DT Swiss 240 vs. Chris King
|
DT Swiss 240 vs. Chris King
#2544702
02/04/2019 08:37
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 184
coc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 184 |
Er det noen som har gjort en lignende vurdering når man bygger hjulsett? For ordens skyld er det er høyprofil hjulsett til discbremser.
CK koster jo noen lapper mer, men spørsmålet er jo om det er mer enn godt nok med DT Swiss?
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544703
02/04/2019 08:40
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Jeg velger 240 foran King uavhengig av pris, men her er det nok delte meninger. Begge er evigvarende knallgode nav.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544725
02/04/2019 11:47
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
CK koster jo noen lapper mer, men spørsmålet er jo om det er mer enn godt nok med DT Swiss?
Helt klart, ja. Chris King er stil, DT Swiss er funksjon. Men Chris King har like funksjon, og glimrende funksjon som DT Swiss, og glimfende funksjon er jo også god stil. Så ja.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544727
02/04/2019 12:00
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Jeg ville valgt DT. Funksjonen er nok minst like bra som Chris King, ser bedre ut, og det er dårlig stil med tyngre utstyr enn nødvendig. (For CK er tyngre, sant?)
Redigert av rasmusic; 02/04/2019 12:00.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544732
02/04/2019 12:35
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 184
coc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 184 |
Takker for gode svar folkens. Kult at mindre dyrt er like bra!
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544742
02/04/2019 13:34
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Med fare for å hijacke tråden. Men siden man sikkert har mange her som har erfaring med å kjøpe løse Swiss-nav. Jeg har til sammen handlet fire 240 nav, fra ihvertfall tre ulike butikker. To av navene ble levert med både centerlock-mutter og ulike endekopper for konvertering.
Ett nav ble levert med ulike endekopper, men uten CL-mutter, og ett nav ble levert hverken med ekstra endekopper eller CL-mutter.
Da endekopper koster litt å kjøpe løst, hva er andres erfaring? Er det noe måte å se (eksempelvis på varenummeret) om navnet man er i ferd med å kjøpe kommer til å inkludere låsemutter og/eller endekopp-alternativer, eller er det noe man må kontakte den aktuelle sjappa for i hvert tilfelle?
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: rasmusic]
#2544743
02/04/2019 13:49
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Jeg ville valgt DT. Funksjonen er nok minst like bra som Chris King, ser bedre ut, og I FØLGE MEG ER DET dårlig stil med tyngre utstyr enn nødvendig. (For CK er tyngre, sant?) Sånn, fikset det for deg. Har en custom stålsykkel på 8,5 kg til over 100 lapper. Tåler 100 gram ekstra vekt for å tilfredsstille et estetisk helhetsbilde 
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544748
02/04/2019 14:19
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Skjønt, hadde jeg tenkt funksjon hadde jeg trolig valgt DT Swiss. De er helt komisk enkle å skru på, og den ratchetfunksjonen har jeg aldri sett skje noe med. Chris King er det litt mer fikling med.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544753
02/04/2019 15:06
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Det eneste som er feil med DT240s er at logoene er klistremerker. Chris King er fjongere, ja.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544762
02/04/2019 16:53
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Jeg har kun erfaring med DT180 og 190 (hva nå forskjellen måtte være, jeg har endt opp med tre sett på disse navene), og Tune (Mig/Mag, Prince/Princess og King/Kong). Alle funker som en drøm, men DT er enklere i oppbygging
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544794
02/04/2019 19:16
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,023
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,023 |
Kan noen enkelt forklare forskjellen på DT350 og 240? Er det bare vekt?
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544795
02/04/2019 19:22
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Ja, ihvertfall så vidt jeg har klart å finne ut av.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544804
02/04/2019 19:55
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
240s har rustfrie lager visstnok.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544844
02/04/2019 23:30
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
King lager alt inni navet selv og kan skilte med bedre kvalitet på lagerne. De måler alt med mikrometer etter at de har laget delene og setter sammen de delene som passer best sammen. Meg bekjent gjør ikke DT dette. Langt bedre finish. Tåler høyere dreiemoment enn DT (dette har ikke noe å si på en landeveissykkel da kassettene er små).
