Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fastrentelån. Skal, skal ikke?

Fastrentelån. Skal, skal ikke? #2543711 27/03/2019 13:22
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Har rundt 6,5 millioner i lån på bolig til rente på rundt 2,5 % i dag (etter siste renteheving). I tillegg til dette har vi rundt 3 millioner i lån på utleieleilighet samt hytte. Vurderer nå sterkt å binde renta på boligen til 3,35 % rente for 10 år. Jeg binder da renta til 0,85 prosentpoeng høyere enn renta jeg har i dag, men får samtidig trygghet i 10 år på dette nivået. Hvis vi går for dette så er det både pga trygghet, men også fordi jeg tror jeg kan vinne veddemålet med banken. Da får vi i såfall i pose og i sekk. Jeg har ingen problemer med å låse meg i 10 år til dette lånet, så de argumentene trengs ikke tas med i det store bildet. Hva ville forumet gjort?

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: LAKA] #2543712 27/03/2019 13:26
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjøper argumentet om trygghet og stabilitet i et 10 år fremover, men sannsynligheten for at du skal tjene på dette er svært lav. I et historisk perspektiv vil det aldri lønne seg å binde renta.

Hvis du har råd til å betale 0,85% mere i rente, så sikrer du om ikke annet nattesøvnen i 10 år ICON_WINK

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: LAKA] #2543713 27/03/2019 13:29
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du trenger tryggheten så bør du gå for det. Hvis du får problemer med å betjene lånet hvis det går mye over 3,35% så er det en no brainer.

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: LAKA] #2543715 27/03/2019 13:32
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Jeg får ikke trøbbel med rente på 3,35, men mange økonomer spår jo en utlånsrente på rundt 3,5 % om et drøyt år. Spørsmålet er hva som skjer etterpå. 3- og 5- års fastrenteavtaler kan jo banken til en viss grad spå, men 10-års frem i tid er det ikke så lett å beregne seg frem til.

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: LAKA] #2543722 27/03/2019 14:28
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg ville ihvertfall vært forsiktig med å binde hele lånet i ti år uten mulighet til å gjøre tidligere nedbetaling.

Kan være aktuelt å vurdere kun å låse deler av lånet for å ha mulighet til å gjøre ekstraordinære nedbetalinger på lånet.

Ellers så oppfatter jeg ikke at du gir nok informasjon til oss for å kunne vurdere hvorvidt du burde låse eller ikke. Fakta er:
- Det koster penger å låse renta(du forsikrer deg mot renteøkning mot en premie).
- Å tro at man er smartere enn banken tror jeg man skal være forsiktig med(dvs. banken er forventet å tjene på fastrentelånet - ikke du)
- Å forsikre seg bør man gjøre mot tap man ikke har råd til å erstatte selv. (dyr bil, hus som brenner etc.)
- Har du solid økonomi og kan fint tåle flere renteøkninger uten problemer så forsvinner forsikringssargumentet og det er ikke fornuftig å låse renten.

Når du skriver at du har en utleieleighet så virker det ikke som at du har dårlig økonomi, eller har du tatt deg vann over hodet?

Hvis du frykter at rentekostnaden kan bli så høy at det tar fra deg nattesøvnen bør du låse renten da tapt nattesøvn er en kostnad ICON_SMILE

Ut på tur!

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: Supermann] #2543727 27/03/2019 14:43
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Supermann
Jeg ville ihvertfall vært forsiktig med å binde hele lånet i ti år uten mulighet til å gjøre tidligere nedbetaling.

Kan være aktuelt å vurdere kun å låse deler av lånet for å ha mulighet til å gjøre ekstraordinære nedbetalinger på lånet.

Ellers så oppfatter jeg ikke at du gir nok informasjon til oss for å kunne vurdere hvorvidt du burde låse eller ikke. Fakta er:
- Det koster penger å låse renta(du forsikrer deg mot renteøkning mot en premie).

- Å tro at man er smartere enn banken tror jeg man skal være forsiktig med(dvs. banken er forventet å tjene på fastrentelånet - ikke du)
- Å forsikre seg bør man gjøre mot tap man ikke har råd til å erstatte selv. (dyr bil, hus som brenner etc.)
- Har du solid økonomi og kan fint tåle flere renteøkninger uten problemer så forsvinner forsikringssargumentet og det er ikke fornuftig å låse renten.

