Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Conti GP5000

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546695 10/04/2019 13:06
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
En viktig ting som ikke kommer frem i disse testene som etter min mening er viktigere en selve rullemotstanden rett frem er veigrepet. Bredere dekk og lavere lufttrykk gir betydelig bedre veigrep i tekniske nedkjøringer og er det vått blir forskjellen bare større.


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Conti GP5000 [Re: Havre] #2546724 10/04/2019 15:47
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Havre
Greit, men det var en kontekst her. Mulig jeg har bommet på noe og at pharynx skulle gå over til TL i samme slengen. Noe han ikke burde gjøre selvsagt da lateks er enda bedre, men...


Har jeg gått glipp av noe? På hvilken måte er latex bedre?


You are what you eat...mmm nuts
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546735 10/04/2019 16:32
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-one-tubeless-clincher

For Schwalbe veier det mer og har høyere motstand med tubeless vs. lateks. Mulig det ikke er sant for GP5k.

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546745 10/04/2019 17:14
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Mye prat om småwatt her. For trådstarter som går fra Schwalbe Durano Plus til GP5000 snakker vi kilowatt så jeg blir livsfarlig i trafikken utover våren. Watch out :-)

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546784 10/04/2019 20:11
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Hehe. kW. Den er god!


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Conti GP5000 [Re: Valentino] #2546792 10/04/2019 20:42
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Typisk sørlandsk beskjedenhet ;-)

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546821 11/04/2019 06:54
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Glemmer aldri når jeg bytta fra Mavic Aksion (godt hakk under yksion) dekk til GP4000. Det føltes også som kW i forskjell. Sparte 1min på 10min klatring, og 2min på 18km tempo. Skal ikke kimse av rullemotstand ICON_WINK

Redigert av Hoaas; 11/04/2019 06:55.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546841 11/04/2019 07:41
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Mavic er god på hjul, men ikke dekk ICON_LAUGH Lite imponert av Yksion Pro også.

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546849 11/04/2019 08:02
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Yksion pro (tubeless) har jo faktisk rundt 12w, samme som GP4000 med butyl, hehe!
Aksion finner man ikke noe data på, men jeg mistenker 20w+, fysj!


You are what you eat...mmm nuts
Re: Conti GP5000 [Re: pharynx] #2546850 11/04/2019 08:02
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Yksion Pro slangeløse som kommer som standard med Mavic UST Road-hjulene nå får gode skussmål.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546856 11/04/2019 08:11
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Jeg snakker primært om Yksion som kom med mine Ksyrium Elite i 2013, stooor forskjell å bytte til GP4000 den gangen iallefall.

Når det er sagt så rulla ikke dekkene som kom med mine Cosmic Pro Carbon Disc i 2017 en meter heller ICON_TONGUE

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546868 11/04/2019 08:33
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Enig i det, de gamle Mavic dekka var grusomme ICON_TONGUE


You are what you eat...mmm nuts
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546877 11/04/2019 08:53
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Faktisk på grensa til komisk at Mavic i det heletatt produserte de eldre dekkene. Jeg har hverken hjul eller dekk fra Mavic, men har litt annet utstyr og det er stort sett av ypperste kvalitet. Da er det litt merkelig at de presterer å selge dekk som helt tydelig ikke var av den standarden det burde være. Spesielt ikke når de sto på relativt dyre hjulsett.

Re: Conti GP5000 [Re: Hoaas] #2546928 11/04/2019 11:43
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
E
Egil52 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Gleder meg enda mer til tur nå :-)

Re: Conti GP5000 [Re: hrukin] #2546971 11/04/2019 12:58
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: hrukin
En viktig ting som ikke kommer frem i disse testene som etter min mening er viktigere en selve rullemotstanden rett frem er veigrepet. Bredere dekk og lavere lufttrykk gir betydelig bedre veigrep i tekniske nedkjøringer og er det vått blir forskjellen bare større.


Om du fordeler vekten av ett kjøretøy på en stor eller liten kontaktflate mot underlaget (smale dekk med høyt trykk vs brede dekk med lavere trykk), så skal vel (i teorien) kraften som trengs for å overgå friksjonen være ... identisk.

Kjør debatt ICON_LAUGH


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2546997 11/04/2019 13:30
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Kontaktflate har vel definitvt noe å si, ellers hadde ingen sportsbiler hatt brede dekk?

NB: Er omtrent 15 år siden jeg studerte fysikk, så godt mulig jeg er litt rusten

NB v2: Det er forsåvidt rett at kontaktflate ikke har noe å si rent teoretisk for friksjon, men større kontaktflate gir mulighet for mykere dekk som gir bedre friksjon. ( https://www.physlink.com/education/askexperts/ae200.cfm )

Redigert av Trond Helge; 11/04/2019 13:32.