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: chalshus]
#2544845
03/04/2019 00:10
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
King lager alt inni navet selv og kan skilte med bedre kvalitet på lagerne. De måler alt med mikrometer etter at de har laget delene og setter sammen de delene som passer best sammen. Meg bekjent gjør ikke DT dette. Nå skal jeg ikke frarøve Chris King noe som helst. Men måtte humre litt, for Chris King er vel amerikanske, og dette er så altfor likt den kjente klisjen om "car doors and rubber mallets". ‘There is a wonderful story of a group of American car executives who went to Japan to see a Japanese assembly line. At the end of the line, the doors were put on the hinges, the same as in America. But something was missing. In the United States, a line worker would take a rubber mallet and tap the edges of the door to ensure that it fit perfectly. In Japan, that job didn’t seem to exist. Confused, the American auto executives asked at what point they made sure the door fit perfectly. Their Japanese guide looked at them and smiled sheepishly. “We make sure it fits when we design it.”
Det er vel ingen tvil om at USA er den originale oppfinneren av samlebåndsproduksjon. Men det er vel tilsvarende liten tvil om at de teknikkene som er populære innen produksjon og organisasjon i dag, det er basert på Toyota sine videreutviklinger av de originale konseptene. Det er lite amerikansk bilindustri har lært oss de siste tiårene. Og dette er selvsagt bare en morsom digresjon, og har sikkert ingenting med kvaliteten eller produksjonsmetodene til Chris King å gjøre. Men det er er jo allikevel litt morsomt å dra sammenligning mellom måten amerikanske Chris King gjør denne tilpassingen på, kontra en "engineered to fit" tankegang, som man ihvertfall i teorien skulle tro DT Swiss / Sveits og deres urmakertradisjoner skulle ha gode forutsetninger for å klare 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544849
03/04/2019 05:38
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660
joje
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,660 |
Er det mulig å velge uten å høre lyden av disse navene?
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: Valentino]
#2544854
03/04/2019 06:07
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Det eneste som er feil med DT240s er at logoene er klistremerker. Chris King er fjongere, ja. Det er jo et pluss!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: Alpers]
#2544860
03/04/2019 06:38
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Jeg ville valgt DT. Funksjonen er nok minst like bra som Chris King, ser bedre ut, og I FØLGE MEG ER DET dårlig stil med tyngre utstyr enn nødvendig. (For CK er tyngre, sant?) Sånn, fikset det for deg. Har en custom stålsykkel på 8,5 kg til over 100 lapper. Tåler 100 gram ekstra vekt for å tilfredsstille et estetisk helhetsbilde Joda, koser meg på stålracer iblant jeg også, men nå tenkte jeg rittbruk. 
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544861
03/04/2019 06:45
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,915 |
Angående lagerkvaliteten på DT240: En gang rundt 2008/2009 kjøpte jeg et Reynolds-hjulsett med DT240-nav. Disse er brukt såpass mye at felgene nå var såpass slitte at jeg nettopp har bygd ned hjulene og bygd opp med nye felger (også får å få noe bredere og høyere), men lagrene er utrolig nok fortsatt omtrent som nye. Det er vel en kombinasjon av kvaliteten på selve lagrene og nøyaktigheten i konstruksjonen av selve navet, men det er uansett imponerende. Er forresten helt enig med gare i at klistremerkelogoer er et pluss (På de Reynolds-merka navene måtte jeg fram med sprittusj for å få dem svarte) 
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: AntonS]
#2544876
03/04/2019 07:22
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Kan noen enkelt forklare forskjellen på DT350 og 240? Er det bare vekt? Mener at jeg leste et sted at 350 er laget med litt mer toleranser for å gjøre dem enklere å maskinbygge, dvs at 240 er litt trangere i eikehullene. Men om det bare er en myte vet jeg ikke. Vet heller ikke hva det egentlig betyr for kvaliteten på hjulet hvilke toleranser de bruker i eikehullene. Og dette er jo da selvfølgelig kun relevant om man snakker om hjulbygg med Jeiker. Det er (eller var?) vel også forskjell på hvilken ratchet de kommer med? 240 kommer med flere inngrepspunkter enn 350? 36 vs 54 ?
