Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinglete Aeroad i utforkjøringer

Vinglete Aeroad i utforkjøringer #2544486 01/04/2019 07:43
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
Heisann,

Jeg har en Canyon Aeroad CF SLX Disc med Reynolds Strike 62mm hjulsett.
Problemet mitt er utforkjøringer; det er rett og slett skummelt på dette oppsettet på grunn av vingling og ustabilitet. Ekstremt mye mer enn jeg har opplevd med tidligere aero-sykler, da riktig nok ikke de hatt like dype hjul.

Min første tanke er altså hjulsettet er ustabilt i vind på grunn av dybden. Vil et UNAAS 55mm være mer stabilt i vind og utforkjøringer?

Budsjettet strekker seg ikke til 10.000kr+ hjulsett akkurat i år, så håpet hadde vært å få solgt mine nåværende hjul til en OK pris å legge ut mellomlegget for et sett med UNAAS hjul.


Takk for all hjelp. :-)

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544488 01/04/2019 07:48
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Har du justert gaffel-dropout til stable? En kompis har aeroad, riktignok med AR58 hjulsettet, og han har ikke de problemer.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544490 01/04/2019 07:57
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Har du prøvd med et hjulsett med mindre profil? Husker at mine 55mm-hjul var langt jævligere i utforkjøringer enn Ksyrium Elite, nettopp pga vindkast. Har nå 45mm på ny sykkel og det er mye bedre men fortsatt ikke på Ksyrium-nivå.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: aug11x] #2544491 01/04/2019 07:58
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: aug11x
Har du justert gaffel-dropout til stable?

Den justeringsmuligheten finnes gjerne kun på modellene med tradisjonelle hurtigkoblinger (og felgbremser)?

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544496 01/04/2019 08:13
Registrert: Jun 2017
Innlegg: 113
J
Joaaso Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Jun 2017
Innlegg: 113
Har Aeroad m/Unaas 55 selv og kan ikke si jeg var helt bekvem i utforkjøringer (uavhengig av vind) før etter at jeg gjorde den nevnte justeringa av gaffel-droputen, så hvis du ikke har samme justeringsmulighet er det veldig synd - det gjorde mye for trygghetsfølelsen, selvom handlinga i seg selv ikke føles voldsomt annerledes - alt er bare markant mindre nervøst liksom.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Joaaso] #2544505 01/04/2019 08:36
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
På Aeroad med felgbremser kan man ifølge Canyon velge slep (trail) på 55, 57,5 eller 60 mm. Lengre slep gir større stabilitet, m.a.o. 60 mm oppleves mest stabilt og solid.

Canyon oppgir ikke slep for Aeroad med skiver på hjemmesiden no men utmerkede CyclingTips oppgir at slep for Aeroad Disc er lik Ultimate, d.v.s. 59 mm i størrelse 56. Det er nær den mest stabile innstillingen for Aeroad med felgbremser.

Jeg tror m.a.o. at problemet ikke ligger i gaffelens slep/trail.

Trådstarter kan med fordel være mer presis i beskrivelsen av ustabiliteten. Er den vanskelig å styre eller er det risting i retning av wobble/shimmy?

Har ingen erfaring med Aeroad og har ikke greie på årsaker til ustabilitet - de kan være mange - men har lagt merke til forskjellige erfaringer med Aeroad, også med Reynolds Strike, se f.eks. Canyon Aeroad Disc - Shimmy.

I tråden jeg linker til vil du finne en del mulige forklaringer på problemet. Dersom det er wobble, ville min første reaksjon vært å trille sykkelen til godt kvalifisert verksted/forhandler og bedt dem gå over hjul og rammesett/komponenter.

Samme utmerkede CyclingTips gir forresten noe forskjellig beskrivelse av Aeroad. I test av 2015 av versjonen med felgbremser, heter det at selve rammesettet er følsomt for vind og noe ustabilt, men i langtidstest av 2018 av versjonen med skiver pekes det på at nettopp Reynolds Strike er følsom for sidevind.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544508 01/04/2019 08:54
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
Jeg skulle vært mer presis i beskrivelsen.

