Re: Terskeltrening
[Re: sykkeloyvind]
21/03/2019 20:08
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
bra og spennende artikkel, sverger fortsatt til puls,følelse og gammeldags lapskaus trening  , mest fordi jeg ikke liker duppe dingser og sverger til det enkle, blir jo likevel litt nysgjerrig på watt trening.... Lurer derfor på hvor mye bedre man blir med kontrollert watt trening? og blir man det i praksis au eller er det bare teorien om watt trening som er bra?
|
|
|
[Re: lille gutt]
22/03/2019 09:00
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
bra og spennende artikkel, sverger fortsatt til puls,følelse og gammeldags lapskaus trening  , mest fordi jeg ikke liker duppe dingser og sverger til det enkle, blir jo likevel litt nysgjerrig på watt trening.... Lurer derfor på hvor mye bedre man blir med kontrollert watt trening? og blir man det i praksis au eller er det bare teorien om watt trening som er bra? Folk kom i god form - vel så god som mange nå - før også. Det ble f.eks løpt veldig fort av mange før pulsklokker fantes. For egen del opplever jeg watt-måling først og fremst som en motivasjonsfaktor og en bekrefter på at treningsøkta har blitt utført på antatt best mulig vis. I tillegg er det lettere å objektivt måle fremgang.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
22/03/2019 09:27
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er også vesentlig lettere å styre intensiteten, samt å se om du har en god, middels eller dårlig dag. F.eks med puls kan du ha veldig lav, eller veldig høy puls på en treningsøkt. Med lav puls og mye syre oppleves det som at man ikke klarer å trene på rett intensitet, selv om kanskje farta tilsier at intensiteten er høy nok. Med for høy puls i forhold til hva intensiteten/farta skulle tilsi blir intensiteten for lav.
Det er også fort gjort å starte for hardt på intervaller når man kjører etter puls, fordi pulsen har en forsinkelse. Og pulsen påvirkes raskt av stimulanter som koffein, nikotin osv.
Watt påvirkes i grunnen ikke av noe annet enn dagsformen din, og er dønn ærlig. Over tid vil man også vite hvor hardt man tåler å kjøre på forskjellig varighet, om det går opp, ned eller flatt..finner lettere sine svakheter osv. Fordelene er mange, men ja, man kan helt klart trene seg i like god form uten..men veien dit blir kanskje litt mer knotete.
Redigert av Hoaas; 22/03/2019 09:28.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
22/03/2019 10:48
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Siden terskel i watt påvirkes av dagsformen, akkurat som puls, er den ikke da like upålitelig? I tillegg vil den variere fra uke til uke?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
22/03/2019 11:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden terskel i watt påvirkes av dagsformen, akkurat som puls, er den ikke da like upålitelig? I tillegg vil den variere fra uke til uke? Blir ikke det samme, siden du vet hvor verdiene dine normalt ligger. Om dagsformen er såpass at du ikke klarer å holde terskel er det enkelt å justere treninga, avbryte økta osv. Med bare puls som styringsparameter på f eks en spinningsykkel, kan f eks pulsen være påvirket av mye koffein og kunstig høy, med det resultat at man sykler på for lav intensitet. Watt er et enklere og bedre styringsparameter, men puls + følelse også fungerer helt fint.
|
|
|
22/03/2019 11:25
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Wattmåler er fint så lenge man har progresjon, men kan bli et jag etter tall også så noen blir helt sikkert dårligere av det også. Går fort til hodet på og kan være psykisk tøft og se talla i motgang.
|
|
|
22/03/2019 11:30
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Wattmåler og pulsmåler er fine duppeditter. Bruker watt selv, men for veldig mange av oss så kunne nok også følelsen funket ganske bra. Tror ikke jeg hadde syklet Birken raskere eller saktere om jeg hadde trent på feeling ett år. Men, duppeditter er artig, og holder meg nok til det. Tror dette er litt opp til hvilken type rytter du er.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: Kriss]
22/03/2019 11:31
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Wattmåler er fint så lenge man har progresjon, men kan bli et jag etter tall også så noen blir helt sikkert dårligere av det også. Går fort til hodet på og kan være psykisk tøft og se talla i motgang. Ja, den støttes. Men med bare puls er det ikke like lett å oppdage denne stagneringa/motgangen slik at du raskt kan gjøre endringer i treninga.
Redigert av Hoaas; 22/03/2019 11:40.
|
|
|
[Re: NjuK]
22/03/2019 11:41
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Wattmåler og pulsmåler er fine duppeditter. Bruker watt selv, men for veldig mange av oss så kunne nok også følelsen funket ganske bra. Tror ikke jeg hadde syklet Birken raskere eller saktere om jeg hadde trent på feeling ett år. Men, duppeditter er artig, og holder meg nok til det. Tror dette er litt opp til hvilken type rytter du er. Enig i det, og det er ganske deilig å bare sykle også. Uten verken puls eller watt. Å sykle på følelse blir også mye lettere _etter_ man har brukt wattmåler en stund, siden man lærer seg godt å kjenne hvordan de forskjellige intensitetene "skal" føles ut.
|
|
|
22/03/2019 17:19
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
OK, så man kommer fortsatt fram på puls og følelse, liker det.
