fullmakter. Men resultatet ble iallefall at han måtte fjerne denne utgiften fra reiseregningen.

Alle tilfellene der en ikke kan skrive reiseregning etter stattedirektoratets satser for diett og reisegodtgjørelse bokføres det med bilag aka kvitteringer. Så vidt meg bekjent er ikke kravene for statens reiseregulativ noe annerledes for statens ansatte enn andre ansatte. Representasjon er et typisk eksempel, kurs og konferanser i hjemby, reiser på under 6 timer osv. I disse tilfellene er det vel vanlig å kunne bokføre et glass til maten og lite mer enn det.

Re: Reiseregning ? [Re: erik e] #2546920 11/04/2019 11:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jo, jo. Men representasjon er noe annet enn diettgodtgjørelse.
Man kan ikke spandere i baren på statens regning. Det er rimelig.

Om jeg så kjøper vann eller vin for diettpengene jeg får, skal jeg som statsansatt ikke gjøre rede for. Diettgodtgjørelse får man uten egne bilag. Det er en fast sum pr. døgn reisen varte. Men man må dokumentere at reisen har funnet sted. og nærmeste leder må attestere på reiseregningen.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support