Og hvor i Nordmarka er dette?
Altså, det er ikke så lett for oss som regner Hammeren som østkanten.
Vi la i vei i otta, i kuldegrader, for å finne og utforske det som ofte omtales på forumet som "Østmarka", et område kjent for sin rike og varierte flora av el-terrengsykler.
Men vi må ha svingt feil, og etter en vinter i Nordmarka merker man jo knapt noen rulle- eller luftmotstand i det hele tatt på landevei, så før vi visste ordet av det, var vi kommet til Rømsjøen i Aurskog-Høland. Og da kunne vi jo like godt fortsette til trivelige Värmland og overnatte hos sauebonde, marinbiolog og syklist Andreas på pittoreske The Sheep Inn B&B i Arvika.
Men så møtte vi altså på sperringen og det uvennlige skiltet du så på bildet. Hvorfor sperringen var der, er komplett uforståelig. Eneste forklaringen må være at svenske styresmakter ikke leser Snikksnakk, og ikke har fått med seg at korona er en helt alminnelig influensa.
Vi tenkte selvsagt å ignorere sperringen - alle vet jo at det er helt greit å reise til utlandet for å sykle så lenge man følger lokale smittevernregler - men så så vi denne karen på taket.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119630&filename=Svensk grensevakt.jpg)
Og da tråkket vi hjem igjen.
Har du flyttelasset med til Sverige?
Hvis jeg skal ta dette opp i aller verste mening, og det gjør jeg, refererer du til den håndlagede brukskunsten fra Gausdal og Yorkshire som henger på styre og ramme.
Til det er det bare å si at enhver slik sjikanerende uttalelse kun vitner om at den som kommer med den sjikanerende uttalelsen, hverken sykler langt nok eller i varierte nok temperaturer eller værforhold.
Men jeg skal gi deg rett i at mobilholderen (!) på overrøret ikke er den mest elegante. Til dens forsvar, er den anskaffet hos
Papillion Cycles i Arlington, kun ti minutters sykkeltur fra Pentagon, forut for ekspedisjon vestover fra Washington D.C. langs den mektige Potomac-elva. Så om den ikke har utseendet med seg, har den en historie og dermed en viss
cred.
Hvis du vil bråke mer om dette, må vi ta et alvorsord om at du vil henge pinglete
terreng-gir på din barske Cervélo Áspero (exploding head emoji). Moderator er varslet!
Ingen må sladre til Sepeda om at jeg besudler hans kjære Nordmark med skispor...
Oj, dette overtrampet så jeg først nå.
Ja, det er et massivt problem av skigåere lager spor i de nøye preparerte sykkelløypene i Marka.
Trekk for planker på beina, pluss for pent bilde!