Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k

Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k #2543733 27/03/2019 15:47
W
Wiz Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
W
Hei! Jeg har bruk for noen råd om kjøp av fulldempa terrengsykkel.

Etter å ha sykla hardtail i alle år har jeg endelig tenkt til å investere i en skikkelig fulldemper. Jeg er mest glad i å sykle flytsti og tekniske ting, ikke så mye utfor (litt pinglete). På hardtail-sykkelen min har jeg 29-tommers hjul, som jeg liker veldig godt og kunne tenke meg å fortsette med. Ellers er jeg 190 cm høy.

Planen er å kjøpe sykkelen i mai. Budsjettet mitt er cirka 20 tusen.

Jeg trenger egentlig råd om alt mulig. For eksempel:

- Hvor burde jeg kjøpe? Nytt eller brukt? Noen andre triks, som å melde seg inn i en sykkelklubb for å få rabatt?

- Hvilke merker og modeller er bra? Jeg har nettopp flytta til Nesodden, og kunne tenkt meg å støtte den lokale sjappa (hvis jeg kjøper nytt), men de fører bare Trek og Specialized, som jeg ikke har så mye erfaring med. Mannen i butikken argumenterte med at fulldempere har såpass mange tekniske deler at det er lurt å kjøpe en av de store produsentene, fordi de har det mest veltesta utstyret. Er det lurt?

Jeg har ellers, av obskure grunner fått sansen for Kona sine sykler (har en CX fra dem), men de ser ut til å være vanskelige å få tak i i Norge. Men la oss si at jeg får tak i dem -- er det noen som har erfaringer?

- Andre ting jeg burde tenke over?

Alle tips mottas med stor takk!

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543735 27/03/2019 15:57
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
en fulldemper har en demper ekstra vs en sykkel med bare dempegaffel. Så det er vel ikke så mye ekstra tekniske deler å skryte av. Du kan fint kjøpe fra hvem som helst. Det meste er bra, det spørs bare hva du skal ha. Mitt tips er å ikke bry deg så mye om merke, men heller hvor kan du få mest for pengene og den geometrien du vil ha. Du nevner kona. Kona process 111 er en fet sykkel som du nok finner innenfor budsjett med høvelig moderne geo og skulle passe fint til din bruk.

Redigert av Paulus; 27/03/2019 15:58.
Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543741 27/03/2019 16:26
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: Wiz

Jeg har ellers, av obskure grunner fått sansen for Kona sine sykler (har en CX fra dem), men de ser ut til å være vanskelige å få tak i i Norge. Men la oss si at jeg får tak i dem -- er det noen som har erfaringer?

http://www.sykkelbutikken.no fører kona, bare å sende en mail for å få ønsket modell og pris.

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543763 27/03/2019 18:49
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Det er korrekt at fulldempere krever mer vedlikehold.
Det er ikke bare demper, men foringer og lager i opphenget som må vedlikeholdes.
Kjøper du et kjent merke som har litt volum på fulldemper salget, er det lettere å få tak i deler. Har Rocky Mountain og det var lettvint å bestille
komplett lager og foringsett til bakhjulsopphenget.
Har også hatt Scott kjøpt fra XXL, de skaffer også deler kjapt fra Ramo.

Det kan derfor være bra å kjøpe denne: https://www.xxl.no/scott-spark-900-elite...1159493_1_style

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543784 27/03/2019 22:06
O
oakl Offline
Fersking
Fersking
O
Sikkert inhabil for øyeblikket, men så lenge sykkelen ikke er utslitt så kan jeg ikke skjønne annet enn at man får mye mer for pengene ved å kjøpe brukt fremfor nytt.

Hvis du skulle vurdere brukt så har jeg en sykkel til salgs på bruktmarkedet akkurat nå som skulle passe deg perfekt ut fra ønskene dine.

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543831 28/03/2019 08:06
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:

Mannen i butikken argumenterte med at fulldempere har såpass mange tekniske deler at det er lurt å kjøpe en av de store produsentene, fordi de har det mest veltesta utstyret. Er det lurt?

I samme prisklasse har de fleste merker som ikke åpenbart er helt tull ganske likeverdig utstyrspakke. RockShox er Rockshox uansett hvem som lager rammen og speccer deler.
Det er i det siste forskjellen ligger, når du lager en komplett sykkel er en del av jobben å specce opp deler. Dette basere seg delvis på hvilket segment man ønsker sykkelen ska fokusere på men minst like mye hvilke (OEM) avtaler man har med dele-leverandører.

