Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Google wifi mesh og get- trenger hjelp...

Google wifi mesh og get- trenger hjelp... #2542570 21/03/2019 16:35
Nemo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei
Har nettopp flyttet inn i 3-etasjers hus, med getboksen i 3. etg. Dååårlig dekning og ustabilt trådløstnett i 1. og 2. etg. Kjøpte 3 stk. Google wifi fordi det skulle være enkelt å installere, siden jeg ikke skjønner meg stort på data.
Boksen som fulgte med fra Get heter EG400 såvidt jeg har forstått.
Jeg har nå 2 trådløse nett, hvor begge egentlig fungerer middels/for dårlig. Jeg sliter bl.a med å finne Sonoshøyttalerne i 1. etg pga dårlig nett.
Er det noen innstillinger jeg skal gjøre på modem/ruter? Andre tips?

IG: audragnarock
Re: Google wifi mesh og get- trenger hjelp... [Re: Nemo] #2542609 21/03/2019 21:31
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har mesh nettverk og nett fra get. Da jeg nylig installerte sonos nr 2 langt fra "original" noden i mesh nettverket så ville det seg ikke. Etter litt googling fant jeg ut at jeg måtte stille om mesh'en til å fungere som tilgangspunkt, ikke ruter. Nå funket sonos i hele huset, men nå blei nettet ustabilt. Til slutt falt hele nettet ut. Etter flere runder med get support så fant de ut at jeg måtte skru av trådløs på get ruteren. Etter dette har alt fungert strålende, i en uke iallfall. Det var noe problem med ip adresser

- Stefan
Re: Google wifi mesh og get- trenger hjelp... [Re: Nemo] #2542647 22/03/2019 08:50
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Du får nok problemer fordi du kjører en router (Google wifi) direkte under en annen router (Get routermodem) og de "krangler" seg i mellom om hvem skal være sjefen i datatrafikkstyringen.

Du kan først prøve å kun skru av wifi på Get-modemet. Hvis ikke det fungerer godt nok, foreslår jeg å stille om Get-modemet fra å fungere som router til heller å fungere som en "brigde". Din Google router vil da "overta eneansvaret" for all intelligens i nettverksoppsettet lokalt.
Jeg tror jeg fikk Gets kundeservice til å gjøre omstillingen i Get-modemet for meg, men det skal også være mulig å gjøre selv.

Din egen wifi-router kobler du til med én kabel mot Get-modemet. Alle dine øvrige enheter kobler du så på enten med kabel til din egen router eller på wifi til din egen router.

Ditt mesh system skal kunne prestere atskillig bedre enn det du beskriver.
For cirka et halvt år siden byttet jeg ut min gamle trådløse router til Netgear Orbi 50 mesh router med 1 stk satelitt plassert i hhv. kjellerkontor og i 3. etasje loft. Gikk fra "såvidt mulig å streame TV på iPad" i soverom 2. etasje til å ha 150 Mbps på speedtest hvor som helst i rekkehuset (grunnflate ca 50 kvm, 3 etasjer + loft - Get modem og nettverkstilkoblingen er i kjellerkontoret). Du burde kunne få til noe tilsvarende i ytelse hvis du får nettverksoppsettet ditt rett satt opp.

Lykke til!

Redigert av vichingo; 22/03/2019 09:17.
Re: Google wifi mesh og get- trenger hjelp... [Re: Nemo] #2542682 22/03/2019 10:51
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Nemo
Hei
Har nettopp flyttet inn i 3-etasjers hus, med getboksen i 3. etg. Dååårlig dekning og ustabilt trådløstnett i 1. og 2. etg. Kjøpte 3 stk. Google wifi fordi det skulle være enkelt å installere, siden jeg ikke skjønner meg stort på data.
Boksen som fulgte med fra Get heter EG400 såvidt jeg har forstått.
Jeg har nå 2 trådløse nett, hvor begge egentlig fungerer middels/for dårlig. Jeg sliter bl.a med å finne Sonoshøyttalerne i 1. etg pga dårlig nett.
Er det noen innstillinger jeg skal gjøre på modem/ruter? Andre tips?

Kanskje du burde se på Get sin WifiX i steden? Deres "eget" mesh, da tar de også ansvar for oppsett og evnt problemer og support.

Kan være greit hvis man ikke har allverdens kunnskap sjøl.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support