Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gresvig sliter.

Gresvig sliter. #2544216 30/03/2019 08:39
P
Plankepetter Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Gresvig tapte 613 millioner i fjor. Hvor mye tap kan de tåle før konkurs?
Tar ihvertfall mange år med veldig gode resultater før de er i balanse igjen.

https://e24.no/naeringsliv/gresvig-tapte-613-millioner-kroner-i-fjor/24592067

XXL sitt katastrofeår endte med 115 millioner i pluss

http://www.sportsbransjen.no/no/nyhetsarkiv/xxl-med-magert-resultat-i-fjerde-kvartal

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544230 30/03/2019 11:26
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De tåler sikkert et slikt tap godt. Men det blir spennende om omstillingen har vært tilstrekkelig til å snu den negative utviklingen. For meg fremstår intersport og gsport som to helt like kjeder som ikke har fulgt med på utviklingen de siste 20 årene.

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544250 30/03/2019 15:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tatt i betraktning at en viktig del av omstillingsprosessen har vært å redefinere profilene til G-sport og Intersport (som to vidt forskjellige kjeder) har de nok ikke lykkes hvis det er flere (mange flere) som synes det samme som deg.

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544254 30/03/2019 16:19
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Og, når netthandel er såpass viktig for sportsbransjen, så hjelper det ikke at nettsidene er totalt ubrukelige heller.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544261 30/03/2019 16:43
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Spesialbutikker som, Fjellsport, Hekta På Tur, Bikeshop, Outnorth, Piteraq - Tinder & Banditter m.fl er mye billigere og har mye bedre utvalg enn G-Sport og Intersport. Som nevnt over er nettsidene deres ræva. Noen butikker har bra utvalg, men taper på pris.

Det var vel Intersport som bl.a hadde alle sovepose-modellene til engelske Mountain Equipment i sitt sortiment, til full pris. Når Fjellsport har de samme modellene til langt lavere pris er de dømt til å tape. Dagens kunder er prisbevisste og netthandel er måten å nå kunden på.

Fjellstøvlene jeg kjøpte kostet 2 999kr hos Intersport. Hos Fjellsport betalte jeg rundt 1 850kr for de samme. Har prøvd å handle lokalt, men de har ingenting av det jeg etterspør. Har gitt opp å spørre mer.

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544270 30/03/2019 17:35
Panda Offline
Besatt
Besatt
G max Butikkene var /er da ikke så verst. Kjøpt mange fine barnesykler der. Diamant.

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544275 30/03/2019 17:58
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg har mange gode minner fra barndommen på den lokale G-sporten på Kolbotn. Min første fiskestang, første sykkel, første sovepose - alt ble kjøpt der etter råd fra selgerne. Selvfølgelig har jeg nostalgiske rosefargede briller på, men de som jobbet der visste hva som funket for å få den lokale gjedda på kroken og hjalp meg og de andre skolekameratene å stille inn giret på 18-girs doningen hvis det var noe kluss, uten å ta betalt.

Nå synes jeg stort sett de fokuserer på klær og sko, men vi forbrukere har jo blitt langt mer kravstore.

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544276 30/03/2019 18:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
G-sport på Ryen har stort sett det jeg trenger av slitedeler til sykkel i "sesong" og ellers "vanlig" sportsutstyr. De har for eksempel stort sett alltid slangeløs guffe/ventiler, kjeder, slanger i ulike varianter etc. Klærne og utstyret de har er nok ikke det som gir mest cred, men mye som fungerer bra. De har også bra utvalg av friluftsutstyr, fiskeutstyr, løpestasj etc. Synes det er en veldig grei butikk å ha i nærmiljøet.

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544277 30/03/2019 18:02
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kvaliteten på nettbutikken til gsport er jo så dårlig at det må være en form for sabotasje. Når de gjør det så dårlig så må det være noe skikkelig gælig i ledelsen og skal de overleve må de nok renske opp.

Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544280 30/03/2019 18:17
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er vi kanskje ikke representative for den normale sportsbutikk-kunden her på TS.

Når det er sagt så var jeg på xxl i dag. En butikk som på mange måter er rimelig lik g-max/intersport. (bare med marginalt bedre nettside)

MITT største problem med denne butikken (disse butikkene) er at de bugner av sokker, dill og ting som sikkert fungerer helt OK, men som er av middels kvalitet og ofte er dyrt nok til at man ikke gidder spontanshoppe.

HVorfor skal jeg kjøpe pendlerjakke til 1499 på XXL, når jeg kan få Assos til samme prisen på nett?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544288 30/03/2019 18:43
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg tror det er både en generasjons- og interessekløft. Jeg kjøper omtrent ingenting uten å først gjøre masse research på nettet om hva som passer meg best. Kollegaen min som bare sykler en gang i måneden eller mamma vil gjerne gå i en butikk og få en anbefaling.

Da blir jeg litt ekstra sur når hun blir solgt en sykkel som er alt for stor fordi de bare hadde én igjen.

Re: Gresvig sliter. [Re: Andysor] #2544293 30/03/2019 19:11
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Er innom XXL ukentlig. Har mye,gode priser og reste kurv. Sykkel deler handles hos Bikeshop . G sport/ Intersport besøkes aldri.

Re: Gresvig sliter. [Re: Knirkekne] #2544305 30/03/2019 20:10
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne
HVorfor skal jeg kjøpe pendlerjakke til 1499 på XXL, når jeg kan få Assos til samme prisen på nett?

