Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Hvilken sykkellås er bra?

Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: tmork] #2718910 02/09/2022 06:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: tmork
Boder i felles garasje er og et utsatt område, og her jeg bor har det beklageligvis vært noen innbrudd og sykler som har forsvunnet. Fikk nå selv testet hva som trengs for å sikre sykkelen, og svaret er "nok låser".

I boden har jeg de syklene som er for store/tunge, så der står min Surly ICT og Benno RemiDemi. De er låst sammen med to foldelåser og en kjettinglås, og tar man ikke låsene så kommer syklene aldri ut døra.

Skurkaktig tvilsom søppelmenneske jobba hardt og iherdig med låsøret til boden da hengelåsen i seg selv tydeligvis ble for vanskelig. Da de kom seg inn i boden har de tydeligvis bare snudd, dette ble for krevende. Intet mistet med andre ord, så hurra!

Låsøret til boden var tydeligvis ikke bra nok, så nå er det satt inn herdet låsører og en klasse 4 hengelås, samt at jeg og har en kjetting og den hengelåsen de ikke klarte å ta. Ulempen nå er at det er fem låser for å ta ut en sykkel, og like mange for å låse.

Men det er tydeligvis verdt ulempen. På jobb står sykkel på kontoret og jeg tillater andre i avdelingen å gjøre like dann.

Så bra, og så jævlig synd det må være sånn :-(

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2718921 02/09/2022 07:29
perbl Offline
More than words
More than words
Kjipe greier. Jeg har tatt råsjans på å ha elsykkel låst i fellesareal i sykkelbod med kjetting og ofte en 15/15 Abus når jeg orker å bruke den der du først må ha RFID-chip for å åpne felles parkeringskjeller, deretter spesifikk RFID til blokka mi på to dører for å komme inn.

Med kun én bod, må man prioritere hvilke sykler som skal få plass der, selv om elsykkelen nesten er den dyreste jeg har :-/

Per B.
Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2718935 02/09/2022 10:28
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Fikk denne levert i går.

https://bikeshop.no/onguard/8019lx/onguard-mastiff-x-sykkell%c3%a5s-sort-n%c3%b8kkel-90-100-1800mm-4-79kg

Ordentlig tung og kraftig.
Selve låsen er større i virkeligheten enn det ser ut til på bildet.
Førsteinntrykket var veldig bra.

Redigert av Plankepetter; 02/09/2022 10:30.
Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2720703 22/09/2022 09:20
Østerhus Offline
Avhengig
Avhengig
Men hva om ramma er lite egnet for feste av bøyle låser? Min opprinnelige sykkel til jobb bruker bøyle pluss vaier. Fikk montert begge PÅ sykkel når jeg var på vei til/fra. Låser da begge hjul og ramme til et eller annet fastmontert. Ny sykkel sliter jeg med. Ønsker helst ikke å pakke lås sammen med tøy ++ i sekken (vann, snø, olje og så videre). Foldelås med futteral til flaskefestet er genialt. Men er det ok sikkert?

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2720706 22/09/2022 09:59
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
"motstår all skjæring og kutt", står det i beskrivelse på en av låsene.
Men er det faktisk slik? På kort tid har jeg sett store tykke låser liggende på bakken, kuttet med vinkelsliper.

Heldigvis blir noen av disse kjeltringene tatt, slik som nyhetene meldte om i forrige uke hvor en kjeltring ble tatt på fersken på Bislett, utstyrt med vinkelsliper.

Og ikke alle disse ser ut til å bry seg om hele sykler slik som dette bildet viser, i en park i Oslo tatt for en god stund tilbake.

[Linket bilde]

Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Østerhus] #2720710 22/09/2022 11:14
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Østerhus
Men hva om ramma er lite egnet for feste av bøyle låser? Min opprinnelige sykkel til jobb bruker bøyle pluss vaier. Fikk montert begge PÅ sykkel når jeg var på vei til/fra. Låser da begge hjul og ramme til et eller annet fastmontert. Ny sykkel sliter jeg med. Ønsker helst ikke å pakke lås sammen med tøy ++ i sekken (vann, snø, olje og så videre). Foldelås med futteral til flaskefestet er genialt. Men er det ok sikkert?