// Too many roads, too little time
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2547016 11/04/2019 14:38
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Mulig teorien stemmer mot helt slett underlag, men mot ruglete underlag som god norsk asfalt er så er det bedre med et mykere dekk som følger underlaget bedre.


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2547051 11/04/2019 18:00
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Ett dekk som klarer å holde kontakt med underlaget vil helt klart hjelpe til godt grep, sammenlignet med ett dekk som "hopper og spretter". Så biler bruker dempere/fjærer, men på landeveisykkel er det dekket som må gjøre all jobben selv. Så lavere dekktrykk har nok helt klart noe for seg i så måte.

@Trond Helge:
Ja, kontaktflate har noe å si for sportsbiler, og brede dekk gir bedre veigrep. Men det er av andre årsaker enn de helt opplagte. Fysikken sier at du får ikke mer friksjon av å fordele vekt over ett større område, så det stemmer hvorvidt man er enig eller ei.

Men en racerbil vil ha brede dekk primært for:

1) Å ha ett større område å fordele varmen i, som fører til bedre temperaturkontroll og bedre grep på gummien. Men dette er ikke spesielt relevant på en tråsykkel.

2) Når bilen kjører gjennom svinger ønsker man å minimere "krenging". Det gjøres på en rekke måter, blant annet ved å ha brede dekk som gjør det vanskelig for bilen å "kante" dekket. Når bilen klarer å holde mer av dekket i kontakt med asfalten, bidrar det til bedre fordeling av temperaturen, som igjen bidrar til bedre grep. Dette er heller ikke relevant på tohjulskjøretøy som skal lene seg, da det blir ett helt annet prinsipp med runde dekk som man faktisk må kunne "kante" gjennom svingene (det motsatte av hva som er gunstig på en bil).


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2548083 16/04/2019 23:12
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Erfaringer folkens? Jeg anser ikke meg selv som noe tubeless-novise, langt i fra. Jeg har satt opp mange tubeless dekk de siste årene, da jeg har eksperimentert med mange ulike dekk, på få tilgjengelig hjulsett, noe som har innebært mye bytting.

GP5000 er (by far) det verste settet jeg har montert. De var utrolig vanskelig å få på felg. Jeg er ikke en type som normalt har problem med akkurat dette. De var utrolig vanskelig å poppe (en helt annen liga enn noe annet jeg har vært borti), og de holder ikke luft for fem flate øre uten sealant. Sistnevnte spiller ingen rolle for min del, jeg bruker sealant. Men mener å ha hørt at de "skal" holde luft uten, så jeg testet det, bare for å ha testet det.

Jeg vet at ulike dekk/felger spiller stor rolle, så bare nysgjerrig på andres inntrykk. Mine felger var Notubes Grail, med ca 25mm ytre bredde og 20.3mm intern bredde. Hooked design. Dekkene var forøvrig 25C.

Hvis andre har tilsvarende erfaringer som jeg hadde, så er jeg litt redd for at mange noviser blir skremt bort. Pga GP4000's enorme popularitet her til lands, antar jeg at GP5000 kommer til å bli veldig manges først erfaring med road-TL. Hvis de møter like vrien installasjonsprosess som jeg gjorde, så er jeg redd enkelt blir skremt bort lenge før de har fått dekkene på felg.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Conti GP5000 [Re: vviz] #2548099 17/04/2019 05:57
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 269
A
Andysor Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Jan 2013
Innlegg: 269
Sitat: vviz
Erfaringer folkens? Jeg anser ikke meg selv som noe tubeless-novise, langt i fra. Jeg har satt opp mange tubeless dekk de siste årene, da jeg har eksperimentert med mange ulike dekk, på få tilgjengelig hjulsett, noe som har innebært mye bytting.

GP5000 er (by far) det verste settet jeg har montert. De var utrolig vanskelig å få på felg. Jeg er ikke en type som normalt har problem med akkurat dette. De var utrolig vanskelig å poppe (en helt annen liga enn noe annet jeg har vært borti), og de holder ikke luft for fem flate øre uten sealant. Sistnevnte spiller ingen rolle for min del, jeg bruker sealant. Men mener å ha hørt at de "skal" holde luft uten, så jeg testet det, bare for å ha testet det.

Jeg vet at ulike dekk/felger spiller stor rolle, så bare nysgjerrig på andres inntrykk. Mine felger var Notubes Grail, med ca 25mm ytre bredde og 20.3mm intern bredde. Hooked design. Dekkene var forøvrig 25C.

