Sepeda er låsinfluenser, der gikk det en bestilling på en sånn 540, og det jeg tror er den San Fransisco-saken hos Bikester (fant ikke den hos noen andre). Mtp ventetider i disse tider gidder jeg ikke styre med harmonisering av låser.
Så nå var det bare å håpe jeg får en sykkel å låse dem med etterhvert (nå kan jo forsåvidt disse funke fint for å låse Hakkaen min med og da, iom at det er det nærmeste jeg kommer en hverdagssykkel for tida).
Det viktigste med låser er ikke at den er totalt dirke-/herpesikker, men få prosessen til å ta lengst mulig tid, så noen oppdater ugjerningen i tide - alternativt at kjeltringen går til neste.
PS: Den dirken der ser superenkel ut å bruke, men hvis du har prøvd den, opplever du raskt at det er ei lærekurve der også. Jeg har ikke klart å åpne noe med min så langt…
Re: Hvilken sykkellås er bra?
[Re: RoyK]
#270820320/05/202210:31
PS: Den dirken der ser superenkel ut å bruke, men hvis du har prøvd den, opplever du raskt at det er ei lærekurve der også. Jeg har ikke klart å åpne noe med min så langt…
Det å dirke låser er vel et håndverk, så rimelig sikker på at LPL hadde slått meg med en binders hvis jeg hadde hatt tilgang til det besteste dirkesettet i verden.
Med all respekt for dirkingens edle kunst, og all moro dirkenerding kan gi, er det grove verktøy og brutal kraft som gjelder ved det store flertall av sykkeltyverier der det er en lås med i bildet.
Nothing is completely impenetrable; I’m sure the LockPickingLawyer will pick it using high levels of skill and practice in a controlled environment, but that’s irrelevant on the street in a real attack.
Det bekreftes også av LockPickingLawyer selv om Abus Granit X-Plus 540, som er nevnt i tråden. Han kan selvsagt åpne den raskt med rett verktøy, men konkluderer at den er "certainly enough pick resistant for securing a bike on the street".
Enda tydeligere er han om Kryptonites toppmodell, den tyngre Fahgettaboudit. Igjen kan han åpne den raskt, men slår fast at "the reality is that picking really isn't a large concern on the streets".
Det er som baronKanon skriver...
Sitat: baronKanon
Det viktigste med låser er ikke at den er totalt dirke-/herpesikker, men få prosessen til å ta lengst mulig tid, så noen oppdater ugjerningen i tide - alternativt at kjeltringen går til neste.
...gjerne med vekt på å yte en viss motstand mot nettopp herping, i form av solide håndverktøy som boltkutter, hammer, biljekk og i verste fall vinkelsliper eller annet kraftverktøy.
Eksempelvis vil to bøylelåser med høy motstand mot boltkuttere samlet kunne kreve fire kutt med vinkelsliper eller annet kraftverkøy for at tjuven skal kunne ta med seg sykkelen. Da begynner man forhåpentligvis å tøye grensene for hva en tjuv vil risikere, eller velge blant lettere bytter, i hvert fall på gaten. I norske byer. På dagtid.
...men om nevnte Hiplok D1000 holder hva den lover, og andre vil følge etter med lignende låser i grafén, vil selv vinkelsliper i praksis kunne komme til kort. Kanskje blir dét renessansen for dirking Om ikke tjuvene tyr til tyngre verktøy.
Nå har jeg lest igjennom tråden her og slik jeg tolker det så er sykkellåsen Abus Granit X-Plus 540 23cm å anbefalle, hvis man ønsker å kjøpe en meget bra lås i dag. Stemmer dette?
...slik jeg tolker det så er sykkellåsen Abus Granit X-Plus 540 23 cm å anbefale (...) stemmer dette?
Så vidt jeg vet, ja.
Med nevnte forbehold om at den - i likhet med alle bærbare sykkellåser på markedet med unntak av Hiplok D1000 - raskt kan kuttes med elektrisk verktøy som vinkelsliper dersom tjuvene kan arbeide uforstyrret.