Problemet føles slik:
Når jeg sykler ned en bakke merker jeg at vinden tar ekstremt godt tak i front av sykkelen som gjør at jeg må bruke mye krefter på å holde den i en rett linje; det føles litt som at jeg blir kastet veldig mye sideveis i veien, dette blir åpenbart bare verre med mer vind. Jeg vil ikke påstå at det er "speed-shimmy" -- det kan også være på grunn av at jeg ikke sykler raskt nok ned bakker lenger på grunn av ustabilitet etter jeg fikk denne sykkelen.

Jeg har heller ikke mulighet til å endre trail da dette er en disc-modell.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544509 01/04/2019 09:01
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704
thue Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704
Prøve med lavprofil hjul. Det er løsningen din. Eller du kan lære deg å kjøre nedover med litt høyere felger ICON_WINK

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544510 01/04/2019 09:04
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Som jeg alltid sier - skivebrems er noe ubrukelige greier ICON_LAUGH

Høres veldig merkelig ut hvis det er noe du merker heletiden? Hvis det blåser litt ekstra så vil jeg si det er helt normalt. Spesielt hvis man sykler sent.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544511 01/04/2019 09:04
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704
thue Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 2,704
Til info så ligger mesteparten av ryttervekten på bakhjulet, noe som medfører at vinden føles som den tar mye bedre i fronten av sykkelen.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Havre] #2544513 01/04/2019 09:07
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Havre
Som jeg alltid sier - skivebrems er noe ubrukelige greier ICON_LAUGH

ICON_SMILE

Rent bortsett fra at problemet ifølge CyclingTips var verre på versjonen med felgbremser, da.

Og som sagt er slep (trail) på Disc såvidt jeg vet tilnærmet lik den mest stabile innstillingen på versjonen med felgbremser, så det er neppe der problemet ligger.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Sepeda] #2544514 01/04/2019 09:22
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Sitat: Sepeda
På Aeroad med felgbremser kan man ifølge Canyon velge slep (trail) på 55, 57,5 eller 60 mm. Lengre slep gir større stabilitet, m.a.o. 60 mm oppleves mest stabilt og solid.


Det er vel motsatt? Kortere slep gir mere stabilitet og tregere styring men kan også forverre shimmying.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: skubisan] #2544516 01/04/2019 09:25
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: skubisan
Det er vel motsatt? Kortere slep gir mere stabilitet og tregere styring men kan også forverre shimmying.

Lengre slep/trail (og kortere fremløp/rake) gir større stabilitet, men forenklet sagt mindre responsiv styring. Men på norsk brukes begrepene litt om hverandre og det kan skape misforståelser.

Vet ikke hvordan det evt. påvirker wobble/shimmy, som så vidt jeg forstår er et separat problem.


Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544518 01/04/2019 09:32
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Så kortere slep/trail betyr at nav blir flyttet fremover, man får lengre akselavstand og mer stabiltiet?

(ref. https://www.pinkbike.com/news/To-The-Point-Rake-and-Trail.html )

Edit: Jeg gir opp.. ICON_SMILE Hør på Sep

Redigert av Trond Helge; 01/04/2019 09:37.

// Too many roads, too little time
Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544525 01/04/2019 09:49
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
Det er gøy med høy profil på hjulsettet, med sidevind skaper trøbbel av og til.
Har kjørt 10 år med reynholds strike med 66mm profil.
Det løses lett med et forhjul med lavere profil


-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544532 01/04/2019 10:09
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Høyprofil-hjul er ganske lite brukt i proffeltet. Se på bilder fra Gent- Wevelgem f.eks.
http://www.cyclingnews.com/races/gent-wevelgem-2019/results/
Mange hjul med 30-40mm profil - i hvert fall foran.

