Men hva om ramma er lite egnet for feste av bøyle låser? Min opprinnelige sykkel til jobb bruker bøyle pluss vaier. Fikk montert begge PÅ sykkel når jeg var på vei til/fra. Låser da begge hjul og ramme til et eller annet fastmontert. Ny sykkel sliter jeg med. Ønsker helst ikke å pakke lås sammen med tøy ++ i sekken (vann, snø, olje og så videre). Foldelås med futteral til flaskefestet er genialt. Men er det ok sikkert?
Det spørs hvilke skalaer vi skal sette opp for "sikkert".
Sikkert mtp at en tyv heller vil angripe sykkelen som står med standard spirallås tenker jeg er rimelig klart. Har tyven kun med seg en liten avbiter går man jo for den sykkelen man får opp, og det meste av tyverier som gjøres på impuls havner kanskje i denne kategorien.
Men sikkert sammenligna med en tjukk U-lås med bøyle du virkelig må ha verktøy for å komme gjennom? Neppe. Flere foldelåser er jo også ganske svake i leddene, og mener å ha sett at du kan få dem fra hverandre med å plukke opp improviserte verktøy hvis du får plass til å feks vri skikkelig til med et jernrør. Og det viser seg jo dessverre at det også er en del folk ute i byene som går målretta for dyre sykler og deler.
Skal sies at jeg sykla fint med en Abus Bordo Granit X Plus i nesten ti år uten at noen prøvde seg på den da, så liker å tro disse låsene gir en god del sikkerhet vs praktisk bruk-verdi. Jeg hadde neppe orka å bruke de U-låsene jeg nå har med meg sammen med litt mindre kraftig kjetting hvis jeg ikke hadde hatt elsykkel med sideveske.
Og har en tyv først med seg batteriverktøy og skikkelig kappeskive er det ikke mange sekundene som skal til på det meste bortsett fra de virkelig kraftige låsene som er linka til her tidligere.