Som du har sett i tråden, har Granit X-Plus 540 høyeste sikkerhetsnivå 15/15 for sykkellåser hos Abus, høyeste nivå Diamant hos britiske Sold Secure, har gjort det godt i tester og er selvsagt forsikringsgodkjent i Norge og en rekke andre land.
Jeg valgte låsen fordi den kan motstå boltkutter og andre manuelle verktøy. Den må, ifølge tester, kuttes med elektrisk verktøy to ganger for å kunne åpnes. Og fordi den har lav vekt og volum i forhold til sikkerhetsnivå. Tilnærmet samme sikkerhetsnivå med kjede- eller foldelås betyr betydelig høyere vekt og volum. Og tilsvarende gode bøylelåser, som barske Kryptonite New York Fahgettaboudit, er også tyngre.
To ting du bør være oppmerksom på:
- Det er en fordel at bøylen er kort, slik at den kan fylles opp av ramme/hjul og at en tjuv dermed ikke kommer til med biljekk. Liten bøyle gjør det også vanskeligere å komme til med vinkelsliper eller lignende elektrisk verktøy. Å låse sykkelen forsvarlig med en liten bøylelås er en teknikk man kan lære, og du finner mer om det i tråden. Men samtidig er det viktig at låsen er stor nok til at du får låst både ramme og et av hjulene til stativ e.l. Det avhenger av sykkelen. Så sjekk for all del at 230 mm er tilstrekkelig lang bøyle til ditt bruk.
- Du bør tenke på å sikre også det andre hjulet - i praksis gjerne forhjulet - med en sekundær lås eller i det minste en ekstra kabel som du trer inn på hovedlåsen. Kabel kan kuttes med enkelt verktøy, men det er bedre enn ingenting. Du kan også gjøre det litt vanskeligere å plukke av hjul, sete og styre å sette på PIT-stoppers eller liknende.
Tyverisikkert blir det aldri, men du kan gjøre terskelen høyere, og håpe at tjuven blir demotivert til å prøve seg på akkurat din sykkel.
Og som nevnt: Den sikreste låsen jeg har funnet i mitt nabolag er denne. Håper mange benytter seg av den, slik at vi får flere av den både i hovedstaden og andre steder. Gratis eller rimelig i bruk, alt etter hvor låsen befinner seg.
Inspirerende tråd! Jeg har også tenkt å oppgradere mitt låse-game fremover, så her var det gode tips. Jeg ser antakelig en D1000 i min framtid som fast lås på jobben, ettersom vi fortsatt ikke har Bikely-bokser... og kanskje en D1000 nr. 2 hjemme.
I mangel av egen låsbar garasje eller annen sykkelparkering i borettslaget vårt er jeg nemlig nødt til å ha pendlersykkelen stående fast utenfor døra. Så da er det om å gjøre å få den låst fast så trygt som overhode mulig. Borettslaget vårt ligger ganske isolert til i utkanten av Oslo, og det er ikke bare bare å kjøre inn med varebil, men vi hadde likevel profesjonelle sykkeltyver på besøk i sommer (da var heldigvis våre sykler satt bort i boden).
I mangel av egen låsbar garasje eller annen sykkelparkering i borettslaget vårt er jeg nemlig nødt til å ha pendlersykkelen stående fast utenfor døra.
Au, au, au. Tenk i hvert fall god forsikring.
Sitat: saladin
Hva tenker forresten folk om en slik kjetting? Låspakke Oxford Nemesis - Lås og Kjetting (...) Kan en slik 16mm kjetting være like tyverisikker som produsenten hevder?
Med dette beveger vi oss over i en smule annerledes problemstilling enn det vi har dekket i tråden hittil.
Vet ikke hvor kostbar din pendlersykkel er, eller hvor glad du er i den, men for en sikring som ikke behøver å være mobil/bærbar/transportabel, og som er stasjonær og permanent på étt sted, er det i grunnen ingen begrensninger på hvor grovt og omfattende du vil gå.
