Gode poenger fra vviz.
Som nettopp nevnt i en annen tråd, er Schwalbe G-One en familie med markant forskjellige dekk, fra det robuste landeveisdekket
G-One Speed, til blandevei/grusdekket
G-One Allround og det grovere
G-One Bite som går over i terrengsykling. Kommer i forskjellige størrelser og bredder. For trådstarter vil jeg anbefale Speed for landevei og enkle grusveier i Marka, og Allround om han ofte sykler på litt grovere underlag eller vil ha litt bedre grep. Tror Bite blir for grovt om du ikke ofte er i terrenget, men har selv erfaring kun fra Allround og Speed.
X-One kommer også i tre forskjellige versjoner -
Speed,
Allround og
Bite - og alle i UCI-bestemte 33 mm. Kun Allround kommer også i 35. Men alle versjoner er krossdekk og ikke det mest opplagte valget for landevei og grus. Men kross menes da
dette 
Før rullet vi alle på krossdekk for variert bruk, men nå er det en mengde alternativer.
De gode, slangeløse Evo-dekkene fra Schwalbe er kjent for funksjon, ikke nødvendigvis holdbarhet. Men etter min erfaring har G-One Speed, med MicroSkin og V-Guard, større slitestyrke enn Allround og de tidligere krossdekkene.
Om du vil se på annet enn Schwalbe, er Gran Fondos
store test av blandeveis/grusdekk et godt sted å begynne. WTB Riddler 37 mm gikk av med seieren. (Merk at G-One Allround i testen er versjonen med Lite som ikke er slangeløs, i motsetning til MicroSkin. Jeg mistenker at det er grunnen til at rullemotstanden er noe høyere enn forventet.)