Det slår meg at følelse au egentlig er veldig bra, når jeg da på trening sliter med å komme opp i puls, og/eller føles veldig tungt på en egentlig grei treningspuls, burde jeg lyttet til/stolt på følelsen, da jeg da ofte i ettertid ser at jeg brygger på en feks forkjølelse/sykdom o.l, men det blir jo ofte så å si alltid ha ha at jeg tråkker til det jeg har da jeg egentlig burde nå vite at idag har kroppen ikke helt dagen.
Men utifrå det Dere alle skriver så ser jeg jo at watt måler kan være et bra hjelpemiddel i likhet med puls måler, men at følelsen egentlig burde være det som teller mest.....
Redigert av lille gutt; 22/03/2019 17:31.
|
|
|
22/03/2019 19:34
|
Pål_pot
Fersking
|
Fersking
Watt er mye bedre enn puls det er helt sikkert. Jeg kontrollmåler laktat på nesten hver økt og har kjørt strukturerte økter med watt på tacx neo. Selv om dagsformen ofte kan variere pulsen med så mye som 15 slag er det veldig sjeldent laktat har store variasjoner i forhold til watt. Hos meg er laktatsone 3 etter Olympiatoppen sin skala ganske snever. Skulle jeg kjørt sone 3 intervaller etter puls så ville jeg ofte blitt kjørende for høyt eller for lavt.
Men watt blir bare et fancy tall om man ikke har et strukturert forhold til det. Det er ikke noe poeng å kjøre AKKURAT sone 1 for å ha overskudd til NØKKELØKTER om man ikke er i nærheten av å trene den mengden man tåler. Da blir man bare sittende å dulle vekk tid. Trener man to ganger i uka kan man ikke trene 90% sone 1.
Det mest vanskelige for meg er å vite hvor mye trening jeg tåler og hvor mye hvile jeg trenger. Om jeg duller med soner og laktat men ender opp med å belaste kroppen 60% av det den tåler i forhold til restitusjon vil jeg tro en som bare går ut og løper seg sliten og treffer bedre på belastning og restitusjon vil ha mer fremgang. F.... ikke enkelt :-)
Men bruker man watt, puls, laktat og evt HRV strukturert vil man i hvertfall få et bedre overblikk over tid hvordan kroppen responderer på ulike mengder.
Er det lett er det ikke gøy
|
|
|
23/03/2019 17:28
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Arnt Ove Dirdal, Stjørdals-blink var stabil på ca 12.30 på miltempo. Han kjørte uten noen form for duppeditter, kun følelsen i kroppen ifølge ham selv.
|
|
|
[Re: Kriss]
25/03/2019 07:49
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Wattmåler er fint så lenge man har progresjon, men kan bli et jag etter tall også så noen blir helt sikkert dårligere av det også. Går fort til hodet på og kan være psykisk tøft og se talla i motgang. Jepp, og det er ganske tøft etter lange treningsavbrekk når man skal begynne igjen og går i veggen både på intervaller og FTP-testene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
25/03/2019 10:49
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Wattmåler er fint så lenge man har progresjon, men kan bli et jag etter tall også så noen blir helt sikkert dårligere av det også. Går fort til hodet på og kan være psykisk tøft og se talla i motgang. Jepp, og det er ganske tøft etter lange treningsavbrekk når man skal begynne igjen og går i veggen både på intervaller og FTP-testene. det kan jeg skrive under på. Jeg har hatt avbrekk fra oktober til februar og tallene man ser er bedrøvelige. Men det er kanskje akkurat da det er greit å ha noen konkrete verdier å støtte seg til. FTP test med resultat 243 er trist, men det gi i alle fall støtte til å kjøre treninger på lave verdier fremover. Og forklaring på at det var så drita tungt å kjøre fire ganger fire på 285. Og er man skikkelig dårlig så er det i alle fall fint å måle fremgang. Det er ikke like gøy, og kanskje"farligere" når man stagnerer til tross for det man selv mener er fornuftig trening: Mitt inntrykk er at det er da "folk" legger på for mye intensitet/volum. LarsB utholdende som en såpeboble
|
|
|
25/03/2019 15:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor man stagnerer kan jo skyldes så mangt, men om man har et fornuftig treningsregime, kroppen virker å fungere normalt og man likevel stagnerer, så anbefales det jo fra enkelte at en skikkelig o2-bolk er kuren for å stange seg gjennom platået.
Men ja, det er nok veldig mange som bare pøser på, ikke er flink nok til å skille mellom hardt og rolig osv, som stagnerer pga for meget.
|
|
|
[Re: kaiost]
28/03/2019 22:36
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Arnt Ove Dirdal, Stjørdals-blink var stabil på ca 12.30 på miltempo. Han kjørte uten noen form for duppeditter, kun følelsen i kroppen ifølge ham selv. Du mener Arnt Ove FOrdal.
|
|
|
|
|