Jeg har ganske så mye info fra kvalitetssikring av testmetodene.
Burk av børste som tidligere har vært brukt til fluor har kun betydning dersom man bruker denne børsten som siste ting før skia går til test. Er skia nedpå snøen så vil ikke børsten kontaminere.
Mange bruker testens svakheter til å bortforklare egen bruk av fluor. Testens største svakhet er at man kan komme gjennom ved bruk av enkelte fluorprodukter. 99% av de som tas har faktisk brukt fluor, men som for doping vil de fleste umiddelbart nekte på dette.
Det er i praksis overskuddsmateriale fra preppingen som fanges opp i nåværende test. Testen er ikke spesielt sensitiv, så det skal mye til for å bli tatt pga uflaks. Vi testet f.eks med diverse fluorpulverbørster uten at dette ble detektert.
Testene utføres av NILU og analyseres på lab i Tyskland. Prosedyrene er tilgjengelige på Skiforbundets nettsider og alle deltagere på HL fikk god informasjon i forkant. Blant annet om bruk av børster, så veldig dårlig unnskyldning å bruke. Såvidt jeg har fått med meg er det flere utøvere som ble mistenkt pga god glid under rennene som faktisk har blitt tatt.
Redigert av sls; 30/03/2019 20:18.