Hvis andre har tilsvarende erfaringer som jeg hadde, så er jeg litt redd for at mange noviser blir skremt bort. Pga GP4000's enorme popularitet her til lands, antar jeg at GP5000 kommer til å bli veldig manges først erfaring med road-TL. Hvis de møter like vrien installasjonsprosess som jeg gjorde, så er jeg redd enkelt blir skremt bort lenge før de har fått dekkene på felg.


Akkurat samme felg som deg (Notubes Grail) som jeg monterte 28 mm GP5000 TL på for noen uker siden. Dette er min første rodeo med slangeløst og enig at de var litt vanskelige å få på, men med dekkspak syntes jeg det var overkommelig. Tror ikke jeg hadde hatt så store problemer med å sette i en slange ute i felten, men vanskeligere enn vanlige dekk er det selvfølgelig.

Jeg brukte booster pumpe, og de poppa uten problemer og holdt seg der da jeg satte i ventilkjernen.

Jeg valgte å ta av felgbånd fra fabrikk og sette på selv (Stans 21 mm som jeg la dobbelt). Pga. null erfaring funka det ikke første gang så jeg måtte ta av dekk og legge ny runde, men da holdt de på trykk i flere dager uten guffe. Brukte Stan's tubeless kit ventiler.

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2548270 17/04/2019 20:00
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Interessant at dinne poppa såpass enkelt på samme felger. Jeg har også to runder med 21mm felgtape (stan sin gule). Har forøvrig erfart at 21mm var i smaleste laget, og skal prøve å erstatte den til bredere varient ved en passende anledning, så den legger seg litt "oppover" felgkantene. Problemet er at ett dekk har klart å få tak i tape-kanten og "dra den med seg innover" på ett punkt på ene felgen. Foreløpig ikke ett reelt problem, men når det først har skjedd, er jo sjansen større for at ett fremtidig dekk klarer å dra den med seg enda lenger innover, og plutselig har jeg ett problem..


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2548356 18/04/2019 17:13
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
J
Javolta Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Akkurat satt opp GP5000TL 25mm på Bontrager Aeolus 5 med Muc-Off tubeless sealant. To runder med teip. Dekket gikk relativt lett på. Måtte ha litt hjelp av en dekkspake. Pumpa dekket rett opp med vanlig gulvpumpe. Dekket holdt luft i flere timer før jeg satte inn guffa.


Det er i motbakke at det går oppover.
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2548710 21/04/2019 13:16
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Gikk overraskende lett på Enve felger og ser tette ut, får trille en tur i mårra og se om de fortsatt er det..

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2550581 29/04/2019 10:23
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
GP5000 med ca 3500km. Ikke mine, men en kompis sine. Samme "problemet" flere steder på dekket.

Noen andre som har rukket å kjøre sine såpass langt enda, og har noe erfaringer rundt slitestyrken?



Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Conti GP5000 [Re: vviz] #2550582 29/04/2019 10:25
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
3500 km. Imponerende for et toppdekk.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2550587 29/04/2019 10:36
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Da har tydeligvis mindre rullemotstand og vekt (?) hatt sin pris.
Ikke at jeg har noe i mot å bytte dekk på 3500km, men mener da mine GP4000 varer lengre...

Re: Conti GP5000 [Re: Valentino] #2550591 29/04/2019 10:38
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Sitat: Valentino
3500 km. Imponerende for et toppdekk.

Tja. Hvis GP4000SII også er et toppdekk, så er det min erfaring at det typisk holder lenger enn 350 mil. Som bakdekk begynner det da å bli greit slitt, det skal innrømmes, men som fordekk er det fremdeles mye igjen.

Bildet ser jo ut til å vise at slitebanen slipper stammen/korden (og at det fremdeles er en god del gummi igjen), og det synes jeg ikke er bra for et toppdekk. På GP4000SII så kan dekket slites helt til korden begynner å titte frem, selv om man da selvfølgelig har ventet litt for lenge...

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2550595 29/04/2019 10:44
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Utrolig merkelig slitasje. Ikke at jeg er noen ekspert og jeg bytter gjerne dekkene mine før de er blitt helt firkantete uansett, men aldri sett noe slikt før.

Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2550600 29/04/2019 10:58
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Nei ingen krise for meg. Jeg har typisk syklet rundt 5000km i året, men fordelt på ulike sykler/dekk, og jeg skifter dekkene i starten av sesongen uansett.

Men han her, han sykler jo 15.000km i året, og han synes ihvertfall dette var noe skuffende kort levetid kontra hva han var vandt til med GP4000.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Conti GP5000 [Re: Egil52] #2550602 29/04/2019 11:04
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
GP4000sII hadde enormt tykk gummi i slitebanen til toppdekk å være.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå