Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremser som ikke tar godt

Bremser som ikke tar godt #2545358 04/04/2019 20:23
?
Øyvinos Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
?
Hei! ICON_SMILE

Satser på at jeg har klart å navigere meg til riktig del av forumet med dette problemet.

Link til bilder av sykkelen/deler jeg beskriver her er: https://web.min-sky.no/a/wrB_21o8RICcgazq3bMxTQ#sc (Telenor min-sky link)

Seint i vinter kjøpte jeg to rimelig billige BMX sykler til barna på 8 og 10 år. Jeg har tidligere erfart at det å kjøpe det absolutt billigste ikke egentlig blir så billig i lengden. Nå var det lommeboka som fikk siste ord og den tenkte veldig kortsiktig.

Jeg skrudde sammen syklene og de virket veldig bra med unntak av bremsene. Hvis jeg skal forsøke å beskrive de så har de en bremsekraft på omtrent 20% av det man kan forvente at en vanlig sykkel har etter min erfaring.

Jeg har forsøkt å stramme bremsene, men det ender med at klossene ligger for tett på og øker ikke bremsekraften med dette.

Tenkte jeg derfor skulle høre her om noen tips/triks ICON_SMILE Kan det være en idé å skifte ut klossene eller vaske felgen med et eller annet middel for å skape større friksjon? Eller er det måten bremsesystemet er laget på som gjør at det er sånn. Det er likt på begge syklene. Bremsene er like dårlig på begge.

Alle svar og tips mottas med takk ICON_SMILE

Re: Bremser som ikke tar godt [Re: Øyvinos] #2545364 04/04/2019 20:42
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Velkommen til forumet!

Ofte kan klossene til V-bremser være følsomme for alder - gummi er jo ferskvare og gammal gummi er stiv, ikke mjuk. Hvis bremseklossene er gamle eller bare kom med syklene, vil jeg tru at å begynne med nye klosser på den ene, kan være en fin start. I samme slengen kan du jo gå over felgen med isopropanol ("blåsprit" eller "blårens" - fås på kjell.com eller diverse jernvarehandler).

Redigert av RoyK; 04/04/2019 20:42.
Re: Bremser som ikke tar godt [Re: Øyvinos] #2545382 04/04/2019 21:52
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei! Bremser på BMX har betydelig mindre kraft enn vanlige sykler, de er ment til å redusere fart inn mot hopp og i pipes, ikke å stoppe på kortest mulig tid. Det er en kombinasjon av klosser som ikke griper like hardt som v-bremsklosser og gjerne en felgkant som er lakkert slik at klossene ikke biter så hardt. Når vi selger bmx i butikken jeg jobber gir vi alltid beskjed om dette og ber de ta forhåndsregler slik at ikke ungene ikke kjører ut i gata i full fart og ikke klarer å stoppe. Det du kan gjøre er å bytte klossene med v-bremsklosser, det gir som regel bedre bremsekraft, men de blir nok aldri like bra som terrengsykler.
Edit: Så over bildene etter jeg hadde skrevet innlegget og så de hadde v-brems og ikke u-brems som er vanlig på BMX. Du kan fortsatt prøve å bytte klosser, koster ikke mye og det er gjerne forskjeller på hvor godt de griper. Ellers er forslagene i tråden over gode tips. Pga gyro på bakbrems vil ikke den gripe så godt, man får ikke så godt "spenn" i wiren som gjør at man må klemme mer på hendelen for å få god bremsekraft.

Redigert av hennir; 04/04/2019 22:02.

LTVL Captain
Re: Bremser som ikke tar godt [Re: Øyvinos] #2545388 04/04/2019 22:20
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hvis felgen faktisk er lakkert, kan man sikkert gå over dem med litt sandpapir/smergel for å fikse ting litt og igjen gå over med isopropanol. Ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor man skal lage bremser som ikke skal stoppe sykkelen, men bare bremse den litt. Slikt er jo lett å lære med litt bremseteknikk.

Re: Bremser som ikke tar godt [Re: Øyvinos] #2545407 05/04/2019 06:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Mange ting her som du nok ikke kommer utenom.

* Gyro, flere wire, mere som kan strekke seg. Billig gyro, enda værre.
* Masse wirekrøll og bøy som gir MYE friksjon på wire.
* Billig sykkel, billig hendel, billige bremser, billige klosser og billige felger.

Dessverre kommer du nok marginalt videre, men ny klosser er kjekt. Du kan oppgradere gyro og wire/strømpe, koster for samme som syklene :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Bremser som ikke tar godt [Re: Øyvinos] #2548751 21/04/2019 18:46
?
Øyvinos Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
?
Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering og dele mine erfaringer om hvordan dette gikk slik at det kanskje kan være til hjelp for noen.

*Vasket felgene med blåsprit. Her var det mye skitt som gikk av.

*Dratt over med sandpapir.

*Tok av bremseklossene og kjente på disse. "Gummien" på disse kan best beskrive som plastikken som man bruker på lekebiler man har ute i barnehagen. Tviler på at det kvalifiserer som gummi, mer som hardplast.
Disse ble skiftet med bremseklosser fra Biltema til 30kr/par.

*Strammet en fjær/bøyle som sørget for at V-bremsene gikk bort fra felgen når man ikke klemte på bremsehåndtaket.

*Strammet wirene slik at dødgang ble minimert før klossen tok tak på felgen.

*Smurte "strømpene" med WD-40 for å minske oppheng i disse.

Resultat: Bremsespor på asfalten ICON_LAUGH

Tusen hjertelig takk for all hjelp. En enorm følelse av mestring og ikke minst glede av å se barna få utnyttet syklene i større grad.

Re: Bremser som ikke tar godt [Re: Øyvinos] #2548822 22/04/2019 07:45
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Gratulerer med nyfiksa sykkel ICON_SMILE

Moderator  support