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: erikskon]
#2544906
03/04/2019 08:30
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
240 har vel standard 36 tenner i frinavet nå. I gamle dager var det 18 (jepp, 20 grader mellom inngrepspunktene), og det var smått til terrengbruk og mindre viktig til landevei. Hva som er standard nå på 350 vet jeg ikke.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544907
03/04/2019 08:32
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Dette er hva DT Swiss selv sier: Whoever is looking for the most affordable high performance hubs available, should take a very close look at the 350 hub line-up. The same performance as its even higher end cousins comes with slightly less weight optimized parts to offer the same reliability at a much lower cost. [source] Står ingenting om dårligere toleranser (eller andre forskjeller utover vekten) som forskjell mellom 350 og 240.
Redigert av vviz; 03/04/2019 08:35.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: Valentino]
#2544909
03/04/2019 08:33
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
240 har vel standard 36 tenner i frinavet nå. I gamle dager var det 18 (jepp, 20 grader mellom inngrepspunktene), og det var smått til terrengbruk og mindre viktig til landevei. Hva som er standard nå på 350 vet jeg ikke. Siste 240-nav'et jeg fikk i posten (for noen uker siden) hadde 18T. Men nå vet jeg ikke hvor lenge nav'et har ligget å godgjort seg i diverse lagerhyller mellom produksjonsdato og når jeg mottok det.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: vviz]
#2544939
03/04/2019 09:48
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959 |
På mine PR1400 Oxic er det 240-nav med 36 tenner i frinav, såvidt jeg vet. Jeg vil si at 36T er merkbart også for landevei, hver gang man starter å tråkke igjen etter trilling. Sammenlignet med mine Cosmic- og Ultegra-hjul kjennes det ut som en helt annen kvalitet.
EDIT! Ser på DT sine sider at alle nav kommer med standard 18 tenner, men står at man skal kunne velge mellom 36 og 54 på siden, men finner ikke dette valget
Aldri prøvd CK da. Men etter det jeg har lest av tester og erfaring rundt om virker det som om det er mer delte meninger rundt kvaliteten på CK enn DT.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544991
03/04/2019 12:15
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Forskjellen på 350 og 240 er vel at de har vært mer liberal med maskinbruken på 240. Derfor lettere vekt. Lagre kan kanskje være forskjellig, men tviler da det er så liten prisforskjell på lager i dag. Til landevei kan færre inngrepspunkter være en fordel da det gir lavere rullemotstand, men neppe så mye at det er merkbart.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2544995
03/04/2019 12:25
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Da jeg besøkte DT-fabrikken for 8-10 år siden, så sa de at 240 navskallene ble laget i Sveits, mens 350 ble laget i østen. Alle ble montert sammen i Sveits. Jeg tror også at 350 bruker noe kjipere lager.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: yolo]
#2545030
03/04/2019 14:30
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
[quote=yolo Aldri prøvd CK da. Men etter det jeg har lest av tester og erfaring rundt om virker det som om det er mer delte meninger rundt kvaliteten på CK enn DT. [/quote]
Tar du regelmessig service, varer begge navene veldig lenge. Gir du faen, går naturligvis ting fortere i stykker.
Mitt 16 år gamle King baknav på terrengsykkelen som går sommer og vinter har fortsatt originale deler.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2555220
20/05/2019 12:43
|
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579
kjull
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 2,579 |
Bestilte et CK navsett dagen før tråden her ble postet, fra våre venner i Horten. Til felgbrems. Håper det er verd å vente på for enda usikkert når dette kan leveres. Er det vanlig med så laaaaang leveringstid?
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2555271
20/05/2019 17:15
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647 |
Apropos lyd: Hva slags fett demper lyd best? Jeg elsker nyservet sykkel med nyfettede DT240 nav, når frihjulet er tyst. Hvis jeg stapper det så fullt av fett at det glipper litt de første tråkkene før det setter seg blir det fint og stille. I 20-30 mil, før faenskapet begynner å bråke igjen.
Blir gal av RRrrrrrarrrrrrrrarrrrrrrRRRrrrrarrrrrrrarrrrrrRRrrrrrr, og ender opp med å tråkke i stedet for å hvile. Det er sikkert bra for meg å hvile mindre, men dog.
Redigert av helomoto; 20/05/2019 21:48.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
Re: DT Swiss 240 vs. Chris King
[Re: coc]
#2555282
20/05/2019 18:03
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Bruker Morgan Blue race Oil. Nokså stille hele tiden. Ikke helt lydløst, men ikke en lyd man merker.
|
|
|
|
|