Før vi bygger en festning med vollgrav, drage, katapult og kokende olje, kan vi gjøre et forsøk på å begrense oss til det som anses som alminnelige MC-låser - siden du allerede ser på det nivået. Da ville jeg ha sjekket tester og rangeringer av den nevnte låsen versus andre.
Bennetts har testet Oxford Nemesis og gir den rimelig god omtale, men ikke mer enn det.
Britiske Sold Secure rangerer Oxford Nemesis som Gold for MC. Høyeste rangering er som nevnt Diamond.
Du finner ankre, kjettinger og låser rangert som Diamond for MC her. Disse burde være enda mer solide valg.
I kombinasjon med avskrekkende alarm, vil du kanskje kunne sove om natten om sykkelen er sikret med et opplegg på Diamond-nivå for MC.
Eller vi kan besinne oss, og se på Diamond for sykkel
Eller kanskje bare en sykkellås med alarm og/eller varsling til mobil, som 770A SmartX rangert 15/15 av Abus. Med den har dessverre ifølge Bennetts noen svakheter.
For øvrig er det verdt å huske at i en kjetting må hvert ledd være like solid som bøylen i en bøylelås for at den skal ha samme motstand.
Man hører gjerne at en solid kjetting er vanskeligere å få grep på, og dermed vanskeligere å bearbeide med vinkelsliper eller annet elektrisk verktøy. Jeg avviser det ikke, men tillegger det heller ikke avgjørende betydning.
Og som nevnt: Den sikreste låsen jeg har funnet i mitt nabolag er denne. Håper mange benytter seg av den, slik at vi får flere av den både i hovedstaden og andre steder. Gratis eller rimelig i bruk, alt etter hvor låsen befinner seg.
Eller kanskje en lås med alarm og/eller varsling til mobil, som 770A SmartX rangert 15/15 av Abus. Med den har dessverre ifølge Bennetts noen svakheter.
For øvrig er det verdt å huske at i en kjetting må hvert ledd være like solid som bøylen i en bøylelås for at den skal ha samme motstand.
Man hører gjerne at en solid kjetting er vanskeligere å få grep på, og dermed vanskeligere å bearbeide med vinkelsliper eller annet elektrisk verktøy. Jeg avviser det ikke, men tillegger det heller ikke avgjørende betydning.
...tilsvarende må du også tenke på hva du låser fast til. Abus selv viser et brukseksempel som ser suboptimalt ut: (bøylen burde vel gått både gjennom/rundt selve stativet og den lille "løkka" de nå har låst fast til?)
...tilsvarende må du også tenke på hva du låser fast til.
Godt poeng!
Har selv sett kostbare el-sykler med kraftige kjettinglåser midt i tjukkeste sentrum nær Oslo S festet til... nettingen i et nettinggjerde
Problemstillingen blir enda mer akutt med den hyppig omtalte Hiplok D1000.
Sitat: TorbjornJ
Takk for tipset om disse! Kanskje man tørr å bruke gosykkelen til butikken når slike står utenfor og er gratis første timen (enn så lenge)
Nettopp. Og selv om det koster noen kroner, betaler jeg med glede - enkelt via app.
Den gratis parkeringen ved handlesentre er for øvrig en tjeneste for kundene, på samme måte som gratis parkering av bil for en viss tid i garasje. Har tro på at gratistilbudet vil opprettholdes.
Må gi ros til flere handelsentre i Oslo, som ikke bare har satt opp parkeringsstativer som er utformet slik at man faktisk kan låse sykkelen skikkelig, med festepunkter både ved krank og forhjul, men også har investert i boksene fra Bikely. Håper bare å se mer av sistnevnte i sentrum.
Takk Sepeda, dette var veldig nyttig! Jeg tror dessverre ikke vollgrav, drage, katapult og kokende olje er et alternativ, nei. Jeg kan ta det opp med borettslagsstyret, men jeg ser for meg at de vil ha motforestillinger.