Fordi den er like bra som Assos?

Re: Gresvig sliter. [Re: erikskon] #2544424 31/03/2019 18:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon
Kvaliteten på nettbutikken til gsport er jo så dårlig at det må være en form for sabotasje. Når de gjør det så dårlig så må det være noe skikkelig gælig i ledelsen og skal de overleve må de nok renske opp.

+100!
I fjor hadde jeg planer om å ta steget over til den digitale verden på klokkefronten, og fant en god pris på Prisjakt. Men det var ikke så enkelt - for på nettsidene var jo ikke inventory oppdatert. Jeg måtte ringe inn til kundeservice som derimot hadde oversikt. Så datagrunnlaget finnes, men det brukes ikke i webshopen. Så det var dermed umulig å reservere/handle eller på annet vis sikre seg varen på annen måte enn å fysisk dra dit, etter å ha pratet med kundeservice. Det er bare å gratulere. Blir mange millioner i minus av en så håpløs modell.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Gresvig sliter. [Re: -Jan] #2544430 31/03/2019 19:25
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: -Jan
Sitat: Knirkekne

Fordi den er like bra som Assos?

meh, skal vi tenke slik hadde vi alle syklet rundt på Diamant eller White.
Men det ser jo ikke slik ut----

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Gresvig sliter. [Re: Plankepetter] #2544433 31/03/2019 19:30
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sorgene er neppe over i G-sport. De har blitt truffet av flere tsunamier samtidig.

Den digitale bølgen har de ikke klart å følge med på og er helt akterutseilt mht. brukeropplevelse, integrasjon butikk/nett og digital markedsføring. Her konkurrerer de ikke bare imot norske selskaper, men internasjonale giganter som Zalando. At de skal komme i kapp med disse aktørene når det gjelder digital forståelse er usannsynlig.

De har på ingen måte klart å kontre XXL sitt voldsomme inntog i markedet og de vet fremdeles ikke hvordan de skal slå tilbake. I stedet for å samle seg bak en tydelig profil har de spredt seg på G-sport, G-Max og Intersport. I tillegg har de vel en miks av egeneide og franchise, som gjør at kjeden er veldig tung å styre.

Mitt bet er at G-sport kommer til å gå fra vondt til verre. Sunde tjener jo masse penger på annen moro, så han har mulighet til å holde det gående, men spørs hvor mye tålmodighet han har.

PS! Min gamle sportsbutikk Alvdal-Tynset Sport forlater nå G-sport etter 70 år. Tydelig at alt ikke er på stell. https://www.atsport.no/

Re: Gresvig sliter. [Re: runermm] #2544444 31/03/2019 20:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: runermm
Sorgene er neppe over i G-sport. De har blitt truffet av flere tsunamier samtidig.

Den digitale bølgen har de ikke klart å følge med på og er helt akterutseilt mht. brukeropplevelse, integrasjon butikk/nett og digital markedsføring. Her konkurrerer de ikke bare imot norske selskaper, men internasjonale giganter som Zalando. At de skal komme i kapp med disse aktørene når det gjelder digital forståelse er usannsynlig.
De er selv uenige i dette:

- 2017 var et utfordrende år. I februar viste det seg at it-plattformene vår ikke klarte å bære netthandelsløsningen, det tok lang tid å få på plass et godt system. Nå er det av det beste på markedet og noe vi er veldig stolte av, sier Rasmussen.

Jeg må forøvrig si meg enig med deg. De har mistet toget og det er usikkert om de noensinne vil rekke det neste.

Quote:
De har på ingen måte klart å kontre XXL sitt voldsomme inntog i markedet og de vet fremdeles ikke hvordan de skal slå tilbake. I stedet for å samle seg bak en tydelig profil har de spredt seg på G-sport, G-Max og Intersport. I tillegg har de vel en miks av egeneide og franchise, som gjør at kjeden er veldig tung å styre.

Rasmussen mener også det er positivt for Intersport og de to G-kjedene G-Sport og G-Max, at disse er rendyrket i eierforholdet som franchise og egeneiet. Det gjør det lettere å kunne rendyrke de ulike konseptene.

-Driftsmodellen er blitt enklere. Vi har rendyrket kjedene slik at Intersport blir mer rendyrket fagspesialistkjede, mens G-Sport/G-Max er fullsortimentskjeder. Det gir et godt utgangspunkt for å tjene penger, sier han.

Quote:
Mitt bet er at G-sport kommer til å gå fra vondt til verre. Sunde tjener jo masse penger på annen moro, så han har mulighet til å holde det gående, men spørs hvor mye tålmodighet han har.

Han hadde god tro i fjor:

–Gresvig er fortsatt i en krevende omstilling, men en ny og dyktig ledergruppe er på plass, kjedene er rendyrket og bedre posisjonert, og selskapet har i disse dager lansert nye netthandelsplattformer for kjedene.

Quote:
PS! Min gamle sportsbutikk Alvdal-Tynset Sport forlater nå G-sport etter 70 år. Tydelig at alt ikke er på stell. https://www.atsport.no/

Slik jeg leser det har G-butikkene blitt egeneide eller franchise og Intersport forhandlereid. Da var tilbudet fra Intersport nok ikke god nok.
At Gresvig ikke bare kan slå sammen til GIntersport skyldes nok at de eier Intersport men leier konseptet.

http://www.sportsbransjen.no/no/nyhetsarkiv/ny-sjef-i-gresvig

Moderator  support