Når du skriver at du har en utleieleighet så virker det ikke som at du har dårlig økonomi, eller har du tatt deg vann over hodet?

Hvis du frykter at rentekostnaden kan bli så høy at det tar fra deg nattesøvnen bør du låse renten da tapt nattesøvn er en kostnad ICON_SMILE

Jeg er over snittet interessert i økonomi og har i lang tid følgt med på rentepolitikken og beregninger rundt dette. Jeg mener faktisk at det denne gangen er større mulighet enn normalt å tjene penger på dette. Så dette sammen med trygghet og stabilitet er mine hovedargumenter for å gå for dette (man har også tidligere i flere perioder kunne tjene penger på fastrentelån, men normalen er at man ikke gjør det). Jeg tenker å investere videre, så fastrentelånet gjør også at jeg i større grad kan låne mer til eksterne prosjekter, da jeg i liten grad trenger å ta høyde for femprosentregelen.

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: ] #2543728 27/03/2019 14:44
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: anonymous13
I låntakerdagene mine brukte jeg 50/50-trikset. Altså 50% på fastrente og 50% på rammelån. Da fikk jeg friheten til å betale ned mer eller mindre når det passet meg, samtidig som jeg fikk halvert effekten av rentesvinginger. En slags økonomisk Prozac; Ikke redd, men heller ikke glad.

Om det er mulig etter innstramming av rammelån aner jeg ikke.

Dette er ikke mulig i mitt tilfelle, bankene vil helst ikke gi slike lån lenger.

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: ] #2543730 27/03/2019 15:05
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: anonymous13
Sitat: LAKA
Dette er ikke mulig i mitt tilfelle, bankene vil helst ikke gi slike lån lenger.

For min egen læring skyld; fikk du noe indikasjon på hvorfor de helst ikke vil gi slike lån lenger?

Jeg synes det var en knallmulighet. Vi fikk mulighet til å betale ned fortere på lånet. Det er jo mer vrient med fastrente på hele lånet, så da er man jo tvunget til å spare i fond eller til dårlig sparerente.

Jeg skal evt. ha fastrente på bolig (6,5 mill), men ha flytende på hytte og utleieleilighet så jeg nedbetaler på disse om behovet skulle melde seg. Men som regel får jeg bedre avkastning på ulike utleieprosjekter enn det lånerenten er, så jeg betaler neppe ned så mye mer enn nødvendig.

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: LAKA] #2543795 28/03/2019 04:56
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Dette er vel ikke min greie men kan jo komme med et tips. Leser jo stadig at økonomer kommer med tips her og der. SPAR 1000 vis av kroner står det på forsiden av avisen . Så viser det seg at det spares feks. 20-30 000 på 30 år om du velger det ene eller andre. Ja,det er jo en sykkel ca. etter flere millioner innbetalt.

Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: LAKA] #2543895 28/03/2019 12:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har en gang inngått et slikt veddemål og "vunnet", riktignok på 5 år, kan det ha vært i 2004/2005 ?

Jeg ville ikke ha bundet hele beløpet uansett men er målet langsiktig trygghet fremfor spekulasjon og du er rimelig sikker på å ikke bytte bolig eller gå ut av boligmarkedet så kan det være en ide. Om jeg var høyt belånt og nærmet meg pensjonsalder, eller på annen måte var på vei over i en situasjon med lavere inntekter ville det vært mer aktuelt.

Unge mennesker som ikke har "grodd fast" i en bolig eller jobb bør tenke seg nøye om.

Jeg jobber selv i bank og i tider som nå er det enkelte banker og andre som pisker opp stemningen og hevder mange kunder vurderer fastrente. I praksis viser historien at det er svært få som faktisk gjør det. I tider med hard konkurranse er det en fin måte å låse inn kundene på...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fastrentelån. Skal, skal ikke? [Re: LAKA] #2543930 28/03/2019 14:42
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvis du ser på Norges Banks rentebane for de neste fire årene, så vil utlånsrenta ligge under din fastrente for alle de årene.

Og selv om mange økonomer venter renteøkning det neste året, har de nedjustert rentebanen for de etterfølgende årene.

Personlig mener jeg det er en veldig longshot å tenke at man forutser dette bedre enn både egen bank og Norges bank, men her blir det opp til egen risikovilje og evne til å bære eventuelt tap.

Moderator  support