Da utgår Oxford Nemesis. Sjekket ut linken du viste til, og av ting som enkelt kan bestilles til Norge ser dette ut til å være det sikreste alternativet: Oxford beast lås Oxford beast kjetting
Det blir jo dyrt, men til gjengjeld slipper jeg kanskje arbeidet med å sette opp ny pendlersykkel akkurat slik jeg vil ha den hvis denne blir stjålet...
...av ting som enkelt kan bestilles til Norge ser dette ut til å være det sikreste alternativet: Oxford beast lås Oxford beast kjetting
(Rettet lenken til låsen!)
Dette tror jeg er et solid valg, om enn den med sine 15 kilo (!) mildt sagt er tyngre og mer bad ass enn de fleste syklister vil velge, selv for en stasjonær lås.
Takk for link-fiksing! Ja, 15 kg er jo mye. Blir jo bare et alternativ for helt ikke-mobile installasjoner, type oppsett hjemme, på jobben eller på hytta. Men for ca 4500 kr kjøper man seg likevel noe som ser ut som relativt god sikkerhet mot tyveri. Eneste minuset i anmeldelsen er mangel på beskyttelse mot vær og vind i nøkkelhullet, så får tenke ut noe smart!
[quote=Aktiv1]...slik jeg tolker det så er sykkellåsen Abus Granit X-Plus 540 23 cm å anbefale (...) stemmer dette?
Så vidt jeg vet, ja.
To ting du bør være oppmerksom på:
- Det er en fordel at bøylen er kort, slik at den kan fylles opp av ramme/hjul og at en tjuv dermed ikke kommer til med biljekk. Liten bøyle gjør det også vanskeligere å komme til med vinkelsliper eller lignende elektrisk verktøy. Å låse sykkelen forsvarlig med en liten bøylelås er en teknikk man kan lære, og du finner mer om det i tråden. Men samtidig er det viktig at låsen er stor nok til at du får låst både ramme og et av hjulene til stativ e.l. Det avhenger av sykkelen. Så sjekk for all del at 230 mm er tilstrekkelig lang bøyle til ditt bruk. Takk for et meget godt svar og takk til dere andre og for gode tilbakemeldinger. Sykkelen min er på 27 tommer og sykkelstativene som jeg skal låse sykkelen til er av helt vanlig størrelse. Vil det da anbefalles å kjøpe en 230 mm lås av typen Abus Granit X-Plus 540 23 cm? Ha en god helg.
Sykkelen min er på 27 tommer og sykkelstativene som jeg skal låse sykkelen til er av helt vanlig størrelse. Vil det da anbefalles å kjøpe en 230 mm lås av typen Abus Granit X-Plus 540 23 cm?
Det burde gå helt fint!
Det er erfaringsutveksling og hjelp til selvhjelp som gjelder på forumet, så du får stole på deg selv når du vurderer dette.
Poenget mitt var at forhold som bredde på dekk, dybde på felger og eventuelt utforming, lengde og tykkelse på rør i rammen, særlig om du har elsykkel, kan påvirke hvor stor lås du trenger. Enkelte stativer krever også større lås, f.eks. de som bare er en skinne du plasserer hjulene inn på.
Her er noen grunnleggende tips om hvordan man bør og ikke bør låse. De to øverste her er gode, og den med to låser er best
Approved locks viser til låser som er Diamond eller Gold hos Sold Secure.
Noen flere varianter, hentet fra Hiplok. Jeg ville dog ikke brukt de to variantene nederst i midten (min påtegning), der kun rammen er låst og begge hjulene kan plukkes av.
Jeg tar meg selv i å legge stopp og handleturer til steder der den er tilgjengelig.
For min egen del særlig CC Vest, Amfi Ullevål, Majorstuen t-banestasjon, og flere parkeringshus. Ellers i Oslo bla. ved Linderud Senter, Manglerud Senter, Lambertseter Senter og Tveita Senter.
Også mange andre steder i landet, fra Kristiansand til Tromsø, ved knutepunkter, idrettsanlegg, sykkelhoteller og handlesentre.
