Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekkvalg CX tubeless

Dekkvalg CX tubeless #2545918 07/04/2019 20:16
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Hva ville folket valgt av dekk med en sykleprofil 50/50 grus og asfalt (kanskje bittelitt singletrack om det er tørt)?

Ønsker Tubeless oppsett. Har i dag X-One 700c 33. Men de er slitt ut i rullebanen etter rundt 1500km. Er det fortsatt disse som gjelder?

Re: Dekkvalg CX tubeless [Re: Skikongen] #2545932 07/04/2019 23:01
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Hva er målet?

- Raskest mulig A-Å i blanda forhold?

- Raskest på underlag X, "greit" på underlag Y og Z?

- Mest komfort på underlag X, men greit på Y og Z?

- Morsomst på underlag X, greit nok på Y og Z?

Med forbehold om at jeg foreløpig ikke vet hvilke underlag du vil prioritere, vil jeg uansett si at X-one trolig ikke er best, siden du kun kjører single-track om det er tørt, og slik jeg tolker det, sjeldent.

G-one, i en eller annen bredde og konfigurasjon er en mulighet som fungerer godt.

28mm Slicks er en mulighet, om du ikke kjører grov (altså, relativt til en CX) single track. Ingenting vil trolig være raskere på asfalt/grus (marka-grus).

Selv kjører jeg Maxxis Rambler 40mm. Fungerer på asfalt, fungerer på grus, ypperlig på single track. Gjør ikke turen min raskere A-Å, som involverer noen mil transport til/fra Nordmarka. Men det gjør turene mine mest morsomme.

EDIT: X-one er kanskje ett alternativ til Rambler for mitt formål. Men de er ganske smale. Jeg ville personlig valgt bredere. Rambler ruller ikke så godt som G-one, men de tar det igjen i svingene med større knaster og bedre grep enn G-one. I tillegg griper de greit på steinete Single track, både i vått og tørt.

Redigert av vviz; 07/04/2019 23:05.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Dekkvalg CX tubeless [Re: Skikongen] #2545941 08/04/2019 06:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode poenger fra vviz.

Som nettopp nevnt i en annen tråd, er Schwalbe G-One en familie med markant forskjellige dekk, fra det robuste landeveisdekket G-One Speed, til blandevei/grusdekket G-One Allround og det grovere G-One Bite som går over i terrengsykling. Kommer i forskjellige størrelser og bredder. For trådstarter vil jeg anbefale Speed for landevei og enkle grusveier i Marka, og Allround om han ofte sykler på litt grovere underlag eller vil ha litt bedre grep. Tror Bite blir for grovt om du ikke ofte er i terrenget, men har selv erfaring kun fra Allround og Speed.

X-One kommer også i tre forskjellige versjoner - Speed, Allround og Bite - og alle i UCI-bestemte 33 mm. Kun Allround kommer også i 35. Men alle versjoner er krossdekk og ikke det mest opplagte valget for landevei og grus. Men kross menes da dette ICON_SMILE Før rullet vi alle på krossdekk for variert bruk, men nå er det en mengde alternativer.

De gode, slangeløse Evo-dekkene fra Schwalbe er kjent for funksjon, ikke nødvendigvis holdbarhet. Men etter min erfaring har G-One Speed, med MicroSkin og V-Guard, større slitestyrke enn Allround og de tidligere krossdekkene.

Om du vil se på annet enn Schwalbe, er Gran Fondos store test av blandeveis/grusdekk et godt sted å begynne. WTB Riddler 37 mm gikk av med seieren. (Merk at G-One Allround i testen er versjonen med Lite som ikke er slangeløs, i motsetning til MicroSkin. Jeg mistenker at det er grunnen til at rullemotstanden er noe høyere enn forventet.)

Re: Dekkvalg CX tubeless [Re: Skikongen] #2546424 09/04/2019 15:59
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Takk for tips - gikk for X-One Allround. Alternativet var G-One Speed eller G-One Allround. Mest fordi jeg antok at X Allround vil gi litt mer stabilitet i kurvesykling på løs grus. Korriger meg gjerne om jeg tok feil :-)

Re: Dekkvalg CX tubeless [Re: Skikongen] #2546545 10/04/2019 06:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med kvalitetsdekk!

Håper og tror du blir godt fornøyd. Sikkert utmerket grep på både grus og sti, om enn ikke de aller mest lettrullende på landevei. Hadde selv i sin tid Racing Ralph/Rocket Ron CX og det var stor moro.

Fremfor alt: Nå er du godt skodd til det råeste du kan gjøre på to hjul og et bukkestyre - kross!

Moderator  support, Valentino