Selv i aerorittet fremfor noe er det beskjedne hjulprofiler på mange i proffeltet:

Foto: http://www.cyclingnews.com/races/milan-san-remo-2019/results/



Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544538 01/04/2019 10:19
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
Takk for alle svar så langt. Jeg vil nok ende opp med å selge dette hjulsettet til noen som vil ha noen dype hjul og så kjøpe noen som er hakket lavere.

UNAAS 55 TEAM -- er det noe tess? Finner så å si ingen tester eller reviews om det.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544546 01/04/2019 11:04
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Du får ikke kjøpt deg et fremhjul med mindre profil da? Vet at Reynolds har mange forskjellige varianter.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544549 01/04/2019 11:11
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Forskjellen mellom en proff og en av "oss" er at en proff stort sett ligger på hjulet til noen andre. Ofte minimalt å si hvor "aero" man er i et ritt med 150 syklister som sykler i ei stor klynge. Vil anta en del setter opp sykkelen etter værmeldingen også.

Så er det selvsagt liten vits i å være så aero at man ikke klarer å nyte syklingen. Selv kun opplevd en gang å sykle i så sterk vind at det ble slitsomt, men det var ikke trivelig.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: pharynx] #2544550 01/04/2019 11:12
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
Det er en mulighet, gitt at jeg får solgt kun framhjulet mitt. Huskjøp står først på prio-listen akkurat nå, så om jeg kjøper noe nytt uten å selge det jeg har nå så blir jeg fort enslig.....:-)

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544552 01/04/2019 11:21
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
Kona merker ikke forskjell på et hjul med 35mm og 62mm profil vettu ICON_WINK

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544553 01/04/2019 11:25
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Om et nytt hjulsett påvirker huskjøp ser du på enten for dyre hjul eller billige hus ICON_SMILE


// Too many roads, too little time
Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2544555 01/04/2019 11:28
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 80
P
Pensjonær Offline
Medlem
Offline
Medlem
P
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 80
Jeg hadde prøvd å fått lånt ett hjulsett med lavere profil, sånn at en er sikker på at det er hjula som er problemet.

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2557142 29/05/2019 10:40
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
H
Hapatron Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Registrert: May 2017
Innlegg: 169
Endte opp med et nytt hjulsett fra Scope på 45mm -- to forskjellige verdener! :-)

Re: Vinglete Aeroad i utforkjøringer [Re: Hapatron] #2557294 29/05/2019 21:32
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Er vel stor forskjell mellom ulike hjulsett også. 60mm er ikke 60mm er ikke 60mm liksom. Personlig kjører jeg 54mm og 63mm hhv foran/bak. Har vel strengt tatt ingen merkbar negativ effekt av dette kontra lavprofil aluhjul i sidevind. Om noe, så blir sykkelen min mer stabil (mindre nervøs i styringen) med denne profilen.

Felgprofilen, samt hvorvidt du kjører riktig bredde på dekkene har nok mer å si enn dybden. "bedre" profiler vil la vinden følge felgen lenger før man når seperasjon enn hva "dårligere" felgprofiler vil gjør når vinkelen på vinden øker (yaw).

Tilsvarende, kjører du for brede dekk, så separerer vinden i det den treffer, du får så og si null glede av høy profil, kun ett vindfang for sidevind og økt felgvekt.

Ville ihvertfall sjekket spesielt nøye dette med dekk/felg-kombinasjon før jeg skyldte på felgene for å skape sidevindproblemer. For Reynolds er vel ett rimelig anerkjent merke, men det hjelper lite om du eksempelvis kjører 28mm dekk på en 25mm felgring.

Nå aner jeg ikke om dette kan ha vært en relevant problemstilling i ditt tilfelle. Men basert på egen erfaring med semi-dype hjul, samt det faktum at jeg mener å ha sett noen av de dyrere Aeroad-modellene bli levert med Reynolds strike originalt, virker det rart om de felgene i seg selv skulle være så dårlige i sidevind?


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Moderator  support, Valentino