Til ditt bruk ville jeg ikke henge med så mye opp i om det er GX eller X01 krank eller bakgir teks (gammelt triks er å specce bedre bakgir enn resten av gruppen da det ser bedre ut på papiret).

Sats på bra dempere, bra bremser og hjul som ikke er megatunge men likevel solide.

Dekk er historisk et sted de fleste produsenter også har spart inn så ikke se seg blind på de, men mange er blitt bedre på det og speccer teks ikke lengrer hard gummi. Uansett, dekk er enklest å oppdatere senere selv med ti tommeltotter og kan markant forandre følelsen av en sykkel.

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543846 28/03/2019 09:17
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hvor grov sykkel vil du ha? Jeg har en Scott Genius 920 som jeg bruker til alt av stisykling. Den har 150mm foran og bak, og slakk styrevinkel, men fortsatt bratt setevinkel. Hadde tidligere en 2015 Trek Fuel Ex 9.0 med 120mm og brattere styrevinkel. Jeg kunne sykle de samme stiene med den, men er både tryggere og morsommere, og går fortere, med Genius.

Spark'en linket til over her er mer lik min gamle Trek, men med litt slakkere styrevinkel og generelt mer moderne geometri. Noen som vet nøyaktig hvilken modell dette er? Finner ingen 900 Elite på Scott sine sider, og 900 er jo vanligvis toppmodellene, mens 910, 920, etc er gradvis billigere modeller. Dette er definitivt ikke toppmodellen, med NX gir etc. Uansett virker 16k for den som et bra kjøp.

Ellers får du vel mye sykkel for pengene hos Canyon f.eks. En Spectral AL 5.0 kommer vel på litt over 20k. Vi har også en Diamant Blck Diamond P1. Kjøpte denne på tilbud til 18k, og til den prisen er den veldig bra. Men til fullpris er kanskje Canyon et bedre kjøp.

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543945 28/03/2019 16:22
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Brukt sykkel av den som er linket til over er det du skal se etter. Bra modell som har gått lite.
Den er lettere enn den nye, men har en generasjon eldre ramme som har litt brattere geometri. Du får heller ikke boost hjul.
Den nye vil oppleves tryggere nedover, mens den brukte er kvikkere og bedre oppover.
Det er også mer moderne med 1x gir.
Trek og Specialized er topp merker, men for 20 lapper får du ikke fulldemper med brukbar ytelse så du må betale mer. Du får da ekstra trygghet ved å ha forhandler rett ved.

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543948 28/03/2019 16:31
A
Austis Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg tror f.eks cannondale habit 2019 er en veldig bra sykkel for pengene. Fox/rockshocx dempere, senkepinne, 130mm vandring foran og bak, 29" hjul.
Litt over 20k ny. Den får du ikke brukt da, siden den er ny i år og må bestilles nå, ellers tror jeg den er utsolgt snart. Levering i mai-ish.

Veldig bra allround sykkel. Leveres med solide hjul med grove dekk for hard kjøring i skauen.
Med et lett hjulsett og dekk er den nok fult rittkapabel og.

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: eldo472] #2543989 28/03/2019 20:46
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: eldo472
Brukt sykkel av den som er linket til over er det du skal se etter. Bra modell som har gått lite.
Den er lettere enn den nye, men har en generasjon eldre ramme som har litt brattere geometri. Du får heller ikke boost hjul.
Den nye vil oppleves tryggere nedover, mens den brukte er kvikkere og bedre oppover.
Det er også mer moderne med 1x gir.
Trek og Specialized er topp merker, men for 20 lapper får du ikke fulldemper med brukbar ytelse så du må betale mer. Du får da ekstra trygghet ved å ha forhandler rett ved.

Mener du han skal se etter eldre Spark? Da er vi uenige. Jeg ville ikke hatt en sykkel med brattere geometri enn ny Spark hvertfall. Jeg mener også at den gamle ikke klatrer særlig bedre. Kom vel ny geometri i 2018. Min 2018 Genius med 65 grader styrevinkel klatrer minst like bra som 2015-modellen som boren min har, med 69.5 grader.

Re: Råd om kjøp av 29-tommers fulldemper til rundt 20k [Re: Wiz] #2543991 28/03/2019 20:50
A
Austis Offline
Entusiast
Entusiast
A
Var vel -17 modellen på spark som ble oppgradert . Samme år som cannondale scalpel.

Så scalpel og spark bør være -17 modell eller nyere. Det er god forskeld på før og etter 17modellene der.

Moderator  support