Jeg tar meg selv i å legge stopp og handleturer til steder der den er tilgjengelig.
For min egen del særlig CC Vest, Amfi Ullevål, Majorstuen t-banestasjon, og flere parkeringshus. Ellers i Oslo bla. ved Linderud Senter, Manglerud Senter, Lambertseter Senter og Tveita Senter.
Også mange andre steder i landet, fra Kristiansand til Tromsø, ved knutepunkter, idrettsanlegg, sykkelhoteller og handlesentre.
Alt lett tilgjengelig i app.
Ditto her i Trondheim!
Stor tommel opp, fire timer gratis de fleste steder også.
Et lite nødtips, gjelder spesielt om du har vokset kjedet og har Connex Wipperman kjedelås. Vokset kjedet er for å slippe å bli svart på hendene, Connex kjedelås får den tar du av og på ved å vinkle kjedetleddet i 90 grader og tar løs. Dette gjøres helt uten makt, og kan gjøres gjentatte ganger. Har brukt disse kjedelåsene lenge og er strålende fornøyd. Koster ganske mye om du vil kjøpe de løst. Komplett med kjede er heller ikke billig, men at man kan åpne de igjen uten makt, men bare vinkle kjedeleddet er en stor fordel om man vokser kjedet eller av andre årsaker ønsker å ta av kjede i ny og ne.
Hensikten er selvfølgelig i nødstilfelle bare å vippe av kjedelåsen å bruke kjedet som sykkellås. Låser kjedet ved å sette på kjedelåset igjen. Bør ikke ta mange sekundene om du bruker Connex kjedelås. Tror ikke det er så mange tyver som åpner Connex kjedelåset hurtig. Kan selvfølgelig bare ta av kjedelåset også, så klarer vedkommende ikke å sykle mer en 2 meter før kjedet detter av. Har gjort dette noen ganger selv, dvs kun tatt av kjedelåset.
Alt lett tilgjengelig i app.
Ulempen med dem er at jeg ikke får en sykkel med litt bagasje inn. Min R&M Multicharger er det hvertfall bare å glemme sist jeg sjekka.
Er det noen steder der de har plassert ut større varianter? For et par år siden var jeg nå bortom kontorene deres med eks-Dummyen min for å se på et tidlig designstadium av bokser for lastesykler, men så langt har jeg ikke sett noen sånne her i Trondheim enda.
Om du i appen ber om plass til lastesykkel, får du oversikt. Det er dessverre ennå ytterst få, kun noen på Østlandet, så vidt jeg kan se.
Derfor jeg spurte, for her i Trondheim så jeg ingen hvertfall sist jeg sjekka. Men kom ikke på å se i andre byer, var liksom ikke så relevant det jeg sto med sykkelen og ville parkere den trygt :-)
Boder i felles garasje er og et utsatt område, og her jeg bor har det beklageligvis vært noen innbrudd og sykler som har forsvunnet. Fikk nå selv testet hva som trengs for å sikre sykkelen, og svaret er "nok låser".
I boden har jeg de syklene som er for store/tunge, så der står min Surly ICT og Benno RemiDemi. De er låst sammen med to foldelåser og en kjettinglås, og tar man ikke låsene så kommer syklene aldri ut døra.
Skurkaktig tvilsom søppelmenneske jobba hardt og iherdig med låsøret til boden da hengelåsen i seg selv tydeligvis ble for vanskelig. Da de kom seg inn i boden har de tydeligvis bare snudd, dette ble for krevende. Intet mistet med andre ord, så hurra!
Låsøret til boden var tydeligvis ikke bra nok, så nå er det satt inn herdet låsører og en klasse 4 hengelås, samt at jeg og har en kjetting og den hengelåsen de ikke klarte å ta. Ulempen nå er at det er fem låser for å ta ut en sykkel, og like mange for å låse.
Men det er tydeligvis verdt ulempen. På jobb står sykkel på kontoret og jeg tillater andre i avdelingen å gjøre like dann.