Det spørs hvilke skalaer vi skal sette opp for "sikkert".

Sikkert mtp at en tyv heller vil angripe sykkelen som står med standard spirallås tenker jeg er rimelig klart. Har tyven kun med seg en liten avbiter går man jo for den sykkelen man får opp, og det meste av tyverier som gjøres på impuls havner kanskje i denne kategorien.

Men sikkert sammenligna med en tjukk U-lås med bøyle du virkelig må ha verktøy for å komme gjennom? Neppe. Flere foldelåser er jo også ganske svake i leddene, og mener å ha sett at du kan få dem fra hverandre med å plukke opp improviserte verktøy hvis du får plass til å feks vri skikkelig til med et jernrør. Og det viser seg jo dessverre at det også er en del folk ute i byene som går målretta for dyre sykler og deler.

Skal sies at jeg sykla fint med en Abus Bordo Granit X Plus i nesten ti år uten at noen prøvde seg på den da, så liker å tro disse låsene gir en god del sikkerhet vs praktisk bruk-verdi. Jeg hadde neppe orka å bruke de U-låsene jeg nå har med meg sammen med litt mindre kraftig kjetting hvis jeg ikke hadde hatt elsykkel med sideveske.

Og har en tyv først med seg batteriverktøy og skikkelig kappeskive er det ikke mange sekundene som skal til på det meste bortsett fra de virkelig kraftige låsene som er linka til her tidligere.

Redigert av perbl; 22/09/2022 11:16.

Per B.
Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2721470 29/09/2022 11:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Litelok X tar opp kampen med Hiplok D1000 om letteste bøylelås som skal motstå vinkelsliper.

X har allede fått Diamond-status hos britiske Sold Secure for både sykkel og motorsykkel.

Gjenstår å se om X gjør det like godt i test hos Bennetts og andre som D1000.

Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2725174 03/12/2022 13:02
B
baardei Offline
Fersking
Fersking
B
Takk for tips i denne tråden. Jeg bestilte Litelock x1, Hiplok XL noose chain og et Hiplok anker. Jeg var litt spent på om dette var kompatibelt. Kjettingen ble hentet i dag, førsteinntrykket er lovende. Med riktig vinkel på låsebøylen passer Litelock x1 akkurat til noose chain. Ev. kan man gjøre som vedkommende hos Bennets og kappe av litt av beskyttelsen på bøylen.

Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2731878 19/04/2023 10:40
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Hvor bestilte du dette fra?

Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Andysor] #2731897 19/04/2023 13:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mer moro med låser.

Etter at britiske Bennetts gav Hiplok D1000 tommel opp for å motstå vinkelsliper, har de kastet seg over utfordrerne fra Litelok.

Bennetts: Litelok X1 & Litelok X3 review | Real world angle-grinder test (best å se i sin helhet)

Fulle testresultater og vurderinger her:

Bennetts: Litelok X1 review | Angle-grinder-resistant motorcycle lock tested

Bennetts: Litelok X3 review | The toughest motorcycle lock we’ve tested

Alle de tre nevnte låsene lar seg i Milbanks kyndige hender til slutt kutte, der andre testere har gitt opp. Men først etter å ha spist seg gjennom et varierende antall skiver. Helt annen motstand enn forrige generasjon låser.

Merk at med rett plassering over sykkelramme/hjul, vil det være nødvendig med to kutt for å få løs låsen. Pluss eventuell sekundærlås.

Et skår i gleden er at verktøy som plasmakutter skjærer gjennom som kniv i varmt smør frown Det inngår heldigvis ikke i standardutrustningen til den jevne sykkeltjuv.

CyclingTips med guru James Huang: TESTED TO DESTRUCTION! Hiplok's anti-angle grinder bike lock

Re: Hvilken sykkellås er bra? [Re: Ndreas] #2731910 19/04/2023 19:26
B
baardei Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: Ndreas
Hvor bestilte du dette fra?

Låsen ble bestilt direkte fra Litelok, Hiplok XL noose chain fra Bikester. Noose chain er oversatt til løkkekjede, varenr 1361730

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support